Informacje

05.04.2018 22:12 "O przeprowadzce nie decydują politycy"

Plan na Radom. Pustki mają zamienić się w miliony pasażerów.

SERWISY:


Nie Modlin, a Radom ma stać się portem uzupełniającym dla Lotniska Chopina w Warszawie - zapowiadają władze Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze". Te plany, co zrozumiałe, krytykuje kierownictwo lotniska w Modlinie, jednak zastrzeżenia w sprawie wyboru PPL mają także eksperci.

Radomskie lotnisko od kilku miesięcy świeci pustkami. Nie cieszy się zainteresowaniem ani wśród pasażerów, ani wśród przewoźników. Na stronie internetowej portu próżno szukać rozkładu lotów. Jest za to oferta: za osiem złotych można zwiedzić lotnisko: zobaczyć terminal, wozy straży pożarnej, sprzęt do obsługi samolotów. Ale sytuacja może się zmienić. Właśnie port w Radomiu ma stać się lotniskiem uzupełniającym dla Lotniska Chopina w Warszawie.

Nakłady i terminy

Piotr Samson, prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zwraca uwagę, że Lotnisko Chopina jest bardzo blisko granicy swojej przepustowości, która wynika głównie z uwarunkowań środowiskowych. - W związku z tym potrzebujemy jeszcze innego dodatkowego miejsca, gdzie ten ruch dla pasażerów przylatujących i wylatujących z Warszawy mógłby być wykonywany - podkreśla.

Lotnisko Chopina ma otrzymać zadanie rozbudowy sieci połączeń tranzytowych, aby później przenieść je do Centralnego Portu Komunikacyjnego, który ma powstać pomiędzy Łodzią a Warszawą do 2027 roku. W związku z tym trzy miliony pasażerów rocznie, którzy na stołecznym lotnisku się nie pomieszczą, trzeba przenieść na lotnisko uzupełniające.

Wybór padł na Radom. Takie wnioski wyciągnięto z raportu przygotowanego przez firmę Arup na zlecenie Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze" (PPL).

Arup porównał m.in. infrastrukturę lotniskową, drogi startowe, kołowania, miejsca postojowe dla samolotów, przepustowość terminali pasażerskich, możliwości dojazdu dla pasażerów oraz kwoty potrzebne na nakłady inwestycyjne w rozbudowę portów w Radomiu i Modlinie.

Mariusz Szpikowski, prezes PPL, który zarządza Lotniskiem Chopina przekonuje, że inwestycja w Modlin jest inwestycją znacznie trudniejszą, droższą i dłuższą niż inwestycja w Radom.

- Przeniesienie części ruchu do Radomia jest możliwe po 20 miesiącach i nakładach w wysokości 425 milionów złotych. W Modlinie byłoby to możliwe za 45 miesięcy po kosztach przekraczających zdecydowanie miliard złotych - zaznacza.

Jak dodaje, pierwsze loty z portu w Radomiu mogłyby się odbyć jesienią 2019 roku. Uruchomione stosunkowo niedawno lotnisko w Radomiu trzeba jednak w praktyce niemal zbudować od nowa.

- Ale nie byłoby to tańsze niż budowanie lotniska w dowolnym miejscu od zera, chociażby ze względu na drogę startową. Jednym z kryteriów było to, że musi to być budowane na lotnisku już istniejącym - mówi.

Linie nie widzą potencjału?

Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR podkreśla, że to nie politycy ani dyrektorzy lotnisk decydują o przenoszeniu podróżnych na inne lotnisko.

- To decydują pasażerowie, to decydują linie lotnicze. A one najwyraźniej tego potencjału drzemiącego być może gdzieś w ukryciu w Radomiu nie widzą od wielu, wielu lat - zaznacza.

Jak zauważa, przeszkodą m.in. jest odległość. Z warszawskiego Dworca Centralnego do oddalonego o 40 kilometrów Modlina można dojechać w godzinę. Na pokonanie 107 kilometrów do lotniska w Radomiu potrzeba ponad dwie godziny.

- Oczywiście w przypadku Radomia budujemy ostatni potrzebny odcinek S7, zabieramy się za S7 w kierunku Modlina, są inwestycje kolejowe. Ale nawet jak to wszystko się stanie, to i tak sposób dotarcia z Warszawy do Modlina będzie zdecydowanie lepszy niż w przypadku Radomia - dodaje.

Na odległość między Warszawą i Radomiem uwagę zwraca również Paweł Kunz z branżowego portalu fly4free.pl. - Radom w kwestii komunikacji jest na gorszej pozycji niż Modlin. Mam duże wątpliwości, czy pasażerowie z Warszawy chętnie będą chcieli korzystać z tego lotniska. Tanie linie niezbyt chętnie ze stołecznego lotniska chcą się ruszyć. Musimy pamiętać o tym, że linie "low-costowe" (tzw. niskokosztowe - red.) i linie czarterowe stanowią blisko 1/3 obecnego ruchu z Lotniska Chopina. Jest to blisko 5 mln pasażerów. Wygonienie ich, o czym dyrektor Szpikowski delikatnie wspomina, może być bardzo dużym problemem - wyjaśnia.

Jak mówi Kunz, Polacy przyzwyczaili się do latania. - Ten środek transportu jest dla nich czymś normalnym. I chcą latać. Pytanie brzmi, czy potencjalny klient, który chciałby lecieć lotem czarterowym na wymarzony urlop, który lubi być dopieszczony, który lubi lecieć z miejsca blisko miejsca zamieszkania, który lubi coś kupić w sklepie bezcłowym, naprawdę będzie skłonny latać z Radomia. To już nie jest nawet kwestia pieniędzy, które musi wydać na dojazd do tego lotniska - zauważa.

"Niezgodne z praktyką"

Z kolei Michał Mazur z PwC twierdzi, że lokalizacja lotniska w Radomiu jako komplementarnego dla Lotniska Chopina do czasu uruchomienia CPK jest niezgodna z praktykami rynku lotniczego. - W zeszłym roku w ramach publikacji raportu o dynamice rynku lotniczego wskazywaliśmy, że w praktyce europejskiej, w sensie biznesowym, jest lokalizacja lotnisk pomocniczych czy centralnych nie więcej niż 50 km od centrum metropolii - zaznaczył Mazur.

Ekspert z firmy doradczej PwC przypomniał, że średnia takiej lokalizacji wynosi w Europie Zachodniej 22 km. - Ale sens ma lokalizacja do 50 km, bo wiąże się z podróżą do 45 minut pociągiem - wyjaśnił.

Modlin: potrzeba 360 mln zł

Wyboru Radomia na lotnisko uzupełniające nie akceptuje też Marek Miesztalski, przewodniczący rady nadzorczej lotniska w Modlinie.

- Trudno mi zrozumieć, w jaki sposób radomskie lotnisko oddalone o 100 km od Warszawy ma być lepiej skomunikowane ze stolicą niż port w Modlinie, oddalony od stolicy zaledwie o 35 kilometrów. Przypomnę, że trwają prace nad budową bocznicy kolejowej, dzięki której pasażerowie dojadą pod sam terminal - wskazuje.

Jak dodał "radomskie lotnisko położone jest blisko osiedli mieszkaniowych i mówienie, że nie będzie ono uciążliwe dla mieszkańców Radomia, jest nieporozumieniem". Jego zdaniem lokalizacja lotniska w Modlinie "nie tylko nie jest uciążliwa dla okolicznych miejscowości, ale przede wszystkim pozwala na jego rozbudowę".

- Dzisiaj, gdybyśmy chcieli rozbudować Modlin do skali 10 milionów pasażerów, a więc trzy razy więcej, niż Radom, to wydatki będą maksymalnie około 357 - 360 milionów złotych. Łącznie z budową nowej drogi startowej, obok obecnie istniejącej - zapewnia Miesztalski.

Wada Modlina? "Rządzi nim PO i PSL"

Lotnisko Modlin bez dodatkowych inwestycji może nie utrzymać się na rynku. W efekcie, po przeniesieniu ruchu do Centralnego Portu Komunikacyjnego i zamknięciu Lotniska Chopina, Warszawa zostanie pozbawiona szybkiego dostępu do jakiegokolwiek lotniska.

Tymczasem w ubiegłym roku lotnisko w Modlinie obsłużyło prawie trzy miliony pasażerów, a lotnisko w Radomiu - dziewięć tysięcy.

- Technicznie lotnisko w Modlinie można rozbudować aż do 40 milionów pasażerów. Tam nie ma ograniczeń środowiskowych, w pobliżu nie mieszkają ludzie. Istotną i podstawową wadą tego lotniska jest jednak to, że rządzi nim PO i PSL - mówi Furgalski.

Właścicielami spółki Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin są: Agencja Mienia Wojskowego (34,43 proc. udziałów), województwo mazowieckie (30,37 proc. udziałów), Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" (30,39 proc. udziałów), które zarządza warszawskim Lotniskiem Chopina, oraz miasto Nowy Dwór Mazowiecki (4,81 proc. udziałów).

Radomskie lotnisko jest natomiast jedynym portem lotniczym użytku publicznego w Polsce, który powstał bez wsparcia unijnego. Miasto zainwestowało w jego utworzenie ponad 90 mln zł. Od kilku lat lotnisko szuka inwestora, który zrealizowałby niezbędne inwestycje infrastrukturalne.

>> CZYTAJ TEŻ NA TVN24BIS.PL <<

tol//dap

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Boom

    zgłoś naruszenie odpowiedz 07.04.2018 12:50 ~Boom

    ein Bewohner von Radom~ein Bewohner von Radom

    Radom od Warszawy jest 100 km, ale nie wszyscy obecni pasażerowie tanich linii lotniczych lotniska Chopina będą musieli dojechać te 100 km...Spora część dojedzie od kilkudziesięciu (od Radomia w stronę Kielc, Puław i Łodzi) do kilku kilometrów (Radom i okolice). Jest to spora część z tych 3-5 mln pasażerów/rok. Zdaję sobie sprawę, że ma tu też miejsce polityczna przepychanka, ale gdzie je nie ma? Radom dostaje szansę, która od kilkudziestu lat mu się należy.
    Uważam, że jest to bardzo dobra decyzja, a PO-wskie władze Radomia współpracują tu ze wszystkimi, PISowcami również i to mnie buduje.
    Trzymam mocno za realizacją projektu...byle się to nie rozpłynęło.


    Tyle tylko że taniej będzie zapakować tych niby pasażerów z Radomia i zawieźć ich nawet taksówką na Okęcie niż przebudowywać nikomu nie potrzebne lotnisko i zmuszać mieszkańców Warszawy do podróżowania do Radomia. Brak ekonomicznego sensu istnienia lotniska w Radomiu ćwiczymy już od dłuższego czasu. Widzę że teraz władza chce kolejnego eksperymentu za cudzą kasę i znowu przebudować niepotrzebne lotnisko. Prywatna firma po prostu upada lub porzuca nieudany projekt, natomiast inwestycje rządowe są tak długo pompowane publiczną kasą aż każdy się nachapie. Drugi taki sławetny projekt to korweta Gawron.

  • ein Bewohner von Radom

    zgłoś naruszenie odpowiedz 07.04.2018 12:18 ~ein…

    Radom od Warszawy jest 100 km, ale nie wszyscy obecni pasażerowie tanich linii lotniczych lotniska Chopina będą musieli dojechać te 100 km...Spora część dojedzie od kilkudziesięciu (od Radomia w stronę Kielc, Puław i Łodzi) do kilku kilometrów (Radom i okolice). Jest to spora część z tych 3-5 mln pasażerów/rok. Zdaję sobie sprawę, że ma tu też miejsce polityczna przepychanka, ale gdzie je nie ma? Radom dostaje szansę, która od kilkudziestu lat mu się należy.
    Uważam, że jest to bardzo dobra decyzja, a PO-wskie władze Radomia współpracują tu ze wszystkimi, PISowcami również i to mnie buduje.
    Trzymam mocno za realizacją projektu...byle się to nie rozpłynęło.

  • elf

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.04.2018 20:05 ~elf

    W Radomiu rządzi PO

  • mika

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.04.2018 16:21 ~mika

    jak się wybiera takie durne władze to się tak ma. Na drugi raz chodzić na wybory i mądrzej głosować, a nie teraz biadolić jakie to polityczne geszefty ktoś robi.

  • qww

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.04.2018 13:10 ~qww

    niech powiedza szczerze, ze to lotnisko jest po to, zeby politycy i rodziny sobie zarobili.

  • prezes

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.04.2018 11:17 ~prezes

    To jest lotnisko na skalę naszych możliwości. Ty wiesz, co my robimy tym lotniskiem? My otwieramy oczy niedowiarkom. Patrzcie – mówimy – to nasze, przez nas wykonane i to nie jest nasze ostatnie słowo...

  • Piotr

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.04.2018 11:00 ~Piotr

    Powinni dać sobie spokój z CPK/CPL, a uruchomić Sochaczew-Bielice !!
    Linia kolejowa idzie praktycznie przez lotnisko, droga 50 będzie przerabiana na na ekspresową. Pas ma już dziś 2500 m. Niezbyt duża odległość od Łodzi. Wtedy Warszawa miałaby, Okęcie, Modlin i Sochaczew.

  • Nickt

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.04.2018 10:45 ~Nickt

    RealLife~RealLife

    Realia ekonomiczne powiadasz lemingu to jak porównasz 28 tys mieszkańców wobec ponad 200 tys mieszkańców (+ dodatkowe drugie tyle z sąsiedniego miasta ? .To nie XIX w że trasy liczyło się w dniach Teraz do łodzi jedzie się przy dobrych wiatach 45 min a jest to ok 100 Km

    Kolego, nie wyjeżdżaj tu z lemingami, bo Twój przedpiścia ma racje. Dojazd do Modlina może nie jest idealny, ale to jest mniej, niż połowa drogi do Radomia. I porównywanie liczby mieszkańców nie ma tu nic do rzeczy. Po prostu - droga do Radomia to ekspresówka, nie autostrada, jak do Łodzi. Do tego, zaczyna się w Grójcu i żeby tam dotrzeć, trzeba przejechać przez kilka pomniejszych miejscowości z ograniczeniem do 70 km/h. Do tego światła np. w Wólce Kosowskiej robią niezłą robotę i żeby dojechać do ekspresówki, często trzeba odstać swoje. Nie raz i nie dwa jadąc do Radomia wściekałem się na te światła. Podsumowując - do Modlina jedzie się dużo krócej, niż do Radomia i żadne zaklinanie rzeczywistości tego nie zmieni. No, ale tam jest PO i ten wredny Ryanair (którego notabene sam nie lubię za syf w samolotach)...

  • obywatel

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.04.2018 10:12 ~obywatel

    Większość dużych miast, stolic europejskich ma lotniska położone stosunkowo blisko centrum. Polska jak zwykle będzie inna ... co za głupia, nielogiczna, polityczna decyzja > lotnisko dla W-wy w Radomiu!

  • drażak

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.04.2018 09:53 ~drażak


    g29~g29

    I tak o to po raz kolejny (oczywiście dla dobra ludzi) polityka wygrywa z normalnymi realiami ekonomicznymi.
    Czysta walka o stanowiska i profity jest ważniejsza niż inters ludzi.
    Już widzę te tłumy jadące do Radomia aby polecieć gdzieś w Świat;
    - brak porządnej drogi
    - brak szybkiego połączenia kolejowego
    - brak połączenia z miasta Radom z ich "lotniskiem"
    Ale za tam są ich PiS-u ludzie i to właśnie jest najważniejsze.
    Ich, PiS-u kredo w tym temacie jest takie, a co tam dokopiemy tym z PO i Modlina niech mają, a że stracą na tym ludzie, a to już ludzi nie PiS-u problem.
    Dla tych z PiS-u najważniejsze jak widać jest przejąć wszystkie stołki nawet kosztem zniszczenia czegoś co działa i przynosi zyski krajowi oraz województwu oraz społeczności lokalnej.

    RealLife~RealLife

    Realia ekonomiczne powiadasz lemingu to jak porównasz 28 tys mieszkańców wobec ponad 200 tys mieszkańców (+ dodatkowe drugie tyle z sąsiedniego miasta ? .To nie XIX w że trasy liczyło się w dniach Teraz do łodzi jedzie się przy dobrych wiatach 45 min a jest to ok 100 Km

    Niepotrzebnie obrażasz swojego przedmówcę. Nie pomoże ci to w argumentacji, a piszesz nieprawdę. Z Warszawy do Łodzi jest nie "ok. 100 km", a 139 km. Przy "dobrych wiatrach" to ty możesz lecieć helikopterem te swoje wydumane 45 minut; jadąc z przepisową prędkością, z Warszawy do Łodzi autostradą jedzie się 1 godzinę 36 minut. Warto pomyśleć, zanim się coś napisze.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Samotne auto pośród błękitu. "Trudno komentować głupotę"

Samotne auto pośród błękitu. "Trudno komentować głupotę"

Elegancki samochód osobowy stojący samotnie pośrodku wielkiej plamy błękitu wypatrzył jeden z naszych czytelników. Wysłał zdjęcia na Kontakt 24. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »