Informacje

29.07.2017 09:15 Szczegóły inwestycji

Odchudzają tunel w Falenicy.
Żeby nie był wielkim węzłem

SERWISY:


Coraz bliżej do budowy tunelu pod torami w Falenicy. Kolejarze przestawili trzy warianty, z których miasto wybierze jeden. Ratusz skłania się ku koncepcji najmniej ingerującej w przestrzeń, aby ta część Wawra nie stała się wielkim węzłem komunikacyjnym. Nie wszystkich mieszkańców te zapewnienia przekonują.

W czwartek wieczorem w urzędzie dzielnicy odbyła się komisja inwestycyjna z udziałem inwestora, którym jest spółka PKP PLK, oraz pracującego na jej zlecenie projektanta. Ponieważ pierwsza, zaprezentowana w 2015 roku koncepcja, wzbudziła kontrowersje, przygotowano trzy nowe warianty. Przebieg tunelu w każdej jest identyczny, koncepcje różni sposób rozprowadzania ruchu, mówiąc prościej - dojazdy.

Trzy warianty inwestycji

Każdy wariant zakłada powstanie dwóch głównych rond: w rejonie Walcownicza/Bystrzycka po wschodniej oraz Bysławska/Derkaczy po zachodniej stronie torów. W pierwszej koncepcji zaprojektowano ponadto połączenie głównego ciągu z ulicą Patriotów (prowadzi wzdłuż torów): przedłużoną ulicą Podjazd na wschodzie oraz nowym łącznikiem Derkaczy (w nowym przebiegu) z Jagienki. Takie rozwiązanie wymagałoby budowy dwóch kolejnych rond.

W wariancie drugim połączenie tunelu z Patriotów w części zachodniej odbyłoby się rozbudowaną Młodą (zachowanie specyficznego, historycznego charakteru tej ulicy było jednym z głównych postulatów krytyków tunelu). Taka koncepcja zakłada pozostawienie istniejącego ronda przy przejeździe kolejowym oraz budowę nowego na skrzyżowaniu Derkaczy z Młodą.

Wariant numer trzy jest najskromniejszy i najtańszy. Zakłada połączenie rond jednokierunkowymi łącznikami z Patriotów. - Jego wadą jest możliwość korkowania się tych zjazdów, zaletą to, że zajmuje mało miejsca - mówił podczas czwartkowego posiedzenia komisji projektant Wojciech Nawrocki. I właśnie ten projekt ma największe szanse na realizację.

Tunel, ale bez węzłów

- Wstępnie rekomendowaliśmy ten wariant do realizacji. On gwarantuje najmniejsze zajęcie przestrzeni, będzie prowadził w dzisiejszym, lekko tylko poszerzonym korytarzu Walcowniczej i Bysławskiej. Poza tym daje szansę ominięcia centrum lokalnego z kulturoteką i targowiskiem. Rekomendowaliśmy tunel jednojezdniowy (po jednej jezdni w każdym kierunku - red.) o charakterze lokalnym - mówi nam wiceprezydent Warszawy Michał Olszewski.

Jednocześnie zapowiada, że miasto będzie sugerowało dalsze "odchudzenie" tej koncepcji. - Wnieśliśmy, aby po zachodniej stronie rondo odsunąć bardziej na południe, żeby nie burzyć budynków. Uważamy też, że niepotrzebne są jezdnie doprowadzające ruch do Patriotów po stronie wschodniej. Systemem istniejących dróg lokalnych skutecznie uda się obsłużyć ruch – dodaje Olszewski.

Miasto będzie też naciskać w kwestii budowy podziemnych przystanków, które umożliwią sprawne dostanie się na perony kolejowe.

Choć wiceprezydent zapewnia, że przy wyborze wariantu trzeciego nie będzie żadnych przeszkód w jednoczesnej realizacji tunelu i kulturoteki, część mieszkańców niepokoi się jej przyszłym położeniem. Nowy budynek otoczony będzie ulicami: z jednej strony Walcowniczą w tunelu, z drugiej istniejącą Patriotów, z trzeciej nowym przedłużeniem Podjazdu. Natomiast z czwartej przewidziano parking. Podczas czwartkowego spotkania pojawił się zarzut, że takie "osaczenie" kultoroteki znacznie ograniczy jej funkcje, np. nie pozwoli na organizację letnich koncertów plenerowych. - Realną zmianą byłoby całkowite wyłączenie ruchu wokół kulturoteki, ale takie rozwiązanie odrzucili mieszkańcy - rozkłada ręce Olszewski.

Byle szybciej

Niepokoić może fakt, że projektowanie tunelu odbywa się w ogromnym pośpiechu, którego kolejarze nawet nie próbują ukryć. Inwestycja powstaje bez szczegółowej analizy ruchu dla poszczególnych rozwiązań.

- W przypadku tak dużych przedsięwzięć to wręcz niespotykane - krytykował radny Wojciech Godlewski. Wiceprezydent Renata Kaznowska zapewnia nas jednak, że takie analizy miasto weźmie na siebie i powstaną.

- Wybudujemy to, co zdecydujecie. Ale potrzebujemy pilnej decyzji, który wariant ma być uszczegóławiany na poziomie projektu budowlanego - popędzał Wiesław Ogłobin z PKP PLK, dyrektor projektu modernizacji linii kolejowej numer 7. Kolejarze spieszą się, aby skorzystać z unijnego dofinansowania. Jest pewne, że kolejna perspektywa unijna nie będzie tak łaskawa dla Polski, jak obecna. - Jeśli nie wybudujemy tunelu teraz, to przez najbliższe 20-30 lat nikt go nie zbuduje - ostrzegał Ogłobin.

Z tych samych powodów nie ma co liczyć na szeroko zakrojone konsultacje społeczne. - Nie czarujmy się, konsultacje to kolejnych kilka miesięcy (opóźnienia - red.). One się odbyły w czasie wydawania decyzji środowiskowych. Nie odpowiadam za to, że wtedy ludzie się tym nie interesowali - przekonywał dyrektor z PKP PLK. W odpowiedzi padła propozycja organizacji warsztatów "w małej, technicznej grupie", z udziałem projektanta. Przy sceptycznej postawie kolejarzy, pomysł poparł dyrektor miejskiego Biura Polityki Transportu i Mobilności Mirosław Reksnis.

Ogłobin pozbawił też złudzeń tych, którzy chcieliby zwęzić tunel drogowy, a obok wybudować drugi - pieszo-rowerowy. Stwierdził, że takie rozwiązanie wymagałoby wykupu gruntów i uniemożliwiałoby zbudowanie kulturoteki.

Co z ekranami?

Co ważne, przedstawiciel PLK podtrzymał deklarację budowy pieszych przejść podziemnych w miejscu istniejących przedeptów w ośmiu lokalizacjach w dzielnicy. - Ale nie każdy będzie miał pochylnie, bo nie wszędzie się z nimi zmieścimy. Niestety, niektóre muszą mieć windy - zastrzegł.

Otwarta pozostaje kwestia ekranów akustycznych wzdłuż torów. - Ekrany są zapisane w decyzji środowiskowej. Ale pozwolenia na budowę będą uzyskiwane w procedurze ponownej oceny oddziaływania na środowisko. Będą nowe pomiary, które dadzą odpowiedź na pytanie, czy ekrany są potrzebne czy nie - tłumaczył Wiesław Ogłobion. Zapowiedział przy tym, że jeśli ekrany powstaną, ich gabaryty i materiał powinny być wkomponowane w otoczenie. Dał do zrozumienia, że nie będą tak monstrualne jak przy wielu polskich drogach.

Wszystkie prace mają związek z modernizacją linii kolejowej Warszawa-Lublin. Na odcinku do Otwocka kolejarze zbudują trzeci tor, który pozwoli odseparować ruch dalekobieżny od aglomeracyjnego. Po nowym torze pociągi będą mogły jeździć nawet 120 km/h, stąd konieczność ograniczenia liczby kolizyjnych przejazdów dla aut i przejść dla pieszych.

Drugi tunel i wiadukt

W Wawrze planowana jest także budowa drugiego tunelu w Radości i wiaduktu na granicy dzielnicy i gminy Józefów, na wysokości ulicy Brucknera (ich projekty poniżej). Te dwie inwestycje nie budzą takich emocji, jak ta falenicka. W kwietniu opisaliśmy na tvnwarszawa.pl propozycję grupy mieszkańców, którzy forsowali budowę tunelu pieszo-rowerowego zamiast drogowego. Na początku lipca Hanna Gronkiewicz-Waltz zdecydowała, że podziemny przejazd dla samochodów jednak powstanie.

W odpowiedzi krytycy wystosowali petycję, w której apelują o ograniczenie skali inwestycji, aby nie doprowadziła do degradacji tej części miasta. Podpisało ją ok. 700 osób.

Piotr Bakalarski

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Hilderyka

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.08.2017 10:19 ~Hilderyka

    miasteczko wawer~miasteczko wawer

    Dzielnica Miasteczko Wawer to wg mnie najlepsza aktualnie inwestycja w Warszawie, nie dość, że lokalizacje jak dla mnie jest idealna to widziałem mieszkania od środka, wyglądają elegancko, okna z widokiem na las


    Jasne, mieszkanie 20 km od centrum. Najbliższe centrum handlowe 10 km w Międzylesiu. Rano korki. Jeśli Falenica, to tylko dom z ogródkiem, ew. segment, wtedy się to jakoś kompensuje.

  • miasteczko wawer

    zgłoś naruszenie odpowiedz 02.08.2017 13:14 ~miasteczko wawer

    Dzielnica Miasteczko Wawer to wg mnie najlepsza aktualnie inwestycja w Warszawie, nie dość, że lokalizacje jak dla mnie jest idealna to widziałem mieszkania od środka, wyglądają elegancko, okna z widokiem na las

  • burmistrz

    zgłoś naruszenie odpowiedz 31.07.2017 22:15 ~burmistrz

    Wariant I i III po stronie zachodniej nieaktualny. Ratusz nie chce robić dróg dojazdowych od tunelu do Patriotów i planuje rozprowadzić ruch samochodów osiedlowymi uliczkami...

  • Mieszkaniec Falenicy

    zgłoś naruszenie odpowiedz 31.07.2017 11:47 ~Mieszkanie…

    Wariant pierwszy najkorzystniejszy. Trzeci to jakaś pomyłka!!! Liczę rozsądek ratusza i władz PKP. Mam nadzieję, że władze nie ulegną grupie krzykaczy. Nikt nie będzie płakał po wyburzeniu ruder na ul. Bysławskiej. Wariant pierwszy może uporządkować przestrzeń w okolicach dworca i wyeliminuje korki.

  • cdrwii

    zgłoś naruszenie odpowiedz 31.07.2017 10:19 ~cdrwii

    Wariant III.
    Rozumiem, że wszędzie ludzie chcą wciskąć ronda, ale to na prawde nie usprawnia ruchu.
    Jak najmniej rond.

  • erw

    zgłoś naruszenie odpowiedz 31.07.2017 08:43 ~erw

    Może niestrzeżony przejazd tam zrobić? Przy okazji selekcja naturalna zrobi swoje.

  • Insurgent

    zgłoś naruszenie odpowiedz 31.07.2017 08:37 ~Insurgent

    Jednokierunkowe uliczki wokół tunelu i w tunelu, buahahahah xD
    tak jak się stało do przejazdu kolejowego teraz będzie się stało w tunelu!
    Brawo Faleniczanie!

  • Kris

    zgłoś naruszenie odpowiedz 31.07.2017 08:07 ~Kris

    wariant pierwszy jest najkorzystniejszy dla mieszkańców

  • tom

    zgłoś naruszenie odpowiedz 30.07.2017 14:24 ~tom

    Czyli co? Mieszkańcy(?) wolą wieczne korki i spaliny ? W imię czego? Bo chyba o ochronę środowiska tutaj nie chodzi, takiej inwestycji po wybudowaniu nie można już zmienić. Niech osoby decyzyjne się opamiętają. Tu chodzi o dobro ludzi a nie ideologię.

  • Ewap

    zgłoś naruszenie odpowiedz 30.07.2017 12:39 ~Ewap

    tatuś~tatuś

    hej cześki ze Wsi Obok Torów (WOT)! wrzucajcie kierunkowskaz jak zjeżdżacie z rond w Warszawie


    E no co ty? ;-) To przecież w całym kraju tak się jeździ. Mamy potężny problem w temacie jak jechać na rondzie. Na 10- ciu kierowców jadących po rondzie 1 ma włączony kierunkowskaz. Reszta przyblokowuje się i czeka lub robi kangura.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

"Żyj i daj żyć. Nie parkuj na przejściach dla pieszych"

"Żyj i daj żyć. Nie parkuj na przejściach dla pieszych"

Motto, które umieścił na swoim aucie kierowca tego auta wyraźnie nie przyświeca jemu samemu. Samochód postawił na ulicy Dąbrowskiego, a dokładniej - na... WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »