Informacje

08.08.2012 05:58 będzie ich sześć

Pierwszy dwukierunkowy tramwaj już w Warszawie

SERWISY:


Pierwszy dwukierunkowy Swing przyjechał do Warszawy. Sześć takich pojazdów ma kursować po moście Marii Skłodowskiej-Curie.

O tym, że Swing Duo przyjedzie do stolicy pisaliśmy pod koniec lipca. Teraz szefostwo Tramwajów Warszawskich postanowiło pochwalić się nowym nabytkiem.

Dwie kabiny

- To tramwaj typu 120Na. Pozwoli na uruchomienie komunikacji na moście Marii Skłodowskiej-Curie - tłumaczy Michał Powałka, rzecznik Tramwajów Warszawskich.

Swing Duo różni się kilkoma szczegółami od tych, które teraz widzimy na ulicach stolicy. Drzwi dla pasażerów są z obu stron pojazdu. - Są też dwie kabiny motorniczego. Umożliwiają zmianę kierunku jazdy bez zawracania na klasycznej pętli – wyjaśnia Powałka.

Kontrakt stulecia

Ponadto tramwaj jest wyposażony w klimatyzację, monitory LCD czy elektroniczny wyświetlacz z rozkładem jazdy. W wagonie znajduje się miejsce na automat do sprzedaży biletów.

Tramwaj dwukierunkowy będzie nowością w stolicy. Jest produkowany przez bydgoską PESĘ w ramach tzw. kontraktu stulecia (miasto zamówiło 186 tramwajów niskopodłogowych).

Sześć sztuk na most

Najwcześniej pod koniec tego roku ma obsługiwać krótki odcinek linii tramwajowej, prowadzącej od metra Młociny, przez most Marii Skłodowskiej-Curie do ulicy Myśliborskiej. – Docelowo będzie takich sześć. Będą kursowały mostem Marii Skłodowskiej-Curie. Wcześniej po północnych częściach Warszawy – zapewnia Powałka.

ran//ec

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • maurycy

    zgłoś naruszenie odpowiedz 30.08.2012 16:37 ~maurycy

    To żadna nowość,takie tramwaje kursowały w Poznaniu jeszcze w latach sześdziesiątych

  • Albor

    zgłoś naruszenie odpowiedz 30.08.2012 10:52 ~Albor

    O ile tramwaj dwukierunkowy może pojechać każdą trasą, o tyle na trasę bez pętli na końcu można wysłać już tylko tramwaj dwukierunkowy. Oznacza to, że tego typu tramwajów powinno być w Warszawie więcej.

    Komunikacyjne połączenie mostem północnym zapewne będzie rozbudowywane, więc w niedalekiej przyszłości może tam pojechać więcej tramwajów. Jeśli gdzieś na Białołęce w końcu zrobią klasyczną petlę lub połączą linię z siecią praską to będą mogły pojechać tam też klasyczne tramwaje.

  • Wysoki74

    zgłoś naruszenie odpowiedz 30.08.2012 09:19 ~Wysoki74

    Przeciez jest powiedziane, ze nowe tranwaje będa kursowały Mostem Północnym - dlatego też, ze przy ulicy Myśliborskiej nie będzie klasycznej pętli tranwajowej - więdz nie będa miały gdzie zawracać.

    [cytat_1080747]
    Tylko po co skoro na pętlach i tak się zawraca bo mamy tory w obu kierunkach.
    Nie ma w Warszawie NIGDZIE ruchu wahadłowego dla tramwajów więc dodatkowa kasa za kabinę motorniczego na drugim końcu tramwaju to raczej pretekst do przytulenia pod stołem bonusów niż działania na korzyść podróżnych.

    Wszędzie na pętlach się zawraca, bo dotychczas nie było dwukierunkowych tramwajów. A jak już będą, łatwiej będzie puszczać nowe linie, nie wymagające dużego obszaru do stworzenia pętli. A ruch wahadłowy tramwajów w Warszawie JEST na Bemowie (linia 20). Oczywiście z pętlą do zawracania, bo do tej pory inaczej by się nie dało.
    [/cytat_1086425]

  • takasobie

    zgłoś naruszenie odpowiedz 13.08.2012 13:39 ~takasobie

    [cytat_1081281]
    [cytat_1080815]
    [cytat_1080747]
    Tylko po co skoro na pętlach i tak się zawraca bo mamy tory w obu kierunkach.
    Nie ma w Warszawie NIGDZIE ruchu wahadłowego dla tramwajów więc dodatkowa kasa za kabinę motorniczego na drugim końcu tramwaju to raczej pretekst do przytulenia pod stołem bonusów niż działania na korzyść podróżnych.

    Wszędzie na pętlach się zawraca, bo dotychczas nie było dwukierunkowych tramwajów. A jak już będą, łatwiej będzie puszczać nowe linie, nie wymagające dużego obszaru do stworzenia pętli. A ruch wahadłowy tramwajów w Warszawie JEST na Bemowie (linia 20). Oczywiście z pętlą do zawracania, bo do tej pory inaczej by się nie dało.

  • służewiec

    zgłoś naruszenie odpowiedz 09.08.2012 11:44 ~służewiec


    WojciechTumasz~WojciechTumasz

    Rozwiązanie jest proste: między Krasickiego, a Woronicza wbudowujemy 2 zwrotnice, nastepnie łączymy 2 tramwaje dwukierunkowe ze sobą i mając pojemność 2 PES (400 pasażerów) jeździmy np. 3 parami takich składów między Wierzbnem, a pętlą Służewiec.
    Inuit~Inuit

    Identyczny efekt jest osiągany obecnie trzema potrójnymi składami linii 31 (wagon 105N ma pojemność nominalną: 136 osób). Jak widać niewiele to pomaga :(

    Gdyby nie antytramwajowe światła, można by po prostu wysłać na Służewiec więcej składów. Każdy dodatkowy tramwaj to grubo ponad 200 osób. Oczywiście pod warunkiem, że pasażerowie pozwalali by im odjeżdżać z przystanków :/ Pamiętamy obrazki z zamknięcia metra, gdy PUSTE tramwaje przez wiele minut czekały na możliwość wjazdu na przystanek, ponieważ ludzie nie pozwalali motorniczemu poprzedniego składu zamknąć drzwi i odjechać!

    Tej okolicy to pomóc mogłoby chyba tylko rozdzielenie potoków z południa i północy. Czyli łącznica Marynarskiej przez Al. Wilanowską do rozbudowanej pętli tramwajowej <M> Wilanowska. Wtedy widzę jeszcze jakąś nadzieję. Dopóki 90% ludzi będzie próbowało odjechać z Wierzbna, dopóty będą takie cyrki.

  • mieszkaniec

    zgłoś naruszenie odpowiedz 09.08.2012 10:21 ~mieszkaniec

    08.08.2012 22:31 ~Wawka
    "(...)niskopodłogowce nie mają wózków skrętnych i niszczą szyny na łukach."

    Fajne te nowe tramwaje - nie mogą skręcać i tylko jeżdżą prosto. Super myśl konstruktorska.

  • miki

    zgłoś naruszenie odpowiedz 09.08.2012 01:45 ~miki

    Już widzę jak ludzie ze 101 wysiądą i przesiadać się będą do tego tramwaju, jak 3 przystanki dalej znajdą się dokladnie na tej samej pętli co tramwaj. Cała ta inwestycja jest narazie dla kilku bloków przy Nagodziców jest moim zdaniem uruchamiana "na siłę".

  • Wawka

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.08.2012 22:43 ~Wawka

    Do ~Marty z Natolina. A dlaczego szefowie/własciciele tych firm na Słuzewcu Przemysłowym nie zrobią zróznicowanych godzin pracy? Czy wszyscy zatrudnieni w tym zagłębiu biurowym muszą zaczynac pracę w tych samych godzinach? Przecież można tak zrobić, żeby praca zaczynała się o 7, o 7:30, o 8, o 8:30 i o 9-tej. Tam tłok jest tylko krótko rano i po południu, w pozostałych godzinach tramwaje wożą powietrze.

  • kurt

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.08.2012 22:35 ~kurt

    A co to za most? Przecież nie ma takiego mostu w Wawie? To w jakimś innym mieście?

  • Wawka

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.08.2012 22:31 ~Wawka

    Do ~Inuit: tramwaje typu 120 N oraz 120Na "Swing" nie są zaprojektowane do jazdy w składzie. Natomiast połączenie wagonów starszych typów 13N czy 105 nic by nie dało, bo mają drzwi tylko z jednej strony. Teoretycznie mozna oczywiście połączyć dwa dwuwagonowe składy ale pasazerowie jechaliby i tak tylko w dwóch wagonach a nie w czterech. Wzrosłoby natomiast bardzo niebezpieczeństwo wypadków z pieszymi bo po pierwsze widocznośc w lusterku zewnętrznym wstecznym 3 i 4 wagonu byłaby słaba a znając naszych mocno rozgarniętych pasażerów i tak próbowaliby wsiąść do tych wagonów, które drzwi miałyby ale z drugiej strony. Swingi Duo będą bardzo przydatne w trakcie remontów torowisk. A tych będzie sporo, bo niskopodłogowce nie mają wózków skrętnych i niszczą szyny na łukach.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Porzucone audi blokuje chodnik na Jagiellońskiej

Porzucone audi blokuje chodnik na Jagiellońskiej

"Od około tygodnia auto stoi na środku chodnika na Jagiellońskiej, w okolicy numeru 74" - napisała na Kontakt 24 jedna z Reporterek. Dziwi się, dlaczego... WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »