Informacje

12.02.2011 06:20 Rremonty dworców pod lupą mam i niepełnosprawnych

Obiecali likwidację barier,
a co zrobili?

SERWISY:

 

Blisko dwa lata temu, kiedy fundacja MaMa i niepełnosprawni wytykali im niedociągnięcia na stołecznych dworcach, PKP biło się w piersi i obiecywało poprawę. - Przy okazji remontów uwzględnimy Wasze potrzeby - obiecywali. Dziś remonty trwają, a tvnwarszawa.pl sprawdza, czy kolej wywiązała się z obietnic.

Windy, rampy, przewijaki, dostosowane dla niepełnosprawnych toalety - tyle i aż tyle chcieli niepełnosprawni i rodzice z małymi dziećmi od PKP. Słowo "aż" jest tu jak najbardziej na miejscu, bo warszawskie dworce do tej pory były dla nich nieprzyjazne. W ramach akcji "Kolej na kolej" wiosną 2009 roku opracowali raport, który przekazali kolejarzom. Wytknęli w nim braki, podsunęli rozwiązania. 

Co obiecali?

- Rzecznik PKP S.A. Michał Wrzosek zapewnił, że przy modernizacji dworców likwidacja barier architektonicznych będzie priorytetem - przypomniała w swoim artykule, umieszczonym na tvnwarszawa.pl internautka Magdkos. - Poinformował, że PKP zaprosił Fundację Mama do współpracy i uwzględni uwagi zawarte w przygotowanym przez nią raporcie - napisała młoda mama. 

Tą obietnicę powtórzyły stołeczne media. Jej ślad pozostał też na tvnwarszawa.pl. - Dworce były projektowane w latach 60-70 i wtedy nie myślano o potrzebach osób niepełnosprawnych - mówił w programie "Miejski Reporter" ówczesny rzecznik PKP, Michał Wrzosek. - Budowano je tak, że zainstalowanie udogodnień jest bardzo trudne. Ale na wszystkich przystankach, które są i będą remontowane, te udogodnienia się znajdą - tłumaczył.

- Warszawskie dworce będą mieć też oznaczenia dla niewidomych - dodał.

Zmiany na dworacach PKP obiecywało na antenie TVN Warszawa w maju 2009 roku

Teraz, gdy trwają remonty dworców Wschodniego i Centralnego, a lada chwila rozpocznie się remont przystanku Stadion, postanowiliśmy sprawdzić, jak kolejarze wywiązują się ze swoich słów. Poprosiliśmy o spis udogodnień, które znajdą się na trzech warszawskich dworcach.

Współczesne standardy

"Projekt zakłada poprawę jakości obsługi pasażerów i dostosowanie do współczesnych standardów obsługi podróżnych, w tym również dostosowanie obiektu dla potrzeb osób niepełnosprawnych" - to formułka, którą Kamil Migała z biura prasowego PKP rozpoczyna swoją odpowiedź.

Windy, rampy (pochylnie), dostosowane do potrzeb niepełnosprawnych sanitariaty, ścieżki wyczuwalne dla osób niewidomych czy dotykowe tablice informacyjne: takie rozwiązania staną się rzeczywistością.

Jak to wyjdzie w praktyce?

Co na to sami zainteresowani? - Nie jest źle, ale zabrakło rozmów na etapie projektowania - przyznają zgodnie.

- A gdzie przewijaki? - dopytuje Patrycja Dołowy, wiceprezeska fundacji MaMa. - To można zrobić małym kosztem - dodaje.

- Ciekawe, czy do wind będzie się można dostać, czy przyciski będą zainstalowane na dostępnej dla nas wysokości? - dokłada Marek Sołtys z Towarzystwa Przyjaciół Szalonego Wózkowicza.

Jak podkreśla, PKP nie zaprosiło twórców społecznego raportu do rozmów na etapie projektowania, ale widać, że z dokumentu korzystało. - Pojawią się chociażby rampy, o które prosiliśmy - mówi Sołtys i wraz z fundacją zapowiada, że będzie dalej patrzyć PKP na ręce. Razem sprawdzą też zainstalowane rozwiązania. Na razie mają nadzieję, że okażą się one dobre.

Dworzec nadal jak twierdza

Zdaniem Patrycji Dołowy brakuje i nadal będzie brakować rozwiązań przy wyjściu z dworców, na co samo PKP zwróciło uwagę przy okazji Centralnego:

- System nie będzie funkcjonował należycie, jeśli nie będzie się można wydostać z poziomu -1 na ul. Emilii Plater, Al. Jerozolimskie i Jana Pawła II. Wyjścia te należą do miasta. Koniecznie należy zainstalować tam urządzenia - windy lub platformy ruchome -  łączące wyżej wymienione ulice i liczne przystanki komunikacji miejskiej zlokalizowane wokół dworca. Należy także uzupełnić te działania o analogiczne rozwiązania z sąsiadującymi przejściami podziemnymi - napisał do tvnwarszawa.pl Kamil Migała.

- To jest problem własności terenu, który pojawia się, ilekroć prosimy o jakieś ułatwiające nam życie rozwiązania - rozkłada ręce Dołowy.

I zapowiada, że jej fundacja miastu nie odpuści. Pod koniec marca, wraz z Markiem Sołtysem - Szalonym Wózkowiczem, ruszają w miasto z kolejną kampanią "O mamma mia! Tu wózkiem nie wjadę".

Milena Zawiślińska

 

PEŁNA LISTA UDOGODNIEŃ:

WARSZAWA WSCHODNIA

Przyjęte rozwiązania zapewniają bezpośredni wjazd do budynku dworca, dostęp do wszystkich pomieszczeń budynku poprzez możliwość transportu pionowego windami, dostosowanie sanitariatów dla niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich na poziomie parteru i I piętra. Dla zapewnienia możliwości przemieszczania się po budynku dworca kolejowego osób niewidomych i niedowidzących zostanie wykonana specjalna ścieżka, która będzie zawierała przed wejściami do pomieszczeń jak i w miejscach „skrętu" wypukłości wyczuwalne stopą. Przed wejściem do budynku i w miejscu dojścia do tunelu zostanie zainstalowany słupek informacyjny dla niewidomych z planszą dotykową informującą o schemacie budynku.

WARSZAWA STADION

Przyjęte rozwiązania projektowe dostosowują część publiczna obiektu dla osób z ograniczoną sprawnością ruchową, poprzez zapewnienie wjazdu do holu kasowego dworca dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, a także dostosowanie sanitariatów do potrzeb osób niepełnosprawnych.

WARSZAWA CENTRALNA

W trakcie remontu zostaną wprowadzone ścieżki dotykowe, znaki ostrzegawcze (oznaczenia w posadzce) oraz mapy dotykowe dla osób niewidomych. Część urządzeń (biletomaty, infomaty), toalet i kas dostosowane również zostaną dla osób niepełnosprawnych (np. pętle indukcyjne). Jeśli chodzi o niezwykle istotną komunikację pionową, to zainstalowane będą 3 nowe windy w holu głównym łączące poziom 0 z antresolą wschodnią i zachodnią. Wyremontowane zostaną i udostępnione 4 windy łączące poziom 0 z poziomem -1 i peronami. Wykorzystywane mogą być pochylnie ruchome łączące perony z galerią wschodnią i zachodnią na poziomie -1, zbudowana tam zostanie także pochylnia niwelująca istniejącą różnicę poziomów. Będzie można korzystać z ogólnodostępnej windy zewnętrznej należącej do Złotych Tarasów, a łączącej poziom -1 z pętlą autobusową i postojem taksówek na poziomie 0.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Rafał

    zgłoś naruszenie odpowiedz 14.02.2011 23:53 ~Rafał

    I o czym tu pisać?
    Czy PKP spełniło choć jedną obietnicę?
    Może coś się znajdzie, ale znacznie więcej jest tych niespełnionych.

    Ja mam propozycję dla PKP: mniej gadać, więcej robić!

  • nie ja

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.02.2011 20:47 ~nie ja

    Do również ja- widzisz na ten problem można patrzeć z różnych stron. Są ludzie którzy mimo inwalidztwa są b.aktywni , studiują , pracują chcą się poruszać gdzie się tylko da- i powinno im się to umożliwić. Ale są kalectwa różne , o których się nie mówi- ludzie , którzy już nie mogą wstać z łóżka , zagubieni ,wtłoczeni w swoją sytuację o której nikt nie chce słuchać bo nie potrafią krzyczeć- zdani na opiekę innych. Fajnie jakby też ich zauważyć. U nas twórca "historii czasu" leżałby w domu opieki pewnie z głębokimi odleżynami. Bezwładny. Nie pisałby , rozwodził , żenił. U nas siłę przebicia ma tylko ten kto potrafi krzyczeć . Nawet niepełnosprawni dostrzegają problem dotyczący tylko ich choroby- jakby inne już nie istniały.

  • Michnik

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.02.2011 18:57 ~Michnik

    Zburzmy centralny i wybudujmy muzeum Stalina na cześć GW

  • zofey

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.02.2011 13:16 ~zofey

    Postanowi wózkowicz przyjechać do Warszawy pociągiem. Po podróży z przesiadką w Berlinie lub Wiedniu zapyta na którym dworcu może wysiąść. Okaże się że na Zachodnim nie może, na Centralny nie może, na Wschodnim nie może. To co zrobią kolejarze? Wyślą go z powrotem z tego samego peronu lub w tym samym wagonie?

  • yackoo

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.02.2011 11:57 yackoo

    Tam, gdzie tylko pozwalają na to warunki, powinny być wybudowane pochylnie zamiast wind (np. wyjście z przejścia podziemnego na rogu Al. Jerozolimskich i ul. Emilii Plater po stronie Pałacu Kultury i Nauki).
    Windy są permanentnie zanieczyszczane oraz psute przez co ich przydatność jest ograniczona. Łagodne pochylnie pod tym względem są znacznie bardziej trwałe i użyteczne.
    Wokół sporej części wejść do przejścia podziemnego w okolicach Dworca Centralnego jest na tyle dużo wolnej przestrzeni, że takie rampy mogłyby być wybudowane.

  • równiez ja

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.02.2011 11:22 ~równiez ja

    Do ~ja
    "problemem współczesności nie jest zbyt mała ilość wind, ale tak wiele samotnych matek i przez rodzinę opuszczonych kalek "

    Totalne głupoty piszesz. Zarówno niepełnosprawni, jak i osoby z wózkami chcą się poruszać po swoim mieście niekoniecznie z obstawą. Matka lub ojciec (niekoniecznie samotna/y) lub niepełnosprawny na wózku (niekoniecznie porzucony) chce czasami samemu gdzieś się udać. Mają do tego prawo, ale miasta i PKP skutecznie im, to utrudniają.

  • mieszkaniec

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.02.2011 10:32 ~mieszkaniec

    a co z warszawą powiśle???

  • ja

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.02.2011 09:27 ~ja

    problemem współczesności nie jest zbyt mała ilość wind, ale tak wiele samotnych matek i przez rodzinę opuszczonych kalek

  • mikolaj_wegier

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.02.2011 09:09 ~mikolaj_wegier

    Czyli wychodzi na to, że PKP zrobiło całkiem sporo, windy się pojawią. Minus to faktycznie brak miejsc do przewijania, ale to można chyba łatwo i szybko poprawić bez specjalnych ceregieli.

    Za to miasto niech się weźmie za remont otoczenia dworca, choćby za przystanki autobusowe przed dworcem - wołają one o pomstę do nieba (zniszczona nawierzchnia betonowa, odrapane wiaty, murek z jakąś kratką wypełnioną petami, a latem "milutki" żulik wygrzewający swój kikut)

  • slavko

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.02.2011 08:44 ~slavko

    I co z tego, że będzie zmodernizowany np Dworzec Centralny. Wsiądzie człowiek na wózku do pociągu i dojedzie np do Zyrardowa. Dworzec wyremontowany, kamery, zjazd dla wózków, a dalej przy zejściu na perony schody....
    Trzeba myśleć, ale to jednak nie zajęcie dla PKP.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »