Informacje

01.12.2017 07:23 Postuluje Miasto Jest Nasze

Obwodnica śródmiejska?
"Tak, ale z buspasem i tramwajem"

SERWISY:

Zachowanie ciągłości Kobielskiej i Paca, wydzielenie pasa dla autobusów, przesunięcie zjazdu w ronda Wiatraczna i zachowanie rezerwy pod przyszłą linię tramwajową z Grochowa na Targówek - to główne postulaty stowarzyszenia Miasto Jest Nasze wobec obwodnicy śródmiejskiej. Ratusz zbiera uwagi do połowy grudnia.

Projektowany fragment obwodnicy śródmiejskiej ma za kilka lat połączyć rondo Wiatraczna na Grochowie z Radzymińską na Targówku, a docelowo z rondem Żaba. W tej chwili trwają konsultacje społeczne w tej sprawie. Jak słyszmy w Zarządzie Miejskich Inwestycji Drogowych, spotkania cieszą się dużym zainteresowaniem.

- Szczególnie licznie odwiedzają je mieszkańcy okolicy ronda Wiatraczna. Do tej pory zebraliśmy około 500 głosów w formie mailowej i ankiet wypełnianych na spotkaniach. Bardzo nas cieszy frekwencja i zaangażowanie mieszkańców – mówi nam Agata Choińska, rzeczniczka ZMID. – Konsultacje potrwają do 15 grudnia. Po ich zakończeniu, w ciągu 60 dni, powstanie raport – dodaje.

Inwestycją zainteresowali się także miejscy aktywiści ze Stowarzyszenia Miasto Jest Nasze. Jego założyli, że obwodnica w mieście nie oznacza bezkolizyjnej trasy szybkiego ruchu. "Głównym celem jest rozprowadzanie ruchu międzydzielnicowego tak, żeby omijał centrum miasta - ruch samochodowy jest jednak w centrum tylko małą częścią ruchu ludzkiego, składającego się z komunikacji publicznej, rowerów, spacerów itd. Dlatego też obwodnica śródmiejska powinna być przede wszystkim ulicą z dobrą przepustowością liczoną w ludziach, a nie samochodach" – przekonuje MJN.

Ciągłość ulic i przejścia dla pieszych

Społecznicy postulują więc zachowanie ciągłości Kobielskiej i Paca, które uważają za ważne lokalnie. Zgodnie z istniejącą koncepcją ZMID, drogi te będą łączyć się z obwodnicą, ale nie będzie można pojechać nimi na wprost, ani skręcić w lewo.

Wskazują też na konieczność wyznaczenia przejść dla pieszych po obu stronach tych skrzyżowań.

MJN nie podważa układu 2x2, czyli dwa pasy ruchu w każdą stronę, ale chciałoby oddania po jednym pasie autobusom. "Dzięki temu Wiatraczna nie stanie się ulicą tranzytową, a jednocześnie pierwszeństwo uzyska transport publiczny" – wnioskuje.

Stowarzyszenie chciałoby też przesunąć i wyprostować zjazd z ronda w Wiatraczną, co pozwoliłoby zrezygnować z wielkiej trójkątnej wyspy między jezdniami. "Zjazd z ronda w wariancie "na bogato", proponowanym przez ZMID, oznacza wyburzenie pawilonów, w których mieszczą się m.in. kultowe Rurki z Bitą Śmietaną Rondo Wiatraczna".

O wyjątkowym zakładzie pisaliśmy nie raz na tvnwarszawa.pl.

Zostawić miejsce na tory

Aktywiści przypominają też, że w długofalowych planach Tramwajów Warszawskich jest budowa tramwaju z Grochowa na Targówek i dalej na Białołękę, dlatego ważne jest, by projekt umożliwiał jego realizację w przyszłości, nawet odległej. W związku z tym proponują przesunięcie jezdni Wiatracznej w stronę zachodnią, aby po wschodniej wygospodarować miejsce na torowisko.

"Proponowana przez nas lokalizacja tramwaju po wschodniej stronie ul. Wiatracznej wynika z koncepcji Tramwaje Warszawskie, która przewiduje, że tramwaj poprzez Targówek Przemysłowy ma iść ulicami Rzeczną i Rozwadowskiego, a więc prosto; zaś estakady drogowe nad torami będą skręcać w lewo w stronę Radzymińskiej. Czy tramwaj powinien iść osobnym wiaduktem, czy w jakiś sposób wykorzystywać wiadukt drogowy, pozostaje kolejną kwestią, którą ZMID powinien już teraz rozważyć" - wnioskuje Miasto Jest Nasze.

Aktywiści zwracają też uwagę, że przyszły tramwaj należy uwzględnić także przy projektowaniu tunelu pod rondem Wiatraczna. Jego nośność powinna być taka, żeby wytrzymał ruch tramwajowy nad nim.

Miasto Jest Nasze nie zgłosiło na razie swoich uwag drogą oficjalną, ale jak zapewnił nas szef stowarzyszenia Jan Mencwel, zrobi to niebawem. Póki co organizuje debatę o inwestycji: 9 grudnia w Centrum Paca 40.

Projekt w 2019, potem budowa

Wątpliwości do koncepcji przedstawionej przez ZMID pojawiały się już wcześniej choćby podczas Komisji Dialogu Społecznego ds. Transportu. Wtedy to pojawiły się głosy, że wlot do tunelu powinien zaczynać się wcześniej, aby obwodnica nie krzyżowała się bezpośrednio z ulicą Grenadierów. Krytykowano też przeskalowanie inwestycji, nadmierną szerokość pasów (po 4 metry każdy), niską jakość rozwiązań dla pieszych i rowerzystów.

Wspomniany raport z konsultacji ma powstać do lutego 2018 roku. Potem projektanci będą zastanawiać się, które uwagi da się wcielić w życie i zawrzeć w ostatecznym projekcie. Kiedy będzie skończony?

- Planujemy, że w 2019 roku dokumentacja projektowa będzie gotowa, przy czym mam tu na myśli zarówno sam projekt budowlany, jak i wszystkie niezbędne decyzje administracyjne, przede wszystkim:  środowiskową i zezwolenie na realizację inwestycji drogowej – odpowiada Choińska. Zastrzega przy tym, że ewentualne oprotestowanie decyzji środowiskowej może proces projektowania wydłużyć.

bakohttp://ec/r

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Michał

    zgłoś naruszenie odpowiedz 04.12.2017 09:00 ~Michał

    Dziwi mnie, że tak mało ludzi uważa takie rozwiązanie za prawidłowe.

    Arek~Arek

    Buspas i tramwaj jednocześnie? Czy ktoś tu znowu upadł na głowę?

    Tramwaje należy eliminować z ruchu bo są to najgorsze zawalidrogi. Tory należy zaorać i w ich miejscu wylać asfalt na buspas. Proste i logiczne. Będzie szybciej, taniej, wydajniej i ładniej.

    Planowanie nowych linii tramwajowych to zbrodnia na wydajności ruchu drogowego.

  • Michał

    zgłoś naruszenie odpowiedz 04.12.2017 08:58 ~Michał

    Po co wydawać 1 mld złotych na drogę, która stanie w korku? Nie lepiej już jak się buduje te wszystkie tunele i autostrady, zrobić taką drogę żeby faktycznie ludzie chętnie nią omijali centrum?

  • Małgorzata

    zgłoś naruszenie odpowiedz 03.12.2017 22:11 ~Małgorzata

    A co dalej do Ronda Żaba??? Przecież na Targówku na trasie obwodnicy stoją bloki.

  • dancio77

    zgłoś naruszenie odpowiedz 02.12.2017 12:51 ~dancio77

    Najśmieszniejsze jest to że "Rondo Wiatraczna" nie jest w według przepisów drogowych rondem.

  • Znafca

    zgłoś naruszenie odpowiedz 01.12.2017 23:23 ~Znafca


    xyz~xyz

    Tunel pod torami
    Admiral~Admiral



    Ale z jakiej racji? Tylko dla tego, że chce tak KILKU CWANIAKÓW z nowo zbudowanych budynków przy Chrzanowskiego, którzy kupowali mieszkania Z PEŁNĄ ŚWIADOMOŚCIĄ i PREMEDYTACJĄ, że w tym miejscu będzie biegła obwodnica i to NIE W TUNELU - bo tak mówiła obowiązująca w momencie powstawania bloków decyzja środowiskowa dla obwodnicy?

    Wyb, ale jako podatnik PROTESTUJĘ, żeby zaspokajać czyjeś fanaberie. Znam kilka innych ciekawszych sposobów wydania tych 300 milionów złociszy.


    A gdzie to mieszkasz podatniku i ile tych podatków przekazałeś dla Warszawy?? Kupiłem mieszkanie na Chrzanwskiego wiedząc że będzie obwodnica i licząc na to, że będę mógł z niej skorzystać ale... nie będę mógł!! Nie będzie możliwości wjazdu z Chrzanowskiego i innych ulic bezpośrednio na obwodnicę w kierunku centrum. Żadna korzyść a uciążliwość duża. A co do przedłużenia tunelu to istotnym kosztem jest tutaj koszt mobilizacji sprzętu i jest to koszt stały! Koszt wykonania tunelu 1km jest mniej niż 2x kosztowna niż wykonanie tunelu 500m.

  • Wawa

    zgłoś naruszenie odpowiedz 01.12.2017 16:20 ~Wawa

    Kolejny poroniony pomysł, zawęzić obwodnicę do jednego pasa... Kpina

  • polo

    zgłoś naruszenie odpowiedz 01.12.2017 16:14 ~polo

    Ulica Paca powinna mieć pierwszeństwo !

  • wolak

    zgłoś naruszenie odpowiedz 01.12.2017 16:12 ~wolak

    Trzeba koniecznie uwzględnić ścieżki dla :
    - rowerzystów
    - maratończyków
    - pół maratończyków
    - wolnych biegaczy
    - rolkarzy
    - deskorolkarzy
    - pieszych
    - żab i ślimaków

  • sagan

    zgłoś naruszenie odpowiedz 01.12.2017 14:08 ~sagan

    "pod rondem Wiatraczna ma przebiegać także (i mieć stację) odgałęzienie II linii metra na Gocław"

    Na Gocławiu ma być tramwaj to o metrze mogą zapomnieć. A tutaj, jak chcą być tacy ekologiczni, to zamiast tramwaju trolejbusy (których miasto unika jak ognia) lub puścić elektryki (niedługo będzie ich ponad setka) modernizując pętlę by miała marszruty nie tylko na wschód ale i na inne kierunki.

  • Arek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 01.12.2017 13:23 ~Arek

    Buspas i tramwaj jednocześnie? Czy ktoś tu znowu upadł na głowę?

    Tramwaje należy eliminować z ruchu bo są to najgorsze zawalidrogi. Tory należy zaorać i w ich miejscu wylać asfalt na buspas. Proste i logiczne. Będzie szybciej, taniej, wydajniej i ładniej.

    Planowanie nowych linii tramwajowych to zbrodnia na wydajności ruchu drogowego.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Ustawili słupki na środku chodnika

Ustawili słupki na środku chodnika

Dzielnica chciała pozbyć się zaparkowanych na chodnikach samochodów, tymczasem pozbyła się z niego... pieszych. A przynajmniej poważnie utrudniła życie tym z... WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »