Informacje

06.02.2013 15:07 oświadczenie dyrektora Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych

"Pas w Modlinie należy wybudować od nowa"

- Pas startowy w Modlinie nie nadaje się do dalszej eksploatacji i należy go wybudować od nowa - oświadczył w środę dyrektor Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych, prof. Ryszard Szczepanik. Władze portu odpowiadają, że nie mają ekspertyz, które by to potwierdzały.

Szczepanik uczestniczył w środę w posiedzeniu sejmowej podkomisji ds. transportu lotniczego i gospodarki morskiej, która omawiała przyczyny zamknięcia części pasa startowego na lotnisku w Modlinie. Nadzór budowlany odmówił pod koniec stycznia uchylenia zakazu użytkowania pasa startowego, ponieważ - w jego opinii - istnieje bardzo wysokie prawdopodobieństwo powstania odprysków betonu z pasa, co zagraża bezpieczeństwu ruchu.

"Nie nadaje się do eksploatacji"

- Ten pas nie nadaje się do dalszej eksploatacji. Ilość wyłuszczeń jest tak ogromna, że nie jesteśmy w stanie upilnować takiego pasa, żeby te poszczególne odpryski nie dostały się do silnika czy też na przykład pod oponę samolotu - tłumaczył Szczepanik. Ocenił, że nawet niewielkie kawałki kruszywa leżące na pasie startowym mogą doprowadzić do katastrofy.

Szczepanik powiedział, że przyczyną problemów z pasem startowym jest użycie do jego budowy margla, czyli skały osadowej, która jako kruszywo była jednym ze składników betonu, z którego zbudowano pas. -Te margle są jak nóż - powiedział Szczepanik. Wyjaśnił, że przy prędkości, z jaką startuje samolot, kawałek margla działa jak brzytwa. Jego zdaniem nie może być mowy o tym, żeby dalej ten pas użytkować.

"Trzeba go wyburzyć"

- Po prostu trzeba go wyburzyć i zalać porządnie, pod nadzorem odpowiednio przygotowanych ludzi. To ma być po prostu pas, który nie będzie się łuszczył - zaznaczył.

Przypomniał, że do katastrofy Concordea linii Air France, w której w 2000 r. zginęło 113 osób, doszło z powodu leżącego na pasie kawałka metalu, który przedziurawił oponę maszyny podczas jej startu z paryskiego lotniska. W następstwie ciągu nieszczęśliwych przypadków szczątki opony miały uszkodzić zbiornik z paliwem i wywołać pożar samolotu.

Profesor przyznał, że raport Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych z czerwca ubiegłego roku dotyczący drogi startowej był pozytywny. - Beton spełniał wszystkie normy, jeśli chodzi o szorstkość, nośność, gładkość, równość. Nie byliśmy jednak w stanie określić, co będzie za kilka czy kilkanaście tygodni, kiedy przyjdą mrozy, kiedy margiel, który został użyty do tego betonu, nasiąknie i zacznie się rozsadzanie tego betonu. Stąd ekspertyza, że po dokonaniu napraw można ten pas użytkować, nie była decyzją błędną - powiedział. Przypomniał, że zalecono jednocześnie monitorowanie sytuacji i sprawdzanie, czy nie tworzą się kolejne odpryski.

ZOBACZ ARCHIWALNY RAPORT O LOTNISKU W MODLINIE:

Nie było zgłoszenia o uszkodzeniach

Wiceprezes Lotniska Warszawa/Modlin Marcin Danił poinformował posłów, że władze portu zwróciły się do wszystkich operujących z lotniska przewoźników z pytaniem, czy zauważyli jakiekolwiek uszkodzenia ich samolotów. - Nigdy nie mieli zgłoszonego takiego uszkodzenia - zaznaczył.

- Jak wynika z mojej wiedzy, nigdy nie było ekspertyzy, że droga startowa nie nadaje się do użytkowania. Było wręcz odwrotnie. Wszelkie ekspertyzy, które spółka posiadała potwierdzały, że to jest wykonane w sposób właściwy - powiedział Danił. Dodał, że spółka wiedziała, że w ciągu najbliższych pięciu lat na pasie startowym mogą występować spękania, dlatego wdrożyła dodatkowe instrukcje dotyczące szybkiego reagowania po pojawieniu się pęknięć.

- Te prace na bieżąco wykonywane zabezpieczały stan drogi startowej przed jakąkolwiek kolizją lub sytuacjami sprawiającymi, że może być niebezpiecznie - powiedział Danił.

Również przewodniczący rady nadzorczej modlińskiego lotniska Marek Miesztalski powiedział, że żadna ekspertyza nie wskazywała na to, że jedynym sposobem bezpiecznego rozwiązania problemów z pasem jest jego całkowita wymiana. Ekspertyzy wskazywały na tryb napraw i monitoringu - powiedział. Wyjaśnił, że władze lotniska nie mogły podjąć więc decyzji o skuciu pasa, bo mogłyby zostać posądzone o działanie na szkodę spółki. Gdyby była choć jedna jednoznaczna ekspertyza, że nie ma się co bawić w żadne naprawy, a trzeba skuć i wylać pas od nowa, to zarówno zarząd, jak i rada nadzorcza poszłyby w tym kierunku - tłumaczył.

Lotnisko w Modlinie od kilku tygodni nie przyjmuje dużych samolotów pasażerskich. 22 grudnia 2012 roku inspektor nadzoru budowlanego zdecydował o zamknięciu 2 tzw. progów - o numerach 08 i 26 - betonowych odcinków, po 500 m każdy, na początku i końcu pasa startowego. Droga startowa skróciła się do 1500 m, co spowodowało, że samoloty takie jak Airbus A320 lub Boeing 737 nie mogą tam wykonywać operacji lotniczych. Rejsy z Modlina zostały przeniesione do innych portów lotniczych, głównie na lotnisko Chopina.

JAROMIR GRABOWSKI NIE DOPUŚCIŁ PASA DO RUCHU:

PAP/wp//ec

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Ping pong

    zgłoś naruszenie odpowiedz 04.04.2013 13:35 ~Ping pong

    w końcu się za to zabierają. Troszkę wstyd, ale ważne żeby zrobili to w końcu http://investmap.pl/wiadomosci/mazowieckie-modlin-w-oczekiwaniu-na-wiosne,78507.html tutaj troche info na temat

  • Maly

    zgłoś naruszenie odpowiedz 19.02.2013 19:13 ~Maly

    Ciekawe tylko kto teraz beknie. Z tej ekspertyzy wynika że Erbud jest cacy a dostawca betonu jest bee czyli duży nadal bedzie budował buble a mały czyli betoniarnia zbankrutuje. Ot Polska ;)

  • plo

    zgłoś naruszenie odpowiedz 14.02.2013 16:57 ~plo

    Pojawiło się w komentarzu .Wybudować drugi pas obok tego jako główny a ten pozostawić jako pas rezerwowy gdyby czasami samolot chciał zboczyć z pasa startowego to ma gotowe lądowisko ,a dodatkowo mogą startować małe samoloty

  • gerta

    zgłoś naruszenie odpowiedz 14.02.2013 15:19 ~gerta

    Oczywiście nikt nie jest odpowiedzialny. firma jeszcze raz zarobi, Inspektorzy również:) ręka ręke myje sitwa z czasów LSD powróciła. Takich spraw będzie coraz więcej

  • studentka

    zgłoś naruszenie odpowiedz 09.02.2013 11:54 ~studentka

    Mamy nowe europieniądze! Będzie można marnować je na lewo i prawo :] Super! Kolejne, jedynie słuszne firmy się nachapią :]

  • Axel

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.02.2013 13:49 ~Axel

    Dlatego powinni wybudować równolegle drugi pas, zgodnie ze sztuką. A ten później poprawić.

  • Marco

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.02.2013 13:24 ~Marco

    Oj tam oj tam. Z tego co pisza to problem jest glownie zima. A wiec od grudnia do kwietnia tor rajdowy "modlin" a od kwietnia to grudnia - lotnisko ;)
    A na powaznie to sie chyba do CBA nadaje bo przy dzisiejszym poziomie wiedzy o materialach budowlanych tylko debil by tego nie przewidzial..

  • tomasz 70MA52

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.02.2013 11:05 ~tomasz 70MA52

    Jak dobrze że żyjemy w Państwie które dla swoich obywateli buduje lotniska. W kapitalistycznych krajach prywatne firmy wyzyskują ludzi budują niedziałajace lotniska ze swoich firmowych pieniędzy. A u nas przeciwnie - z pieniedzy podatnika powstają niedrogi acz bezpieczne lotniska

  • ktosiek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.02.2013 09:58 ~ktosiek

    Jak widać w Polsce nie umiemy budować zarówno dróg startowych jak i drogowych :-)

  • jar

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.02.2013 07:10 ~jar

    NO I WYKONAWCY PAZERNOŚĆ SIĘ NIE OPŁACIŁA!!

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »