Informacje

19.02.2019 17:32 wizyta na budowie obwodnicy

Plac budowy POW powoli zmienia się
w trasę szybkiego ruchu

SERWISY:

Na razie to wielki plac budowy. Ale powoli Południowa Obwodnica Warszawy zaczyna przypominać prawdziwą trasę szybkiego ruchu. Postępy prac na budowie sprawdził Tymoteusz Zakrzewski, reporter "Faktów w Południe".

Budowa POW podzielona jest na trzy odcinki. Najdłuższy, jest ten oznaczony literką C - ciągnie się od Trasy Lubelskiej do Wału Miedzeszyńskiego i ma 7,5 kilometra. Odcinek B - z mostem na Wiśle - jest o kilometr krótszy. Prowadzi od Wału Miedzeszyńskiego do ulicy Przyczółkowej. Najkrótszy (4,6 km), za to zdecydowanie najbardziej skomplikowany w konstrukcji, jest odcinek A. To z powodu budowy tunelu na Ursynowie, który na dodatek będzie przechodził pod tunelem metra. Ten fragment POW będzie wiódł od Przyczółkowej do węzła Puławska, gdzie droga połączy się z istniejącym już odcinkiem drogi S2.

Stawiają estakady

Prace na wszystkich odcinkach ruszyły w 2017 roku. Reporter TVN24 sprawdził, co do tej pory zrobili drogowcy budujący trasę. Ich sprzymierzeńcem jest w tym roku wyjątkowo łagodna zima.

Wjeżdżając do Warszawy od wschodu, najpierw pojedziemy po estakadzie - nad Mazowieckim Parkiem Krajobrazowym. Właśnie trwa jej budowa.

- Wykonujemy tutaj segment długości 28 metrów, każdy waży około 800 ton - mówi Zenon Kozdrowicki, zastępca dyrektora do spraw produkcji firmy Warbud.

Ogromne fragmenty są łączone, a następnie cała konstrukcja zostaje wypchnięta, by oprzeć się na kolejnej podporze. To tak zwane nasuwanie odcinkowe. Tę samą technikę firma wykorzystała przy budowie estakady na trasie S19. - Każdy taki segment jest wysuwany w ciągu czterech-pięciu godzin - dodaje Kozdrowicki.

Dalej trasa będzie się obniżać. Samochody pojadą w tak zwanej szczelnej wannie - czyli w tunelu bez stropu. Zanim zostanie uszczelniona, trzeba pozbyć się z niej wody. - Mamy wprowadzone pompy, które nieustannie, przez 24 godziny na dobę pompują wodę - mówi Kozdrowicki. Woda z wanny jest filtrowana, potem trafia do Wisły.

Konstrukcja mostu wyłania się z Wisły

Powoli rośnie też most. Gotowe są już podpory - do nich doczepiane będą kolejne fragmenty przęseł. To potężne konstrukcje, wbite na 30 metrów w dno rzeki. - Drugie tyle to konstrukcja nad powierzchnią wody, więc całość ma do 60 metrów wysokości - mówi Bartosz Sawicki, rzecznik firmy Gulermak.

- Kolejne 23 metry mostu są zbrojone, betonowane i przesuwane na kolejne przęsła - dodaje.

Po przejechaniu przez most dalej pojedziemy po estakadzie - nad podmokłymi łąkami Wilanowa. Trasa budowana jest tu taką samą metodą jak przez Wawer.

Odkopali tunel metra

Większość Południowej Obwodnicy Warszawy przebiegać będzie nad ziemią. Jednak na Ursynowie trasa schowana będzie w dwukilometrowym tunelu. Właśnie zaczęto go kopać. - Rozpoczęliśmy opróżnianie konstrukcji z ziemi - informuje Mateusz Witczyński, rzecznik firmy Astaldi.

Wcześniej powstał wjazd do tunelu - czyli tak zwany portal, a także ściany i strop. Tunel będzie biegł płytko pod ziemią, dzięki temu nie będzie zalewany przez wody gruntowe.

Są jednak miejsca, w których trzeba będzie kopać głębiej. Obwodnica zostanie poprowadzona pod tunelem pierwszej linii metra. Trasa ma przebiegać bezpośrednio pod nim, ale metro będzie jeździć normalnie. Pasażerowie jadący między stacjami Imielin i Natolin nie zauważą żadnej zmiany.

- Około 11 metrów od spodu tunelu metra będziemy jeszcze kopać - zaznacza Maciej Piela, kierownik robót mostowych z firmy Astaldi.

"Prace trwają i będą trwać"

W tunelu drogowym mają zostać zainstalowane filtry spalin. Ministerstwo Infrastruktury przychyliło się do apeli mieszkańców. Jednak filtry mają się pojawić dopiero po oddaniu trasy do użytku.

Za ursynowski odcinek trasy odpowiada Astaldi. Włoska firma miała ostatnio problemy finansowe, dlatego porzuciła remont dwóch linii kolejowych. Pomóc ma przejęcie przez drugiego włoskiego giganta - Salini. Jak przekonuje rzecznik Astaldi, prace na obwodnicy nie są zagrożone.

- Prace trwają i będą trwać, zgodnie z deklaracjami obu firm - podkreśla Witczyński, rzecznik Astaldi.

Cała budowa południowej obwodnicy Warszawy kosztowała 2,5 miliarda złotych. Koniec robót zaplanowano na sierpień 2020 roku.

Pod koniec listopada ubiegłego roku drogowcy informowali, że zaawansowanie prac na wszystkich trzech osiągnęło niemal 50 procent realizacji inwestycji.

Tymoteusz Zakrzewski, TVN24

kk/pm

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Marian

    zgłoś naruszenie odpowiedz 09.03.2019 17:04 ~Marian

    Bardzo dobrze, że budują - teraz czekamy na WOW.

  • Boguś

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.02.2019 14:57 ~Boguś

    AdUrbem~AdUrbem

    Smutne tylko że nie robią tej trasy w standardzie 2 x 4 pasy ruchu i za kilka lat będzie trzeba poszerzać o ile da sie np. tunel :(


    Nie będą poszerzać, trwają prace koncepcyjne nad tzw. dużą autostradową obwodnicą Warszawy (mniej więcej śladem DK50)

  • stonka

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.02.2019 11:37 ~stonka



    Edek~Edek

    Proszę nie robić z ludzi durni, ew. nie wypowiadać się o tym o czym się nie ma pojęcia. 30 metrów w dno rzeki i drugie tyle ponad powierzchnię wody to jest ponad 60 metrów a nie do 60 metrów ponieważ do tych dwóch trzydziestek trzeba jeszcze dodać głębokość wody o czym, po przeczytaniu artykułu, poinformowało mnie moje dziecko co chodzi do trzeciej klasy szkoły podstawowej.
    stonka~stonka

    Edek, wyluzuj chłopie, bo syna osierocisz. To jest opowiastka rzecznika na potrzeby reportażu, a nie wniosek o pozwolenie na budowę. Uproszczenie całkowicie zasadne, biorąc pod uwagę odbiorcę przekazu. Długość pali 28050mm, gdzie góra pali na rzędnej -1,03m poniżej poziomu "0" Wisły. Fundament 4m plus filar od 7,78m do 8,58m, plus ustrój nośny od 9,9m do 10,4m. Do tego przechyłka na obiekcie, warstwy drogowe, bariery, latarnie... i mieścisz się w 60m.
    Pan Cerowany~Pan Cerowany


    Czy w pomiarach została uwzględniona zmienność poziomu wody w Wiśle?

    w/w są wartościami bezwzględnymi, co to jest 0 Wisły można doczytać na wiki

  • jarekpolak

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.02.2019 09:58 ~jarekpolak



    pisowski wojewoda skutecznie zablokował na długi czas przebudowę Rosoła,a ludzie stali w korkach.
    Typowe pisowskie zakłamanie,obłuda i hipokryzja


    bufet~bufet

    A jeszcze w zeszłym roku bufetowa chciała zablokować tą budowę!
    pis to zło~pis to zło


    rgrgergr~rgrgergr


    i kto tu kłamie? wiesz dobrze jak z Rosoła było i że do zablokowania (wojewoda działając zgodnie z prawem nie miał wyboru) doprowadził Ratusz.
    A co do POW to prawa, Ratusz miał plan wywalenia tej inwestycji, szczególnie przed wyborami w Warszawie. Służyć miała temu afera z filtrami.

    wszędzie sPISek widzisz...chore to jest i smutne zarazem...

  • Antek patron oblakanych

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.02.2019 09:24 ~Antek…



    pisowski wojewoda skutecznie zablokował na długi czas przebudowę Rosoła,a ludzie stali w korkach.
    Typowe pisowskie zakłamanie,obłuda i hipokryzja


    bufet~bufet

    A jeszcze w zeszłym roku bufetowa chciała zablokować tą budowę!
    pis to zło~pis to zło


    rgrgergr~rgrgergr


    i kto tu kłamie? wiesz dobrze jak z Rosoła było i że do zablokowania (wojewoda działając zgodnie z prawem nie miał wyboru) doprowadził Ratusz.
    A co do POW to prawa, Ratusz miał plan wywalenia tej inwestycji, szczególnie przed wyborami w Warszawie. Służyć miała temu afera z filtrami.

    przypadek???Nie sądzę!

  • AdUrbem

    zgłoś naruszenie odpowiedz 20.02.2019 19:01 ~AdUrbem

    Smutne tylko że nie robią tej trasy w standardzie 2 x 4 pasy ruchu i za kilka lat będzie trzeba poszerzać o ile da sie np. tunel :(

  • Pan Cerowany

    zgłoś naruszenie odpowiedz 20.02.2019 18:52 ~Pan Cerowany


    Edek~Edek

    Proszę nie robić z ludzi durni, ew. nie wypowiadać się o tym o czym się nie ma pojęcia. 30 metrów w dno rzeki i drugie tyle ponad powierzchnię wody to jest ponad 60 metrów a nie do 60 metrów ponieważ do tych dwóch trzydziestek trzeba jeszcze dodać głębokość wody o czym, po przeczytaniu artykułu, poinformowało mnie moje dziecko co chodzi do trzeciej klasy szkoły podstawowej.
    stonka~stonka

    Edek, wyluzuj chłopie, bo syna osierocisz. To jest opowiastka rzecznika na potrzeby reportażu, a nie wniosek o pozwolenie na budowę. Uproszczenie całkowicie zasadne, biorąc pod uwagę odbiorcę przekazu. Długość pali 28050mm, gdzie góra pali na rzędnej -1,03m poniżej poziomu "0" Wisły. Fundament 4m plus filar od 7,78m do 8,58m, plus ustrój nośny od 9,9m do 10,4m. Do tego przechyłka na obiekcie, warstwy drogowe, bariery, latarnie... i mieścisz się w 60m.


    Czy w pomiarach została uwzględniona zmienność poziomu wody w Wiśle?

  • NuckChorris

    zgłoś naruszenie odpowiedz 20.02.2019 15:51 ~NuckChorris

    Jak tam wjadę na swoim ROWERZE ZA 12 koła to blachosmrodziarze poczują tylko smród mojej palonej gumy w rozmiarze 2.60 ;)

    Będę jechał lewym skrajnym pasem i wyprzedzał wszystkie diesle ;)

  • sagan

    zgłoś naruszenie odpowiedz 20.02.2019 12:56 ~sagan

    grejon~grejon

    Salini? To oni odpowiadają za ponad roczne opóźnienie S7 Chęciny-Jędrzejów?

    A obwodnica Marek...? te same firmy, tu mogą a tam nie... dziwne to wszystko...

  • stonka

    zgłoś naruszenie odpowiedz 20.02.2019 11:20 ~stonka

    Edek~Edek

    Proszę nie robić z ludzi durni, ew. nie wypowiadać się o tym o czym się nie ma pojęcia. 30 metrów w dno rzeki i drugie tyle ponad powierzchnię wody to jest ponad 60 metrów a nie do 60 metrów ponieważ do tych dwóch trzydziestek trzeba jeszcze dodać głębokość wody o czym, po przeczytaniu artykułu, poinformowało mnie moje dziecko co chodzi do trzeciej klasy szkoły podstawowej.

    Edek, wyluzuj chłopie, bo syna osierocisz. To jest opowiastka rzecznika na potrzeby reportażu, a nie wniosek o pozwolenie na budowę. Uproszczenie całkowicie zasadne, biorąc pod uwagę odbiorcę przekazu. Długość pali 28050mm, gdzie góra pali na rzędnej -1,03m poniżej poziomu "0" Wisły. Fundament 4m plus filar od 7,78m do 8,58m, plus ustrój nośny od 9,9m do 10,4m. Do tego przechyłka na obiekcie, warstwy drogowe, bariery, latarnie... i mieścisz się w 60m.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »