Informacje

26.04.2012 06:48 LEKARZE WALCZĄ Z AGRESJĄ PACJENTÓW

Pacjentom awanturującym się mówią "nie"

SERWISY:

Od około dwóch lat działa system, w ramach którego lekarze mogą zgłaszać przypadki agresji ze strony pacjentów. Jak dotąd, od początku istnienia Ogólnopolskiego Monitorowania Agresji w Ochronie Zdrowia, zgłoszono już sto takich zdarzeń.

"Informujemy, że osoby dopuszczające się agresywnego zachowania słownego lub fizycznego wobec personelu medycznego będą zgłoszone do Ogólnopolskiego Monitorowania Agresji w Ochronie Zdrowia". Taką informację widzą pacjenci na drzwiach wielu placówek służby zdrowia. I już w stu przypadkach ten system został wykorzystany.

Lekarze i pielęgniarki mogą się do niego logować podając datę urodzenia i numer prawa wykonywania zawodu albo całkowicie anonimowo. Jak zapewnia Rzecznik Praw Lekarza, system ma przede wszystkim ocenić skale zjawiska, tj. ustalić gdzie najczęściej i w jakich okolicznościach dochodzi do ataków.

Winny stres?

Jak mówi rzecznik Krzysztof Kordel, skala takich ataków jest duża: - Od niestety bardzo ciężkich uszkodzeń ciała, do znieważenia, czy zniesławienia, czyli do tzw. agresji słownej.
Takie sytuacje dotyczą zarówno lekarzy jak i pielęgniarek.

Profesor Marek Prost, kierownik Kliniki Okulistycznej Wojskowego Instytutu Medycyny Lotniczej, stara się jednak pacjentów zrozumieć i mówi, że winny takich sytuacji jest stres. - Ten stres różne osoby w różny sposób odreagowują - przekonywał Prost.

Marzanna Bieńkowska, kierownik zespołu interwencyjno-poradniczego biura Rzecznika Praw Pacjenta, uważa jednak, że mimo nieuprzejmego zachowania pacjentów należy pamiętać, że oczekują oni od lekarzy pomocy. - Pacjent oczekuje pomocy, a lekarz tej pomocy powinien udzielić i tutaj w ogóle nie powinno się mówić o agresji, tylko o wzajemnym zrozumieniu i takich pozytywnych relacjach - mówiła Bieńkowska.

CZYTAJ TEŻ NA TVN24.

ab\mtom

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Wynocha_z_NFZtem

    zgłoś naruszenie odpowiedz 27.04.2012 10:47 ~Wynocha_z_NFZtem

    medicus~medicus

    Żaden z pacjentów idąc do placówki zdrowia, nie musi się obawiać ataku fizycznego zdenerwowanego personelu medycznego. Jednak lekarz musi się liczyć z tym, że zdenerwowany pacjent jest skory zaatakować, z pchnięciem nożem włącznie.

    No chyba jaja sobie robisz! Idąc do placówki zdrowia każdy pacjent może się spodziewać ataku werbalnego lub/i uszczerbku na zdrowiu (jak konował nie podejmie leczenie albo jeszcze gorzej - podejmmie złe).

  • to_nie_matrix

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.04.2012 19:52 ~to_nie_matrix



    Emerytka~Emerytka

    @Arvelli

    A jakie masz prawo i kompetencje oceniać czy badanie było przeprowadzone umiejętnie czy nie?
    Poza tym mylisz pojecia: nieumiejętne przeprowadzenie badania to nie agresja. - FAKT TO TYLKO SKRAJNA NIEKOMPENTENCJA CZĘSTO POWODUJĄCA ŚMIERĆ PACJENTA
    Nawiasem mowiąc moja przyjaciółka lekarka mówi, ze trzeba wyjątkowej wyrozumiałości dla pacjentów, otóż około połowa z nich przychodzi do lekarza niedomyta i śmierdząca.

    OBSERWATOR~OBSERWATOR



    A TAK SERIO TO ŚMIEDZĄCY PACJENT TO PIKUŚ W PORÓWNANIU Z WYDZIERAJĄCĄ SIĘ PIELENGNIARKĘ NAD CIĘŻKO CHORYM CZŁOWIEKIEM CZY CZEKAJĄCYM GODZINĘ PACJENTAM NA PODANIA BASENU
    Emerytka~Emerytka


    coz abezczelna świnia zmienia moje wypowiedzi!???


    Jakiś internauta przeczytał Twoją wcześniejszą wypowiedź i postanowił się do niej ustosunkować (odpowiedzieć Ci). Użył opcji 'Odpowiedz'.

  • Adam

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.04.2012 16:48 ~Adam


    mama~mama

    oooooooooo tak, to pacjent jest zły a cały personel jest super!!! ehhh, szkoda słów ... ciekawy artykuł znalazłam dzisiaj jak się traktuje pacjentów w szpitalu, polecam http://www.fakt.pl/Tak-upadlaja-rodzicow-w-szpitalach-Horror-w-polskim-szpitalu-Skandaliczne-warunki-w-szpitalu-Artykul-Grzegorza-Jankowskiego,artykuly,155483,1.html
    seby~seby

    Przeczytałem ten "artykuł"
    Po pierwsze: ta gazeta to ma tyle wspólnego z artykułami z dzień z nocą.
    Po drugie: dziennikarz nie ocenia, tylko skarży i ta osobiście
    Po trzecie: SZPITAL TO NIE HOTEL
    Po czwarte: nie ma pieniędzy na zabiegi planowe, a co dopiero na różne wygody
    Po piąte: ze skargami na personel do ordynatora albo dyrektora szpitala

    Jesteś lekarzem czy pielegniarzem? Tak bardzo bronisz tych darmozjadów którzy nic nie robia tylko kawę piją i ciągle mają przerwy.

  • seby

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.04.2012 16:15 ~seby

    mama~mama

    oooooooooo tak, to pacjent jest zły a cały personel jest super!!! ehhh, szkoda słów ... ciekawy artykuł znalazłam dzisiaj jak się traktuje pacjentów w szpitalu, polecam http://www.fakt.pl/Tak-upadlaja-rodzicow-w-szpitalach-Horror-w-polskim-szpitalu-Skandaliczne-warunki-w-szpitalu-Artykul-Grzegorza-Jankowskiego,artykuly,155483,1.html

    Przeczytałem ten "artykuł"
    Po pierwsze: ta gazeta to ma tyle wspólnego z artykułami z dzień z nocą.
    Po drugie: dziennikarz nie ocenia, tylko skarży i ta osobiście
    Po trzecie: SZPITAL TO NIE HOTEL
    Po czwarte: nie ma pieniędzy na zabiegi planowe, a co dopiero na różne wygody
    Po piąte: ze skargami na personel do ordynatora albo dyrektora szpitala

  • Adam

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.04.2012 16:11 ~Adam

    Rozwiązaniem jest założenie ogolnopolskiego monitorowania służby zdrowia. Oni na pacjentów którzy ich utrzymują i płacą na nich wiec w drugą stronę tez to powinno działać.

  • medicus

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.04.2012 16:03 ~medicus

    Widać, że komentują sami pacjenci. Bo człowiek zdenerwowany = subiektywny. I z kim tu dyskutować? Sytuacja jaka panuje obecnie w szpitalach i przychodniach (opieszałość i brak dyscypliny) jest spowodowana nieudolnością kierowniczą Ministerstwa Zdrowia oraz brakiem przeszkoleń z zakresu kontaktu z pacjentem. Natomiast w artykule jest mowa o agresji. Żaden z pacjentów idąc do placówki zdrowia, nie musi się obawiać ataku fizycznego zdenerwowanego personelu medycznego. Jednak lekarz musi się liczyć z tym, że zdenerwowany pacjent jest skory zaatakować, z pchnięciem nożem włącznie. A jak skarżyć to z powództwa cywilnego. Takie rzeczy tylko w tym kraju absurdów.

  • bronka

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.04.2012 15:34 ~bronka

    Powinni wpuszczać tylko w krawatach. Klient w krawacie jest mniej awanturujący się.

  • córka

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.04.2012 15:00 ~córka

    W izbie przyjęć szpitalu na Banacha należałoby wprowadzić monitoring pracy lekarzy. Może wtedy nie wygłaszaliby komentarzy: "Ja tu mam Sajgon i nie jestem od leczenia"", odsyłając pacjenta i nie rozpoznając udaru.

  • mama

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.04.2012 13:19 ~mama

    oooooooooo tak, to pacjent jest zły a cały personel jest super!!! ehhh, szkoda słów ... ciekawy artykuł znalazłam dzisiaj jak się traktuje pacjentów w szpitalu, polecam http://www.fakt.pl/Tak-upadlaja-rodzicow-w-szpitalach-Horror-w-polskim-szpitalu-Skandaliczne-warunki-w-szpitalu-Artykul-Grzegorza-Jankowskiego,artykuly,155483,1.html

  • miki

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.04.2012 12:29 ~miki

    A co z agresywnym zachowaniem słownym lub fizycznym personelu medycznego wobec pacjenta? Jak zgłaszać i gdzie? Taki system powinien chronić obie strony

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »