Informacje

05.02.2019 07:15 ona odcinek Ząbki-Zakręt

Obwodnica przez Wesołą. Mieszkańcy protestują, drogowcy ogłaszają przetarg

SERWISY:


Mimo protestów mieszkańców Wesołej i władz Warszawy, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad robi kolejny krok w stronę budowy Wschodniej Obwodnicy Warszawy przez centrum dzielnicy.
Drogowcy ogłosili przetarg na koncepcję odcinka pomiędzy Ząbkami a Zakrętem. Podali też harmonogram prac.

Koncepcja ma dotyczyć tak zwanego wariantu zielonego trasy S17 - prowadzącego nasypem przez centrum Wesołej. To dla niego w grudniu wydana została decyzja środowiskowa z rygorem natychmiastowej wykonalności. O jej zawieszenie i uchylenie rygoru apelowali mieszkańcy Wesołej i prezydent stolicy Rafał Trzaskowski. Na początku stycznia składali odwołania w tej sprawie.

Projektant poszukiwany

Mimo to, 1 lutego GDDKiA ogłosiła przetarg przybliżający realizację inwestycji. Drogowcy szukają projektanta, który opracuje dokumentację "zawierającą uszczegółowienia techniczne, wskazane w decyzji środowiskowej, jak na przykład zajętość terenu pod przyszłą drogę ekspresową". Jego zadaniem będzie też przeprowadzenie szczegółowego badania warunków geologicznych. Termin składania ofert upływa 14 marca.

Przyszły fragment trasy będzie miał docelowo 10,1 kilometra długości. Powstać mają dwie jezdnie z trzema pasami ruchu w obu kierunkach. Na tym odcinku planowane są dwa węzły - Rembertów i Poligon, który ma funkcjonować jako "zjazd techniczny" dla wojska. WOW ma przebiegać przez gminy Zielona i Sulejówek, a także warszawskie dzielnice: Rembertów i Wesoła.

Drogowcy przedstawili też harmonogram inwestycji. W czwartym kwartale 2020 roku chcą znaleźć projektanta i wykonawcę trasy, ogłaszając przetarg w systemie "Projektuj i buduj". W drugim kwartale 2021 planują podpisanie umowy z wykonawcą. Prace budowlane miałyby rozpocząć się w czwartym kwartale 2022 i potrwać około dwóch lat.

Na całość inwestycji GDDKiA przeznaczy około 1,2 miliarda złotych.

Rozpatrywali dwa warianty

Przypomnijmy, według pierwszej koncepcji trasa miała przebiegać przez południową część dzielnicy, z dala od jej centrum, częściowo w tunelu (tak zwany wariant czerwony). Taki projekt w 2007 roku dostał decyzję środowiskową wydaną przez Grażynę Gęsicką - ówczesną minister rozwoju regionalnego w rządzie Prawa i Sprawiedliwości. Po długich bataliach sądowych decyzja ta została unieważniona.

Po latach Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wróciła do projektowania WOW przez Wesołą. Początkowo nadal wskazywała wariant czerwony jako preferowany, by w 2015 zmienić zdanie i wskazać jednak zielony - na nasypie przez centrum Wesołej, przy urzędzie gminy, przedszkolach i szkołach.

Jak tłumaczyli drogowcy, powodem jest między innymi to, że zmieniły się kryteria oceny lokalizacji. Początkowo najważniejszy przy wyborze był wpływ drogi na środowisko, a więc również jakość życia mieszkańców. Stanowił 3/4 całej oceny. W 2015 roku waga tego aspektu została jednak zrównana z pozostałymi kryteriami. Teraz na decyzję drogowców środowisko wpływa tylko w 1/3. Liczy się dokładnie tak samo, jak kryteria techniczne i ekonomiczne.

Całą historię planowania WOW - sięgającą czasów PRL - opisywaliśmy szczegółowo na tvnwarszawa.pl.

W lipcu "Gazeta Stołeczna" napisała, że rząd zrezygnuje z prowadzenia drogi po nasypie przez centrum dzielnicy. Powołała się na wiceministra infrastruktury Marka Chodkiewicza. Miał on wtedy powiedzieć, że zamiast nasypu w Wesołej rozważane są inne rozwiązania.

Pierwsze to trasa na powierzchni terenu lub w tunelu przez środek Wesołej (wariant "zielony") lub tunel bliżej osiedla Zielona (wariant "czerwony"). Wiceminister pytany w lipcu o pieniądze na tunel uspokajał dziennikarzy, że znajdą się fundusze na ten cel.

Po wyborach samorządowych sprawa ucichła, a mieszkańcy ponownie protestowali, bo termin wydania decyzji środowiskowej nieubłaganie się zbliżał. Nic jednak nie wskórali. Gdy wariant forsowany przez GDDKiA otrzymał zielone światło, znów wyszli na ulicę - tym razem przed siedzibę PiS przy Nowogrodzkiej.

Mieszkańcy i ratusz mówią "nie"

Mieszkańcy złożyli też odwołanie od grudniowej decyzji środowiskowej wydanej przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska. Ich zdaniem została wydana z naruszeniem przepisów, a jej autorzy nie wzięli pod uwagę między innymi aktualnych analiz akustycznych. Wariant czerwony, czyli biegnący przez południową część dzielnicy, byłby według nich lepszy nie tylko dla środowiska, ale i dla komfortu ich życia. Podczas styczniowego protestu przypominali, że przed laty ludzie kupowali działki z dala od trasy planowanej w tunelu i płacili więcej, żeby nie mieszkać przy obwodnicy.

Ratusz i Rada Warszawy popierają argumenty protestujących mieszkańców. W odwołaniu od decyzji środowiskowej prezydent Rafał Trzaskowski wskazywał, że budowa trasy przez centrum Wesołej jest niezgodna z dokumentami planistycznymi miasta i województwa mazowieckiego. Zaznaczył też, że budowa trasy w wariancie zielonym spowoduje zniszczenie Lasu Milowego, a w decyzji nie został także uwzględniony problem oddziaływania sąsiedztwa drogi na ujęcia wód podziemnych w rejonie Sulejówka i Wesołej.

kk/ran/ec/b

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Mieszkaniec

    zgłoś naruszenie odpowiedz 19.02.2019 10:13 ~Mieszkaniec

    Plan podziału gruntów pod wariantem czerwonym jasno uwidacznia, kto by na tym przebiegu zyskał. Oj, ci niedoinformowani "protestujący" - gdyby wiedzieli, o czyją kasę się biją...

  • Autochtonka

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.02.2019 10:32 ~Autochtonka

    Tak zwane protesty to wołanie o kasę tej grupki, która za grosze kupiła tereny licząc na odszkodowania na budowę ekspresówki. A tu taka przykrość - odszkodowań nie będzie...

  • Wesoła

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.02.2019 22:55 ~Wesoła

    Antoni~Antoni

    Ten protest to absurd. Nigdzie w Warszawie obwodnica nie miała tak bezkolizyjnego przebiegu. Zero wyburzeń, szeroki pas 350 metrów lichego lasku zarezerwowanego pod drogę na gruntach państwowych. Nic tylko budować, bo za chwilę dofinansowanie z Unii przepadnie. A może o to chodzi protestującym?

    Nigdzie bo szła po rezerwie pod nią a nie nagły pomysł, że idzie tędy bo koszta mniejsze. Radzę to przemyśleć.

  • M_J

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.02.2019 19:38 ~M_J

    kierowca~kierowca

    Nareszcie. Ta droga i tak jest już spóźniona o kilka dobrych lat. Może dla zachowania równowagi jakaś grupa poparcia budowy powinna powstać? W mediach póki co tylko o skargach, strajkach i odwołaniach...


    Dobry pomysł, kilka milionów ludzi czeka na zamknięcie ringu.

  • Aneta

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.02.2019 18:08 ~Aneta

    Warszawiak~Warszawiak

    Warszawiak
    zgłoś naruszenie odpowiedz 18:03 ~Warszawiak
    W swoich artykułach Piszcie Prawdę. Nie podawajcie , że mieszkańcy Wesołej tylko Część Mieszkanców Wesołej, którzy będą mieli obwodnicę około 70 metrów od swoich domów. Wariant ZIELONY wybrany przez GDDKiA NIE WYMAGA WYSIEDLEŃ ANI WYBURZEŃ IDZIE PO DZIAŁKACH SKARBU PAŃSTWA W WIĘKSZOŚCI PO TERENACH LEŚNYCH WZDŁUŻ LINII WYSOKIEGO NAPIĘCIA NIE JEST TO ŚCISŁE CENTRUM DZIELNICY. Jakby został wybrany Wariant Czerwony też by protestowaŁA CZĘŚĆ MIESZKAŃCÓW podlegająca wysiedleniom i tak nie dobrze i tak . Więc wydali taką decyzję z rygorem natychmiastowej wykonalnosci że mimo protestów GDDKiA MOŻE OGŁOSIĆ PRZETARG ABY FORMY PROCEDURALNE MOGŁY RUSZYĆ DO PRZODU BO TAK ZAWSZE KTOŚ BY PROTESTOWAŁ I WPŁYWAŁ NA ROZWÓJ 2 MLN STOLICY. BUDOWAĆ GDY SĄ PIENIĄDZE Z UE

    Racja !

  • Antoni

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.02.2019 18:05 ~Antoni

    Ten protest to absurd. Nigdzie w Warszawie obwodnica nie miała tak bezkolizyjnego przebiegu. Zero wyburzeń, szeroki pas 350 metrów lichego lasku zarezerwowanego pod drogę na gruntach państwowych. Nic tylko budować, bo za chwilę dofinansowanie z Unii przepadnie. A może o to chodzi protestującym?

  • Wesołą

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.02.2019 01:11 ~Wesołą


    Wesoła~Wesoła

    Zaczynając tak Panie Pawle, mieszkam w Wesołej specjalnie przed kupnem domu tam patrzyłem w urzędzie na dokumenty planistyczne gdzie była informacja jak będzie szła obwodnica, dlatego kupiłem dom w centrum Wesołej mimo bliskości poligonu i torowiska, a nie na Groszówce gdzie było taniej i biegła rezerwa. Co się okazało zmiana planu i mam być skazany na życie w kotle, ponieważ z jednej strony nasyp, a z drugiej rozbudowa torowiska i dołożone ekrany dźwiękoszczelne to spowoduje istny eden do życia w zamknięciu. Wychodzi na to, że trzeba było kupić na rezerwie tak jak kilku polityków, prokuratorów i działaczy sportowych i mieć święty spokój. Takich wałków jest jeszcze kilka jak chociażby kawiarnia przy stacji pkp i jej właściciel kreujący się na męczennika.
    Jamto~Jamto


    panie Pawle. W żadnym urzędzie nigdy nie było jakiegokolwiek oficjalnego dokumentu więc nie było żądnego planu jak będzie szła obwodnica! Dopiero niedawno to powstało jak decyzja środowiskowa została zatwierdzona. Nie wiem więc co Pan mógł zobaczyć w jakimkolwiek urzędzie!


    Zdjęcia z albumu rodzinnego chyba idąc tym tokiem rozumowania

  • Wesoła

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.02.2019 01:07 ~Wesoła



    Paweł~Paweł

    W czym mieszkańcy Wesołej są lepsi od innych dzielnic gdzie prowadzi się drogi?
    Blokują inwestycję nie patrząc na dobro całej społeczności warszawskiej.


    Wesoła~Wesoła

    Zaczynając tak Panie Pawle, mieszkam w Wesołej specjalnie przed kupnem domu tam patrzyłem w urzędzie na dokumenty planistyczne gdzie była informacja jak będzie szła obwodnica, dlatego kupiłem dom w centrum Wesołej mimo bliskości poligonu i torowiska, a nie na Groszówce gdzie było taniej i biegła rezerwa. Co się okazało zmiana planu i mam być skazany na życie w kotle, ponieważ z jednej strony nasyp, a z drugiej rozbudowa torowiska i dołożone ekrany dźwiękoszczelne to spowoduje istny eden do życia w zamknięciu. Wychodzi na to, że trzeba było kupić na rezerwie tak jak kilku polityków, prokuratorów i działaczy sportowych i mieć święty spokój. Takich wałków jest jeszcze kilka jak chociażby kawiarnia przy stacji pkp i jej właściciel kreujący się na męczennika.
    Ober~Ober

    1) ten wariant też był w planach 2) dla pewności należy kupować po zakończniu inwestycji a nie przed 3) życie w kotle? a masz samochód, więc czy czasem nie robisz nim kotła innym ludziom

    Wszystko ok niech idzie jestem za tylko tak jak przedstawiano, a nie robienie ludzi w bambuko

  • Wesoła

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.02.2019 01:06 ~Wesoła


    Paweł~Paweł

    W czym mieszkańcy Wesołej są lepsi od innych dzielnic gdzie prowadzi się drogi?
    Blokują inwestycję nie patrząc na dobro całej społeczności warszawskiej.


    Wesoła~Wesoła

    Zaczynając tak Panie Pawle, mieszkam w Wesołej specjalnie przed kupnem domu tam patrzyłem w urzędzie na dokumenty planistyczne gdzie była informacja jak będzie szła obwodnica, dlatego kupiłem dom w centrum Wesołej mimo bliskości poligonu i torowiska, a nie na Groszówce gdzie było taniej i biegła rezerwa. Co się okazało zmiana planu i mam być skazany na życie w kotle, ponieważ z jednej strony nasyp, a z drugiej rozbudowa torowiska i dołożone ekrany dźwiękoszczelne to spowoduje istny eden do życia w zamknięciu. Wychodzi na to, że trzeba było kupić na rezerwie tak jak kilku polityków, prokuratorów i działaczy sportowych i mieć święty spokój. Takich wałków jest jeszcze kilka jak chociażby kawiarnia przy stacji pkp i jej właściciel kreujący się na męczennika.

    Hmm dlatego jeżdżę codzienne do pracy komunikacja miejska na kabaty, a nie posułem ideologię

  • Wesoła

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.02.2019 00:59 ~Wesoła


    Wesoła~Wesoła

    Zaczynając tak Panie Pawle, mieszkam w Wesołej specjalnie przed kupnem domu tam patrzyłem w urzędzie na dokumenty planistyczne gdzie była informacja jak będzie szła obwodnica, dlatego kupiłem dom w centrum Wesołej mimo bliskości poligonu i torowiska, a nie na Groszówce gdzie było taniej i biegła rezerwa. Co się okazało zmiana planu i mam być skazany na życie w kotle, ponieważ z jednej strony nasyp, a z drugiej rozbudowa torowiska i dołożone ekrany dźwiękoszczelne to spowoduje istny eden do życia w zamknięciu. Wychodzi na to, że trzeba było kupić na rezerwie tak jak kilku polityków, prokuratorów i działaczy sportowych i mieć święty spokój. Takich wałków jest jeszcze kilka jak chociażby kawiarnia przy stacji pkp i jej właściciel kreujący się na męczennika.
    Jamto~Jamto


    panie Pawle. W żadnym urzędzie nigdy nie było jakiegokolwiek oficjalnego dokumentu więc nie było żądnego planu jak będzie szła obwodnica! Dopiero niedawno to powstało jak decyzja środowiskowa została zatwierdzona. Nie wiem więc co Pan mógł zobaczyć w jakimkolwiek urzędzie!



    Czyli w latach 90 oglądałem zdjęcia z albumu rodzinnego. Gratuluję rozeznania w sytuacji

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Samotne auto pośród błękitu. "Trudno komentować głupotę"

Samotne auto pośród błękitu. "Trudno komentować głupotę"

Elegancki samochód osobowy stojący samotnie pośrodku wielkiej plamy błękitu wypatrzył jeden z naszych czytelników. Wysłał zdjęcia na Kontakt 24. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »