Informacje

30.05.2011 19:51 zakupy pkp intercity

Pendolino bez wychylnego pudła:
"afera", "idiotyzm", "bezsens"

SERWISY:

 

Zakup Pendolino bez wychylnego pudła, które pozwoliłoby pociągom sprawniej pokonywać zakręty, budzi kontrowersje na forum tvnwarszawa.pl. PKP tłumaczy, że jeszcze nic straconego, eksperci wprost mówią o błędach i aferze. Nie po raz pierwszy.

"Skoro kupują bez wychylnego pudła to po co w ogóle kupują Pendolino? Jest wiele dużo tańszych składów innych firm mogących jeździć również 200 km/h. Komisja śledcza będzie niezbędna" - pisze na forum tvnwarszawa.pl Jaro.

"Bez wychylnego pudła te pociągi są bez sensu. Pojadą do Gdańska tak samo szybko jak konwencjonalne ekspresy, za to kosztują dwa razy więcej" - dodaje WSW.

"Kupowanie pendolino i niewykorzystywanie jego możliwości tak jak trzeba... kolejna polska bzdetna rzeczywistość" - ocenia Matriazu.

"Idiotyzm, po co komu składy bez wychylnego pudła, nie mogące pokazać na trasie do Gdyni tego co potrafią?" - komentuje cdsoftwar.

Skąd te kontrowersje? Znakiem firmowym pendolino (po włosku: wahadełko) są pociągi z wychylającymi się na zakrętach wagonami. Jednak Intercity kupuje składy bez tego rozwiązania. Przez to nie będą mogły na zakrętach jeździć tak szybko, jak Pendolino, wyposażone w tę opcję.

"Można to nadrobić"

- To i tak będzie zupełnie inny standard i klasa pociągów - zaznacza Małgorzata Sitkowska, rzeczniczka PKP Intercity. Z braku wychylnego pudła tłumaczy się krótko:

- W specyfikacji istotnych warunków zamówienia nie było mowy o wychylnym pudle, żeby nie ograniczać oferentów - mówi.

Do przetargu wpłynęła jedna oferta, od firmy Alstom, która zaproponowała - jak mówi Sitkowska - pociągi Pendolino, ale bez wychylnego pudła. Jej zdaniem wszystko da się nadrobić. PKP rozmawia z wykonawcą o uzupełnieniu składów o wychylne nadwozie. Koszt to około 10 proc. wartości jednego składu. Wychylne pudło, jak tłumaczy rzeczniczka, pozwoliłoby pasażerom zaoszczędzić około 10-15 minut.

"To błąd kolei"

- To jeden z największych skandali w historii kolei - komentuje z kolei Karol Trammer, redaktor naczelny magazynu "Z biegiem szyn". Jak tłumaczy, PKP od dawna mamiło opinię publiczną, sugerując, że kupi pociągi z wychylnym nadwoziem. Ta technologia jego zdaniem sprawiłaby, że pociągi pojadą szybciej, nawet po starych torowiskach, na których przebudowę nie ma na razie pieniędzy. Zakup Pendolino bez technologii, która te pociągi wyróżnia, to - jak mówi - błąd.

Tym bardziej, że jego zdaniem wynik przetargu można było przewidzieć. - Dlaczego oferent miałby robić produkt lepszy, niż określono w specyfikacji? - ocenia Trammer i podkreśla, że na transakcji stracimy. - Polski rząd będzie na te pociągi płacił przez 10 lat. Składy bez wychylnego nadwozia można było kupić taniej - stwierdza.

Powątpiewa też w obietnice "upgrade'owania" pociągów, bo - jak mówi - do tego skłania go historia Pendolino w Polsce.

Polski sen o pendolino

Problem nie jest nowy. Kiedy okazało się, że PKP kupuje pociągi bez wychylnego pudła, sytuacja była szeroko komentowana, między innymi w branżowej prasie kolejowej. O historii polskiego marzenia o Pendolino przeczytasz w magazynie " Z biegiem szyn".

O sprawie pisał też "Rynek kolejowy".

mz/ec

 

 

 

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • denm

    zgłoś naruszenie odpowiedz 01.09.2013 12:18 denm

    Żadne nowe składy nie zrekompensują stanu torowiska. Trochę jak kupowanie Porsche aby jeździć po wiejskich ścieżkach.

  • Rafał Wodzicki

    zgłoś naruszenie odpowiedz 13.08.2013 09:24 ~Rafał Wodzicki

    Wychylne pudło daje sporo na krętych liniach, gdzie przez zakręty można jechać szybciej. Na trasie do Gdańska wyprostowano je maksymalnie. Jeśli wierzyć Intercity - wychylne pudło pozwoliło by skrócić jazdę na trasie o 4 min. Tak więc nie jest to takie bez sensu. Łatwe - bez wyliczeń - atakowanie takiej decyzji eksploatacyjnej jest nieprofesjonalne. Pociągi tego typu powstały we Włoszech w celu przyspieszenia ruchu na liniach w obszarze górskim, bo takie są tam.
    (-) ekspert eksploatacji

  • Warszawiak

    zgłoś naruszenie odpowiedz 13.08.2013 00:06 ~Warszawiak

    Panie Premierze! Wstyd! Albo interwencja albo do widzenia. Tak przynajmniej ma to wyglądać w normalnym demokratycznym społeczeństwie.

  • minor

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.04.2012 23:58 ~minor

    Problemów ciąg dalszy...

    http://nakolei.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=522%3Apkp-intercity-ma-problemy-z-finansowaniem-zakupu-pendolino&catid=48%3Akat-wydarzenia&Itemid=79&lang=pl

  • bleeeee

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.12.2011 09:57 ~bleeeee

    Podziekujcie Tuskowi i jego wesołej ferajnie. Także za ceny gazu (podpisali długoterminową umowe z Rosją - gaz w Polsce bedzie najdzroższy w Europie), któr zniszcza naszą gospodarkę. Podziękujcie, qrwa, Tuskowi. I tym którzy go po raz drugi wybrali.

  • Paw33

    zgłoś naruszenie odpowiedz 04.06.2011 20:50 ~Paw33

    Placic nawet 20% wiecej by zyskac 10 min! Rozumni ludzie w Europie staraja sie uciac KAZDA MINUTE, a u nas. "Ojej to 15 min mniej, to po co?" NO WLASNIE PO TO!
    Tym sposobem mozna bylo puscic zwykle lomomotywy Siemensa "Husarz" , ktore moga rozpedzic sie do 230 km/h.

  • tttt

    zgłoś naruszenie odpowiedz 31.05.2011 15:28 ~tttt

    o czym wy wogóle tu piszecie. płacic 15% żeby zyskać 12 min? do tego wychylne pudło u nas nie jest potrzebne bo praktycznie nie ma łuków, a do tego na trasach w innych krajach gdzie taka metoda jest stosowana to strasznie trzęsie jak się wychyla. problem jest jednak inny. dlaczego pkp wydało 3mld zł na dostosowanie e-65 do wychylnego pudła? to jest skandal...w innych krajach to by była afera na cały świat a u nas nikogo to nie obchodzi, nikt z to nie odpowiada,,,paranoja.

  • granat

    zgłoś naruszenie odpowiedz 31.05.2011 15:09 ~granat

    przeciez to ma byc kielbasa wyborcza na jesien! nie psujcie roboty grabarczykowi

  • Głupota_drogo_kosztuje

    zgłoś naruszenie odpowiedz 31.05.2011 14:51 ~Głupota_d…

    Niech Rząd odbierze tym "inteligentom" z PKP gwarancje budżetowe. To wygląda tak, jakby ktoś mówił o kupieniu samolotu bez skrzydeł.

  • dajan55

    zgłoś naruszenie odpowiedz 31.05.2011 14:47 ~dajan55

    Głupota naszych nie urzędników ale urzędasów już dawno przekroczyła wszelkie możliwe granice - ale cóż głupota nie zna granic !

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »