Informacje

11.01.2011 07:18 Zmiany na Ochocie

"Pętla musi zostać na placu Narutowicza"

SERWISY:

Nie milkną komentarze po naszym sobotnim artykule o planach rewitalizacji placu Narutowicza. Większość internautów stanęła murem za pętlą tramwajową, która - według wytycznych konserwatorskich - powinna zniknąć. Dołączyli do nich miłośnicy komunikacji miejskiej. Z kolei władze dzielnicy i projektanci chcą "uwolnić" jak najwięcej przestrzeni.

Według wytycznych konserwatorskich plac Narutowicza powinien wyglądać tak: znikają szpetne budki i wschodnia, wygięta w łuk nitka ulicy Grójeckiej. Powstaje deptak i alejki. Wzdłuż Grójeckiej poprowadzony jest trambuspas. No i najbardziej kontrowersyjny punkt: zlikwidowana zostaje pętla tramwajowa.

I właśnie ten ostatni pomysł sprowokował ożywioną dyskusję po naszym artykule. "Uważam że to świetny pomysł, pętla jest na Banacha i wystarczy, a tutaj powinno się zrobić coś nowoczesnego" - napisała Sonia.

Ale większość internautów była odmiennego zdania: "Brak tej pętli oznacza duże problemy w przywróceniu normalnego ruchu tramwajów po długich zatrzymaniach typu wypadek" - zwraca uwagę crotal. "Ale ta pętla spełnia swoje zadania... linie zastępcze mogą w każdej chwili sobie zawrócić" - dodaje cmon.

Nie ma alternatywy?

Stanowcze "nie" dla likwidacji pętli, która pełni głównie funkcję awaryjną, mówi też Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej. - Pętla na placu Narutowicza musi zostać - twierdzi Michał Kiembrowski z KMKM. - Uważam, że każda pętla w układzie miasta jest cenna, przydatne są w przypadku jakichkolwiek problemów - dodaje.

Jak przewiduje, będzie jeszcze bardziej potrzebna, gdy powstanie II linia metra. - Wtedy pętlę będą tam zapewne miały dwie, albo trzy linie - ocenia Kiembrowski. Jego zdaniem plac można atrakcyjnie zagospodarować razem z pętlą.

KMKM twierdzi też, że jej zadań nie przejmie też żadna inna pętla. - Na placu Starynkiewicza jest pętla awaryjna, ale tory są zastawiane przez samochody. Poza tym podczas postoju zmieszczą się tam maksymalnie cztery składy - zaznacza Kiembrowski. - Budowa pętli przy dworcu Zachodnim to pieśń przyszłości. Z kolei pętla na Banacha już teraz jest wykorzystywana w stu procentach, a docelowo ma być zlikwidowana - przypomina.

"To nie jest myślenie miastotwórcze"

- Dlaczego tamta ma być zlikwidowana, a ta na placu Narutowicza zostać? - zastanawia się z kolei Tomasz Siwiec, z pracowni Fronton, która przygotowywała wytyczne konserwatorskie dla przebudowy placu. - To nie jest myślenie miastotwórcze - dodaje.

I podkreśla, że komunikacja to tylko jeden z ważnych dla miasta elementów. - Pętla w tym miejscu jest destrukcyjna. Ta przestrzeń powinna być dla ludzi. Więcej miejsca na placu, to więcej miejsca na imprezy - przekonuje Siwiec.

Długa droga

Również władze dzielnicy opowiadają się za likwidacją pętli i zagospodarowaniem większej przestrzeni placu. To jednak na razie tylko wizja. Jeszcze w tym roku pomysł przebudowy placu będzie konsultowany z mieszkańcami, a następnie władze Ochoty ogłoszą konkurs na koncepcję placu.

Zarząd Transportu Miejskiego jest przeciwko likwidacji pętli.

ran/roody

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • czk

    zgłoś naruszenie odpowiedz 13.12.2012 16:38 ~czk

    Więcej miejsca na placu, to więcej miejsca na imprezy - przekonuje Siwiec.
    Ależ tam się już imprezy odbywają, wzłaszcza latem po piwie. Będzie więc szansa na jeszcze lepsze imprezki

  • keno

    zgłoś naruszenie odpowiedz 13.12.2012 15:07 ~keno

    Pętla jak najbardziej powinna zostać. To jest istotny węzeł komunikacyjny a szczególnie ważny podczas awarii lub wypadków które z udziałem tramwajów najcześciej trafiają się na Wawelskiej i na Bitwy Warszawskiej a co za tym idzie pętla na Banacha nic nie da.
    Zgadzam się że powinni coś zmienić jedynie z przejściem dla pieszych bo to na zakręcie jest zupełnie pomylonym pomysłem.

  • PiratTramwajowy

    zgłoś naruszenie odpowiedz 25.01.2011 00:41 ~PiratTramwajowy

    Wydzielone torowiska to ogromny atut warszawskich tramwajów! Ich likwidacji możemy szybko pożałować. Wiem, teraz nie ma mowy o żadnej likwidacji, ale małymi kroczkami...

    Najpierw wpuścimy na tory autobusy ZTM, potem pozostałe autobusy, następnie taksówkarzy, przewóz osób, oraz oczywiście niepełnosprawnych, w końcu samochody wiozące przynajmniej jednego pasażera... aż pewnego dnia Grójecka będzie miała cztery pasy ruchu a tramwaje będą stały ze wszystkimi w korku tak jak to się dzieje np. w Krakowie. I właśnie o to komuś chyba chodzi.

  • mmm

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.01.2011 22:40 ~mmm

    Pomysł wyprostowania Grójeckiej jest dobry. ten kto mieszkał w tych okolicach wie jak trudno jest przejść przez wschodnią jej część (od akademików na plac). Ze 3 lata temu kilka dni przed świtami Bożego Narodzenia zgineła tam młoda dziewczyna bo zza zakrętu wyskoczył rozpędzony samochód. Zablokowało to ruch samochodów i tramwajów na dobre 2h. Byłam świadkiem wypadku więc dobrze pamiętam jak to wyglądało. Po tym wypadku odgrodzono chodnik przed jednym akademikiem, żeby nie robił za parking oraz założono progi zwlaniające, które po miesiącu się rozpadły. Słabo oznakowane przejście tuż za zakrętem dość prostej trasy nie jest dobrym rozwiązaniem. Miejsce to dość poważnie korkuje ten odcinek drogi a i ze względów bezpieczeństwa TRZEBA wyprostować tą ulicę.

  • MPM

    zgłoś naruszenie odpowiedz 19.01.2011 13:05 ~MPM

    Pętlę należy zlikwidować, bo jest niepotrzebna. Mieszkam obok. Zlikwidowano większość linii, które tamtędy jeździły. Jest pętla przy Banacha i nie rozumiem przyczyny jej likwidacji, jest pętla na Starynkiewicza i najwyższ pora zabrać stamtąd płotek a wraz z nim samochody (swoją drogą kto zezwolił na zmianę przeznaczenia tego terenu?). Co do kawiarni, o których ktoś z Państwa pisze, to w okolicy jest ich multum, a właśnie została otwarta nowa przy Asnyka. Dobrym pomysłem jest zamknięcie dla ruchu Grójeckiej od strony Akademickiej i przywrócenie wyglądu P. Narutowicza z lat 20tych XX wieku, kiedy był wykonany projekt.

  • Filip7370

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.01.2011 18:57 ~Filip7370

    Poza walorami użytkowymi jest też akcent historyczny. Wszak tak pięknie ulokowana pętla jest bardzo atrakcyjna turystycznie.

  • paweł

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.01.2011 17:01 ~paweł

    Nie ma pieniędzy na remonty ulic więc po co jeszcze marnować je na jakieś głupoty.Rewitalizacje można robić jak jest nadmiar kasy.Najgorsi są ci wiejscy architekci co miasta chcą przekształcić w skanseny.

  • gość

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.01.2011 16:46 ~gość

    Urodziłem się na Ochocie i mieszkałem tam bardzo długo. Teraz los rzucił mnie w inną część miasta, bardziej może nowoczesną pod względem architektury, ale dla mnie zacofaną. Tu gdzie mieszkam nie zostanie nic w pamięci w przyszłości, a Pl. Narutowicza pamiętam takim od zawsze. Dlaczego u nas trzeba ciągle coś zmieniać pod pretekstem zmian na nowsze (nie znaczy lepsze). Plac w obecnej postaci powinien pozostać jako pamiątka i jako pętla która bardzo często sprawdza się w przypadku jakiejś awarii składów lub wypadków. Dzięki temu, tramwaje mają gdzie zawracać i mogą jechać w drogę powrotną. Pętla przy Banacha jest za mała na taką ilość tramwajów. Ale dla mnie Plac jest piękny, a zmieniłbym tylko alejki, na takie z ładnej kostki i po prostu zadbałbym o zieleń, ale bez żadnych przeróbek. Ręce precz od przeróbek!!!

  • mikolaj_wegier

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.01.2011 16:28 ~mikolaj_wegier

    Pętla powinna faktycznie zostać pomniejszona, jeden, dwa tory, zasiane trawą tak, aby nie odróżniały się zbytnio od otoczenia. Przecież wszystko można zaplanować z poszanowaniem dla każdego, a nie z upieraniem się przy swoim.

    Pętla techniczna w tym miejscu jest potrzebna, ich brak często widzimy, gdy tramwaje stają w korku, nie raz widziałem, jak pętla na placu Starynkiewicza pomagała rozładować zator w Alejach Jerozolimskich!

  • pawelwaw

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.01.2011 16:02 ~pawelwaw

    a jaka to pętla ? tam staje tylko i to przejazdem 14 i 35 !!! chyba powariowaliście , gdzie wy widzicie pętle ???

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »