Informacje

12.07.2011 07:16 potrzeba ok. 20 mln zł

Parking metro Plac
Wilsona to mrzonka

SERWISY:

- Otwórzcie parking w pustce technologicznej nad stacją metra Plac Wilsona - apelują do ratusza mieszkańcy Żoliborza. - To byłyby jedne z najdroższych miejsc parkingowych w Warszawie. Nie mamy pieniędzy - odpowiada miasto.

By wejść do wnętrza tak zwanej pustki technologicznej nad stacją metra plac Wilsona, trzeba nie lada wysiłku. Ponieważ nie była projektowana jako ogólnodostępne pomieszczenie, do środka nie prowadzą żadne schody ani drzwi. Można się do niej dostać tylko przez komorę wentylacyjną. Wcześniej trzeba jednak wyłączyć urządzenia.

- Wchodziliśmy przez specjalny pokój, przez który przepływa powietrze - relacjonuje Tomasz Zieliński, reporter tvnwarszawa.pl, który zajrzał do środka z kamerą.

Komora, w której teoretycznie mogłoby stać nawet 200 aut dziś bardziej od parkingu przypomina bunkier. Na surowych, betonowych ścianach wiszą tylko lampy, które oświetlają drogę. Poza tym nie ma tu nic.

130 tysięcy za jedno miejsce

Komora powstała razem ze stacją metra. Nie planowano tu parkingu - miała zostać po prostu zasypana. - Zamiast tego, zdecydowano zostawić pustą przestrzeń. M.in. po to, żeby zmniejszyć koszty budowy - wyjaśnia Krzysztof Malawko, rzecznik warszawskiego metra.

Sześć lat temu pojawił się jednak pomysł, by puste miejsce przerobić na parking. Temat powraca w dyskusjach o granicach strefy płatnego parkowania i o tym, jak rozwiązać problemy zastawionej samochodami dzielnicy - ostatnio znów mówili o nim mieszkańcy, których pytano o to, gdzie powinny powstać parkingi.

- To kosztowałoby od 20 do 30 milionów złotych. Tyle samo kosztuje budowa 200 mieszkań komunalnych i 100 miejsc parkingowych przy ul. Sybili i Powązkowskiej - odpowiedzieli im na tvnwarszawa.pl Żoliborrscy Internauci.

Dlaczego tak drogo? - pytają inni internauci.

Ściany, stropy, instalacje

Początkowo parking w komorze miał zbudować wykonawca stacji metra. Była nawet gotów to zrobić, ale propozycja którą przedstawił była zbyt droga dla ówczesnych władz miasta. Porozumienia nie osiągnięto, więc wraz z zakończeniem budowy stacji, komorę pozostawiono bez dojazdów.

Teraz trzeba byłoby wydać blisko dwa razy więcej niż w 2005 roku. W 2008 roku, na zlecenie Zarządu Transportu Miejskiego powstały dwie koncepcje. Wariant minimum opiewa na ok. 21 milionów złotych. Wariant maksimum to aż 28 mln złotych. Aż 12 mln zł trzeba przeznaczyć na roboty budowlane. Same tylko fundamenty i ściany żelbetowe to kwestia blisko 5 mln zł. Kolejne 4 mln zł trzeba wydać na stropy, schody, posadzki czy wyjścia ewakuacyjne.

Niezbędne instalacje, w tym m.in. przeciwpożarowa z tryskaczami czy mechaniczna wentylacja to z kolei koszt 4 mln zł. Do tego dochodzą ulice, zjazdy i chodniki oraz podatek VAT. A to wersja mniej kosztowna - na 160 miejsc parkingowych z wjazdem z ul. Kątowej. Droższa opcja zakłada przystosowanie komory dla 200 aut i dodatkowy wjazd.

>> PRZECZYTAJ SZCZEGÓŁY KONCEPCJI <<

Nie rezygnują, ale pieniędzy nie mają

- Nie jesteśmy w stanie zainwestować tak dużych pieniędzy w parking. Musimy się przyglądać każdej złotówce wydawanej z budżetu - rozwiewa nadzieje Bartosz Milczarczyk, rzecznik ratusza. Ale dodaje: - Nie rezygnujemy z parkingu. Jak poprawi się sytuacja finansowa, to wrócimy do tego pomysłu - zapewnia. I przypomina, że stosunkowo niedaleko są dostępne parkingi P&R - przy stacjach metra Młociny i Marymont.

Miasto bierze też pod uwagę budowę parkingu w trybie partnerstwa publiczno-prywatnego. Problem w tym, że na razie nie udało się tego zrobić nawet w znacznie atrakcyjniejszych punktach stolicy. Planuje się to od dobrych kilku lat, ale na planach się na razie kończy.

Pieniądze to nie jedyna przeszkoda. - Była prowadzona symulacja, wynika z niej, że w przypadku budowy w ramach PPP koszt jednego miejsca wynosiłby ok. 500 zł miesięcznie. Miasto rozważa możliwość dopłaty tak, żeby kierowcy płacili ok. 200 zł - mówi Witold Sielewicz, wiceburmistrz Żoliborza. - Ale przy takim rozwiązaniu trzeba również pomyśleć o rozszerzeniu strefy płatnego parkowania o okolice placu Wilsona, inaczej nie byłoby chętnych na korzystanie z parkingu - dodaje.

Skoro stworzenie parkingu nad stacją metra jest nierealne, to może wykorzystać pustą przestrzeń w inny sposób, np. na cele kulturalne? - To również wiąże się z dużym kosztem adaptacji. Nie mamy takich planów - odpowiada rzecznik Milczarczyk.&nb

sp;

Andrzej Rejnson

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Warszawiak z Bielan

    zgłoś naruszenie odpowiedz 13.07.2011 08:07 ~Warszawiak…

    @ markus
    Urzędasy i tak zmniejszyły sobie parking, który kiedyś obejmował jeszcze zatokę przy ul.Kątowej. Teraz ŁASKAWIE zostawili sobie tylko kilka miejsc za szlabanem.

  • markus

    zgłoś naruszenie odpowiedz 13.07.2011 00:13 ~markus

    ~@ realista - o tym się nie pamięta albo nie wie. A przy okazji: nie można zlikwidować zamkniętego parkingu tylko dla urzędasów z Urzędu Dzielnicy Żoliborz?

  • Pedros

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.07.2011 23:30 ~Pedros

    Należy tylko pośmiertnie podziękować Lechowi Kaczyńskiemu i jego ekipie, za to, że nie potrafiła dogadać się z wykonawcami.

  • kri02

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.07.2011 20:33 ~kri02

    Proste to było przy budowie stacji. Teraz żeby się tam dostać trzeba 'podwiesić" tory tramwajowe i wykonać wiele innych rzeczy, które generują koszty. Trzeba tez pamiętać, że przez te kilka lat wzrosły znacząco ceny materiałów, robocizny i sprzętu.

  • realista

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.07.2011 18:12 ~realista

    ludzie jakie zjazdy i wyjazdy tylko? gdzie wejścia i wyjścia?i to nie po jednym na taką przestrzeń o windach też należy wspomnieć bo co z matkami z wózkiem czy inwalidą?a co z zabezpieczeniem p.poż? hydranty,tryskacze,grodzie?
    wykonanie zasilania awaryjnego,wentylacja,odprowadzanie wody i jeszcze trochę rzeczy
    postawić ściny z dachem wjechać i zamknąć wrota to mogliście sobie do stodoły,bo w razie pożaru jak wam Golf się spali to do kogo po kasę łapska wyciągać będziecie że czyja to wina bo nie było P.POŻ bo ciemno bo to bo sramto

  • Aniaa

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.07.2011 18:05 ~Aniaa

    to jest jakaś mocna paranoja, że przystosowanie tego miejsca jest tak drogie! przecież dziura w ziemi już jest, jest stan surowy z oświetleniem, czego tu więcej trzeba? Wystarczy zamontować wentylację, zabezpieczyć te druty wystające ze ścian, instalacje przeciwpożarowe, wjazd i wyjazd, wymalować miejsca i tyle.

  • Marek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.07.2011 17:54 ~Marek

    Pomysł z tym parkingiem jest genialny ! Skoro jest już taka przestrzeń to można ją wykorzystać, aż się o to prosi ! Jedyny koszt jaki trzeba pokryć to zjazd i wyjazd z parkingu. Czy naprawdę nasze władze muszą do wszystkiego podchodzić oportunistycznie ?

  • mm

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.07.2011 17:35 ~mm

    to jest tylko parking, więc tych ścian nie muszą malować i dopieszczać. Namalować linie, zrobić wjazdy i wentylacje, i ot, całkowityu koszt.
    A tu widze chcą kręcić lody na lewo chyba...

  • wawawwa

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.07.2011 17:25 ~wawawwa

    Prawda jest taka, że Kaczyński chciał mieć zbilansowany budżet przed wyborami i Kamiński mu to załatwił między innymi wywalając w kosmos plany parkingu

  • Krzysiek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.07.2011 16:43 ~Krzysiek

    @ Warszawiak
    Skoro jesteś tak zadowolony z prac na ulicy Mickiewicza to możesz mi powiedzieć czemu nie została ona wyremontowana w całości? Bo od Potockiej do Klaudyny jak była zła tak jest dalej...

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »