Informacje

25.03.2019 14:05 Centralny Port Komunikacyjny

"Pajęczyna nowych linii". Pociągiem do superlotniska w dwie godziny

SERWISY:

Około 1,6 tysiąca kilometrów nowych linii kolejowych ma powstać do obsługi Centralnego Portu Komunikacyjnego - poinformowała w poniedziałek spółka CPK. Przed otwarciem Portu Lotniczego Solidarność ma być gotowy między innymi odcinek dużych prędkości łączący Warszawę z nowym lotniskiem i Łodzią.

Centralny Port Komunikacyjny - według rządowych planów - ma być najważniejszą polską inwestycją infrastrukturalną. Port ma być węzłem przesiadkowym zlokalizowanym między Warszawą i Łodzią.

"Jak wynika z uzgodnień spółki CPK z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi i Ministerstwem Infrastruktury, w ramach Programu CPK zostanie wybudowanych około 1,6 tysiąca kilometrów nowych linii" - poinformowano w komunikacie.

Oznacza to, że w ramach inwestycji część linii kolejowych zostanie od nowa wybudowanych przez CPK, a część zmodernizowanych i wybudowanych przez PKP PLK, która jest zarządcą infrastruktury kolejowej w Polsce i zajmuje się modernizacją linii istniejących.

Nowe linie kolejowe

W komunikacie przekazano, że 140 kilometrów ma być gotowych przed uzyskaniem przez Port Lotniczy Solidarność zdolności operacyjnej. Chodzi o odcinek dużych prędkości łączący Warszawę z CPK i Łodzią. Pociągi będą jeździć tym odcinkiem z prędkością do 250 kilometrów na godzinę.

"To pierwszy odcinek zarzuconego w 2012 roku projektu Kolei Dużych Prędkości (tzw. igrek). W rejonie Baranowa powstanie węzeł, którego częścią będą łączniki między CPK, a istniejącymi liniami: nr 1 i 4 (Warszawa - Grodzisk Mazowiecki - Łódź z odbiciem CMK w stronę Katowic) oraz nr 3 (Warszawa - Kutno - Poznań)" - zaznaczono w komunikacie.

Docelowo - na potrzeby programu CPK - zostanie zbudowana też linia CMK Północ, czyli przedłużenie Centralnej Magistrali Kolejowej z rejonu Żyrardowa do CPK, a dalej w kierunku Płocka, Włocławka, Grudziądza i Trójmiasta.

Według komunikatu w ramach kolejnego etapu inwestycji ma powstać 880 kilometrów linii kolejowych, a w ostatnim etapie 580 kilometrów. Łącznie na 1,6 tysiąca kilometrów linii kolejowych, 1100 kilometrów mają stanowić linie dwutorowe, a 500 kilometrów - linie jednotorowe.

 

Pociągiem do CPK

"Kolejowa część Programu CPK to pajęczyna nowych linii prowadzących z dziesięciu kierunków do CPK i Warszawy. W efekcie jej powstania dojazd pociągiem do centralnego lotniska zajmie nie dłużej niż 2 godziny. W zasięgu sieci znajdą się największe miasta w kraju (poza Szczecinem, do którego z racji odległości dojedziemy koleją w czasie 3 godziny 15 minut)" - podkreślono. Dojazdem do CPK objęte będą także przygraniczne obszary Czech, Słowacji, Ukrainy, Białorusi, Litwy i obwodu kaliningradzkiego.

W ramach tych dziesięciu kierunków powstaną połączenia kolejowe między innymi na trasach:

CPK - Płock - Włocławek - Grudziądz - Tczew - Trójmiasto (CMK Północ) - Lębork - Słupsk (Pomorze); Włocławek - Toruń - Bydgoszcz - Piła - Szczecinek - Białogard - Kołobrzeg (Kujawy);

CPK - Warszawa - Nasielsk - Ciechanów - Działdowo - Olsztyn (Warmia);

CPK - Warszawa - Zielonka - Tłuszcz - Czyżew - Białystok - Kuźnica - granica państwa (Podlaskie);

CPK - Warszawa - Siedlce - Łuków - Biała Podlaska - Terespol - granica państwa;

CPK - Warszawa - Otwock - Lublin - Trawniki - Chełm (Lubelskie);

CPK - CMK - Węzeł Małopolsko-Śląski (WMŚ) - Kraków - Podłęże - Nowy Sącz/Chabówka;

CPK - Łódź - Sieradz - Wieruszów - Wrocław - Świdnica - Wałbrzych - Lubawka - granica państwa;

CPK - Warszawa - Sochaczew - Kutno - Konin - Swarzędz - Poznań.

"Korzyści z inwestycji kolejowych w ramach Programu CPK są niezaprzeczalne. Ponad 100 polskich miast znajdzie się w strefie gwarantującej dojazd do CPK w czasie nie dłuższym niż 2,5 godziny. To pozwoli na skomunikowanie za sprawą lotniskowo-kolejowego węzła CPK większości najważniejszych ośrodków miejskich w Polsce" - zapowiedział cytowany w komunikacie wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu do spraw budowy CPK Mikołaj Wild.

Centralny Port Komunikacyjny

Jak poinformowała spółka, łączna długość linii kolejowych w Polsce wynosi ponad 19 tysięcy kilometrów, przy czym od początku lat 90. rozebranych zostało ponad 5 tysięcy kilometrów linii. Budowa nowych szlaków kolejowych na dużą skalę nie odbywała się w Polsce od lat 80., kiedy zakończono budowę Linii Hutniczo-Siarkowej, a wcześniej Centralnej Magistrali Kolejowej.

Łączne koszty budowy CPK szacowane są na 35 miliardów złotych, w tym 16-19 miliardów złotych na realizację części lotniskowej, 8-9 miliardów złotych - kolejowej i 7 miliardów złotych - drogowej.

W ramach tego projektu 37 kilometrów na zachód od Warszawy, na obszarze około 3 tysięcy hektarów, zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 milionów pasażerów rocznie. Docelowo lotnisko będzie mogło być rozbudowane do przepustowości około 100 milionów ludzi.

Do końca 2019 roku mają się zakończyć prace przygotowawcze, a sam port powinien być zbudowany do końca 2027 roku.

>>> CZYTAJ TEŻ NA TVN24BIS.PL <<<

PAP/mb/dap

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • hecak

    zgłoś naruszenie odpowiedz 27.03.2019 15:47 ~hecak




    Tadeusz~Tadeusz

    Reasumując, teraz z Warszawy do Modlina jadę niecałą godzinę. Na Okęcie 20 minut. Wychodzę z domu trzy godziny przed wylotem i zdążam bez problemu. Teraz nasz kochany rząd funduje mi konieczność dojechania do pociągu jadącego do CPK (20 minut), potem 3 godziny podróży pociągiem do CPK, no i muszę być 2 godziny przed odlotem, czyli moja podróż trwa lot plus 5,5 godziny. Przy optymistycznym założeniu, że wszystkie odcinki podróży będą funkcjonowały optymalnie i na czas i nie będę musiał czekać na pociąg do CPK, jeżdżący co np. 2 godziny. I zaczyna się człowiek zastanawiać nad podróżą autokarem albo pociągiem. Czasowo podobnie, finansowo duuuużo lepiej. Pociągi do CPK nie będą przecież darmowe.
    Cóż, z Radomiem się nie udało, zróbmy to samo na większą skalę...
    Nieburak~Nieburak


    Aj waj! Korzystasz z samolotu raz na rok i wielkie biadolenie że podróż wydłuży się o godzinę!
    Tadeusz~Tadeusz


    Latam średnio dwa razy w tygodniu więc nie błysnąłeś (może tylko qłupota swoją)
    Adam~Adam

    Zaraz zaraz. Napisałeś, że z Warszawy do CPK pociąg będzie jechał 3 godziny. Ty na pewno masz tak poważny etat umysłowy, z powodu którego lata się 2 razy w tygodniu?

    No i Tadeusz wymiękł;) Szkoda mi bidulka firmę lub jego stać na loty dwa razy na tydzień a bidulek musi komunikacją jeździć bo nie stać go na autko;)

  • fikimiki

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.03.2019 20:22 ~fikimiki



    Tadeusz~Tadeusz

    Reasumując, teraz z Warszawy do Modlina jadę niecałą godzinę. Na Okęcie 20 minut. Wychodzę z domu trzy godziny przed wylotem i zdążam bez problemu. Teraz nasz kochany rząd funduje mi konieczność dojechania do pociągu jadącego do CPK (20 minut), potem 3 godziny podróży pociągiem do CPK, no i muszę być 2 godziny przed odlotem, czyli moja podróż trwa lot plus 5,5 godziny. Przy optymistycznym założeniu, że wszystkie odcinki podróży będą funkcjonowały optymalnie i na czas i nie będę musiał czekać na pociąg do CPK, jeżdżący co np. 2 godziny. I zaczyna się człowiek zastanawiać nad podróżą autokarem albo pociągiem. Czasowo podobnie, finansowo duuuużo lepiej. Pociągi do CPK nie będą przecież darmowe.
    Cóż, z Radomiem się nie udało, zróbmy to samo na większą skalę...
    Nieburak~Nieburak


    Aj waj! Korzystasz z samolotu raz na rok i wielkie biadolenie że podróż wydłuży się o godzinę!
    Tadeusz~Tadeusz


    Latam średnio dwa razy w tygodniu więc nie błysnąłeś (może tylko qłupota swoją)

    zabłysnąłeś to chyba Ty 3 godziny jechać pociągiem 30km chyba że chcesz jechać do CPK pociągiem przez Bydgoszcz bo nawet nie masz pojęcia gdzie to będzie;) hahahahaha To że Ty mieszkasz koło lotniska to nie znaczy że wszyscy w kraju mają 20 minut do lotniska?;) A skoro latasz dwa razy w tygodniu to albo masz dobrą pracę i sporo zarabiasz albo po prostu nie brak Ci kasy więc czemu komunikacją bidulku jeździsz zamiast autem;) Czyżby nie stać Cię bylo na auto czy Twoją firmę?;)
    Czyżbyś w Wa-wie się urodził bo tak czuć;)

  • Adam

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.03.2019 19:49 ~Adam



    Tadeusz~Tadeusz

    Reasumując, teraz z Warszawy do Modlina jadę niecałą godzinę. Na Okęcie 20 minut. Wychodzę z domu trzy godziny przed wylotem i zdążam bez problemu. Teraz nasz kochany rząd funduje mi konieczność dojechania do pociągu jadącego do CPK (20 minut), potem 3 godziny podróży pociągiem do CPK, no i muszę być 2 godziny przed odlotem, czyli moja podróż trwa lot plus 5,5 godziny. Przy optymistycznym założeniu, że wszystkie odcinki podróży będą funkcjonowały optymalnie i na czas i nie będę musiał czekać na pociąg do CPK, jeżdżący co np. 2 godziny. I zaczyna się człowiek zastanawiać nad podróżą autokarem albo pociągiem. Czasowo podobnie, finansowo duuuużo lepiej. Pociągi do CPK nie będą przecież darmowe.
    Cóż, z Radomiem się nie udało, zróbmy to samo na większą skalę...
    Nieburak~Nieburak


    Aj waj! Korzystasz z samolotu raz na rok i wielkie biadolenie że podróż wydłuży się o godzinę!
    Tadeusz~Tadeusz


    Latam średnio dwa razy w tygodniu więc nie błysnąłeś (może tylko qłupota swoją)

    Zaraz zaraz. Napisałeś, że z Warszawy do CPK pociąg będzie jechał 3 godziny. Ty na pewno masz tak poważny etat umysłowy, z powodu którego lata się 2 razy w tygodniu?

  • Jacek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.03.2019 18:02 ~Jacek

    erni~erni

    do - taki tam
    Ja nie mogę pojąć skąd się tacy ograniczeni ludzie biorą?
    Możesz korzystać z lotniska w Berlinie!, twój wybór. Ja będę korzystał z POLSKIEGO lotniska. Patriotyzm ja tak to nazywam i czuję się dobrze z tego powodu.
    Leć do lidla jutro promocja!



    Najpierw niech otworzą to berlińskie. Zrobią to za +- 3 lata, nasze otworzą za +- 15 lat.

  • Nieburak

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.03.2019 15:51 ~Nieburak



    Tadeusz~Tadeusz

    Reasumując, teraz z Warszawy do Modlina jadę niecałą godzinę. Na Okęcie 20 minut. Wychodzę z domu trzy godziny przed wylotem i zdążam bez problemu. Teraz nasz kochany rząd funduje mi konieczność dojechania do pociągu jadącego do CPK (20 minut), potem 3 godziny podróży pociągiem do CPK, no i muszę być 2 godziny przed odlotem, czyli moja podróż trwa lot plus 5,5 godziny. Przy optymistycznym założeniu, że wszystkie odcinki podróży będą funkcjonowały optymalnie i na czas i nie będę musiał czekać na pociąg do CPK, jeżdżący co np. 2 godziny. I zaczyna się człowiek zastanawiać nad podróżą autokarem albo pociągiem. Czasowo podobnie, finansowo duuuużo lepiej. Pociągi do CPK nie będą przecież darmowe.
    Cóż, z Radomiem się nie udało, zróbmy to samo na większą skalę...
    Nieburak~Nieburak


    Aj waj! Korzystasz z samolotu raz na rok i wielkie biadolenie że podróż wydłuży się o godzinę!
    Tadeusz~Tadeusz


    Latam średnio dwa razy w tygodniu więc nie błysnąłeś (może tylko qłupota swoją)


    Jeśli latasz tak często, to znaczy że latasz służbowo. Każdą godzinę masz wliczoną w czas podróży i za to ci płacą. Swoją drogą też nie błysnąłeś intelektem w czytaniu. Napisane jest, że z dowolnego miejsca Polski czas przejazdu szybką koleją ma być nie dłuższy niż 2 godziny – a ty to odniosłeś do przejazdu z Warszawy do CPN!

  • Tadeusz

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.03.2019 14:20 ~Tadeusz


    Tadeusz~Tadeusz

    Reasumując, teraz z Warszawy do Modlina jadę niecałą godzinę. Na Okęcie 20 minut. Wychodzę z domu trzy godziny przed wylotem i zdążam bez problemu. Teraz nasz kochany rząd funduje mi konieczność dojechania do pociągu jadącego do CPK (20 minut), potem 3 godziny podróży pociągiem do CPK, no i muszę być 2 godziny przed odlotem, czyli moja podróż trwa lot plus 5,5 godziny. Przy optymistycznym założeniu, że wszystkie odcinki podróży będą funkcjonowały optymalnie i na czas i nie będę musiał czekać na pociąg do CPK, jeżdżący co np. 2 godziny. I zaczyna się człowiek zastanawiać nad podróżą autokarem albo pociągiem. Czasowo podobnie, finansowo duuuużo lepiej. Pociągi do CPK nie będą przecież darmowe.
    Cóż, z Radomiem się nie udało, zróbmy to samo na większą skalę...
    Nieburak~Nieburak


    Aj waj! Korzystasz z samolotu raz na rok i wielkie biadolenie że podróż wydłuży się o godzinę!


    Latam średnio dwa razy w tygodniu więc nie błysnąłeś (może tylko qłupota swoją)

  • qperNIK

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.03.2019 13:29 ~qperNIK

    Zawiedziony~Zawiedziony

    Patriotyzm? Wywalanie miliardów w błoto nazywasz patriotyzmem? To lotnisko ma zarabiać adekwatnie do wydanej na nie kasy. Wszystko inne jest tylko kosztem który ponoszą mieszkańcy Polski, a nie rząd. Jeśli tego nie rozumiesz to nie rozumiesz również pojęcia patriotyzmu, bo działanie na szkodę kraju i jego mieszkańców nie można nazwać patriotyzmem.

    Wywalenie w błoto to jest np. kupowanie niemieckiego prądu, ruskiego węgla albo unijnych limitów CO2.
    Port na siebie zarobi a popsuje biznes lotniska w Berlinie. Stąd lament w niemieckiej prasie w Polsce.
    A dodam, że to co lotnisko zarobi na biletach to pikuś w porównaniu z tym co zarobi cały region na ułatwieniu komunikacji - zwłaszcza biznesowi. Dlatego takie inwestycje robi się z budżetu. To do budżetu potem wróci w podatkach.

  • Nikt

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.03.2019 13:01 ~Nikt


    xyz~xyz

    Byście tak może najpierw wifi w Pendolino ogarnęli.
    ggggg~ggggg

    Czy ta ważne jest wifi w dzisiejszych czasach? płacę za "komórkę" 25zł na miesiąc i mam nieograniczone rozmowy smsy i internet.. więc z wifi w ogole nie korzystam;)

    Często w pobliżu torów nie ma zasięgu lub jest słaby. A pociągi działają jak dobra klatka Faradaya.

  • QAZ

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.03.2019 12:56 ~QAZ



    Rozbawiony~Rozbawiony

    Linię Grodzisk - Warszawa remontowano ponad rok. Jeśli w tym tempie będą budować te 1600 km to potrwa to ok. 50 lat.
    Ale pobajdurzyć zawsze można. Za pieniądze podatników
    miki~miki

    A co ma piernik do wiatraka, Twoim głupim rozumowaniem to 4 km torów ze stacją instalacjami wszelkimi powinni wybudować w 4 dni;) hahahaha:):)
    Rozbawiony~Rozbawiony


    Linię dużych prędkości Pekin-Szanghaj (1300 km) zbudowano w 3 lata. 433 km / rok

    Wszystko zależy od mocy przerobowych wykonawcy i zakresu frontu robót. U nas niestety przetargi wygrywają firmy, które bazują na podwykonawcach, a w praktyce to wygląda tak, że dziś jakiś Mietek ze szwagrem który ma koparkę rzeźbią na danym odcinku, a za miesiąc przenoszą się na inny i w tym czasie na pozostałych odcinkach nic się nie dzieje bo szwagier Mietka nie ma więcej koparek.

  • stonka

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.03.2019 12:43 ~stonka



    erni~erni

    do - taki tam
    Ja nie mogę pojąć skąd się tacy ograniczeni ludzie biorą?
    Możesz korzystać z lotniska w Berlinie!, twój wybór. Ja będę korzystał z POLSKIEGO lotniska. Patriotyzm ja tak to nazywam i czuję się dobrze z tego powodu.
    Leć do lidla jutro promocja!
    Zawiedziony~Zawiedziony


    Patriotyzm? Wywalanie miliardów w błoto nazywasz patriotyzmem? To lotnisko ma zarabiać adekwatnie do wydanej na nie kasy. Wszystko inne jest tylko kosztem który ponoszą mieszkańcy Polski, a nie rząd. Jeśli tego nie rozumiesz to nie rozumiesz również pojęcia patriotyzmu, bo działanie na szkodę kraju i jego mieszkańców nie można nazwać patriotyzmem.
    wawa~wawa

    Aha, czyli budowa Okęcia to także były wywalone w błoto miliardy ;) PO ma ciekawy punkt widzenia - nie inwestować w cokolwiek co konkuruje z niemieckim biznesem.

    Póki co ŻADEN z ministrów nie wykazał, że CPL będzie z kimkolwiek konkurował a co gorsza że w ewentualnej konkurencji jest szansa wygraną. Póki co to szary poseł zadecydował że budujemy, bo nam się należy, a minister Adamczyk do dzisiaj nie znalazł źródeł finansowania.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »