Informacje

05.04.2017 18:48 zdaleni kontrolują temperaturę

Oto warszawskie "Houston".
Śledzą pojazdy, korygują rozkład

SERWISY:


Zarząd Transportu Miejskiego wdraża nowy system zarządzanie ruchem autobusów i tramwajów. Pozwala na dokładną lokalizację pojazdów, monitorowanie opóźnień, a nawet temperatury w środku pojazdów.

ZTM, dzięki nowemu Systemowi Zarządzania Pozycjami Pojazdów, otrzymuje precyzyjną informację na temat aktualnego położenia autobusów i tramwajów. Mechanizm wykorzystuje do tego sygnał GPS. Ale zbierane są również informacje z samych pojazdów, np. jaka jest wysokość temperatury wewnątrz nich, czy działają systemy ogrzewania, klimatyzacja. Mają też podgląd obrazu z kamer zamontowanych w pojazdach.

Przy odrobienie wyobraźni wszystko może skojarzyć się z centrum kontroli lotów kosmicznych NASA w Houston.

System grzania, chłodzenie

W zależności od przewoźnika i obowiązującej umowy, dane pozyskiwane dzięki systemowi są zróżnicowane. Przewoźnicy miejscy (Miejskie Zakłady Autobusowe i Tramwaje Warszawskie), przekazują przede wszystkim pozycje swoich pojazdów oraz dane związane z linią na jakiej kursują. Dużo więcej informacji trafia do systemu od przewoźników prywatnych, którzy zaczęli kursowanie na stołecznych ulicach w 2016 r., są to m.in. informacje dot. systemów grzania, chłodzenia i aktualnie panującej temperatury.

Jak mówili na środowym spotkaniu z dziennikarzami przedstawiciele ZTM, dane zbierane dzięki systemowi posłużą też m.in. do badania punktualności kursowania pojazdów komunikacji miejskiej, obserwacji, gdzie pojawiają się opóźnienia i korygowania rozkładów jazdy. System ma pomagać także przy uruchamianiu komunikacji zastępczej.

Aktualna wersja systemu nie jest jeszcze ostateczna i obejmuje na razie część pojazdów. System bazuje na danych otrzymywanych w czasie rzeczywistym bezpośrednio z pojazdów. - Te wszystkie pojazdy przesyłają swoje dane przez sieć komórkową na serwery operatów i przyjmujemy, że maksymalnie co 10 sekund taki zestaw danych z pojazdu do nas przychodzi - wyjaśnił Maciej Florczak z ZTM.

Komputer "obrabia" surowe dane

Dodał, że do ZTM przekazywane są "surowe dane", które na bieżąco są przetwarzane i wykorzystywane do pracy dyspozytorów w centrali ruchu.

- My nie otrzymujemy od pojazdów informacji, które mogłyby być w jakiś sposób zafałszowane. To nie pojazd nas informuje, że np. jest przyśpieszony pięć minut, tylko w naszym systemie jest to liczone - podkreślił Florczak.
Zaznaczył, że wszystkie dane o położeniu pojazdów są otwarte i udostępnianie na stronie "Dane po warszawsku".

Nowy system to narzędzie wspierające pracę centrali ruchu. ZTM zdecydował się wdrożyć nowy system, ze względu na nowe umowy na usługi komunikacyjne z prywatnymi operatorami.

- Od operatorów oczekujemy wysokiej jakości usług, jest szeroki katalog kar za różnego typu uchybienia i wystąpiła konieczność automatyzacji, czy częściowej automatyzacji kontroli jakości usług wykonywanych przez operatów - powiedział Florczak.

Nowe autobusy elektryczne

Przedstawiciele ZTM poinformowali także o rozstrzygnięciu przetargu na obsługę komunikacyjną 50 nowymi, 12-metrowymi autobusami. Jako najkorzystniejsza została wybrana oferta firmy Mobilis. Będą to autobusy hybrydowe.

Nie była to najniższa oferta – taką złożyła firma Europa Express City, która oferowała wszystkie autobusy o napędzie elektrycznym. Jednak ZTM, na mocy Prawa zamówień publicznych, podjął decyzję o wykluczeniu firmy Europa Express City z przetargu, ponieważ spółka wprowadziła Zarząd w błąd przedstawiając w dokumentacji informację, że żadna umowa w sprawie zamówienia publicznego nie została z nią wcześniej rozwiązana.

PAP/ran/b

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • ccc

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.04.2017 19:55 ~ccc

    Więcej buspasów to autobusy będą chodziły punktualniej. Tabor będzie szybciej obracał i nie będzie aż takiego tłoku w autobusach. Zal patrzeć jak kierowcy pełnych autobusów muszą hamować, bo damulka SUVem zmienia pas tuż przed autobusem.

  • pasażer

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.04.2017 16:28 ~pasażer

    Nie wiem, kto nas w jajo robi. Chyba, że jazda autobusów w nijakiej jakości i terminowości jest aprobowana. Co do temperatury w pojazdach to też jaja. Pojazd oznakowany jako "z klimą", ma pootwierane wywietrzniki dachowe i dziury w drzwiach, a do tego gorąco jak w piekle. Taka bylejakość to u nas norma i jak widzę pod kontrolą. Brawo oby tak dalej.

  • jakiś tam

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.04.2017 16:15 ~jakiś tam

    Wejdź sobie na Klocha i zobaczysz , że taki system już jest od dawna , tylko że teraz na stołkach zasiądzie mnóstwo zaprzyjaźnionych osób i każdy dostanie pensję za gapienie się w ekrany TV.

  • zibi

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.04.2017 13:22 ~zibi

    Nareszcie! Stolica wielkiego, kraju w Europie powinna taki system mieć już dawno. Od wielu lat mnie dziwiło, że nikt do końca nie wie gdzie znajduje się tabor. Teraz już nie będzie oszukiwania w sprawie punktualności, bo każdy sam będzie mógł sobie to wyliczyć.

    Najpierw trzeba mieć dane aby można było coś zdiagnozować i na końcu poprawić.

  • WARSZAWA PRAGA PŁN

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.04.2017 12:47 WARSZAWA…

    do Bielańczyk~do Bielańczyk

    Tylko pasażer spędza w komunikacji 30-40 minut, a kierowca/motorniczy musi wytrzymać 10 godzin.

    No właśnie,ale kto by tam motorniczym się przejmował?

  • WARSZAWA PRAGA PŁN

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.04.2017 12:46 WARSZAWA…



    TWARDY~TWARDY

    Zobaczymy , jak pojadą tramwaje Skierniewicką , kiedy ta przejmie cały ruch z Płockiej. Chyba ktoś stracił rozum. Jeśli nie zostanie wyodrębniony pas tylko dla nich , to będzie komunikacyjny paraliż. Wtedy będzie widać na telewizorach w Hiuston. Nic nie jedzie. Wszystko stoi. Chyba mamy awarię monitorów...
    WARSZAWA PRAGA PŁNWARSZAWA PRAGA PŁN


    Już jest tak,że na torowisku nie powinien pojawić się żaden samochód,ale "kierowcy" maja to gdzieś.
    Tekla~Tekla


    w stosunku do tego co było 10 lat temu, to przynajmniej teraz autobusy podjeżdżają na czas. To chyba ich sukces.



    Przykro mi,ale autobusy na czas nie podjeżdżają,ale ZTM napisze wszystko,aby przypodobać się pasażerom.

  • WARSZAWA PRAGA PŁN

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.04.2017 12:40 WARSZAWA…

    Krzysiek4~Krzysiek4

    Haha monitorują temperaturę? Dobre sobie... W ostatnie ciepłe dni w tramwajach "starych" składów grzejniki naparzały na maxa, a latem w niskopodłogowych można wozić mrożonki. Dziękuję za uwagę.


    W tramwajach starego typu nie ma możliwości kontrolowania temperatury.
    Klimatyzacja w tramwajach nie działa tak,jak powinna,gdyż nie jest w odpowiedni sposób konserwowana.
    Co do "naparzania przez kaloryfery",to jest tak,iż wlatuje na wagon ciepłe powietrze z racji tego,iż chłodzona jest przetwornica i nie tylko,więc w chwili,gdy na dworze jest cieplej,to wydaje się,że w tramwaju grzeją grzejniki.
    Nie wiem,czemu za to wszystko "pasażerowie' winią motorniczych?

  • WARSZAWA PRAGA PŁN

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.04.2017 12:35 WARSZAWA…



    starszypan~starszypan

    Skoro, tak jak powiedział p.Florczak, analizują dane np. o opóźnieniach to dlaczego nie zmieniają rozkładów jazdy taka by były realne ??
    WARSZAWA PRAGA PŁNWARSZAWA PRAGA PŁN


    ZTM wie wszystko lepiej,a ich rozkłady,to jedna,wielka porażka.
    Xavery~Xavery

    Wyobraź sobie, że kiedyś nie było rozkładów, wiat przystankowych, sprzedaży biletów u kierowcy czy w automatach. I żyli wtedy ludzie...


    Wiem o tym wszystkim. LUDZIE ze wszystkim sobie radzili,a teraz,to brak słów. Prowadzący pojazdy komunikacji miejskiej,to zamiast mieć możliwość zajęcia się jazdą,to muszą bilety sprzedawać."Pasażerom" nie dogodzi,bo jak oni by sobie poradzili w czasach,gdy nie było biletomatów,kierowca/motorniczy nie prowadził sprzedaży biletów,kioski były czynne wtedy w takich,a nie innych godzinach. Ile to razy widziałem,jak podróżni stali przy kiosku i/lub biletomacie,ale biletu nie nabyli,a potem zawracali głowę obsłudze pojazdu.Mało tego,bo potrafią położyć 50,00 zł i poprosić o bilet,gdy regulamin mówi,iż pasażer ma mieć odliczoną kwotę.

  • Nick

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.04.2017 12:30 ~Nick



    starszypan~starszypan

    Skoro, tak jak powiedział p.Florczak, analizują dane np. o opóźnieniach to dlaczego nie zmieniają rozkładów jazdy taka by były realne ??
    WARSZAWA PRAGA PŁNWARSZAWA PRAGA PŁN


    ZTM wie wszystko lepiej,a ich rozkłady,to jedna,wielka porażka.
    Xavery~Xavery

    Wyobraź sobie, że kiedyś nie było rozkładów, wiat przystankowych, sprzedaży biletów u kierowcy czy w automatach. I żyli wtedy ludzie...


    ZTMu też nie było. Ale wtedy to było MZA.

  • taka prawda

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.04.2017 11:23 ~taka prawda

    obserwator~obserwator

    ztm to banda debili ze wsi, która oprócz zatrudniania swoich wieśniaków i robienia sztucznych stanowisk nic nie robi i wogóle nie powinien planować tras, rozkładów i przerw w komunikacji miejskiej chyba, że swoich pks-ów z Mińska lub Siedlec bo tylko to potrafią



    popieram! w ztm rzadko kiedy pracuje warszawiak. wiekszość to przyjezdne słoiki co poprzyjeżdzali do Warszawy ze wsi i robote dostali po znajomości. A teraz się panoszą nie mając pojęcia o transporcie,a u siebie na wsiach opowiadają jakie to ważne stanowisko zajmują "we Warszawie"

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »