Informacje

20.12.2011 12:06 NOWY AUTOBUS W WARSZAWIE

Nowy solaris:
hybryda z alkomatem

SERWISY:

Nowy napęd i nowy wygląd - tych autobusów nie pomylimy z żadnymi innymi. Pierwszy hybrydowy solaris przyjedzie dziś do Warszawy. Jeszcze w tym roku pojawi się na ulicach miasta i zaskoczy nowym malowaniem.

Stołeczni urzędnicy mają trudną do wyjaśnienia sympatię do szarości. Gdy ten kolor pojawił się na karoserii jednego z tramwajów, wywołał burzę i niechęć pasażerów, i szybko zniknął. Teraz szarość powraca, tym razem na karoserii autobusu. I to nie byle jakiego, bo pierwszego warszawskiego solarisa z napędem hybrydowym, który jeszcze w tym roku wyjedzie na ulice.

Na szczęście autobus nie będzie całkiem szary. Po bokach pojawią się tradycyjne warszawskie barwy - żółta i czerwona - oraz nowa, pomarańczowa. Wszystko to ułożone w schematyczną panoramę miasta. Wyróżnia się w niej najwyższy, wystający aż na szybę autobusu Pałac Kultury, który niestety zatracił swoje szlachetne proporcje.

Trzy silniki dla oszczędności

Od estetyki ważniejsze są jednak kwestie techniczne. Nowy solaris ma bowiem ekologiczny napęd hybrydowy, na który składają się aż trzy silniki: jeden spalinowy i dwa elektryczne. Jak to działa? Silnik spalinowy pracuje na stałych obrotach i dzięki temu spala o 24 proc. mniej paliwa, niż silnik zwykłego solarisa. Służy głównie do tego, by wspomagać napęd elektryczny np. przy ruszaniu. Z kolei podczas hamowania, energia kinetyczna całego autobusu jest zamieniana na elektryczną i ładuje baterie, które znajdują się na dachu. Z nich zasilane są silniki elektryczne, które napędzają autobus. Gdy się rozładowują, jeden z silników zmienia się w prądnicę i ładuje baterie. Dzięki temu, autobusu nie trzeba nawet "podłączać do gniazdka".

Pojazd ma dotrzeć do Warszawy we wtorek. Przyjedzie o własnych siłach prosto z fabryki i zamelduje się w zajezdni przy Ostrobramskiej. Do końca roku pojawią się trzy kolejne, a ten pierwszy pojawi się na ulicach po świętach. - Musimy jeszcze go sprawdzić, zamontować kasowniki i przeszkolić kierowców - tłumaczy Adam Stawicki, rzecznik Miejskich Zakładów Autobusowych.

Gdzie będzie można spotkać hybrydy? - Chcemy, by obsługiwały linie kursujące Traktem Królewskim - zapowiada Stawicki.

Sam sprawdzi trzeźwość kierowcy

Zakup czterech hybrydowych pojazdów to część "przetargu stulecia" ogłoszonego przez Miejskie Zakłady Autobusowe, który obejmuje zakup 168 autobusów. Wszystkie mają być wyposażone w monitoring, elektroniczne tablice wewnętrzne i zewnętrzne, a także klimatyzację "śródziemnomorską", wydajniejszą od zwyczajnej. Na tym jednak nie koniec - hybrydowe autobusy będą wyposażone w... alkomaty. Pojazdy nie ruszą z miejsca dopóki kierowca nie "dmuchnie".

To zamówienie, nazywane przez MZA przetargiem stulecia, oznacza koniec pewnej epoki w warszawskiej komunikacji. Nowe pojazdy zastąpią ostatnie kursujące po mieście ikarusy, a także najstarsze jelcze i pierwsze niskpodłogowce w Warszawie - neoplany. Te ostatnie mają iść do kasacji.

wp/roody

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Warszawaiak

    zgłoś naruszenie odpowiedz 27.03.2012 12:59 ~Warszawaiak

    O gustach się nie dyskutuje ale jak dla mnie może być. Chociaż w zimę i na jesień nie bezie widać brudu.
    Wszyscy teraz narzekają ale nie pamiętają już jak ikarusy były pomalowane na buraczany kolor, że nie wspomnę o środku autobusu. Podoba mi się ta wizualizacja(panorama wawy) bo jest to coś nowego. Jestem za aby wszystkie autobusy tak wyglądały a nie tylko hybrydy. Fajnie jakby były różnego rodzaju te panoramy np starówka lub wsch wybrzeże Wisły gdzie widać byłoby stadion. Ja tam chylę czoło dla naszego MZA patrząc na to co robią i jakie wprowadzają zmiany od 15 lat. Jak ktoś tego nie rozumie to niech pojeździ po innych dużych polskich miastach.

  • www

    zgłoś naruszenie odpowiedz 27.03.2012 12:53 ~www

    do ~mmm
    1. Bzdura.
    2. mega bzdura.
    3. wierutna bzdura

    skąd Ty bierzesz takie pomysły ???
    he he he

  • Alca

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.01.2012 03:23 ~Alca

    mnie sie ten szary z akcentami bardzo podoba

  • miko

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.12.2011 18:32 ~miko

    Ta szarość jest przepaskudna :( Straszna! Koszmarna! Nie wierzę, że 60 procent uczestników ankiety wypowiedziało się za - chyba, że była ona przeprowadzona tylko wśród uczestników redakcji, która robi barwny PR szarej marce...

  • mmm

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.12.2011 18:09 ~mmm

    moim zdaniem bedzie lipa z tym autobusem
    1. silniki MANa w solarisach mają najwieksza norme spalania dlatego jezdza głownie w szczyty.
    2. dołozenie baterii na dach b przeniesie srodek ciezkosci i bedą mogły sie przelamywac ramy na warszawskich drogach i zle sie prowadzic w zakretach
    3. bedzie potrzeba dodatowych systemów dogrzewania bo zima nie wystarczy plynu chłodniczego silnik

  • sim

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.12.2011 17:56 ~sim

    napiszcie o dzisiejszych problemach z próbnym przejazdem nowego solarisa. kilka razy odmawiał współpracy i blokował ruch.

  • luk

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.12.2011 17:49 ~luk

    Proszę nie zapominać, że autobus hybrydowy marki Solaris był chyba dwa lata temu w Warszawie na testach. Jeździł zdaje się na linii 116 (pomalowany w zielone wzory i napisy eko, hybrid....).

  • Edek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.12.2011 16:02 ~Edek

    Co za denne malowanie. Co to kurde innych kolorów nie ma ?

  • Niezadowolony

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.12.2011 15:14 ~Niezadowolony

    Znowu kogoś swędzą łapy i majstruje przy kolorach. Jakby nie wystarczył:
    - jeden falstart z malowaniem tramwaju na szaro,
    - mieszanie przy malaturze poszczególnych Swingów,
    - zmiana malatury SKM (na cholerę???),
    - zmiana czerwonego niewłaściwego na czerwony właściwy na autobusach (ten nowy bije po oczach i jest niefajny).

    Jak jedzie autobus w standardowym malowaniu to przy obecnej aurze z daleka go widać jak stoi w korku (charakterystyczne kolory). Teraz przez tę szarość z daleka nie będziemy mieli pewności, czy to na pewno miejski autobus podjeżdża ...

  • mico

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.12.2011 14:40 ~mico

    bo to bus zoptymalizowany do jazdy miejskiej a nie międzymiastowej . A że w mieście jest do 50 to tyle jedzie .

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »