Informacje

21.02.2015 10:09 Ekspert: to powinno potrwać do roku

Odetną przęsło po przęśle, nowe podniosą z wody. Scenariusz odbudowy

Odbudowa mostu Łazienkowskiego powinna potrwać do roku - ocenił w TVN24 prof. Krzysztof Żółtowski, ekspert ds. mostów z Politechniki Gdańskiej. Jak będzie przebiegała ta skomplikowana operacja?

Ekspert z czeskiej firmy Metrostav, która przebudowuje most Grota ocenia, że odbudowy Łazienkowskiego może potrwać kilka lat - czytaj więcej. Prof. Krzysztof Żółtowski w poranku TVN24 szacował, że kilka lat potrwałaby budowa nowego mostu. W przypadku wymiany konstrukcji mówi o krótszym terminie.

- Wydaje mi się, że w tych warunkach, rachunki przestawione przez ratusz są prawidłowe. To powinno zająć, moim zdaniem, do roku - powiedział ekspert.

Dwie fazy

Zdaniem fachowca przebudowa mostu będzie przebiegała etapami.

- To jest operacja złożona. Po pierwsze trzeba rozebrać w sposób bezpieczny istniejące przęsła. To jest duży majątek, bardzo dużo stali, ok. 6 tys. ton. Stal ta, jako recykling, będzie na pewno sprzedana i przetworzona. Druga faza to montaż nowych przęseł o podobnej formie - opisywał prof. Żółtowski.

Przęsło po przęśle

W jaki sposób demontuje się most? - pytał prowadzący program.

- Ja starałbym się przęsło nurtowe odciąć w okolicach podpór, spuścić na barki i zabrać. Z kolejnymi postępowałbym podobnie - powiedział Żółtowski. Jego zdaniem to najszybsza metoda. - Ta koncepcja wymaga jednak obliczeń, czasu i prac projektowych - zaznaczył.

Profesor mówi, że eksperci muszą też ocenić, czy wykorzystać istniejącą konstrukcję do prac montażowych na nowej.

 

 

 

 

Pomogą doświadczenia z budowy Północnego?

Jak będą montowane nowe przęsła?

Ekspert przywołał tu - jako możliwy - scenariusz z budowy mostu Północnego, gdzie największe przęsło było podniesione z wody. - To jest technologia dzisiaj dość powszechnie stosowana - określił.

"Most tymczasowy nie powstanie od razu"

Prof. Żółtowski odniósł się także do pomysłów wybudowania na czas remontu mostu tymczasowego. Jego zdaniem nie jest to konieczne, jednak ocenić to powinni inżynierowie ruchu.

- Budowa mostu tymczasowego to też nie jest coś, co zrobimy natychmiast, w normalnych warunkach musiałaby potrwać co najmniej 2-3 miesiące. To są bardzo potężne inwestycje i są też, co za tym idzie, kosztowne - podkreślił. - Za i przeciw musi rozważyć inżynier ruchu. Wyważyć między kosztami mostu objazdowego i kosztami społecznymi, takimi, jak korki - dodał profesor.

Pytamy o most pontonowy - czytaj więcej.

Most tymczasowy - nic z tego.

 


 

Zobacz też materiał reporterki "Polski i świata" o odbudowie mostu:

 

 

ep/lulu

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • ja3

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.03.2015 06:39 ~ja3

    Eksperci badają most.
    Śmieszni ci eksperci. Praca bez kasków, na wysokości bez zabezpieczenia, prowizoryczne deski nie zabezpieczone przed przesuwaniem, brak barierek ochronnych i inne. czy ekspert by postępował aż tak bardzo nieodpowiedzialnie?? PIP powinien chyba mandat nałożyc na tych eKSPERTÓW

  • ktos

    zgłoś naruszenie odpowiedz 02.03.2015 09:23 ~ktos

    złomiarze chcieli złomu, więc podpalili most

  • vyk910

    zgłoś naruszenie odpowiedz 01.03.2015 17:43 ~vyk910

    Czy możliwe będzie rozpoczęcie robót rozbuókowych stalowych przęseł mostu bez
    "Projektu technologii i organizacji robót"
    i bez uzyskania Pozwolenia na rozbiórkę?
    Co na to nadzór budowlany i PIP? Opowiadanie o 12 mcach potrzebnych na odbudowę mostu to opowiadanie bajek warszawiakom.

  • Złoty Bażant

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.02.2015 10:38 ~Złoty Bażant

    Jeżdżę Trasa Torunska od Ponad 6 Lat i Jacy są Czesi to są... Może znowu ktoś kombinuje na Materiałach jak to Wykonawca ma w zwyczaju... To co Robili Grecy Firma Avax to była żenada...Dolewanie Świeżego Asfaltu na Stary podkład i asfalt nigdy nie wróży nic Dobrego... Uważam, że co do organizacji jest bajka... poza tym, że podwykonawcy za wysokimi ekranami kimaja sobie w Najlepsze... Proponuje kolo 12.00 podjechać na BP przy zjeździe z marymonckiej ;)

  • waw

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.02.2015 10:30 ~waw

    A czy nie można tych przęseł odcinać ze strony lewej i prawej jednocześnie. Pewnie byłoby szybciej, a więc i taniej. Poza tym chyba powinna być praca na trzy zmiany, żeby wykorzystać np. dłuższy dzień. Czy Warszawę wiecej nie kosztuje brak mostu ( już nie mówię o warszawiakach) niż np. wyższe koszty budowy w tym systemie? Oczywiście szybciej nie znaczy byle jak.Oby nie było tak jak z bulwarami.

  • maniak

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.02.2015 09:32 ~maniak

    nickto~nickto

    Aby tylko nie ten inżynier ruchu z Warszawy. Lepiej jest wziąć kogoś po 3 klasie podstawówki.

    tak,jakim cudem on ciągle tyle lat jest na tym stanowisku,może koleżka Hani...

  • były pracownik

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.02.2015 08:14 ~były pracownik

    Metrostav? Pozory mylą,bo z punktu widzenia kierowców remontowane przez nich odcinki są w miarę sprawnie wykonywane. Mówię przede wszystkim o terminowości. To nie idzie jednak w parze z jakością. Dlaczego? Bo Metrostav zawiera umowy z podwykonawcami, którzy żerują na niekontrolowanym przebiegu budowy, czego efektem są błędy w wykonawstwie, a także wbudowywanie niezatwierdzonych przez nadzór budowy materiałów. W praktyce wygląda to tak, że niezbędne w trakcie budowy badania laboratoryjne są wykonywane po wykonaniu robót, tylko na papierze (bez uwzględniania robót zanikających i ulegających zakryciu), a dodatkowo wbudowywane są inne, gorsze materiały niż te, które zostały zatwierdzone! Układy na zasadzie "rączka rączkę myje" są na porządku dziennym. Dowody? Mam i nie zawaham się ich użyć. Skończy się gwarancja i rączki umyte.

  • bhp

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.02.2015 21:57 ~bhp

    Jak patrzę na fotki gdzie panowie sobie chodzą po deseczkach nad rzeką bez żadnej uprzęży, to mam wrażenie, że bhp to nie jest ich mocna strona.

  • nickto

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.02.2015 17:57 ~nickto

    Aby tylko nie ten inżynier ruchu z Warszawy. Lepiej jest wziąć kogoś po 3 klasie podstawówki.

  • Kracho

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.02.2015 13:59 ~Kracho


    Adam greg~Adam greg

    Ino Metrostav - Tym budowlańcom duże pivo od mieszkańców W-wy się należy - kurde oni po prostu robią swoje...
    Zy3i8i~Zy3i8i

    To jedyne wyjście żeby poprosić Czechów żeby to zrobili. Jest wtedy szansa. Tylko oni pracują a nie lapowkami się bawią.
    I tylko oni wydają pieniądze na robienie dobrego pijaru w sieci...

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »