Informacje

16.04.2018 19:40 obiecuje mikołaj wild

"Nie ma mowy, abyśmy w najbliższych latach próbowali zamknąć Modlin"

SERWISY:


- Toczą się intensywne negocjacje zarówno z Modlinem, jak i z Radomiem. Nie ma mowy, abyśmy w najbliższych latach próbowali zamknąć lotnisko w Modlinie, ale to port w Radomiu jest dla nas atrakcyjniejszą inwestycją - poinformował wiceminister infrastruktury Mikołaj Wild.

- Obecnie toczą się dosyć intensywne negocjacje zarówno z Modlinem, jak i z Radomiem. Nie ma mowy o tym, abyśmy dzisiaj bądź w najbliższych latach próbowali zamknąć Modlin - powiedział na poniedziałkowej konferencji prasowej Mikołaj Wild, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Na początku kwietnia firma Arup oraz Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" (PPL), zaprezentowały "Analizy strategiczne zapotrzebowania na infrastrukturę lotniskową dla Mazowsza w kontekście uruchomienia CPK". Firma Arup przygotowała je na zlecenie PPL.

"Trwają intensywne rozmowy z samorządem Radomia"

Arup w części analizy dotyczącej lotniska komplementarnego dla Lotniska Chopina, do czasu uruchomienia Centralnego Portu Komunikacyjnego, pod uwagę wzięła m.in. parametry lotniska w Radomiu oraz w Modlinie. Analizowano zarówno infrastrukturę lotniskową, jak drogi startowe, kołowania, miejsca postojowe dla samolotów, a także przepustowość terminali pasażerskich, możliwości dojazdu dla pasażerów oraz kwoty potrzebne na nakłady inwestycyjne w rozbudowę portów, czy też strukturę właścicielską.

Arup zarekomendowało realizację inwestycji w Radomiu. Zgodnie z nią PPL podjął decyzję, że lotniskiem komplementarnym dla Lotniska Chopina, do czasu uruchomienia CPK, będzie Radom, a nie Modlin. To do portu w Radomiu, który ma być rozbudowany, PPL planuje przenieść z Warszawy ruch czarterowy i niskokosztowy. Ostateczną decyzję w tej sprawie ma podjąć minister właściwy do spraw transportu.

- Obecnie trwają intensywne rozmowy z samorządem Radomia, który jest właścicielem portu lotniczego w Radomiu. Ponieważ nie został on zbudowany z pieniędzy unijnych, ale z pieniędzy samorządu, w związku z tym jedynym partnerem do rozmowy w tym zakresie - poza państwowymi osobami prawnymi - jest samorząd Radomia. I od postawy samorządu Radomia zależy to, czy ostatecznie dojdziemy do porozumienia i czy PPL będzie mógł przejąć operowanie na tym porcie - powiedział Wild.

"Lotnisku w Modlinie oczywiście życzymy jak najlepiej"

Zdaniem wiceministra lotnisko w Radomiu, "jest dla nas bardziej atrakcyjne, jako miejsce do zainwestowania pieniędzy w celu uwolnienia przepustowości z Lotniska Chopina". - W tym zakresie mogę potwierdzić - port lotniczy w Radomiu wygrywa w rywalizacji, jeśli chodzi o poszukiwanie portu, który mógłby przejąć część ruchu z Lotniska Chopina. Lotnisku w Modlinie oczywiście życzymy jak najlepiej - podkreślił.

W przypadku lotniska w Radomiu - jak wykazała analiza Arup - w pierwszej fazie rozbudowy w ciągu 20 miesięcy można zwiększyć jego przepustowość do 3 mln pasażerów rocznie, budując 2 500 metrów drogi startowej. Koszt inwestycji to 425 mln zł. W drugim etapie lotnisko mogłoby się rozbudowywać nie pogarszając w tym czasie parametrów - do poziomu obsługującego 7-9 mln pasażerów rocznie, za kwotę 467 mln zł. Droga startowa uzyskałaby wtedy 2 800 metrów.

W przypadku lotniska w Modlinie - według Arup - w pierwszej fazie rozbudowa Portu Lotniczego Warszawa-Modlin, mogącego obsłużyć 8-10 mln pasażerów rocznie, kosztowałaby 1 mld 45 mln zł, droga startowa zostałaby wydłużona do 2 800 m (z obecnych 2 500 m), na przeniesienie ruchu z Lotniska Chopina potrzeba by 45 miesięcy. Druga faza rozbudowy zakładałaby zwiększenie przepustowości lotniska do 13-15 mln pasażerów rocznie. Nakłady inwestycyjne wyniosłyby 202 mln zł.

Władze Modlina mają swoje argumenty

Z argumentami Arup nie zgadza się zarząd województwa mazowieckiego oraz zarządzający lotniskiem. Ich zdaniem w ciągu najbliższych 20 miesięcy port mógłby zostać zmodernizowany tak, by osiągnąć przepustowość 7-8 mln pasażerów rocznie, kosztem 183 mln zł. W drugim etapie w ciągu 45 miesięcy przepustowość lotniska zwiększyłaby się do poziomu 10-12 mln pasażerów za 446 mln zł. W tym etapie wybudowany byłby też drugi pas startowy. A w trzecim – w ciągu 60 miesięcy przepustowość lotniska zwiększyłaby się do poziomu 15-17 mln pasażerów rocznie, za kwotę 198 mln zł. Łącznie koszty rozbudowy to 827 mln zł.

Właścicielami spółki Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin są: Agencja Mienia Wojskowego (34,43 proc. udziałów), województwo mazowieckie (30,37 proc. udziałów), Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" (30,39 proc. udziałów), które zarządza warszawskim Lotniskiem Chopina, oraz miasto Nowy Dwór Mazowiecki.

PAP/kz/b

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Byk

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.04.2018 19:03 ~Byk

    Coś z tym Radomiem jest nie tak. Ostatnio ktoś nazwał Polskę, Radomiem Europy. I to nie był komplement.

  • jako

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.04.2018 17:53 ~jako

    Za Radomiem są tylko mieszkańcy Radomia, którzy myślą, że coś zyskają! Radom i lotnisko to tak jak siedziba Marynarki Wojennej w Radomiu. Bez sens, którzy forsują nie spełna rozumu politycy!

  • dzikakaczka

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.04.2018 17:48 ~dzikakaczka

    abc~abc

    A ja nie chce latać z Modlina. Stratą pieniędzy było inwestowanie w Modlin. Od początku wybór powinien paść na Radom.

    Nie chcesz, nie lataj.

  • ech

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.04.2018 13:27 ~ech

    abc~abc

    A ja nie chce latać z Modlina. Stratą pieniędzy było inwestowanie w Modlin. Od początku wybór powinien paść na Radom.


    Radom? Tam gdzie tylko przeciąg lata? Gdzie utopiono kasę w terminal przy wojskowym lotnisku? Za czyje pieniądze?
    Przecież nawet ten tendencyjny raport wykazuje, że Radom trzeba zaorać i postawić wszystko od nowa. I są tam problemy własnościowe.
    Jaka linia lotnicza przeniesie tam swoje operacje? Równie dobrze Rząd mógłby za lotnisko komplementarne wybrać Lublin albo Rzeszów.

  • Porto

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.04.2018 11:35 ~Porto

    Inno~Inno

    Łącznik kolejowy z peronem przy samym terminalu i będzie ruch.
    Na razie Modlin jest blokowany przez współwłaściciela i jednocześnie konkurenta PPL.


    100% racji, modernizacja torów do Modlina to nie jest jakiś kosmiczny wydatek.

  • Obserwator

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.04.2018 11:29 ~Obserwator


    Biber~Biber

    Niech zrobią jak moim b. mieście na Dolnym Śląsku, odziedziczyli po ruskich działające lotnisko z rampą kolejową, wszystko, zniszczyli, zlikwidowali i postawili tam markety. Lepsza jest kasa z obcych marketów niż z własnego lotniska.
    Boom~Boom


    Taka kasa jak z tego lotniska w Radomiu? :-) To ja już wolę markety, bo do nich nie dokładamy.


    To sobie lataj. Tylko zbuduj od nowa lotnisko w Radomiu za swoją a nie publiczną kasę

  • Obserwator

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.04.2018 11:27 ~Obserwator

    Odległość od centrum W-wy wg Google maps:lotnisko Radom - 108 km, czas dojazdu 1 godz 25 min samochodem; dojazd koleją po zakończeniu remontu 1 godz 15 min do stacji Radom, potem autobus i 5 km w gęstym ruchu wąskimi uliczkami- trwa to łącznie ok 1 godz 45 min.;
    lotnisko Modlin -40 km, czas dojazdu samochodem 35 minut; dojazd koleją z przesiadką na autobus - 1 godz 10 min; po wyremontowaniu bocznicy do lotniska dojazd będzie trwał 40 minut.
    Wnioski nasuwają się same

  • Boom

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.04.2018 11:23 ~Boom

    spoko~spoko

    Chińczycy zbudują kolej magnetyczną jednoszynową z Warszawy do Radomia i dojazd będzie w porzo.


    Chińczycy? A to oni potrafią budować MagLevy? Bo mi się wydawało że MagLev z Szanghaju był wybudowany przez Niemców a nie Chińczyków.

  • ABC

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.04.2018 09:21 ~ABC

    Niech pan minister nie zapomina, że to nie dla niego ma być atrakcyjne lotnisko, ale dla NAS, jego ewentualnych użytkowników. A przy okazji wyborców, na których działaniem ściśle pod zamówienie polityczne może się "poślizgnąć" on i jego opcja. Radom jest niewypałem i nic tego nie zmieni. Może posłowie będą tam latać ?

  • michał

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.04.2018 09:09 ~michał

    Ta firma Arup to które lotniska budowała, że ma takie doświadczenie ?
    Może Modlin powinien zlecić badanie np. firmie Foster & Partners i przedstawić inne wyniki ?

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Obsiali trawą zaparkowane auto. Nietypowy efekt remontu

Obsiali trawą zaparkowane auto. Nietypowy efekt remontu

Na Szaserów drogowcy chcieli zlikwidować nielegalną - jak twierdzi Zarząd Dróg Miejski - zatoczkę parkingową i zamiast niej zasiać trawnik. Na przeszkodzie... WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »