Informacje

04.05.2015 09:15 TRZY DUŻE INWESTYCJE

Nowy wiadukt, tory i dworzec.
Plac Zawiszy czeka rewolucja

SERWISY:


Plac Zawiszy z dworcem Ochota jest ważnym punktem przesiadkowym. Ale w prawdziwy węzeł zmieni się, gdy zrealizowane zostaną trzy planowane tu inwestycje: drogowa, kolejowa i tramwajowa.

Informacja o planowanej, całkowitej przebudowie dworca Warszawa Główna każe zadać pytanie o przyszłość placu Zawiszy. Dziś to typowe, rozwleczone skrzyżowanie z plątaniną torów, niezbyt przyjaznymi przejściami dla pieszych i trzypasmowymi ulicami.

Jak będzie wyglądało, gdy kolejarze, drogowcy i tramwajarze zrealizują swoje pomysły? I jaką rolę pełnić będzie w układzie komunikacyjnym zachodnich dzielnic Warszawy?

Wiadukt do remontu

Zmiany powinny zacząć się od remontu wiaduktu nad torami kolejowymi, w ciągu ulicy Towarowej. Przeprawa jest w fatalnym stanie, ale jej remont wiąże się z koniecznością zamknięcia ruchu na tej ważnej ulicy. Drogowcy musieli i czekać na koniec budowy II linii metra, bo ratusz nie chciał kumulować objazdów w tej części miasta.

- Na bieżąco prowadzimy roboty zabezpieczające, wykonaliśmy także podpory wzmocnione konstrukcją stalową, które podpierają centralną część obiektu – informuje Karolina Gałecka z Zarządu Dróg Miejskich.

Remont z prawdziwego znaczenia jest jednak nieunikniony. Tramwajarze, kolejarze i drogowcy dyskutują, jak ma wyglądać. Potem niezbędne będzie uzyskanie decyzji środowiskowej. - Robimy wszystko, by pod koniec 2015 roku dokumenty były gotowe - zapewnia rzeczniczka ZDM.

Póki co, nie wiadomo jednak nawet, kto będzie inwestorem. W grę wchodzi ZDM lub Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych. - Decyzję podejmie miasto. Inwestor wyłoni wykonawcę, który będzie miał za zadanie m.in. opracowanie projektu organizacji ruchu na czas prac – wyjaśnia Gałecka.

Tory do zawracania

Jeszcze przed rozpoczęciem remontu, do pracy przystąpią tramwajarze. - Tory na Towarowej przebudują tak, by możliwa była zmiana kierunku jazdy przez nowe, dwukierunkowe tramwaje - zapowiada Wiktor Paul z zespołu prasowego ZTM.

W czasie remontu wiaduktu tramwaje nie skręcą z Al. Jerozolimskich i Grójeckiej w Towarową. Ale zastępcza linia dojedzie od strony Woli niemal do samego ronda, co umożliwi przynajmniej przesiadkę.

Co ciekawe, tory nie zostaną rozebrane po remoncie. - Zgodnie z planami ma tam kończyć trasę obsługiwana taborem dwukierunkowym linia 11 (obecnie jedzie z Metra Młociny przez Rondo Daszyńskiego do Metra Marymont - red.) - mówi przedstawiciel ZTM.

Pozytywny kierunek

Planowane zmiany w okolicy placu Zawiszy pozytywnie oceniają eksperci. - W kontekście transportu publicznego każda z zapowiadanych inwestycji jest pozytywna - uważa Jakub Adamski z organizacji MiastoDukty. - Wiadukt na Towarowej jest w bardzo złym stanie i jego remont jest niezbędny - dodaje.

Tor do zmiany kierunku oznacza, że po remoncie odciążone zostanie torowisko w Al. Jerozolimskich. - To zdecydowanie wpłynie na usprawnienie ruchu - ocenia lider MiastoDuktów.

Z kolei zapowiadana przez kolejarzy reaktywacja Warszawy Głównej pozwoli odciążyć linię średnicową. - Więcej pociągów z zachodu i południa będzie mogło wjechać do miasta. A sama inwestycja powinna tchnąć życie w ten, do tej pory niezagospodarowany teren - zauważa Adamski.

Tylko terminów brak

Na razie ani ZTM, ani drogowcy nie chcą mówić o terminach rozpoczęcia i zakończenia prac. Jedyna data padła w kontekście dworca Warszawa Główna, którego przebudowa miałaby się rozpocząć w latach 2017-18.

jb/r

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • espe

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.09.2015 13:44 ~espe

    ~Jarek

    Dlaczego Aleje Jerozolimskie na odcinku Płac Zawiszy do Niemcewicza sanorzejezdne w jednym kierunku i czy to ma zostać zmienione przy okazji tego remontu bo jest jedna z większych głupot w organizacji ruchu w Warszawie, tej centralnej przynajmniej

    Przyłączam sie do pytania:) Tez od dawna mnie to zastanawia zwlaszcza ze jest tam czesciowo ulica, będaca obecnie parkingiem...

    Też się przyłączam. Kierowanie ruchu z Jerozolimskich przez Niemcewicza w Grójecką jest bezsensowne.

  • wawiak

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.05.2015 18:12 ~wawiak

    Panie -pozdrawiam, ależ oczywiście jeszcze w pierwszej połowie lat 70., przed oddaniem Dworca Centralnego działał Dworzec Główny i wąskie przejścia podziemne pod tym feralnym wiaduktem zbudowanym na komunistyczne "odczep się". Pamiętam je, choć miałem 5-6 lat wtedy...

  • wawiak

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.05.2015 18:06 ~wawiak

    Do Warszawy Głównej powinna dochodzic linia, która dziś kończy się na stacji Warszawa Wola przy Zachodniej, prowadząca od Warszawy Gdańskiej... No bo nie ma możliwości chyba zrobienia linii obwodowej SKM, która wchodziłaby w linię średnicową...

  • Wawka

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.05.2015 09:19 ~Wawka

    Dawno temu był tez projekt estakady do lewoskrętu z Grójeckiej w Towarową. Czy to brane jest teraz pod uwagę?

  • zas

    zgłoś naruszenie odpowiedz 04.05.2015 19:49 ~zas

    kartron~kartron

    A kiedy doczekamy się w końcu, że Al. Jerozolimskie będą przebiegać w wykopie pod Pl. Zawiszy (skrzyżowanie dwupoziomowe) i kiedy estakada (lub też wykop) na skrzyżowaniu Al. Jerozolimskich i Grzymały-Sokołowskiego? Na odcinku Rondo Czterdziestolatka - Pl. Zawiszy jest nieustanny korek, przez cały dzień w zasadzie, a często i wieczorem. Czy w ogóle jest taki plan? Obecne rozwiązanie jest nieadekwatne do natężenia ruchu i ilości aut, już od wielu lat, a jest coraz gorzej.

    Nie narzekaj teraz - niebawem"zielone" wywalczą pieszych na jezdniach na Rondzie Czterdziestolatka - to będzie wesoło!

  • arcylot

    zgłoś naruszenie odpowiedz 04.05.2015 19:30 ~arcylot

    14:40 ~zochoty







    wawa

    ~wawa


    Może odkopią przejście podziemnie które lata temu zasypano, wyrównano


    pozdrawiam

    ~pozdrawiam


    co ci tam zasypano ? to przejście podziemne pod wiaduktem kolejowym co miało 2m szerokości i od 40 lat było zamknięte ?



    mądralo to jak wytłumaczysz to że ja mam ledwo 30 lat na karku a pamiętam że jako dziecko tam przechodziłem ?
    a ja 40 i takiego nie było z jakiej dobranocki się obudżiłeś

  • Lucyna

    zgłoś naruszenie odpowiedz 04.05.2015 14:58 ~Lucyna

    od kiedy w Radomiu rządzi PO, pociągi moga kończyć trasę w Piasecznie :)

  • zochoty

    zgłoś naruszenie odpowiedz 04.05.2015 14:40 ~zochoty


    wawa~wawa

    Może odkopią przejście podziemnie które lata temu zasypano, wyrównano
    pozdrawiam~pozdrawiam

    co ci tam zasypano ? to przejście podziemne pod wiaduktem kolejowym co miało 2m szerokości i od 40 lat było zamknięte ?


    mądralo to jak wytłumaczysz to że ja mam ledwo 30 lat na karku a pamiętam że jako dziecko tam przechodziłem ?

  • fdsfsfd

    zgłoś naruszenie odpowiedz 04.05.2015 13:49 ~fdsfsfd

    To chyba najbardziej bezsensowna inwestycja o jakiej słyszałem. Budowa dworca czołowego obsługującego linię radomską. Położonego pomiędzy dwoma dużymi stacjami - Warszawą Zachodnią i Warszawą Centralną, pomiędzy którymi DODATKOWO znajduje się przystanek osobowy Warszawa Ochota. Zdaję sobie sprawę, że tu chodzi o odciążenie linii średnicowej, ale wystarczyłoby dobudować na stacji Wawa Zach. kilka torów odstawczych i tam mogłyby kończyć i zaczynać bieg pociągi do Radomia. Wtedy inwestycja kosztowałaby tyle co nic. Tutaj chcą przedłużyć tory i zrobić nowy dworzec - po co?. Za oszczędzone pieniądze można by się było zająć remontem torów pomiędzy magicznym peronem numer 8 (rzekomo wliczającym się do dworca zachodniego chociaż położonym za parkingiem, trawnikiem, stertami śmieci, do którego trzeba spory kawałek przejść), a Dworcem Gdańskim. Na stan obecny przedostanie się na dworzec gdański wymaga 30,40+ minutowego czekania na jakiś pociąg, który i tak toczy się tymi torami z prędkością 10km/h. Widać gołym okiem, że to się wszystko ledwo co trzyma, spróchniałe podkłady, wykręcone śruby, 2,3 cm przerwy na łączeniach w szynach...
    Jedyną alternatywą jest jechanie aż do centrum, przesiadka w metro, dojazd do Gdańskiego, co zajmuje również ponad pół godziny.

  • kartron

    zgłoś naruszenie odpowiedz 04.05.2015 13:06 ~kartron

    A kiedy doczekamy się w końcu, że Al. Jerozolimskie będą przebiegać w wykopie pod Pl. Zawiszy (skrzyżowanie dwupoziomowe) i kiedy estakada (lub też wykop) na skrzyżowaniu Al. Jerozolimskich i Grzymały-Sokołowskiego? Na odcinku Rondo Czterdziestolatka - Pl. Zawiszy jest nieustanny korek, przez cały dzień w zasadzie, a często i wieczorem. Czy w ogóle jest taki plan? Obecne rozwiązanie jest nieadekwatne do natężenia ruchu i ilości aut, już od wielu lat, a jest coraz gorzej.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »