Informacje

05.04.2012 12:05 kontrowersyjny pomysł urzędników

Nowe oznaczenia w metrze.
"To marnotrawstwo"

SERWISY:


Dwie linie metra, dwa wzory oznakowania. Miasto szuka firmy, która opracuje nowe tablice informacyjne dla II linii metra. Projekt może kosztować nawet 250 tysięcy złotych. - To pieniądze wyrzucone w błoto! Można taniej dostosować znaki obowiązujące na I linii - przekonują projektanci. Wystosowali  w tej sprawie list do prezesa Metra Warszawskiego.

W liście do prezesa Metra Warszawskiego Jerzego Lejka prezesi Fundacji Architektury, Centrum Architektury, Stowarzyszenia Projektantów Form Przemysłowych, Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej dowodzą, że wprowadzenie nowych oznaczeń dla II linii to zły pomysł. Przekonują, że oznakowania podziemnej kolejki nie będą spójne.

To reakcja na ogłoszony przez Metro przetarg na projekt oznakowania dla II linii podziemnej kolejki.

Eksperci: system się sprawdził

"Naszym zdaniem opracowanie niezależnego projektu informacji wizualnej dla II linii metra nie ma żadnego uzasadnienia" – czytamy w liście.

Zdaniem projektantów, którzy podpisali się pod apelem, nowy system wprowadzi chaos i dezorientację, ponieważ pasażerowie przyzwyczaili się do już obowiązujących na I linii oznaczeń, korzystają z nich intuicyjnie.

Autorzy listu wskazują także na czynnik ekonomiczny – ich zdaniem dostosowanie istniejącego systemu, który okazał się funkcjonalny i ponadczasowy, byłoby tańsze od wdrażania od podstaw nowego. Na nowy projekt dla II linii Metro Warszawskie zarezerwowało w budżecie najmniej 246 tys zł. Według relacji rzecznika metra za przekazanie praw autorskich do starego systemu (z wyłączeniem kolorystyki) projektant oczekiwał 200 tysięcy złotych.

"Rozciągnięcie systemu informacji wizualnej z I na II linię metra (przewidywane przez projektantów jeszcze w latach 80.), wydaje nam się najbardziej racjonalnym rozwiązaniem i mamy nadzieję, że postępowanie przetargowe zostanie unieważnione" – piszą autorzy listu.

Jedna koncepcja już była

Obrotem sprawy oburzony jest też współautor obowiązującego systemu informacyjnego.

– Z ubolewaniem przyjmuję do wiadomości to niefortunne i całkowicie nieprofesjonalne wydarzenie. W latach 80. wraz z prof. Romanem Duszkiem projektowaliśmy system informacyjny dla całego metra, nie zaś pierwszej linii – podkreśla w rozmowie z tvnwarszawa.pl Ryszard Bojar, który nad aktualizacją systemu dla II linii pracował od kilku lat. – W grudniu 2007 roku przekazałem architektowi Andrzejowi Chołdzyńskiemu wykonane na jego zamówienie wstępne opracowanie informacji wizualnej dla 7 stacji odcinka centralnego II linii metra – dodaje Bojar.

Jeszcze na początku tego roku uznany projektant (twórca m.in. logo CPN) spotykał się kilka razy z przedstawicielami Metra Warszawskiego. Prezes Jerzy Lejk zgłaszał propozycję odkupienia praw autorskich do projektu. Sprawy wydawały się iść w dobrym kierunku, nagle miejska spółka zmieniła zdanie. Nie uznała za stosowne poinformować Bojara, że jego propozycja trafiła do kosza. O zaistniałym fakcie projektant dowiedział się od dziennikarzy.

Metro: potrzeba nowoczesnego systemu

Skąd ta decyzja?

- Ten system, przy wszystkich jego zaletach, nie okazał się ponadczasowy. Dziś jest już nieco archaiczny i niespójny z systemem informacyjnym miasta. Nie raz tłumaczyłem się z jego dysfunkcji – odpowiada Krzysztof Malawko, rzecznik Metra Warszawskiego, który wcześniej chwalił obowiązujący system. Dopytywany o konkrety podaje przykład planu miasta, na którym zaznaczono trolejbusy. Ryszard Bojar uważa taki zarzut za niepoważny. - Ta rzekoma wada dotyczyła jednej mapki na jednej z 21 stacji metra – precyzuje.

Rzecznik spółki wytyka także brak anglojęzycznej wersji. Autor broni się dowodząc, że niezwykle rzadko systemy mają więcej niż jedną wersję językową. – Przychodzi mi do głowy wyłącznie Tokio, ale np. w Moskwie nazwy stacji pisane są wyłącznie cyrylicą – zauważa.

- System wymaga oczywiście modyfikacji, kiedy powstawał (w latach 80. przyp. red.) nie były wymagane oznaczenia dla niedowidzących czy angielska wersja językowa, natomiast jego podstawowe założenia są dobre, a co najważniejsze, wynikają z kilkuletnich studiów i przygotowań. Tworzenie nowego systemu jest wyważaniem otwartych drzwi – dowodzi Grzegorz Piątek, krytyk architektury.

Czterech chętnych

Tymczasem potencjalni wykonawcy mogli składać oferty do 4 kwietnia. Wpłynęły cztery. O wyborze najlepszej decydować będzie wyłącznie cena.

Co ciekawe, firmy zgłaszające się do przetargu, nie musiały nawet proponować konkretnych rozwiązań graficznych. Od momentu podpisania umowy zwycięzca będzie miał 30 dni na przedstawienie koncepcji do zatwierdzenia przez urzędników. Metro na dokonanie oceny dało sobie 10 dni.

- Trudno sobie wyobrazić, że w takim krótkim czasie, ktoś opracuje coś lepszego i bardziej funkcjonalnego – ocenia Piątek - Mam wrażenie, że to wynik strasznego bałaganu albo niedopatrzenie. Trudno uwierzyć, że tak ważna sprawa rozstrzygana jest w tak przypadkowy sposób – podsumowuje.

II linia na czerwono

Jak podało w ubiegłym tygodniu "Życie Warszawy", dominującym kolorem na nowych tablicach ma być czerwony.

- Dzięki innej kolorystyce będzie możliwe odróżnienie na pierwszy rzut oka linii wschód-zachód od niebieskiej, prowadzącej z północy na południe – wyjaśniał wtedy w rozmowie z "ŻW" rzecznik metra, Krzysztof Malawko.

Wybór padł na czerwień, bo - jak tłumaczy rzecznik - może się ona kojarzyć ze wschodzącym i zachodzącym słońcem.

Piotr Bakalarski//mz

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • vlad4

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.01.2013 18:33 ~vlad4

    Kolorystyka nowej linii zlewa się z tłem - nieczytelne.

  • tom

    zgłoś naruszenie odpowiedz 16.10.2012 00:34 ~tom

    Bardzo mi się podoba pomysł aby Dw.Wileński był po lewej, a rondo Daszyńskiego po prawej stronie.
    Jakie to intuicyjne.

  • sddf

    zgłoś naruszenie odpowiedz 19.04.2012 22:37 ~sddf

    Mnie sie podoba obecny system. Moze nie jest jakis wyjatkowo wyrafinowany estetycznie, ale prosty i przejrzysty! Uwazam, ze druga linia powinna miec analogiczny!

  • Warszawiak z Bielan

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.04.2012 12:48 ~Warszawiak…

    LeChatNoir~LeChatNoir

    Stary i nowy plan = dno. Uczcie się od Paryża jak się oznacza linie metra jak i plan całej komunikacji miejskiej.

    http://www.ratp.fr/informer/pdf/orienter/f_plan.php?nompdf=m1&loc=reseaux

    Dokładnie tak - właśnie wróciłem z Paryża po 12latach nieobecności i tak jak za pierwszym razem, tak i teraz nie potrzebowałem żadnej pomocy przy korzystaniu z kom. miejskiej; wystarczyły schematy/plany ogólnodostępne, genialnie opracowane, czytelne, pomocne...ale u nas jak zwykle trzeba zatrudnić pracownię sztuk pięknych i zrobić "zastaw się, a postaw się", zamiast zrobić prosto i przyjaźnie dla pasażerów.

    Dlaczego tam (w Paryżu) stacje metra mogą być wykończone tanio i solidnie (zwykłe kafelki i betondur na podłodze), a u nas muszą być to marmury/granity i duperele pokroju "nieba" na stacji Pl.Wilsona? Nagroda w bzdurnym konkursie "wzajemnej adoracji" nie zwiększy przepustowości metra, a i prestiż dla miasta pogrążonego w komunikacyjnym chaosie jest dyskusyjny.


  • miiso

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.04.2012 12:31 ~miiso

    Pitu pitu, a wygra znajomy bufetowej.

  • LeChatNoir

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.04.2012 11:18 ~LeChatNoir

    Stary i nowy plan = dno. Uczcie się od Paryża jak się oznacza linie metra jak i plan całej komunikacji miejskiej.

    http://www.ratp.fr/informer/pdf/orienter/f_plan.php?nompdf=m1&loc=reseaux

  • JotPeCet

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.04.2012 08:13 ~JotPeCet

    Też uważam, że układ ulic, w zamyśle pewnie będący tworem artystycznym, wprowadza w błąd! Pomijając brak odwzorowań geometrycznych na schematach znajdziemy nieczynne linie kolejowe, nieistniejące ulice, nieistniejące obiekty.
    Przykładów można podawać bez liku:
    1. Z chwilą oddawania stacji DW. GDAŃSKI na mapkach pojawiła się (nieistniejąca już) Zajezdnia Inflancka.
    2. Na mapce okolic stacji POLE MOKOTOWSKIE wciąż widzimy układ torów tramwajowych, który funkcjonował w czasie budowy metra!
    3. Na schemacie MŁOCINY nie znajdziemy zejścia na pętlę tramwajową z poziomu przesiadek. Są za to trzy (w rzeczywistości dwa) na pętlę autobusową.
    4. Na mapie ogólnej widzimy linię kolejową wzdłuż ulicy Żołnierskiej.
    Jedyny ślad po niej to wystające spod asfaltu tory przy skrzyżowaniu z Marsa.

  • Ja1

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.04.2012 01:26 ~Ja1

    kazdy pretekst dobry by wyprowadzic z budzetu grube sumy dla znajomych :)
    Trzeba docenic upor cholernych politykow w robieniu idiotow z obywateli... chociaz to piekne, ze jest taka rzecz, ktora laczy tych darmozjadow ponad podzialami ;)

  • Rychu

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.04.2012 00:12 ~Rychu

    Pan Bojar zapomniał powiedzieć, że metro chciało się z nim dogadać, ale postawił zaporową cenę i zażądał umowy bez przetargu. Więc przez własną pazerność został wyeliminowany.

  • bemowianka

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.04.2012 23:35 ~bemowianka

    Ale przecież za wydruk map płaci Citibank, bo tam daje swoje reklamy! I tak samo za schematy w wagonach - tam też są reklamy banku...

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Samotne auto pośród błękitu. "Trudno komentować głupotę"

Samotne auto pośród błękitu. "Trudno komentować głupotę"

Elegancki samochód osobowy stojący samotnie pośrodku wielkiej plamy błękitu wypatrzył jeden z naszych czytelników. Wysłał zdjęcia na Kontakt 24. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »