Informacje

27.10.2011 11:32 przebudowa ulicy

Nowa Świętokrzyska: "węższa i bez autobusów"

SERWISY:

  

Na początku przyszłego roku Ratusz ma ogłosić konkurs na projekt nowej ulicy Świętokrzyskiej. W tym tygodniu swoje propozycje dotyczące inwestycji przedstawiły organizacje społeczne. Czego oczekują? Chcą zwęzić Świętokrzyską do dwóch pasów ruchu, zlikwidować parkingi na chodnikach oraz wyłączyć z ruchu autobusy.

Ratusz ogłoszenie konkursu zapowiadał już w czerwcu, kiedy zamykano dla ruchu ulicę Prostą i Świętokrzyską od ronda Daszyńskiego do Jasnej. - Aktualnie opracowywane są wytyczne. Konkurs zostanie ogłoszony na początku przyszłego roku - obiecuje Kłąb. Wtedy też mamy poznać szczegóły dotyczące tego, jak Świętokrzyska ma wyglądać po przebudowie.

Tymczasem w tym tygodniu swoją wizję ulicy przedstawiła komisja Dialogu Społecznego ds. Architektury i Planowania Przestrzennego. Jej członkami są m.in. organizacje pozarządowe, a przewodniczącym Patryk Zaręba z Forum Rozwoju Warszawy. To właśnie forum przygotowało przed rokiem wstępną koncepcję, jak Świętokrzyska powinna wyglądać po przebudowie.

 

Nowe propozycje

W uchwale komisji pojawiło się kilka nowych propozycji. - Ulica powinna mieć przywrócony charakter ulicy miejskiej, bez nadmiernego podkreślenia roli reprezentacyjnej. Tym samym wzorcem do naśladowania powinny być raczej al. Ujazdowskie między Placem na Rozdrożu a ul. Bagatela niż ul. Krakowskie Przedmieście – czytamy w uchwale komisji.

Zwężenie jezdni i mniej parkingów

Zdaniem przedstawicieli komisji Świętokrzyska na odcinku od Marszałkowskiej do Kopernika powinna być zwężona do jednej dwukierunkowej jezdni. Na odcinku od Marszałkowskiej do ronda ONZ mają być po dwa pasy w każdą stronę. Także planowana ul. Prosta od ronda ONZ do ronda Daszyńskiego powinna mieć dwie dwukierunkowe jezdnie.  

Wraz ze zwężeniem jezdni na Świętokrzyskiej mają zniknąć parkingi na chodnikach. W zamian mają powstać zatoki parkingowe wzdłuż jezdni. Najbardziej śmiały pomysł dotyczy komunikacji miejskiej. - Po co na Świętokrzyskiej autobusy, skoro będzie metro? To znacznie odciąży ruch na tej ulicy - przekonuje Zaremba.

Jeszcze rok temu Forum Rozwoju Warszawy proponowało, żeby Świętokrzyska miała po dwa pasy w każdą stronę. Przy czym zewnętrzne pasy przeznaczone byłyby m.in.: dla autobusów i rowerzystów. 

Zwęzić też Tamkę

Według społeczników przemyślany powinien być również obecny przekrój ul. Tamka oraz ul. Kopernika. – Ulica Tamka powinna także zostać zwężona do dwóch pasów. Uwolniona przestrzeń powinna zostać przeznaczona na chodnik.

Głównym ciągiem dla ruchu rowerowego łączącym Powiśle ze Śródmieściem mogłaby być ul. Oboźna – czytamy w dokumencie.

To nie koniec propozycji. Komisja chce także aby powstało: przejście dla pieszych na Świętokrzyskiej w osi ulicy Bagno w rejonie PKiN, ronda na skrzyżowaniach Świętokrzyska – Kopernika oraz Kopernika – Tamka, trambuspas w ciągu ulicy Prostej, dostęp do planowanych lub proponowanych parkingów podziemnych (m.in. pod: Placem Powstańców Warszawy czy ukształtowanie zieleni oraz małej architektury.

Będą konsultacje społeczne?

Nowy projekt Świętokrzyskiej, to nie tylko jej przebudowa. Komisja chce, aby okolice tej ulicy zostały zrewitalizowane. Chodzi nie tylko o zabudowania i infrastrukturę (otoczenie dawnych Zakładów Norblina, Plac Powstańców Warszawy czy skwer przy Świętokrzyskiej i Kopernika) ale też o stworzenie przestrzeni funkcjonalnej, która przyczyni się do zwiększenia aktywności mieszkańców.

Zbyt ważna, żeby zamknąć

Miasto nie chce się na razie odnosić do tych propozycji. - Te, które są sensowne mają szansę na realizację - mówi ogólnie Agnieszka Kłąb i każe nam czekać na ogłoszenie konkursu.

W czerwcu wiceprezydent Jacek Wojciechowicz zapowiadał, że po przebudowie ulica ma być bardziej przyjazdna dla pieszych, mniej dla kierowców.

Miasto planuje za jakiś czas pójść jeszcze dalej. Świętokrzyska ma być podobna do Nowego Światu i Krakowskiego Przedmieścia: tylko dla komunikacji, pieszych i rowerów - takie założenie zapisano w strategii rozwoju systemu transportowego miasta. Na razie jednak to nierealne. Nie ma obwodnicy, więc Świętokrzyska/Tamka to ważne połączenie między Śródmieściem a Pragą. Dlatego nikt z tej ulicy samochodów nie chce wyrzucać.

bf/par

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Bomba

    zgłoś naruszenie odpowiedz 04.11.2011 05:08 ~Bomba

    Zwezyc Tamkie! Chodzic sie nie da, bo za ciasno. Niech buraki sie furmankami do miasta nie pchaja! Niech kolejkie wezma!

  • WUWUA

    zgłoś naruszenie odpowiedz 30.10.2011 10:11 ~WUWUA

    TAAAAAA - najlepiej pozwężać drogi i zlikwidować parkingi - to jest dewiza frajerów którzy zajmują się tym miastem! Przecież to jest farsa - jakim debilem trzeba być żeby nie pomyśleć co będzie w przyszłości - padnie metro na godzinę i będziecie mieli taki paraliż że się zesracie pajace! Najlepiej w ogóle zamknijcie całą Warszawę dla samochodów, niech wszyscy drałują z buta - dla was - frajerskiej ekipy zarządzającej to najlepsze wyjście!

  • ha

    zgłoś naruszenie odpowiedz 29.10.2011 01:19 ~ha

    W takim razie proponuje usunąć tory i autobusy mające trase od młociń po kabaty (przecinające, nachodzące).
    No przecież jest metro!

    Srsly? Żeby odcienek 2 przystanków autobusowych pokonywać specjalnie metrem? Przecież natężenie będzie chore jak wszyscy będą musieli jechać metrem - już na 1szej linii są takie ilości ludzi że ygać się chce jak trzeba się wepchać w godzinach szczytu.

    Każdy system komunikacji musi mieć dubel. A jak padnie metro to co?

    Nie wiem po co to komentuje przecież usunięcie autobusów to najgłupszy pomysł na świecie, i tylko idioci tak myślą

  • marv

    zgłoś naruszenie odpowiedz 28.10.2011 16:49 ~marv

    Niee, no. Nie zwężajcie kolejnej ulicy. Tam i tak były korki. Po zwężeniu będą dłużej trwały i rozleją się na inne ulice. Chodniki w kształcie przed rozkopaniem były bardzo szerokie, nie ma potrzeby ich jeszcze poszerzać. Nie wspominam o charakterze ulicy, bo to jest sprawa gustu (ja bym go zachował). Tak w ogóle - ulice są dla ludzi, a b. wielu ludzi jeździ samochodami, że uzmysłowię niektórym ten zaskakujący fakt.

  • maciej

    zgłoś naruszenie odpowiedz 28.10.2011 11:45 ~maciej

    Przeciw autobusom są urzędnicy. To na skutek ich oporu zmieniono koncepcję.

  • Zawiedziony

    zgłoś naruszenie odpowiedz 28.10.2011 11:26 ~Zawiedziony

    Most Świętokrzyski za kilkadziesiąt mln złotych prowadzący do jednopasmowej arterii!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! TO tylko możliwe w Polsce.
    Świętokrzyska 2x2 powinna pozostać, pod jezdnią powinien na całej długości świętokrzyskiej powstać podziemny parking a zwolnione miejsce na górze dla pieszych rowerzystów i strategicznie lokalnego ruchu samochodowego, BEZ AUTOBUSÓW, BO PO CO AUTOBUSY W MIEJSCU GDZIE JEST METRO!!!

  • piotr

    zgłoś naruszenie odpowiedz 28.10.2011 10:53 ~piotr

    Skoro tylko linie jadące prosto Świętokrzyską i Tamką do mostu dublują metro, to jaki jest sens całkowitej likwidacji ruchu autobusowego - a więc też linii skręcających w Krakowskie czy w Dobrą?
    Projekt z dodatkowym buspasem był sensowniejszy.

  • jaja

    zgłoś naruszenie odpowiedz 28.10.2011 10:51 ~jaja

    W dużych miastach nie ma parkingów w centrum. Oczywiście, ja też bym chciała zostawiać swoje auto najlepiej pod bramą uniwersytecką, albo pod drzwiami pracy. Ale kochani,tak się nie da! Najwyższy czas, żeby ludzie nauczyli zostawiać swoje auta na parkingach typu P+R i przesiadać się w komunikację miejską. Gdyby na drodze było mniej aut i wszyscy dojechalibyśmy szybciej do swojego miejsca docelowego. I bez spiny, trochę więcej miłości w tym mieście!:)

  • mm

    zgłoś naruszenie odpowiedz 28.10.2011 10:23 ~mm

    po co się denerwować, codziennie na tym serwisie czyta się kilka doniesień o "kompetencjach" urzędników

  • MPK

    zgłoś naruszenie odpowiedz 28.10.2011 09:33 ~MPK

    Podoba mi się pomysł trasy rowerowej na ulicy Obożnej nawet Maja Włoszczowska będzie wnosić rower

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »