Informacje

18.09.2016 17:30 protest w cieniu rozłamu

Nie chcą mostu Krasińskiego.
Dostrzegli szanse, zwierają szyki

SERWISY:

Przeciwnicy budowy mostu Krasińskiego znów protestują. Szansę na utrącenie inwestycji dostrzegli w zmianach na szczycie władzy w ratuszu. Konsekwentnie przekonują, że w Warszawa ma potrzebniejsze wydatki.

Żoliborzanie sprzeciwiający się budowie nowej przeprawy przez Wisłę spotkali się w sobotę w Parku Żeromskiego. Protest nie był liczny, zgromadził raptem kilkadziesiąt osób, ale był mocnym sygnałem, że mieszkańcy nie zamierzają odpuszczać, mimo niedawnego rozłamu w komitecie (o czym niżej).

Dało się dostrzec pewne przesunięcie akcentów - dotychczas mówili głównie "nie" dla mostu i trasy Krasińskiego, teraz dodają: "tak" dla dalszej rozbudowy metra, budowy mostu Na Zaporze i schowaniu ul. Wawelskiej w tunelu. Zmiana strategii to efekt tego, że argumenty o wyjątkowości historycznej, urbanistycznej i przyrodniczej Żoliborza, poza jego granicami były postrzegane jako przejaw egoizmu, wyniosłości i krótkowzroczności.

Cel: wykreślić most z WPF

Celem, który sobie wyznaczyli na najbliższe tygodnie jest wykreślenie trasy i mostu z Wieloletniej Prognozy Finansowej. Określa one cele inwestycyjne miasta do 2042 roku. Uchwałę wzywającą do takiej korekty ma podjąć na najbliższej sesji rada dzielnicy. Jak stwierdził jej przewodniczący Adam Buława, z dużym prawdopodobieństwem zrobi to jednogłośnie. Ale dodać trzeba, że uchwała jest tylko opinią, dla władz i radnych miasta nie jest w żaden sposób wiążąca.

Żoliborzanie uznali jednak, że roszady personalne w ratuszu – odejście wiceprezydentów Jacka Wojciechowicza i Jarosława Jóźwiaka - to dobry moment, aby przypomnieć o sprawie. Inwestycyjną działkę Wojciechowicza, który uchodził za zwolennika dużych projektów, przejął Michał Olszewski, postrzegający miasto inaczej. Nie bez powodu na spotkaniach, takie jak to niedawne z Gilem Penalosą (guru ruchów miejskich, który promuje poruszanie się rowerem i postuluje ograniczenia dla samochodów) spotkać można raczej Olszewskiego niż Wojciechowicza.

Szukają pieniędzy na metro

Drugi impuls to sygnały, że miasto będzie chciało szybciej ukończyć budowę drugiej linii metra, co z kolei będzie się wiązało z koniecznością obcięcia innych dużych pozycji w budżecie.

- Moment, kiedy pojawiają się nowi wiceprezydenci, to szansa, ale też zagrożenie, bo nie do końca wiemy co myślą o tych inwestycjach. Chcemy, żeby usłyszeli, żeby dotarło do nich nasze stanowisko – mówi Stanisław Trzciński, jeden z liderów komitetu próbującego storpedować budowę most Krasińskiego. I dowodzi, że bardziej zasadna jest budowa mostu na południu, między Wilanowem a Wawrem.

Protestantom zależy też na oficjalnym potwierdzeniu, że miasto nie przedłuży ulicy Krasińskiego do trasy S8, co obiecywali Wojciechowicz i Jóźwiak, których dziś w ratuszu już nie ma.

Na Żoliborzu zaplanowali ukłon w stronę Targówka, któremu bardzo zależy na powstaniu przeprawy.  – Nie chcemy wykreślenia z WPF drugiego etapu budowy mostu, czyli połączenia ulic Jagiellońskiej i Odrowąża. Gdyby mieszkańcy Targówka wyjechali od siebie przez ten wiadukt, to mieliby prostą drogę do dwóch mostów. One są 1,8 km od siebie. 800-900 metrów od wyjazdu z wiaduktu byłby most, samochodem, to tylko chwila – argumentuje nasz rozmówca.

Będą korekty, ale jakie?

Jednak wiceprezydent Michał Olszewski daleko idących deklaracji nie składa. – Mogę tylko zapewnić, że w najbliższych dniach gruntownie przejrzymy WPF. Nie robiliśmy tego od dwóch lat, a tylko dokładaliśmy tam nowe pozycje. Na tę chwilę ciężko mi powiedzieć, którą inwestycję będziemy przesuwali, a którą nie – tłumaczy nam Olszewski. – Musimy z panią wiceprezydent Renatą Kaznowską (odpowiada m.in. za drogi – red.) przeprowadzić analizę potrzeb komunikacyjnych miasta i na tej podstawie zdecydować, co realizować za 5, a co za 10 czy 15 lat – dodaje.

Podtrzymuje jednocześnie, że miasto będzie szukało pieniędzy na dokończenie budowy drugie linii metra. Chodzi przede wszystkim o stację techniczno-postojową Mory, której brak może się okazać problemem w funkcjonowaniu podziemnej kolejki.

- Dobrze byłoby ją zrealizować równolegle z odcinkiem 3+2 (chodzi o stacje na Targówku i Bemowie, które mają powstać do 2022 roku – red.), bo Kabaty nie są z gumy – wyjaśnia wiceprezydent Olszewski. Jak zauważa, kompletny projekt stacji w Morach otwiera także drogę do zdobycia dofinansowania z funduszy unijnych.

Wewnętrzny konflikt

W tle pojawia się kwestia rozłamu w łonie samego komitetu protestacyjnego. Niedawno większość jego nieformalnego zarządu odcięła się od radnego Tomasza Michałowskiego, który przez ponad rok był jego liderem i medialną twarzą.

- Nie możemy pozwolić na to, żeby społeczny komitet protestu był komitetem wyborczym do wyborów samorządowych za dwa lata. Inicjatorów protestu było dwóch Józef Menes i Tomasz Michałowski; jeden wciąż jest z nami, drugi już nie, ale w każdej grupie zdarzają się różnice – twierdzi Stanisław Trzciński i przyznaje, że wraz z Michałowskim z grupy strategicznej odeszły trzy osoby, pozostało sześć.

- U nas są różni ludzie, opozycja z dawnej Unii Wolności i Komitet Obrony Demokracji, skrajni prawicowcy, osoby z Prawa i Sprawiedliwości, ruchów miejskich, a nawet tacy, którzy popierają panią prezydent. To stwarza czasami wewnętrzne konflikty, ale musimy bronić apolityczności protestu – dodaje.

Kroplą, która przelała czarę goryczy miało być nawoływanie do dymisji obecnego zarządu dzielnicy, choć ten jest sojusznikiem przeciwników mostu. Sam Michałowski twierdzi, że takiego wniosku nie zgłaszał, bo przy obecnym układzie sił w radzie nie miałby on żadnego sensu. A władzom Żoliborza zarzuca poważne zaniechanie.

- Dzielnica miała 14 dni na zaopiniowanie wniosku o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej i ten termin, świadomie lub nie, przegapiła. Oznacza, że burmistrz nie wniósł zastrzeżeń do wniosku inwestora, a tylko negatywna opinia mogłaby stanowić podstawę do zaskarżenia pozwolenia na budowę – dowodzi radny. - Burmistrz Krzysztof Bugla nie odpowiadał na moje pytania na sesji, wiceburmistrz Grzegorz Hlebowicz wił się jak piskorz. Najpierw usłyszałem, że myśleli, że mają 30 dni na odpowiedź, potem pismo było źle zaadresowane, wreszcie, że opinia, choć spóźniona, to jednak będzie. Gdzie tu logika? – pyta.

Michałowski jest przekonany, że padł ofiarą intrygi personalnej, której celem było wyłącznie "przejęcie protestu", a wspomniana sprawa stała się tylko pretekstem.

W maju zbierano podpisy pod wnioskiem o odstąpienie przez miasto od inwestycji:

Piotr Bakalarski

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • boom

    zgłoś naruszenie odpowiedz 19.09.2016 21:52 ~boom

    Zwracam uwagę, że na tym zdjęciu jest 12 osób plus pies. To nie jest miarodajne badanie. Skoro protestują mieszkańcy proponuję referendum ogólnomiejskie w spawie mostu.

  • jurka1948

    zgłoś naruszenie odpowiedz 19.09.2016 20:36 ~jurka1948

    No oczywiste,że piesek tej pani będzie się stresował,gdy będzie robił kupkę na Ul.Krasińskiego,a nie pod własną willą.Dlatego też podpisuje się pod protestem czterema łapami i ogonem.Sprawę przegrali posiadacze papużek,kanarków,kotów i świnek morskich,że wyszli na protest bez swoich pupili.Dziki z Puszczy Kampinoskiej mają gdzieś wasze protesty,bo czy będzie most,czy nie,i tak będą odwiedzać wasz matecznik.Żoliborz,perła w koronie HGW musi paść,a nie blokować harmonijnego rozwoju stolicy.

  • Urodzony w Wawie

    zgłoś naruszenie odpowiedz 19.09.2016 18:22 ~Urodzony w Wawie

    daros~daros

    jakim prawem wypowiadaja się w moim imieniu, jestem mieszkańcem żoliborza i chcę tego mostu! to wszystko to zbieranie elektoratu pod przyszłe wybory, zawsze znajdzie sie grupa zwolenników czy przeciwników czegokolwiek a jak wiadomo kilkaset głosów oznacza wygraną w samorzadowych, jakoś dziwnie wszyscy moi znajomi z okolic Braci Załuskich są za budową mostu, więc co się dzieje do ...

    "jakoś dziwnie wszyscy moi znajomi z okolic Braci Załuskich są za budową mostu" - może dlatego, że mieszkają 2km od skrz. Wisłostrada/Krasińskiego? Protestują Ci co mieszkają w jego pobliżu, to logiczne. Myślcie ludzie zanim zaczniecie takie argumenty wywalać z siebie!

  • erhgwertghwerg

    zgłoś naruszenie odpowiedz 19.09.2016 14:42 ~erhgwertghwerg

    Warszawa~Warszawa

    OBWIESZCZENIE

    Most zostanie zbudowany czy tego chcecie czy nie ponieważ jest potrzebny WSZYSTKIM mieszkańcom warszawy.

    Zamykam temat.

    * oklaski *

  • realista

    zgłoś naruszenie odpowiedz 19.09.2016 14:02 ~realista

    Mosty muszą łączyć a nie dzielić tak jak skutecznie Wisła w dalszym ciągu dzieli Warszawę - więcej mostów i nie jeden lecz kilka. A krzykaczy - rozgonić, zawsze znajdzie się grupa która będzie blokować wyższe dobro. Mieszkamy w mieście a nie na prywatnej enklawie.

  • vtr

    zgłoś naruszenie odpowiedz 19.09.2016 13:11 ~vtr

    KrisK~KrisK

    Wszyscy, którzy tak głośno krzyczą, żeby wybudować most niech się przejadą na Żoliborz popatrzą jak miałaby iść trasa. Potem niech sobie wyobrażą jakim paraliżem okolic pl. Wilsona się to skończy. Nie wiem czy stado krzykaczy wie, że np. na Krasińskiego jest teraz tylko jeden pas ruchu...
    Mieszkam na Żoliborzu od urodzenia i nie potrzebuję kolejnego mostu między Gdańskim, a Grota, są ważniejsze projekty do zrobienia niż kolejna przeprawa, szczególnie w tym miejscu.

    A czy stado krzykaczy blokujących budowę mostu wie dlaczego na Krasińskiego jest jeden pas ? A czy pamięta że były dwa zanim zaczęli krzyczeć ? A czy pamięta że Krasińskiego miała być włączona w S8 przy Powązkach ? A czy widzi że nawet jest na to zostawione miejsce ?

  • vtr

    zgłoś naruszenie odpowiedz 19.09.2016 13:07 ~vtr

    Paweł~Paweł

    Most tak, ale na południu Warszawy, bo od Mostu Siekierkowskiego następna przeprawa na południe od Warszawy jest dopiero w Górze Kalwarii.

    [/cytat_2503456]
    Tak się zabawnie składa, że taki most - autostradowy zresztą - zaraz powstanie, w ramach POW - trasa S2.

    Tak się zabawnie składa że most na trasie POW w żaden sposób nie odciąży ruchu z Wawra, a odległość od niego do Siekierkowskiego będzie nadal największa w Warszawie. Dlatego jest potrzebny most na Zaporze tym bardziej że Al. Dzieci Polskich została przedłużona do Starej Miłosny, a tunel w Międzylesiu zostanie oddany w listopadzie.

  • Warszawa

    zgłoś naruszenie odpowiedz 19.09.2016 13:06 ~Warszawa

    OBWIESZCZENIE

    Most zostanie zbudowany czy tego chcecie czy nie ponieważ jest potrzebny WSZYSTKIM mieszkańcom warszawy.

    Zamykam temat.

  • Bielańczyk

    zgłoś naruszenie odpowiedz 19.09.2016 12:45 ~Bielańczyk

    szpic~szpic


    Więcej mostów - mniej korków.



    Ciekawa teoria.
    Dopóki na Bielanach nie było mostu dla tarchomina przejazd na Bielanach był płynny i nic się nie korkowało. Pewnie mieszkańcy Żoliborza nie chcą mieć syfu u siebie.

  • gość

    zgłoś naruszenie odpowiedz 19.09.2016 12:18 ~gość

    KrisK~KrisK

    Wszyscy, którzy tak głośno krzyczą, żeby wybudować most niech się przejadą na Żoliborz popatrzą jak miałaby iść trasa. Potem niech sobie wyobrażą jakim paraliżem okolic pl. Wilsona się to skończy. Nie wiem czy stado krzykaczy wie, że np. na Krasińskiego jest teraz tylko jeden pas ruchu...
    Mieszkam na Żoliborzu od urodzenia i nie potrzebuję kolejnego mostu między Gdańskim, a Grota, są ważniejsze projekty do zrobienia niż kolejna przeprawa, szczególnie w tym miejscu.

    Przecież tym mostem ludzie będą zjeżdżać na Wisłostradę. Nie ma sensu pchać się na Żoliborz, bo przecież tam i tak nic nie ma. Co do placu Wilsona to tak dziwnie się składa, że jest on dość dobrze przejezdny. Sam zresztą podajesz argument za mostem - "na Krasińskiego jest teraz tylko jeden pas ruchu" co oznacza, że większość ruchu będzie i tak zmuszona rozjechać się na Wisłostradzie. Ale oczywiście lepiej zachowywać się jak pies ogrodnika, ja nie potrzebuję więc i inni nie będą mogli skorzystać.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »