Informacje

14.07.2017 07:20 Chcą nowego lotniska

Okęcie dla wojska? "Zakończy operowanie dla ruchu turystycznego"

SERWISY:


- Budowa i otwarcie Centralnego Portu Komunikacyjnego jest równoznaczne z zamknięciem portu lotniczego im. Chopina na Okęciu dla takiego ruchu, jaki jest z niego obecnie wykonywany - powiedział w czwartek pełnomocnik rządu ds. budowy Mikołaj Wild.

- Lotnisko Chopina zakończy operowanie dla typowego ruchu turystycznego. To, czy inne aktywności lotnicze np. związane z obronnością narodową będą kontynuowane, zależy od decyzji, które są przed nami - powiedział TVN24 Wild. - Z pewnością bilans otwarcia CPK jest jednocześnie bilansem zamknięcia Okęcia dla ruchu lotniczego takiego, jaki jest wykonywany obecnie - dodał.

Modlin niezagrożony

Pełnomocnik rządu zapewnił, że budowa CPK nie wpłynie na funkcjonowanie podwarszawskiego lotniska Modlin, ponieważ "jest ono dedykowane do obsługi linii niskokosztowych i operuje na prostej infrastrukturze".

- Jeszcze w lipcu, przed wakacjami sejmowymi, rządowi zostanie przedstawiony projekt uchwały, która będzie podstawą do rządowego programu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego - stwierdził.

Jak wyjaśnił, umożliwi to zmianę rządowych dokumentów określających np. strategię w zakresie transportu, przyjęcie rządowego projektu ustawy, która będzie mogła przyspieszyć inwestycję. - Abyśmy mogli ten ambitny termin w 10 lat zrealizować - powiedział.

Z chińską pomocą?

Po wystąpieniu na polsko-chińskim Forum Pasa i Szlaku ds. współpracy infrastrukturalnej Wild poinformował dziennikarzy, że strona polska zaprezentowała warunki, na jakich mogłoby dojść do współpracy przy budowie portu z chińskimi partnerami. Podstawowym warunkiem jest dążenie do równowagi pomiędzy nakładami i korzyściami dla obu stron.

- Ta strategia win-win, która często pojawia się w dokumentach dotyczących inwestycji chińskich, została przez nas zinterpretowana w ten sposób, że oczekujemy działań, które sprawią, że zyski będą dzielone w sposób sprawiedliwy w tym samym stopniu, co nakłady na to przedsięwzięcie - podkreślił.

Wild zastrzegł, że projekt czeka na zatwierdzenie przez Radę Ministrów. - Dopiero wówczas odpowiemy na zaproszenia, które dostajemy ze strony naszych potencjalnych chińskich partnerów. Na razie nie odpowiadamy na zaproszenia do negocjacji, deklaracje zainteresowania tą inwestycją formułowane przez naszych chińskich partnerów, dlatego że uznajemy, iż byłoby niepoważne z naszej strony, gdybyśmy zapraszali niektórych bądź wszystkich zainteresowanych, nie prezentując koncepcji, która ma zagwarantowane poparcie na najwyższym poziomie rządowym - powiedział Wild.

Jak wyjaśnił, do końca roku, być może jeszcze na jesieni, planowane jest przedłożenie "specjalnej ustawy, która będzie się częściowo opierała na rozwiązaniach przyjętych już w innych tego rodzaju aktach, a częściowo będzie wprowadzała rozwiązania nowatorskie".

Planują węzeł kolejowy

Pytany o ostateczną lokalizację CPK Wild odpowiedział, że jest kilka kryteriów wyboru. - Z badań porównawczych dotyczących innych portów lotniczych wynika, że port lotniczy nie powinien być zlokalizowany dalej niż 50 km od aglomeracji. Kolejnym założeniem, które przyjmujemy w projekcie uchwały jest lokalizacja między Warszawą a Łodzią - tłumaczył.

Dodał, że kolejnym kryterium, które należy brać pod uwagę, jest bliskość i możliwość włączenia CPK w sieć kolejową, ponieważ nie mówimy o budowie lotniska znakomicie skomunikowanego z Warszawą za pomocą dedykowanej linii kolejowej, lecz mówimy o węźle kolejowym połączonym z węzłem lotniczym. Jest to unikalna szansa integracji polskiego transportu zbiorowego krajowego i międzynarodowego - wskazał.

CZYTAJ TAKŻE NA TVN24BIS.PL: Budowa potrwa 10 lat i pochłonie gigantyczne pieniądze

Szacują koszty

Pełnomocnik rządu ds. budowy CPK powiedział, że oszacowanie kosztów tej inwestycji zależy od metody, jaka zostanie przyjęta. - Jeżeli kierujemy się określonymi wskaźnikami dotyczącymi np. kilometrów tras kolejowych, kosztów podobnych inwestycji lotniskowych, to mówimy o koszcie 30 mld zł, z którymi inwestorzy będą musieli zmierzyć się w ciągu najbliższych 10 lat. Oznacza to, że mówimy o kosztach rzędu 3 mld zł rocznie - oszacował.

- Jesteśmy otwarci na różne formy współpracy zarówno z chińskimi partnerami, jak i partnerami pochodzącymi z innych regionów. Pieniądze nie są kluczowym i decydującym elementem, który wpływa na naszą decyzję przy wyborze partnerów. Chodzi nam o stworzenie takiego otoczenia gospodarczego i instytucjonalnego, które zapewni sukces dla tego przedsięwzięcia - podsumował.

CZYTAJ TAKŻE NA TVN24BIS.PL: "Centralny Port Komunikacyjny kluczowym projektem infrastrukturalnym"

PAP/b/jb

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Irokez

    zgłoś naruszenie odpowiedz 15.07.2017 22:57 ~Irokez

    I żeby nie było: mieszkam od urodzenia we Włochach, w domu starszym niż lotnisko i jestem jak najbardziej za jego zostawieniem. Ci, którzy wykupili mieszkania i działki taniej, "bo lotnisko", powinni dopłacić różnicę w przypadku jego likwidacji.

  • Irokez

    zgłoś naruszenie odpowiedz 15.07.2017 22:33 ~Irokez

    Wolę samoloty nad głową, niż bloczydło tuż za płotem.
    A CPL to będzie przewałka stulecia nawet jeśli nie wbiją nawet szpadla. Ileż to stanowisk będzie można stworzyć dla swoich kolesiów, ileż pieniędzy wywalić na różne pierdoły.

  • AsAS

    zgłoś naruszenie odpowiedz 15.07.2017 18:12 ~AsAS

    to są jakieś żarty? prima aprilis był jakiś czas temu, ktoś się dopiero ocknął?

  • sadssu

    zgłoś naruszenie odpowiedz 15.07.2017 16:00 ~sadssu

    molek~molek

    Nawet wiem, kto będzie najbardziej protestował przeciwko zamykaniu Okęcia: ci, którzy dostają odszkodowania!

    A kto dostaje odszkodowania? Pięc razy likwidowali i przywracali strefę i od nowa zbierali wnioski żeby na koniec wszystkie odrzucić. Odszkodowania to była ściema. Mieszkam w strefie i na każdy wniosek dostawałem uprzejmą odpowiedź, że zmieniono warunki i trzeba wniosek złożyć raz jeszcze.

  • pozdrawiam

    zgłoś naruszenie odpowiedz 15.07.2017 15:25 ~pozdrawiam

    to znaczy co ? port "cywilny" zbudujemy gdzieś nie wiadomo gdzie, a to na obecnym zrobimy lotnisko "wojskowe"...
    ktoś chyba spadł z konia podczas długiego weekendu...

  • gosc

    zgłoś naruszenie odpowiedz 15.07.2017 14:52 ~gosc

    Proponuje na tydzien przed uprawomocnieniem sie wykupic dla rzadu bilety do san eskobar

  • skorosze

    zgłoś naruszenie odpowiedz 15.07.2017 10:00 ~skorosze

    W Ursusie podobnie, hałas okropny do póżnych godzin wieczornych.















  • Rafał

    zgłoś naruszenie odpowiedz 14.07.2017 22:22 ~Rafał

    Proponuję wybudowanie Centralnego Dworca Kolejowego w Koluszkach z jednoczesną likwidacją dworców Zachodniego, Centralnego i Wschodniego w Warszawie oraz wybudowanie Centralnego Dworca Autobusowego w Sochaczewie z likwidacją Autobusowego Dworca Zachodniego w Warszawie.

    Czy nas stać na budowę CPL? Jest wiele innych potrzeb, emeryci dostają marne grosze, a tym się zachciewa CPL za ciężkie pieniądze. Ludzie umierają na nowotwory, bo NFZ nie refunduje wielu leków nowej generacji, które mogłyby im pomóc, ale co tam, ważniejszy jest CPL!

  • rem

    zgłoś naruszenie odpowiedz 14.07.2017 20:44 ~rem

    Strumyk z UE uschnie, eksport do Niemiec się skończy i nie będzie żadnego centralnego Portu. a swoja drogą co to za pomysł Okęcie dla wojska!!!

  • zulu

    zgłoś naruszenie odpowiedz 14.07.2017 20:21 ~zulu

    Polska jako państwo nie ma pieniędzy na CPL, dlatego mieliby go sfinansować Chińczycy, a następnie być jego właścicielami. Polacy zostawialiby więc pieniądze na CPL, ale zysk transferowany byłby za granicę. Ze względu na pochodzenie kapitału lotnisko też budowałyby chińskie firmy. Standard ich pracy i solidność mieliśmy już okazję poznać przy okazji budowy autostrady.
    Poza tym mówienie że lotnisko byłoby położone pomiędzy Warszawą a Łodzią to gruby eufemizm. Zgodnie z planami miałoby znajdować się prawie pod Łodzią. Teraz wyobraźcie sobie, że aby polecieć w podróż służbową albo z rodziną na wakacje musicie tłuc dwa razy dystans jak z Warszawy do Łodzi. Wy musicie, władza nie. Bo władza (każda - pis, po, nowoczesna, kod, psl, palikoty i jaka tylko jeszcze powstanie) będzie nadal latała z Okęcia.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »