Informacje

18.02.2015 06:36 koszty będą ogromne

Nawet kilkanaście miesięcy bez mostu. Eksperci: potrzebny generalny remont

SERWISY:

Most Łazienkowski w remoncie przez kilkanaście miesięcy, kosztem 500 milionów - według nieoficjalnych informacji portalu tvn24.pl na taki scenariusz muszą się przygotować mieszkańcy stolicy.

Od niedzieli na moście Łazienkowskim pracują eksperci, których zadaniem jest ocenić stan konstrukcji.

Zobacz też: wycięli dziurę w moście.

- Konstrukcja stalowa jest odkształcona. Trudno ocenić, co jest efektem pożaru, a co zużycia. Most nadaje się do generalnego remontu, który i tak był planowany na przyszły rok - powiedział portalowi tvn24.pl jeden z członków komisji.

Według naszego rozmówcy, wyklucza to pierwotne plany o błyskawicznym remoncie lub przywróceniu przeprawy choćby tylko dla ruchu autobusów. Specjaliści zaproponują władzom stolicy przeprowadzenie generalnego remontu. A w tym przypadku koszty mogą przekroczyć 500 milionów.

Ominąć przetarg

Mieszkańcom stolicy trudno sobie wyobrazić kilkanaście miesięcy bez mostu po którym każdej doby przejeżdżało 100 tysięcy aut. A i tak jest to optymistyczne założenie, które nie przewiduje przetargu na wykonawcę remontu.

- Zgromadzenie dokumentacji przetargowej, rozstrzygnięcie i rozpatrzenie ewentualnych odwołań przegranych firm to minimum kilka miesięcy, podczas których na samym moście nic się nie będzie działo - ocenia Rafał Kasterski, radca prawny specjalizujący się w prawie zamówień publicznych.

Samo prawo zamówień publicznych daje możliwości wyłonienia firmy, która dostanie takie zadanie poza pełną procedurą przetargową. Chodzi o artykuły 62 mówiący o "negocjacjach bez ogłoszenia" i artykuł 67 mówiący o "zamówieniu z wolnej ręki".

- Pewne możliwości są. Nie zmienia to faktu, że cudów nie ma, a przygotowanie oferty stolicy zajmuje czas, opracowanie projektu budowlanego, uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych również - komentuje Kasterski.

Ratunek w... katastrofie

Ale możliwy jest jeszcze jeden scenariusz. Jeśli nadzór budowlany nakaże natychmiastowe zabezpieczenie mostu, ratusz będzie mógł szybciej zdobyć niezbędne decyzje administracyjne.

- W takim przypadku wydaje się je z pominięciem wielu długotrwałych etapów normalnej procedury - tłumaczy wiceprezydent Warszawy Jacek Wojciechowicz.

Jeśli zaś okaże się, że generalnego remontu przeprawy nie można odkładać, i tu nadzór może przyjść miastu z pomocą. Musi jednak uznać, że pożar mostu spowodował katastrofę budowlaną. - Wtedy wykonawcę można wybrać nawet z wolnej ręki, oszczędzając przy tym sporo czasu - informuje Wojciechowicz.

Ale póki co, nadzór budowlany nie podjął takiej decyzji, a zmiana kwalifikacji zdarza się bardzo rzadko. Powiatowy inspektor nadzoru budowlanego w Warszawie nie chce na razie oceniać szans na taką decyzję: - Gdy dostaniemy wyniki ekspertyzy, będziemy mogli się odnieść do takiego pytania - powiedział w rozmowie z tvn24.pl Andrzej Kłosowski.

Mostowe doświadczenia stolicy

W przypadku mostów Warszawa ma także dobre doświadczenia - trwająca jeszcze modernizacja mostu Grota-Roweckiego to przykład inwestycji, która posuwa się całkiem sprawnie. I to mimo, że zaczęło się słabo - opóźnienie na budowie mostu Północnego spowodowało, że i ta inwestycja przesunęła się w czasie (miasto chciało, by remont jednej przeprawy zaczął się dopiero, gdy druga będzie otwarta - red.).

Przetarg na modernizację fragmentu trasy S8 od Modlińskiej do wraz z poszerzeniem mostu ogłoszono w grudniu 2011 roku. Nie obyło się bez protestów - wykonawcę wyłoniono dopiero w maju 2013 roku. Umowa zakłada, że czeska firma Metrostav ma w ciągu 27 miesięcy zmodernizować kilka kilometrów trasy wraz z węzłami Wisłostrada i Modlińska, nakryć część drogi tunelami dźwiękoszczelnymi i przede wszystkim przebudować i poszerzyć most. Ten etap prac jest najtrudniejszy i najbardziej wymagający.

Jak na razie Czesi mieszczą się w harmonogramie - w ciągu roku oddali do użytku jedną nową nitkę mostu i pracują na drugiej, cały czas utrzymując ruch na jednej jezdni.

Robert Zieliński, Karol Kobos //lulu

Zdjęcie główne: PAP/Marcin Obara

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Wojas

    zgłoś naruszenie odpowiedz 18.02.2015 19:46 ~Wojas

    Wojskowy most pontonowy !!!!
    I niech HGW przestanie gadać że to trzeba projektować !!! Jedyne co trzeba to wybudować zjazdy . A wojsko już postawi most po kórym mogą jeździć nawet czołgi !
    Ustawę o górnictwie to wnocy nawet przepychali , ale mostu już nie postawią.

    Kiedyś już był most pontonowy i DZIAŁAŁO !!! Teraz nie działa ??? Magia PO.

  • Tweenk

    zgłoś naruszenie odpowiedz 18.02.2015 19:03 ~Tweenk

    wawiak~wawiak

    Tak, wiedzieliśmy, że ten most nosił przedtem imię Berlinga, ale co z tego wynika ?

    To ze nadal taka nazwę nosi - wiec należy jej używać.


    Nie nosi, oficjalnie nazywa się Most Łazienkowski. Stara nazwa jest wyłącznie na jednej tablicy pamiątkowej pod mostem. Rozumiem że jesteś z tych, którzy wbrew całemu światu uważają, że Pałac Kultury dalej jest 'imienia Józefa Stalina'?

  • wawiak

    zgłoś naruszenie odpowiedz 18.02.2015 13:54 ~wawiak

    12:01 ~Tak pytam
    wawiak
    ~wawiak

    Zamiast budować ślimaki przy Trasie Łazienkowskiej trzeba było rozebrać płytę mostu "Berlinga" (tak, kat - ten most nazywa się "Berlinga" a nie "Łazienkowski") i postawić przeprawę od początku. Dokładnie tak jak zrobiono z estakadami bielańskimi i trasą AK na Żeraniu - były w takim stanie jak konstrukcja tarasy "Ł" czyli w ruinie. I co tu lepić licząc ze "jakoś to będzie" - no nie będzie, bo wcześniej czy później się zawali.

    Tak, wiedzieliśmy, że ten most nosił przedtem imię Berlinga, ale co z tego wynika ?

    To ze nadal taka nazwę nosi - wiec należy jej używać.

  • Zielak

    zgłoś naruszenie odpowiedz 18.02.2015 13:23 ~Zielak

    sum~sum

    Węzłem Łopuszańska to lepiej się nie chwal. Bubel dziesięciolecia. Trzy pasy ruchu w jedną stronę, jeden w drugą. Tego i w Tworkach by nie wymyślili. I dodaj do tego jeszcze zwężenie Świętokrzyskiej, "dzięki" czemu Most Świętokrzyski stracił znaczenie jako przeprawa przez Wisłę.


    Na węźle Łopuszańska masz akurat po 3 pasy ruchu w każdą stronę w kierunku E-W i po 2 pasay ruchu w kierunku S-W. Poza tym jeżeli z listy 9 wymienionych przeze mnie inwestycji masz zarzuty do jednej, to jak dla mnie właśnie pochwaliłeś 8 lat rządów HGW :P

  • Radek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 18.02.2015 12:48 ~Radek

    Moim zdaniem jedyny słuszny wykonawca to ten, który obecnie remontuje most Grota-Roweckiego.

  • Most jak most

    zgłoś naruszenie odpowiedz 18.02.2015 12:36 ~Most jak most


    człowiek~człowiek

    Wyczuwam juz jakiś spisek...500mln? To nie lepiej nowy zbudować?
    Nick~Nick


    No to w sumie właśnie będą nowy budować... tyle że najpierw trzeba rozebrać stary - uszkodzony przez ogień...

    Betonowe filary podobno zostaną. Reszta na złom.

  • OBSERWATOR

    zgłoś naruszenie odpowiedz 18.02.2015 12:32 ~OBSERWATOR

    Powinien być bezzwłocznie udostepniony dla ruchu most Śląsko-Dabrowski a HGW powinna stanąć na głowie, żeby ruszyła II linia metra. Ekstremalna sytuacja wymaga ekstremalnych decyzji.

  • Roquefort

    zgłoś naruszenie odpowiedz 18.02.2015 12:30 ~Roquefort


    Szynszyl~Szynszyl

    Błagam.... poproście o pomoc Wojsko, niech zrobi chociaż 2 mosty pontonowe dla samych osobówek... normalnie jeździłem do pracy 7min... teraz jeżdżę od 45min do godziny... :/
    buhahahahahaha~buhahahahahaha


    Białołęka i Tarchomin pozdrawia :)
    a Grocik już na ukończeniu.
    A ile było śmiechów i chichów ze słoiczków.

    Co cię tak rozśmieszyło ? Znowu ten ser ?

  • Caryca Katarzyna

    zgłoś naruszenie odpowiedz 18.02.2015 12:28 ~Caryca Katarzyna

    Bobol - oj, bo kniaź Potiomkin ci się przyśni i będzie straszył za przekręcanie nazwiska. Uważaj !

  • LOL

    zgłoś naruszenie odpowiedz 18.02.2015 12:26 ~LOL

    A tyle było śmiechu i chichu z Białołęki i Tarchomina, że wieś, że słoiki niech stoją w korku itp. itd.
    Tylko, że te słoiki po wakacjach będą miały ekspresówkę pod nosem (ukłony dla Metrostav), a wy warsiawiaczki na dluuuugie lata utkniecie w korkach (oprócz mostu, przypominam o wielkim rozkopie pod S2 na Ursynowie i remont przejazdu na patriotów na Wawrze).
    Los jest przewrotny. BuuuHAHAHAHAAHAH

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »