Informacje

07.06.2018 08:13 2,5 złotego za godzinę

Opłata za wjazd do centrów miast. Posłowie dają zielone światło

SERWISY:

W miastach liczących powyżej 100 tysięcy mieszkańców będą mogły powstawać strefy czystego transportu, do których wyjazd będzie płatny dla właścicieli samochodów z tradycyjnym napędem silnikowym - wynika z uchwalonej w środę nowelizacji ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Opłata będzie mogła wynieść maksymalnie 2,5 zł za godzinę.

Sejm uchwalił w środę zmiany w ustawie o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Za nowelą  głosowało 231 posłów, przeciw było 199, wstrzymało się dwóch.

Przeciw ustawie głosowały kluby opozycyjne, ale sprzeciw dotyczył głównie innej kwestii -  wprowadzenia opłaty emisyjnej doliczanej do paliw. Wcześniej Sejm nie zaakceptował wniosku klubu Nowoczesna o odrzucenie ustawy.

Zmieniona w środę ustawa o biokomponentach pozwoli na tworzenie w największych miastach, na przykład w ich centrach, stref czystego transportu. Pozwoli to na ograniczenie wjazdu pojazdów z tradycyjnym napędem silnikowym.

Czysty transport

Co do zasady prawo wjazdu do stref czystego transportu będą miały jedynie pojazdy: elektryczne, napędzane wodorem oraz napędzane gazem ziemnym. Rada gminy będzie mogła jednak dopuścić poruszanie się po strefie innych pojazdów pod warunkiem uiszczenia specjalnej opłaty.

Opłata za wjazd do strefy czystego transportu nie będzie mogła być wyższa niż 2,50 zł za godzinę. Ponadto będzie mogła być pobierana tylko w godzinach 9-17.

Opłata za wjazd do strefy czystego transportu ma stanowić dochód gminy.

Wpływy nie będą mogły jednak być przeznaczane na dowolne cele. Autorzy nowych przepisów chcą, by dochód mógł być wykorzystywany przede wszystkim na potrzeby oznakowania strefy czystego transportu oraz zakupu autobusów zeroemisyjnych.

Opłata emisyjna

Przypomnijmy, że uchwalona w środę ustawa o biokomponentach i biopaliwach ciekłych zakłada także wprowadzenie opłaty emisyjnej, która będzie doliczana do każdego litra benzyny i oleju napędowego.

Opłata wyniesie 80 zł od każdego 1 tys. litrów paliwa, który trafi na rynek w naszym kraju. W praktyce chodzi o dodatkowe 10 groszy na litrze, jeśli uwzględnimy dodatkowo podatek VAT.

Z funduszy pozyskanych dzięki opłacie emisyjnej finansowane mają być projekty związane m.in. z rozwojem elektromobilności w Polsce.

Czytaj też na tvn24bis.pl

msz/dap

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • AdiWawa

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.06.2018 18:39 ~AdiWawa

    No to lećmy kupować samochody na CNG, akurat starych golfów, Zafir, Multipli i Caddy jest zatrzęsienie.

  • OMW jest znany

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.06.2018 14:49 ~OMW jest znany


    diagnosta wx~diagnosta wx

    W takiej formie pomysł jest bez sensu. Naklejki powinny być wydawane tylko na podstawie wyników badań, a nie wyłącznie wieku/dokumentacji fabrycznej auta. Często nowe auta o większym przebiegu mają gorsze wyniki niż starsze i zadbane/użytkowane sporadycznie. Po drugie przepisy powinny dotyczyć aut spoza aglomeracji warszawskiej. W ten sposób miasto zarobi i osiągnie swój cel, nie utrudniając życia mieszkańcom.
    Nick~Nick

    Nie używaj "aglomeracji warszawskiej" bo nie masz pojęcia jakie są jej granice.


    Obszar Metropolitalny Warszawy - czy aglomeracyjny jest od dawna określony i można jego granice poznać na stronie Mazowieckiego Biura Planowania Regionalnego W Warszawie. Polecam tamtejszy plan zagospodarowania OMW.

  • a nie

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.06.2018 14:37 ~a nie

    Tylko problem polega na tym, żeby skorzystać z P+R trzeba wjechać do Warszawy, bo ich nie ma poza granicami miasta :-)

    Błędne założenie.

    Płacić powinni też mieszkańcy Warszawy (stali i napływowi - najemcy) - bo to oni generując ruch i też zastawiają chodniki w innych dzielnicach.


    Tańsze bilety komunikacji miejskiej PO ODPOROWADZENIU PODATKU DO WARSZAWY. Tak samo powinno być z wjazdem do Warszawy w godzinach szczytu - rozliczasz się w Warszawie, podatki idą na drogi w Warszawie = wjeżdżasz, rozliczasz się w pipidowie, podatki na drogi w pipidowie = P+R i w autobus.



    wawa~wawa

    No nareszcie. Nie podoba mi się, że mieszkańcy podwarszawskich miejscowości powodują tu korki a nie płacą w Warszawie podatków.
    Alek~Alek


    Oj tak, ci źli mieszkańcy podwarszawskich miejscowości, przyjeżdżają, robią smog i żerują ma biednych prawdziwych mieszkańcach stolicy. Obudź się człowieku, żyjesz w aglomeracji a nie jakiejś pipidówie. Warszawa i podwarszawskie gminy żyją w symbiozie, obecnie trwają pracę nad wprowadzeniem tańszych biletów dla mieszkańców podwarszawskich gmin (i to jest super!), trzeba zbudować parkingi typu P+R dla tych mieszkańców. Pamiętaj, że mieszkańcy podwarszawskich gmin pracują na co dzień w firmach, która rozliczają się w Warszawie więc to nie jest tak, że Miasto Stołeczne nic z nich nie ma. Trzeba zacząć patrzeć na sprawę globalnie a nie jak niektórzy uważają, że najlepiej to tą wspaniałą Warszawę ogrodzić murem, żeby "inni" nie mieli tu wstępu.
    aaaa~aaaa



  • wiecie lepiej

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.06.2018 13:33 ~wiecie lepiej

    Rozumiem że posłowie uznali, że samochody są złe.
    To kiedy zlikwidują służbowe samochody dla posłów, przestaną wypłacać kilometrówkę posłom i przestaną posłowie do centrum wjeżdżać?

    Pokażcie posłowie, że według praw które ustalacie, żyje się lepiej :)

  • warszawiak

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.06.2018 13:18 ~warszawiak

    A my dajemy CZERWONE światło temu kolejnemu WYGŁUPOWI!

  • sum

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.06.2018 13:17 ~sum

    Rosomak~Rosomak

    Kompletny brak logiki.
    Miasto wydaje zgodę na coraz to nowe wieżowce-biurowce w centrum miasta, a jednocześnie zamyka to centrum dla samochodów, zwęża jezdnie, likwiduje parkingi. Czy jest na forum lekarz, który mógłby określić, co to za jednostka chorobowa?

    Fakt. Miasto jest dogęszczane na siłę i pozostaje wątpić, czy jakiś architekt uczestniczy w tym procederze, bo wygląda to kompletną amatorszczyznę pod dyktando chciwych deweloperów.

  • Ratusz

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.06.2018 12:47 ~Ratusz

    ckm~ckm

    2.5 zł, dobrze, że nie 50 groszy. :-D

    nie martw się, za rower będzie 1 zł

  • szczodrzy tacy

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.06.2018 12:46 ~szczodrzy tacy

    ... i czerwoną falę.

  • ckm

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.06.2018 11:58 ~ckm

    2.5 zł, dobrze, że nie 50 groszy. :-D

  • biznesik nowych

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.06.2018 10:45 ~biznesik nowych

    NO, ciekawe ile musiał posmarować producent elektryków, by mu zaczęły się w końcu sprzedawać?

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »