Informacje

26.01.2011 19:59 KIEDY ZOBACZYMY EFEKTY?

Partnerstwo Publiczno-Prywatne: od Platformy do realizacji

SERWISY:

Warszawa przystąpiła do Platformy Partnerstwa Publiczno-Prywatnego - umowy 28 podmiotów, która ma pomóc w wymianie wiedzy i doświadczeń. Czy w stolicy wreszcie uda się zrealizować jakąś inwestycję w ramach tego modelu?

W imieniu Warszawy umowę podpisał wiceprezydent Jarosław Kochaniak. Tymczasem pierwszy projekt realizowany w Warszawie, w ramach partnerstwa jest wciąż na etapie negocjacji z chętnymi do współpracy, a kolejne dopiero na etapie przygotowań.

Dlaczego partnerstwo publiczno-prywatne jest takie trudne, tłumaczyli goście "Miejskiego Reportera" w TVN Warszawa: Paweł Pawłowski z miejskiego biura obsługi inwestorów i Irena Herbst z Centrum PPP.

Na czym to polega?

Partnerstwo Publiczno-prywatne to podział obowiązków: partner prywatny bierze na siebie to, co jest związane z działalnością gospodarczą, w tym z finansowaniem. Partner publiczny bierze na siebie odpowiedzialność za poziom i jakość usług, które są w ten sposób realizowane. - Od prywatyzacji różni się tym, że nadal władza odpowiada za efekt - tłumaczy Irena Herbst.

Najbardziej zaawansowany jest projekt wymiany wiat przystankowych. Trwają negocjacje z potencjalnymi partnerami. Zgłosiło się pięć konsorcjów - umowa z wybranym ma być podpisana jeszcze w tym roku. Realizacja zajmie około trzech lat - przygotowania zajęły drugie tyle.

Miasto obiecuje tymczasem od lat, że w ramach partnerstwa powstaną m.in. parkingi w centrum. Dlaczego wciąż nie udało się tego zrobić?

Są pieniądze na... doradztwo

- Dopiero w zeszłym roku został zrobiony pierwszy krok- odpowiada Paweł Pawłowski. Była to pozytywna decyzja rady miasta, która przyznała pieniądze na doradztwo w tym projekcie. Miasto zdecydowało się wydać na to 2 miliony złotych, co wzbudziło kontrowersje. Zdaniem części radnych, nie ma sensu płacić za coś, co urzędnicy po prostu powinni wiedzieć.

- Nieporozumienie polega na tym, że PPP to umowa długoterminowa, liczona w perspektywie 30 albo na przykład 99 lat - próbowała wesprzeć przedstawiciela ratusza ekspertka. - Trzeba przewidzieć, co się stanie w tym okresie: ile to będzie kosztowało, co się stanie w międzyczasie, jak zmieni się popyt, jak wpłynie na to postęp techniczny. Żaden urzędnik tego nie wie. Na całym świecie zajmują się tym profesjonalne firmy doradcze.

- Przetarg na doradztwo w sprawie parkingów powinien się zakończyć za dwa tygodnie - dodał Pawłowski. Wyłoniony doradca w ciągu kilku tygodni przedstawi haromonogram swoich prac. Raport powinien stworzyć do końca tego roku. Wtedy go odbierzemy i dopiero na podstawie zawartych tam informacji zapadnie decyzja, czy PPP jest właściwym modelem dla budowy parkingów.

- Gdy rozpoczniemy te rozmowy, będzie można powiedzieć, kiedy powstaną parkingi - uważa Pawłowski.

Co z mostem i tunelem?

Kolejnym projektem, który ma być realizowany w ramach PPP jest most Krasińskiego łączący Bródno z Żoliborzem. Tu jednak perspektywy są jeszcze bardziej odległe: - Żaden partner nie zainteresuje się projektem, który nie ma decyzji środowiskowej, bo ona na razie nie ma prawa powstać - tłumaczy Pawłowski. - Jesteśmy w stałym kontakcie z biurem ochrony środowiska. Gdy pozwolenie zostanie wydane, zaczniemy testować rynek - dodaje. I zapewnia, że są już firmy, które zgłaszają chęć budowy mostu i same pilnują terminów.

W czasie programu swój pomysł przypomniał były radny z Woli, Michał Kubiak. W mailu wysłanym na warszawa@tvn.pl zaproponował, by kosztowny projekt ukrycia sporego odcinka ulicy Towarowej w tunelu realizować w partnerstwie. Inwestor miałby w zamian dostać tereny nad przebudowaną trasą.

- I właśnie po to potrzebny jest doradca, żeby określić, czy to naprawdę będzie bardziej korzystne, niż tradycyjna inwestycja. Z analizy może wyjść, że to zły pomysł - przekonuje Irena Herbst. - Średni okres przygotowania takich projektów w Wielkiej Brytanii, która jest niekwestionowanym liderem PPP (50 proc. europejskich projektów tego typu powstaje na Wyspach), to dwa lata.

- My zaczęliśmy przygotowania do przystanków w maju 2009. Mam nadzieję, że w maju 2011 będziemy mogli powiedzieć, że umowa jest - odpowiedział Pawłowski.

 

roody/ec

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • mmm

    zgłoś naruszenie odpowiedz 19.12.2013 04:10 ~mmm

    jaki tramwaj. Kiedy bedzie metro do Piaseczna. Ja sie pytam

  • mich

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.02.2011 02:46 ~mich

    ODBUDOWAC PALAC SASKI I PALAS BRUHLA W FORMIE PPP! jestem ZA!!!!!!!!!!!!

    ja również

  • mICH

    zgłoś naruszenie odpowiedz 07.02.2011 10:33 ~mICH

    ODBUDOWAC PALAC SASKI I PALAS BRUHLA W FORMIE PPP! jestem ZA!!!!!!!!!!!!

  • mikolaj_wegier

    zgłoś naruszenie odpowiedz 27.01.2011 10:39 ~mikolaj_wegier

    Idea PPP jest słuszna, jednak w Polsce takie załatwianie spraw kojarzy się z automatu z łapówkami i matactwami, wobec czego wszyscy starają się tego unikać.

  • Alojz

    zgłoś naruszenie odpowiedz 27.01.2011 10:14 ~Alojz

    W Złotych świecą pustkami, bo właśnie po to ustalono tam takie ceny żeby klienci mieli gdzie parkować, a nie pracownicy okolicznych biur. Poza tym na ten parking nie ma wpływu Miasto-to jest całkowicie prywatna inwestycja.

    Chociaż patrząc i słuchając p. Pawłowskiego mam wrażenie, że PPP zacznie u nas działać może po 2020 r. :/

  • Alojz

    zgłoś naruszenie odpowiedz 27.01.2011 10:04 ~Alojz

    Sama idea PPP jest niemal doskonała. Tylko u nas dopiero po kilku latach wpadli na to, że można to wykorzystać. Zdecydowanie szybciej i taniej jest postawić inwestycję właśnie w systemie PPP. Ktoś wykłada kasę, miasto daje np. działki i budują most... Nie ma również problemu z zarządzaniem i utrzymaniem inwestycji, ponieważ prywatny inwestor z pewnością będzie bardziej dbał o "swoje".

  • G

    zgłoś naruszenie odpowiedz 27.01.2011 09:28 ~G

    A kto na tych parkingach będzie parkował, jak w Złotych Tarasach świecą one pustkami, bo "za drogo"?

  • Marta_natolin

    zgłoś naruszenie odpowiedz 27.01.2011 08:47 ~Marta_natolin

    Po jaka choelre tracic pieniadze na doradcow, a o lokalizacje parkingow wystarczy zapytac zmotoryzowanych uzytkownikow bo miedza najlepeiej gdzie brakuje miejsc parkingowych najbardziej (bo generalnie brakuje ich w calym miescie). Za pieniadze wytrzucone z bloto na doradcow moznaby zapewne wybudowac jakis maly parking, ale widac jedna Platforma lubi druga. Wybaczcie, ale rzadow dwoch paltfrom to nawet stolica nie wytrzyma. Chyba ze w tej PPP sa jacys krewni i znajomi krolika z ratusza. Po co chowac ulice w tunelach - budujcie wreszcie parkingi!

  • padree

    zgłoś naruszenie odpowiedz 27.01.2011 01:04 ~padree

    Może tak pani prowadząca dałaby dojść do słowa swoim gościom bo zadaje jedno pytanie za drugim i nie czekając praktycznie na odpowiedź rzuca kolejne pytanie. Proponuję trochę się dokształcić w prowadzeniu wywiadów bo z całym szacunkiem to amatorszczyzna wychodzi.

  • tim

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.01.2011 23:47 ~tim

    odlaboga ekspertyzowac sie tera beda. To sa po prostu kpiny. Parkingi w ppp pod waznymi placami to chyba juz piskorski obiecywal a to 99-01 bylo. Dekada minela a oni dalej debatuja jak to zrobic. K... jakby tak cala ludzkosc operowala jak te biurwy to bysmy chyba dopiero ekspertyzy dla nowego wynalazku zwanego kolem robili.
    Jak sie spojrzy na to co planuje sie w infrastrukturze w tym miescie to dochodze do wniosku ze stulecie nie starczy, a po drodze zacznie sie walic to co do tej pory mamy to pewnie wiecej sie zejdzie.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »