Informacje

22.10.2012 06:58 będzie wyższa kategoria ILS

Od 2014 roku mgła
nie będzie problemem Okęcia

SERWISY:

Kolejny raz aura utrudnia ruch lotniczy w Warszawie. Lotnisko Chopina podobne problemy ma co roku przez ponad 100 godzin. Ratunkiem jest system ILS, który umożliwia lądowania i starty przy ograniczonej widoczności. Ma być rozwijany.

- ILS, czyli Instrument Landing System, to system wspomagania nawigacyjnego, który pomaga pilotom lądować w warunkach ograniczonej widzialności, kiedy mamy mgłę czy niską podstawę chmur – mówi rzecznik Lotniska Chopina Przemysław Przybylski.

Elementy ILS można oglądać np. przy ogrodzeniu lotniska wzdłuż ul. Wirażowej. Charakterystyczna pomarańczowa bramka to localizer, dzięki któremu samolot może wylądować dokładnie na osi pasa startowego.

Trzy kategorie ILS

System ma trzy kategorie. Na większości polskich lotnisk jest to najniższa I kategoria, ale porty w Zielonej Górze czy Modlinie w ogóle nie są wyposażone w ILS.

- Lotnisko Chopina jest jedynym portem w Polsce, który dysponuje kategorią II. Umożliwia ona lądowanie w sytuacji, gdy podstawa chmur jest na wysokości 30 metrów, a widzialność nie przekracza 400 metrów - precyzuje rzecznik.

ILS II jest tylko na jednym pasie startowym. Na drugim jest wciąż niższa kategoria. - System został tam zainstalowany w 2011 roku i żeby podwyższyć kategorię, musi popracować przez pewien czas - tłumaczy rzecznik portu, Przemysław Przybylski. Dopiero po tym okresie odpowiedni urząd dopuści ILS do wyższej kategorii.

Jest też III kategoria, która umożliwia lądowanie praktycznie przy zerowej widzialności.

Warszawskie lotnisko dopiero planuje jej wprowadzenie. Dlaczego nie wprowadziło go przy okazji ostatniej modernizacji?

- System zawsze musi pracować w niższych kategoriach przez dłuższy okres, żeby można było podnieść kategorię – wyjaśnia Przybylski i dodaje: - Za montaż urządzeń odpowiada Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, ale port lotniczy zmienia oznaczenia na drogach kołowania czy startowych, dochodzi nowe oświetlenie i procedury. Także linie lotnicze muszą się do tego przygotować: przeszkolić pracowników, a na pokładach samolotów zainstalować odpowiednie urządzenia. To wymaga czasu. Dlatego system III kategorii zostanie zainstalowany nie wcześniej, niż w 2014 roku.

Bezpieczeństwo najważniejsze

Ograniczy to do absolutnego minimum sytuacje, w których przez pogodę pasażerowie lądują w jakimś innym mieście lub samolot długo krąży nad lotniskiem.

III kategoria podnosi także prestiż portu lotniczego. Dziś w naszej części Europy może pochwalić się nim zaledwie kilka lotnisk: w Berlinie, Frankfurcie, Pradze, Budapeszcie czy Kijowie.

Rzecznik zastrzega jednak, że nawet w najwyższa kategoria nie daje 100-procentowej gwarancji, że samolot wyląduje. – Czasem warunki są tak ekstremalne, że nawet taka pomoc jest zbyt mała. Decyzja należy zawsze do pilota. Nigdy nie zdecyduje się na lądowanie, jeśli ma choć cień wątpliwości, co do bezpieczeństwa – podkreśla Przemysław Przybylski.

Lotnisko z dobra pogodą

Pocieszające, że Okęcie nie jest portem szczególnie narażonym na mgły. Zdarzają się one dośc rzadko, najczęściej jesienią lub wczesną wiosną i są krótkotrwałe.

W 2011 było dokładnie 127 godzin, kiedy warunki atmosferyczne wymagały stosowania ILS w kategorii II lub wyższej. Natomiast od stycznia do sierpnia 2012 roku takich godzin było 23. – Jesienią jest najwięcej mgieł, więc pewnie ta statystyka się podniesie, ale nie są to duże liczby. Usytuowania lotniska jest taki, że mgły nie bardzo nam przeszkadzają – podsumowuje rzecznik.

bako/roody

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Wojtek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.12.2014 10:22 ~Wojtek

    Koniec 2014, mgła i samoloty nie chcą lądować.

    Jakiś update w temacie?

  • fdfd

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.05.2014 01:14 ~fdfd

    BatBat

    Nawet gdyby zainstalować ILS IV to i tak ostateczna decyzja o lądowaniu jest w myślącej głowie pilota samolotu. To nawet ILS piątej generacji nie stanie przed sądem tylko pilot, jeśli przeżyje wypadek.


    co za bzdura. Od ILS III pilot nie dotyka sterów. Wyższej kategorii nie ma.

  • sto lat za wszystkimi

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.10.2012 15:36 ~sto lat za…

    Nestor~Nestor

    Ciekawe. W Paryżu - Beauvais wprowadzono ILS kategorii III w ciągu 1 roku. Pomimo tego, że lotnisko przyjmuje 4 razy mniej samolotów. Poziom wyposażenia nawigacyjnego lotnisk w Polsce jest taki jak na Białorusi. Za systemy nawigacyjne przede wszystkim odpowiada PAŻP, który jest pełny nepotyzmu i niekompetencji.



    Ale lepiej napisać że szklanka jest do połowy pełna, niż w połowie pusta...

    PS
    Tłuką te same bzdury przy okazji każdego mglistego dnia, zamiast opisać dlaczego jeszcze tego nie ma ILSa (w 21 wieku)

  • Nestor

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.10.2012 13:49 ~Nestor

    Ciekawe. W Paryżu - Beauvais wprowadzono ILS kategorii III w ciągu 1 roku. Pomimo tego, że lotnisko przyjmuje 4 razy mniej samolotów. Poziom wyposażenia nawigacyjnego lotnisk w Polsce jest taki jak na Białorusi. Za systemy nawigacyjne przede wszystkim odpowiada PAŻP, który jest pełny nepotyzmu i niekompetencji.

  • Nord

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.10.2012 13:37 ~Nord

    Port lotniczy Zielona Góra w Babimoście pod Wrocławiem, za trzecim drzewem skręć w pole kartofli- tak powinna brzmieć pełna nazwa pasa startowego w tym grajdołku.

  • Szydlik

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.10.2012 13:34 ~Szydlik

    Mgła ma to do siebie że utrudnia życie pasażerom linii lotniczych na całym świecie.

  • steff

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.10.2012 12:55 ~steff

    Panie rzeczniku a ile kategorii ma kategoria III ILS-a?? Poza tym coś się myli w pojęciach "widzialności" i "widoczności" ... Poki co, problem nie jest w tym, że nie da się wylądować tylko w braku pewności, że jak się już wyląduje - to nie bedzie na pasie / dr.kołowania czekać jakaś niespodzianka... zawsze jesienią są takie dni mgliste, są lotniska ktore mają większe utrudnienia, choćby balice i nikt z tego powodu się nie zabija...
    .. media nie wiedzą co robić wiec szerzą histerię.. jesienio so mgły, zimo spadnie snieg, wiosno bedo powodzie... tylko wulkanu brak .. bo na południu to nawet czasem ziemio zaczesie :(

  • Rysio

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.10.2012 12:27 ~Rysio

    Modlin jest na etapie montażu ILSu czyli go na dziś nie ma.

  • Dublin

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.10.2012 12:24 ~Dublin

    Modlin od kilku dni praktycznie wszystkie loty z problemami (opóżnienia lub odwolanie lotów) i organizacja duzy MINUS

  • adel

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.10.2012 12:01 ~adel

    Ale za to, dzięki HGW mamy najnowocześniejszy fotoradar w tej części świata i będziemy mieli parkometry takie, jak w Nowym Yorku ;-) By żyło się lepiej...

    zzzz~zzzz

    Łooooo rany, i już za 2 lata dorównamy takim krajom jak Serbia czy Ukraina?? To szybko! W sumie pociągi nie mogą dorównać, drogi to z Zimbabwe konkurują to może w lotnictwie nam się uda! Brawo!!!

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »