Informacje

24.06.2014 09:43 Pendolino ma wyjechać na tory w grudniu

Pendolino zahaczył "nosem" o słup? PKP Intercity: to nieprawda

SERWISY:


Pendolino, włoski superpociąg, do stolicy będzie się wtaczał w żółwim tempie i z podniesionym "nosem". Ma za długi przód i podczas prób w Warszawie zahaczył o słup na Dworcu Centralnym i o urządzenia przytorowe - pisze wtorkowy "Dziennik Gazeta Prawna". Informacjom podanym przez gazetę zaprzecza jednak w rozmowie z TVN24 Biznes i Świat PKP Intercity.

"Dziennik" informuje, że walka z "nosem" Pendolino dopiero się zaczyna. Teraz przewoźnik PKP Intercity, wspólnie z PKP PLK, musi sprawdzić wszystkie trasy, na których ma jeździć pociąg, m.in. do Gdańska i Krakowa.

Za długi nos?

Jak pisze gazeta, problem dotyczy osłony sprzęgu Scharfenberga, który służy do podłączania składu do innych pojazdów szynowych. To dzięki niej pociąg ma tak opływowy kształt, jednak na zakrętach przód Pendolino zbyt mocno wystaje na bok.

„Dziennik Gazeta Prawna” informuje, że polskie przepisy precyzują, że odległość między przednią osią pociągu a jego "nosem" nie może być większa niż 4,2 m. W przeciwnym razie skład może zahaczać o elementy kolejowej infrastruktury. Tak dzieje się właśnie w tym przypadku - zaznacza gazeta.

Alstom dementuje informacje gazety twierdząc, że pociąg został wykonany "w 100 proc. zgodnie ze specyfikacją przetargową" a PKP Intercity nie komentuje sprawy. "Dziennik Gazeta Prawna" podaje jednak, że swoje informacje zdobyła w trzech kolejowych źródłach. I przytacza jednak z nich:

- Urządzenia sterowania ruchem trzeba będzie odsunąć od torów. Zapewne pojawi się wewnętrzna instrukcja dla maszynistów. Będą mieli obowiązek ograniczenia prędkości i podniesienia osłony sprzęgu - usłyszała gazeta od osoby zaangażowanej w transakcję. "Pendolino będzie się wtaczało do Warszawy w żółwim tempie i z podniesionym przodem" - pisze gazeta".

"Dziennik Gazeta Prawna" podaje też, że przewoźnik wraz z PKP PLK musi sprawdzić wszystkie trasy, na których ma jeździć pociąg.

PKP Intercity dementuje

Informacjom podanym przez "Dziennik Gazetę Prawną" zaprzecza w rozmowie z TVN24 Biznes i Świat PKP Intercity. Przewoźnik podkreśla, że Pendolino nigdy nie jechał przez Dworzec Centralny, a także nigdy nie jechało przez linię średnicową. PKP Intercity Informuje, że w tym roku wszystkie jazdy odbyły się przez dworzec Warszawa Gdańska.

- Należy pamiętać, że już od marca ze względu na remont mostu średnicowego nie było możliwości jazd przez Warszawę Centralną. Nie otrzymalibyśmy od PKP PLK zgody na przejazd przez średnicę ze względu na przepustowość linii oraz ze względu na to, że przejazdy te odbywały się bez konieczności lokowania podróżnych - informuje rzeczniczka PKP Intercity Zuzanna Szopowska.

PKP Intercity informuje TVN24 Biznes i Świat, że jedyny incydent, jaki miało PKP Intercity z pociągiem Pendolino to ten, gdy pociąg zaplątał się w sieć trakcyjną na warszawskim Grochowie, ponieważ sieć była obniżona. Przewoźnika podkreśla też, że pociąg został zrobiony zgodnie z zamówieniem.

- W nawiązaniu do dzisiejszych doniesień "Dziennika Gazety Prawnej" oświadczamy, że informacje dotyczące "przytarcia nosa Pendolino" są nieprawdziwe. Pociąg nigdy nie przejeżdżał przez Dworzec Warszawa Centralna ani przez linię średnicową, która w ostatnim czasie była remontowana - zaznacza Szopowska.

Rzeczniczka informuje też, że "jazdy testowe, które dotychczas odbywały się już po liniach PLK były realizowane z zamkniętym "nosem" i podczas tych jazd nie było przypadków uszkodzenia osłon sprzęgu".

Termin wyjazdu

Zgodnie z planem Pendolino ma wyjechać na tory w grudniu. Jednak ostatnio szef PKP Intercity poinformował, że ten termin może być zagrożony, jeśli producent nie złoży wniosku homologacyjnego do Urzędu Transportu Kolejowego w ciągu 2-3 tygodni. TVN24 Biznes i Świat informowała o tym, że PKP Intercity nie odebrało od Alstomu kilku składów Pendolino z powodu jego usterek.


 

>>CZYTAJ NA TVN24BiŚ<<

mn/klim

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • spierdolino

    zgłoś naruszenie odpowiedz 25.06.2014 20:27 ~spierdolino

    jak w niku

  • Xavery

    zgłoś naruszenie odpowiedz 25.06.2014 14:24 ~Xavery

    Kolejarz~Kolejarz

    Pociągi Pendolino podczas rozruchu pobierają z sieci 5MW mocy przez co inne pociągi nie mogą w tym samym czasie ruszać. O tym też nikt prasie nie powiedział.


    No, dotychczas powszechnie stosowane lokomotywy też podczas rozruchu ciągną moc rzędu kilku MW, te 5MW to dużo jak na pojedynczy pojazd ale nie jest to tragedią. Obecnie zdarza się, że zabraknie mocy na rozruch np. dwóch ciężkich pociągów na jednej sekcji zasilania.
    Ale fakt, że nasz system zasilania 3kV DC jest archaiczny i małe są możliwości jego efektywnego zastosowania do zasilania nowoczesnych elektrycznych pojazdów trakcyjnych. Generalnie Pendolino jest przystosowane do innej epoki technologicznej niż ta w której tkwi nasza kolej:)

  • Xavery

    zgłoś naruszenie odpowiedz 25.06.2014 14:04 ~Xavery

    Piotr~Piotr

    Tak więc darujcie sobie ta głupia nagonke na ten wspaniały pociąg.


    No tak, pociąg może i jest wspaniały ale cały projekt jego wdrożenia w polskich realiach to już czysta megalomania i popis niekompetencji po obydwu (zamawiającego i producenta) stronach.

  • Kolejarz

    zgłoś naruszenie odpowiedz 25.06.2014 13:06 ~Kolejarz

    maszynista~maszynista

    To że się nie mieści na centralnym było wiadome conajmniej od października zeszłego roku.... Tylko media dowiedziałey się o tym dopiero teraz.... A to że pendolinio na dobre nie wyjechał a już był na toczeniu w lokomotywowni KM na groochowie - podobno "ABS" nie zadziałał i kwadratowe koła się zrobiły....A to że połamał pantografy wyjeżdżając z grochowa... oj tvn warszawa ma słabych inforatorów... POZDROWIENIA DLA GRABARCZYKA I NOWAKA KTÓRZY ODPOWOIEDZIALNI SĄ ZA TĄ KOMPROMITACJE..... PO I WOGÓLE.... PARODIA...

    Mało tego . Stacja techniczna do obsługi pociągów ALSTOM na Olszynce Grochowskiej jest o 6m. za krótka. Pociągi Pendolino podczas rozruchu pobierają z sieci 5MW mocy przez co inne pociągi nie mogą w tym samym czasie ruszać. O tym też nikt prasie nie powiedział.

  • Kracho

    zgłoś naruszenie odpowiedz 25.06.2014 00:23 ~Kracho

    prog~prog

    muzyczka taka ok
    Dziwisz się? W końcu tvn to tuba propagandowa. "Produkt" trzeba przedstawić dobrze.

  • Matematyk

    zgłoś naruszenie odpowiedz 24.06.2014 22:25 ~Matematyk

    Wawka~Wawka

    14:04 pika100
    to chyba jakaś bzdura jest. Jakim cudem cokolwiek jadące po torach, na skręcie moze "nosem" zahaczyć o boczną infrastrukturę?
    Jeździ toto, we Wloszech i jakoś nie zahacza.
    Chyba, ze to nasze Pendolino zaczęło "kręcie nosem" jak zobaczyło po czym musi jeździć :D

    Takim cudem, że na łukach tak daleko wychodzi na zewnątrz poza skrajnę. Tory juz skręciły a nos jest jeszcze prosto bo pierwszy wózek jeszcze nie dojechał do łuku. Pojąłeś???


    A czy ty masz w ogóle pojęcie jaki jest MINIMALNY dopuszczalny promień skrętu torów kolejowych i szerokość torowiska wolnego od infrastruktury? Więc jak się już dowiesz, to przypomnij sobie wzory dotyczące okręgu i cięciwy i policz.
    Ale ponieważ przypuszczam że to jednak przekracza twoje (i dziennikarzy GP też) możliwości intelektualne, to proponuję ci rzecz prostszą: porównaj długość "nosa" z POŁOWĄ wewnętrznego rozstawu wózków standardowego wagonu, który na zakręcie też ścina łuk.

  • prog

    zgłoś naruszenie odpowiedz 24.06.2014 22:04 ~prog

    muzyczka taka ok

  • maszynista

    zgłoś naruszenie odpowiedz 24.06.2014 21:45 ~maszynista

    DO PIOTRA:
    MOZE I PESA NIE MIAŁA PROJETU POCIĄGU DO PRĘDKOŚCI POWYŻEJ 200KM/H, TYLKO PO CO, POLSKA JEST MAŁYM KRAJEM, I NAWET POCIĄGIEM Z PRĘDKOŚCIĄ MAX 100KM/H MOŻNA BYŁOBY Z W-WY DO GDAŃSKA W 3,5H - POCZCIWE EN57 JEST W STANIE TEGO DOKONAĆ, KWESTIA JEST ZWOLNIEŃ - REMONTÓW NA SZLAKU, POCIĄG V MAX 160KM,H, JEST W STANIE DOJECHAĆ Z W-WY DO GDAŃSKA W MNIEJ NIŻ 3H, TYLKO KŁANIA SIĘ SATAN LINII KOLEJOWEJ...NIECH PRZEJEDZIE CAŁY SZLAK - 340 KM Z PRĘDKOŚCIĄ 160KM/H... FACHOWCY - PENDOLINO TO KIEŁBASA WYBORCZA DLA LAIKÓW... NIESTETY KIEŁBASA ZATRUTA JADEM KIEŁBASIANYM.... POLECIĄŁ ZA TO MIĘDZYINNYMI GRABARCZYK I U MOCZYŁ NOWAK... CO CO NAM PENDOLINO, JUŻ W LATACH 80TYCH ZESZŁEGO WIEKU W POLSCE JEŹDZIŁY CZESKIE LOKOMOTYWY EP05 KTORE PORUSZAŁY SIĘ Z PRĘDKOŚCIĄ 160KM/H

  • Mechanik

    zgłoś naruszenie odpowiedz 24.06.2014 21:40 ~Mechanik

    A ED78 IMPULS śmiało 200 km/h rozwija i wystarczyłoby w zupełności jak na polskie warunki.W rejonie Szczecina jeździmy już 7 sztukami ale do 130 km/h z braku maszynistów ( podwójna obsada ).

  • rami

    zgłoś naruszenie odpowiedz 24.06.2014 20:35 ~rami

    Myślę, że korekta tras potrwa w związku z tym tak do 2019 r. Potem zobaczymy, co dalej.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »