Informacje

16.10.2012 16:27 Reportaż "Dzień Dobry TVN"

Pilnują samolotów nad stolicą.
Tak pracują kontrolerzy lotu

SERWISY:


Dbają o to, żeby samoloty nie zderzyły się ze sobą w powietrzu, ale ich praca odbywa się w cieniu pilotów, którzy maszynami sterują. Niełatwej i wymagającej pracy kontrolerów lotu na Lotnisku Chopina przyglądała się ekipa programu "Dzień Dobry TVN".

- Praca jest w dyżurach o bardzo różnych porach. Pracujemy - jak to mówimy - 24/7, czyli praktycznie cały czas, ktoś czuwa, żeby wszystko tu funkcjonowało - mówi Tomasz Wojciechowski ze Stowarzyszenia Polskich Kontrolerów Ruchu Lotniczego.

Na zasadzie SMS-ów

Kontrolerzy pomagają pilotom wystartować, wylądować, lub przelecieć nad Polską. Inaczej mówiąc dbają o to, żeby samoloty ze sobą się nie zderzyły w powietrzu.

Położenie samolotów znają, dzięki 20 rozłożonym po całej Polsce radarom. Zasada ich działania jest bardzo prosta. Radar wysyła sygnał, jeśli po drodze napotka samolot, odbija się on i wraca do radaru. Inny radar zbiera m.in. informacje o wysokości i prędkości samolotu.

- To działa na zasadzie podobnej do SMS-ów w telefonach komórkowych, czyli wysyła zapytanie do samolotu i na podstawie odebranych sytuacji ustala jego położenie w przestrzeni - tłumaczy Tomasz Kopik z Polskiej Agencja Żeglugi Powietrznej.

REPORTAŻ POCHODZI Z PROGRAMU "DZIEŃ DOBRY TVN"

Specyficzne predyspozycje

Aby zostać kontrolerem wystarczy zdać maturę i dobrze mówić po angielsku. Jednak zwykle z tysięcy chętnych do pracy trafia tylko kilkanaście osób. - Oczekujemy pewnych specyficznych predyspozycji, a mianowicie wyobraźni przestrzennej, czy spostrzegawczości i podzielności uwagi, a także odpowiedzialności, bo ta praca jest związana z życiem ludzkim - wylicza Karolina Zwiech, psycholog z PAŻP.

Tutaj sytuacje krytyczne zdarzają się bardzo często. - Taką sytuację miałem dwa miesiące temu - wspomina Janusz Janiszewski, kontroler. - Pojawiła się nagle chmura burzowa, która spowodowała, że samoloty zaczęły lecieć w jednym kierunku, czyli nie leciały po wyznaczonych trasach. Musiałem podejmować w bardzo krótkim czasie decyzje o skrętach tych samolotów, żeby bezpiecznie je przeprowadzić - relacjonuje.

"Częściej chodzimy na pogrzeby"

- To czy zawód kontrolera jest najbardziej stresującym zawodem świata, to jest w pewnym sensie sytuacja uznaniowa. Smutna prawda jest taka, że my znacznie częściej chodzimy na pogrzeby kolegów, niż na imprezy z okazji zakończenia kariery i przejścia na emeryturę – przyznaje Hubert Adamczyk, kontroler.

Kontrolerów wspierają służby techniczne. Ale mogą być zmęczeni i wtedy łatwiej popełnia się błędy. Kontrolerzy raz w roku – 20 października mają swoje święto.

WIĘCEJ REPORTAŻY "DZIEŃ DOBRY TVN" NA STRONIE PROGRAMU

ran/b

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • sąsiadka z Gocławia

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.10.2012 12:36 ~sąsiadka…

    16.10.2012 18:09 ~monika


    A czy ktoś kontrolował samolot pasażerski, który leciał jakieś 10 min. temu nad osiedlem Gocław na wysokości ok.300 metrów ( prawdopodobnie z uwagi na mgłę nad miastem ) ? Trochę powiało grozą...


    Moniko, ten samolot leciał na wysokosci 945 metrów. Ze wzgledu na mgłę nad Modlinem, samoloty Wizz Air i Ryanair były zmuszone lądować na Okęciu i dlatego latały nam tak nisko nad głowami. Ale faktycznie, grozą powiało i robiło wrażenie:) pozdrawiam

  • fizyk

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.10.2012 08:36 ~fizyk

    Radar odbiera dane o położeniu obiektu a nie sytuacje.

  • aka

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.10.2012 00:27 ~aka

    po jakiemu ona mowi, bo to z angielskim niewiele ma wspolnego....

  • Markos

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.10.2012 00:09 ~Markos

    Być Managerem w McDonald's to jest dopiero stres. To jest ciągły stres. od początku rozpoczęcia pracy do samego końca. 500 rzeczy na głowie na co dzień. Niektórzy Managers to chodzą już w ciągłym stałym stresie. zero luzu w sobie nie mają bo im wyparował. i to wszystko za 2 z hakiem. a pracy jak za 5 z hakiem minimum.

  • dh567

    zgłoś naruszenie odpowiedz 16.10.2012 22:44 ~dh567

    monika~monika

    A czy ktoś kontrolował samolot pasażerski, który leciał jakieś 10 min. temu nad osiedlem Gocław na wysokości ok.300 metrów ( prawdopodobnie z uwagi na mgłę nad miastem ) ? Trochę powiało grozą...



    monisiu nie denerwuj sie, przysneło się kogutkowym i tyle w temacie

  • ola

    zgłoś naruszenie odpowiedz 16.10.2012 20:57 ~ola

    A może ktoś napisze o Centrum Operacji Powietrznych?

  • nocna zmiana

    zgłoś naruszenie odpowiedz 16.10.2012 20:18 ~nocna zmiana

    od wielu lat pracuję w tylko w nocy a firma pracuje 24 godziny i 7 dni w tygodniu. Jest wiele zawodów GORZEJ OPŁACANYCH niż kontrolerzy lotów a nie mniej odpowiedzialnych.

  • gość

    zgłoś naruszenie odpowiedz 16.10.2012 19:15 ~gość

    To tak samo jak z kierowcami autobusów w Warszawie jeśli chodzi o pogrzeby. Masa chłopaków nie dożywa do emerytury, a jak dożyje to długo się nią nie nacieszy. Praca w stresie, ale o tym wiedzą ci którzy jeżdżą. Postronne osoby twierdzą: a co to za praca? Siedzi się tylko i jeździ. Kierowca jeśli gorzej się poczuje w czasie jazdy nie zatrzyma autobusu żeby chwilkę odpocząć. Oczy dookoła głowy, pełna uwaga i jazda, nieraz po 10 godzin za kółkiem bo plan musi być wykonany. Ale o takiej pracy nikt nie napisze jak wygląda od "środka", bo nikt zza biurka nie ma o niej pojęcia. Pozdrawiam Was chłopaki (i coraz częściej Panie).

  • jola

    zgłoś naruszenie odpowiedz 16.10.2012 19:08 ~jola

    podobno też nieźle zarabiają

  • jak wyzej

    zgłoś naruszenie odpowiedz 16.10.2012 18:51 ~jak wyzej

    Jeden się stresuję jak korzysta z publicznej toalety, drugi jak rozmawia ze swoim szefem, trzeci gdy dochodzi do zapłaty za dwa chleby i masło (II kadencja oczywiście) a trzeci morduje 5 osób na przysłowiowym "luzie" całkowiecie bez stresowo

    temat relacji jak najbardziej w stylu judetvn

    nie pozdrawiam

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »