Informacje

15.05.2012 13:15 Pierwszy "kret" ruszy lada dzień

Najpierw"Anna", potem "Maria"
TBM-y w blokach startowych

SERWISY:

W środę o godz. 12.30 pierwsza, ponad sześciometrowej średnicy tarcza powoli zacznie wgryzać się w ziemię pod Rondem Daszyńskiego. Rozpoczyna się długo oczekiwany etap budowy centralnego odcinka II linii – drążenie tuneli.

Ostatnie dni w szybie startowym na Rondzie Daszyńskiego to gorączkowe sprawdzanie wszystkich systemów, kabli, i podzespołów w pierwszej z maszyn. We wtorek miasto podało wreszcie datę uruchomienia TBMu.

Anna ma najwięcej

Najwięcej pracy będzie miała pierwsza z maszyn, która musi wydrążyć południowy odcinek tunelu pomiędzy Rondem Daszyńskiego i Powiślem, a do tego łącznik I i II linii pod pl. Defilad. Miesiąc później wyruszy "Maria", drugi TBM (ze względu na możliwe drgania maszyny nie powinny pracować obok siebie).

Pozostałe dwa „krety” wyruszą w wakacje z Powiśla w stronę Dworca Wileńskiego. Wszystkie będą miały ciężkie zadanie - będą musiały przewiercić się przez położone na zmianę iły, piaski, polodowcowe głazy.

600 ton wagi

Ale „metalowe krety” są przygotowane do takiej pracy. Ważą po 600 ton, i mają prawie 100 metrów długości. TBMy to w zasadzie samobieżne fabryki. W jednym momencie wgryzają się w ziemię pozostawiając za sobą ułożony z przygotowanych wcześniej elementów, gotowy tunel. Potrafią drążyć w litej skale, ale też w bardziej sypkich gruntach.

10 metrów na dobę

Jak podkreślają eksperci, to ma być najmniej problemowa część inwestycji. – Kiedy tarcze zaczną wiercić, już nic ich nie zatrzyma – zapewnia Dymitr Petrow-Ganew z firmy Herrenknecht, która wyprodukowała TBMy dla Warszawy. Budowniczowie szacują, że że względu na bardzo zróżnicowaną strukturę geologiczną średnia prędkość tarcz wyniesie 10 metrów na dobę.

Długość podwójnego tunelu centralnego odcinka metra to 6,3 kilometra. Po odjęciu długości stacji, przez które „krety” będą jedynie przetaczane, zostaje ponad 10 km tuneli. Oznacza to, że TBMy będą miały na budowę tuneli niecałe półtora roku i jeśli faktycznie utrzymają zakładane tempo, to powinno udać się wybudować je do października 2013 roku (tak zakłada ciągle obowiązujący harmonogram).

Niestety, tunele to ważny, ale nie jedyny element budowy metra. O wiele większą niewiadomą są stacje i wyposażenie metra.

Są opóźnienia

Sama budowa stacji Dworzec Wileński ruszyła z półrocznym poślizgiem. Z opóźnieniem ruszyła też budowa pozostałych stacji. Na Rondzie ONZ wykonawca zdecydował, że (inaczej niż pierwotnie planowano) najpierw zbuduje tunel, a dopiero po jego rozebraniu – stację. Choć oficjalnie wciąż obowiązuje termin zakończenia prac w październiku 2013 roku, opóźnienie jest już niemal pewne. Na pytanie: kiedy pierwsi pasażerowie pojadą metrem, urzędnicy coraz częściej odpowiadają – w 2014 roku. Wcześniej mówili zgodnie, „na początku 2014”.

Maciej Czerski

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • łee

    zgłoś naruszenie odpowiedz 15.05.2012 21:42 ~łee

    ewa~ewa

    09:40 ~łee, tarczę czyli techniczne urządzenie mechaniczno, elektryczno, hydrauliczno, elektroniczno, komputerowe mające 100 metrów długości złożysz i sprawdzisz jego działanie w tydzień?
    Kolejny bezrobotny "specjalista" od marketingu i zarządzania dał głos.


    Aha, czyli wg Ciebie te całe TBMy, składali śrubeczka po śrubeczce na Daszyńskiego? A może jeszcze "na gorąco" robili projekt na miejscu? Kobieto, chciałbym Cię poinformować, że przy tym nie pracuje jedna osoba. Poza tym, przez ponad pół roku owe tarcze stały przykryte i nic przy nich nie było robione.
    I jeszcze na marginesie, wg planów z 2006 roku, centralny odcinek 2 linii metra miał zostać oddany do użytku w I kwartale 2012 roku, a odcinek na pradze w II kwartale. Nie zauważasz "malutkiego" poślizgu w czasie?

  • Pola

    zgłoś naruszenie odpowiedz 15.05.2012 21:13 ~Pola

    2014 poslizg jeszcze bedzie jak to w polsce czyli 2015 podrodze moze zmieni sie rzad to tak do 2016?? A ruszyla chyba 2009?!

  • independent

    zgłoś naruszenie odpowiedz 15.05.2012 20:45 ~independent

    kurcze prawie rok zamknęli kasprzaka i dopiero teraz zaczynają prace. Prawdziwy skandal. prawdziwa tuskolandia

  • KOOOLLLOOO

    zgłoś naruszenie odpowiedz 15.05.2012 20:21 ~KOOOLLLOOO

    DZWIGOWA TAK DŁUGO ROBIĄ ,BO POD DZWIGOWĄ MA BYĆ STACJA METRA Z PRYSZNICEM

  • Polak potrafi

    zgłoś naruszenie odpowiedz 15.05.2012 19:55 ~Polak potrafi

    Zdaje się że już w zeszłym roku miały drążyć,a tu połowa maja i jeszcze nie zaczeły,rozgrzebana Warszwa,rozgrzebane autostrady .

  • metro

    zgłoś naruszenie odpowiedz 15.05.2012 19:11 ~metro

    hurrrra ! ile opóźnienia rok? to sukces

  • Wolak

    zgłoś naruszenie odpowiedz 15.05.2012 18:11 ~Wolak

    Anna i Maria na Dżwigową !!!!!

  • ewa

    zgłoś naruszenie odpowiedz 15.05.2012 15:13 ~ewa

    09:40 ~łee, tarczę czyli techniczne urządzenie mechaniczno, elektryczno, hydrauliczno, elektroniczno, komputerowe mające 100 metrów długości złożysz i sprawdzisz jego działanie w tydzień?
    Kolejny bezrobotny "specjalista" od marketingu i zarządzania dał głos.

  • WAW

    zgłoś naruszenie odpowiedz 15.05.2012 14:48 ~WAW

    Wazne ze jakies konkretne prace poruszają się do przodu :) tj Rewelacja dla mnie:)

  • Mat

    zgłoś naruszenie odpowiedz 15.05.2012 14:16 ~Mat


    Kulfon~Kulfon

    A dlaczego nie Hanna i Beata? Powinny nosic imiona swej matki chrzestnej! Skąd ta skromność?
    skaut~skaut

    To już lepiej Lech i Jarosław. Nie trzeba by wtedy zmieniać nazwy ul. Towarowej.


    Bo Beata wydrążyłaby tunel na Saską "Kempę"...

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »