Informacje

12.09.2014 19:45 "To nie jest atrakcyjna oferta"

Pendolino zawiezie nas w trzy godziny ze stolicy do Gdańska

SERWISY:


- Zawsze w przypadku pewnych inwestycji musi towarzyszyć im pytanie o zasadność i to, co może spowodować. Ja uważam, że może spowodować bankructwo przewoźnika - ocenił zakup Pendolino w TVN24 Biznes i Świat Czesław Warsewicz, były prezes PKP Intercity, a obecnie szef Blue Ocean Business Consulitng.

W piątek w Gdyni obchodzony jest europejski Dzień Maszynisty. Z tej okazji właśnie w Gdyni można zwiedzać pociąg Pendolino. Na Kontakt 24 otrzymaliśmy film, który pokazuje przejazd pociągu.

Zgoda UTK oznacza to, że pociągi te w grudniu zaczną wozić pasażerów. Pendolino uzyskało zezwolenie, zgodnie z wnioskiem i dokumentacją opracowaną m.in. przez producenta, na poruszanie się prędkością z 250 km/h.

Rzeczniczka PKP Zuzanna Szopowska powiedziała, że ze względu na opóźnienie w homologacji pociągu, PKP Intercity do grudniowej siatki połączeń włączy mniejszą liczbę składów Pendolino. Od 14 grudnia pasażerów będzie wozić 13 składów, a pięć będzie w rezerwie.

Ile czasu?

Od grudnia na trasie z Warszawy do Gdańska jeździć będzie 10 pociągów Pendolino i dwa ekspresy. Trasę z Warszawy do Wrocławia obsłużą dwa Pendolino i trzy ekspresy (pierwotnie na tej trasie miało jeździć 5 składów Pendolino), ze stolicy do Krakowa będzie jeździć 9 składów Pendolino i jeden ekspres (pierwotnie 11 i 2), a z Warszawy do Katowic 5 składów Pendolino i 5 pociągów typu ekspres.
Czas przejazdu między stolicą a Gdańskiem ma wynosić 2 godziny 58 minut, Wrocławiem - 3 godz. 42 minut, Krakowem - 2 godz. 28 minut, a Katowicami - 2 godz. 34 minuty. W czwartek prezes Urzędu Transportu Kolejowego wydał zezwolenie na dopuszczenie pociągu do eksploatacji.

Atrakcyjna oferta?

Według byłego szefa PKP Intercity blisko trzy godziny do Gdańska to nie jest zbyt atrakcyjna oferta. - Jeżeli weźmiemy pod uwagę, że na początku lat 90. w rozkładzie jazdy pociąg jechał z Gdańska do Warszawy 3 godziny 23 minuty, to inwestycje w kolej spowodowały oszczędność czasu 20 minut. To jest żaden efekt. Prędkość handlowa 100 km/h nie jest konkurencyjna w stosunku do przewozów lotniczych, a wątpliwie konkurencyjna jeśli chodzi o przewozy kołowe. Także myślę, że pod tym względem jakiegoś nowego otwarcia nie ma, aczkolwiek myślę, że pasażer zasługuje na nową jakość - podkreślił Czesław Warsewicz.

I dodał: - Nowy tabor, poprawa oferty należy się pasażerowi i powinien to otrzymać. To jest nowoczesny tabor, tylko pytanie po co. Czy te trzy godziny jest warte tych kilku miliardów złotych? Ja twierdzę, że nie.

Ekspert zaznaczył, że "podstawowy argument poprawy konkurencyjność, szczególnie dla klienta biznesowego to nie jest cena biletu, tylko czas dotarcia i dobra oferta". - Optymalny czas dojechania z Warszawy do Gdańska powinien oscylować wokół 1,5-2 godzin - podkreślił.

- Zawsze w przypadku pewnych inwestycji musi towarzyszyć im pytanie o zasadność i to, co może spowodować. Ja uważam, że może spowodować bankructwo przewoźnika - dodał Warsewicz.

Drgania Pendolino

Jak wynika z badań naukowców z Politechniki Krakowskiej, drgania wywoływane przez przejazdy Pendolino mogą mieć znacząco wyższy wpływ na znajdujące się przy torach budynki i ludzi w nich przebywających niż podczas przejazdów pociągów z niższymi prędkościami.

Z kolei poziom dźwięku generowany przez Pendolino jeżdżące z prędkością 200 km/h jest z reguły mniejszy niż wytwarzany obecne przez pociągi pasażerskie InterCity przy prędkości 160 km/h, czyli maksymalnej prędkości, z jaką poruszają się one po Centralnej Magistrali Kolejowej.

Wyniki badań naukowców z Politechniki Krakowskiej są efektem pomiarów drgań oraz hałasu, wykonanych podczas testów Pendolino realizowanych w listopadzie i grudniu 2013 r. Pomiary były wykonywane przy Centralnej Magistrali Kolejowej, po której poruszały się składy testowe.

Autorami opracowania pomiarów drgań wywołanych testowymi przejazdami Pendolino po CMK są prof. Krzysztof Stypuła i prof. Tadeusz Tatara.

Jednym z przeprowadzanych testów było badanie rozprzestrzeniania drgań w gruncie podczas przejazdów testowych. Wykonano je na Centralnej Magistrali Kolejowej w okolicach miejscowości Przyłęk, położonej pomiędzy Psarami a Górą Włodowską. Wykonano także pomiary drgań murowanego domu mieszkalnego, znajdującego się w odległości 49 m od toru, po którym poruszały się pociągi. Podczas serii badań składy Pendolino poruszały z prędkościami od 40 do 293 km/h.

Bez wpływu na konstrukcję

Pomiary drgań gruntu pokazują, że zwiększają się one wraz ze wzrostem prędkości przejazdów pociągów. Ich rozprzestrzenianie zależy też od warunków gruntowych. Według autorów badań, drgania badanego budynku wywołane przejazdami pociągu Pendolino klasyfikowane są co prawda jako nieodczuwalne przez jego konstrukcję, ale ich wpływ na budynek był ok. trzykrotnie wyższy niż podczas przejazdu pociągów o konwencjonalnej prędkości.

"Wniosków tych nie można bezkrytycznie uogólniać, ponieważ dotyczą konkretnych warunków terenowych i gruntowo-wodnych w miejscu wykonania pomiarów. Wskazują one jednak, że wpływ na budynki, a co za tym idzie na ludzi w budynkach, drgań wywoływanych w przyszłości przejazdami pociągów Pendolino, może być znacząco wyższy niż to miało dotychczas miejsce podczas przejazdów kolei konwencjonalnej - podsumowują autorzy.

Pomiary akustyczne wykonał zespół z udziałem dr Janusza Bohatkiewicza oraz Sebastiana Biernackiego i Macieja Hałuja z firmy EKKOM. Jak zauważyli, przy ruchu pociągów z prędkością mniejszą niż 250 km/h dominujący jest tzw. hałas toczenia, wynikający z drgań zarówno szyny i całego toru, jak i wagonów, w tym w szczególności powierzchni bocznych kół.

Przy dużych prędkościach (powyżej 250 km/h) dominującym staje się natomiast hałas aerodynamiczny. Jego emisja jest związana z nieregularnym opływem powietrza podczas ruchu pociągu.

Mniejszy poziom dźwięku

Badacze ocenili, że poziom dźwięku przy przejazdach Pendolino jest mniejszy niż przy przejazdach zarówno pociągu pasażerskiego InterCity, jak i InterRegio z tą samą prędkością. Różnica ta wynosi ok. 1.8 dB w stosunku do składów dalekobieżnych oraz ok. 4.6 dB w stosunku do pociągów regionalnych na korzyść Pendolino.

Ponadto podczas przejazdów Pendolino z najwyższymi prędkościami można usłyszeć charakterystyczny "świst" aerodynamiczny, który nie występuje przy jazdach z niższymi prędkościami.

Zdaniem prowadzących badania wprowadzenie pociągów Pendolino jeżdżących z prędkością 200 km/h prawdopodobnie nie będzie wymuszało budowy nowych ekranów przeciwdźwiękowych, bowiem poziom dźwięku generowany przez nie przy tej prędkości jest z reguły mniejszy niż wytwarzany przez składy InterCity przy prędkości 160 km/h.

Koszt 20 pociągów Pendolino zakupionych przez PKP Intercity to ok. 400 mln euro. Kontrakt o wartości 665 mln euro obejmuje także budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz koszty utrzymania technicznego pociągów przez 17 lat.

CZYTAJ TEŻ NA TVN24BIS.PL

PAP/mn//km

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Paweł

    zgłoś naruszenie odpowiedz 14.09.2014 19:25 ~Paweł

    To fajnie tylko, że Chinach pociąg taką odległość pokonał by w jedną godzinę.

  • noname

    zgłoś naruszenie odpowiedz 14.09.2014 10:09 ~noname

    oleksu65940769~oleksu65940769

    średnio nawet nie wychodzi 100km/h
    za PRL czy II RP było szybciej,
    po co te pendoline, po co ta kasa z UE skoro dalej tarmośimy się tak wolno.
    Tych złodziei z rządu i PKP odpowiedzialnych za to winno się pod pręgieżem na cetralnym świniami szczuć.
    Wstyd i chańba ....

    A po co Ci szybsze pociagi skoro cena podrozy byla by drozsz????

  • Wstyd

    zgłoś naruszenie odpowiedz 13.09.2014 22:50 ~Wstyd

    oleksu65940769~oleksu65940769

    średnio nawet nie wychodzi 100km/h
    za PRL czy II RP było szybciej,
    po co te pendoline, po co ta kasa z UE skoro dalej tarmośimy się tak wolno.
    Tych złodziei z rządu i PKP odpowiedzialnych za to winno się pod pręgieżem na cetralnym świniami szczuć.
    Wstyd i chańba ....

    Oj, Olek, Olek ! Sprawdź w słowniku, jak się pisze " Pręgierz " i " Hańba ". Zęby mnie rozbolały od twojego wpisu.

  • WAW

    zgłoś naruszenie odpowiedz 13.09.2014 22:49 ~WAW





    cwm~cwm

    Za komuny jeździłem 3:20 ciagniety zwykłą EP09
    Może zamiast wywalac kupę kasy w nieprzechylajace się wahadło trzeba bylo odbudować skrót przez Skrzeszew wysadzony w 39?
    warg~warg


    dokładnie, to nie jest nawet prawdziwe pendolino, tylko wersja budżetowa bez wahadła. Ale za to i tak droższa niż lepsze pociągi innych producentów.
    Wahadełko~Wahadełko

    Ile byście nie wydziwiali na Pendolino, nie dam się przekonać, że nie trzeba było go kupować, a zostawić na tych trasach śmierdzące, brudne i zapluskwione jeżdżące muzea.
    tubro~tubro


    Nie rozumiesz i dlatego tak piszesz. Można było kupić pewne składy produkcji choćby niemieckiej, nowocześniejsze i szybsze od Pendolino bez wychylnego pudła i dużo tańsze.
    Gdyby kupiono PRAWDZIWE Pendolino, z wahadełkiem to by była różnica. Ale nie kupiono więc pieniądze zmarnowano.
    Wahadełko~Wahadełko

    Tak mi przystępnie wyłożyłeś, że zrozumiałem, chociaż już jakiś czas temu wiadomo było o tych wagonach bez wychylnego pudła. Zrozumiałem też, że zrobiono tak w nagłym przypływie sknerstwa, żeby niby przy wysokiej cenie " Wahadełka " coś tam zaoszczędzić. To mi przypomina historyczną już sprawę pierwszych pralek automatycznych w latach siedemdziesiątych. Sprowadzono je z Włoch ( Znowu ci Włosi ), ale w porywie oszczędności bez programatorów. Takie to bywały u nas zakupy.

    A Niemcy kupują ciuchcie u nas:) wiec nasze lepsze od niemieckich:)

  • WAW

    zgłoś naruszenie odpowiedz 13.09.2014 22:47 ~WAW

    Polskim Busem wychodzi Komfotowo i pewnie taniej:)

  • oleksu65940769

    zgłoś naruszenie odpowiedz 13.09.2014 22:00 ~oleksu65940769

    średnio nawet nie wychodzi 100km/h
    za PRL czy II RP było szybciej,
    po co te pendoline, po co ta kasa z UE skoro dalej tarmośimy się tak wolno.
    Tych złodziei z rządu i PKP odpowiedzialnych za to winno się pod pręgieżem na cetralnym świniami szczuć.
    Wstyd i chańba ....

  • Toms

    zgłoś naruszenie odpowiedz 13.09.2014 20:40 ~Toms

    A teraz LOT mógłby obniżyć ceny połączeń na tych trasach aby przebić PKP, ale władza nie pozwoli, żeby te składy nie jeździły jeszcze bardziej puste.

  • Wahadełko

    zgłoś naruszenie odpowiedz 13.09.2014 20:05 ~Wahadełko




    cwm~cwm

    Za komuny jeździłem 3:20 ciagniety zwykłą EP09
    Może zamiast wywalac kupę kasy w nieprzechylajace się wahadło trzeba bylo odbudować skrót przez Skrzeszew wysadzony w 39?
    warg~warg


    dokładnie, to nie jest nawet prawdziwe pendolino, tylko wersja budżetowa bez wahadła. Ale za to i tak droższa niż lepsze pociągi innych producentów.
    Wahadełko~Wahadełko

    Ile byście nie wydziwiali na Pendolino, nie dam się przekonać, że nie trzeba było go kupować, a zostawić na tych trasach śmierdzące, brudne i zapluskwione jeżdżące muzea.
    tubro~tubro


    Nie rozumiesz i dlatego tak piszesz. Można było kupić pewne składy produkcji choćby niemieckiej, nowocześniejsze i szybsze od Pendolino bez wychylnego pudła i dużo tańsze.
    Gdyby kupiono PRAWDZIWE Pendolino, z wahadełkiem to by była różnica. Ale nie kupiono więc pieniądze zmarnowano.

    Tak mi przystępnie wyłożyłeś, że zrozumiałem, chociaż już jakiś czas temu wiadomo było o tych wagonach bez wychylnego pudła. Zrozumiałem też, że zrobiono tak w nagłym przypływie sknerstwa, żeby niby przy wysokiej cenie " Wahadełka " coś tam zaoszczędzić. To mi przypomina historyczną już sprawę pierwszych pralek automatycznych w latach siedemdziesiątych. Sprowadzono je z Włoch ( Znowu ci Włosi ), ale w porywie oszczędności bez programatorów. Takie to bywały u nas zakupy.

  • misio malkontent

    zgłoś naruszenie odpowiedz 13.09.2014 17:53 ~misio malkontent

    W latach osiemdziesiątych ekspres Kaszub (17:12 z Warszawy Wsch.) pokonywał trasę w 3.5h. Gratuluję udanej inwestycji :-)

  • Azerate

    zgłoś naruszenie odpowiedz 13.09.2014 16:27 ~Azerate



    cwm~cwm

    Za komuny jeździłem 3:20 ciagniety zwykłą EP09
    Może zamiast wywalac kupę kasy w nieprzechylajace się wahadło trzeba bylo odbudować skrót przez Skrzeszew wysadzony w 39?
    warg~warg


    dokładnie, to nie jest nawet prawdziwe pendolino, tylko wersja budżetowa bez wahadła. Ale za to i tak droższa niż lepsze pociągi innych producentów.
    Wahadełko~Wahadełko

    Ile byście nie wydziwiali na Pendolino, nie dam się przekonać, że nie trzeba było go kupować, a zostawić na tych trasach śmierdzące, brudne i zapluskwione jeżdżące muzea.

    Za cenę jednego składu pendolino można by kupić kilkadziesiąt nowych wagonów. Ale lepiej omamić naiwnych liczbami typu 250km/h, a ty dalej będziesz jeździł brudnym, zapluskwionym, śmierdzącym jeżdżącym muzeum, bo chyba oczywistym jest, że kilkanaście zakupionych pendolino nie obsłużą w całości tej trasy, nie wspominając już o wszystkich kursach PKP Intercity.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »