Informacje

16.10.2018 07:11 "można szybko, można tanio"

Najpierw Sofia, teraz Madryt. Jaki szuka wzorców dla metra

SERWISY:

- Jeżeli zostanę prezydentem Warszawy, od razu przystąpię do budowy III i IV linii metra i będę to robił w tempie, jakie widzieliśmy w Hiszpanii - oświadczył w poniedziałek Patryk Jaki. Zdaniem ekspertów związanego z PO Instytutu Obywatelskiego, nie powinno się porównywać budów metra w różnych miasta, bo takie porównania są "metodologicznie błędne".

Jaki spotkał się w poniedziałek z byłym burmistrzem Madrytu Jose Marią Alvarezem del Manzano y Lopez del Hierro, który w latach 1995-1999 oddał do użytku 56 kilometrów metra i 37 stacji.

Podczas konferencji prasowej w Madrycie Jaki podkreślił, że Manzano budował metro "chyba najszybciej w Europie". - Potrafił podczas jednej kadencji otworzyć 50 kilometrów nowej linii metra. Dla porównania chcę powiedzieć, że w Warszawie przez trzy kadencje oddano 9 km metra - mówił.

- Przede wszystkim widzimy, że można, że naprawdę można to robić. Nie dość, że dzięki temu, że burmistrz przez trzy kadencje rozwijał komunikację zbiorową, szczególnie metro, to duża część z tych linii należała do najtańszych w Europie, czyli po pierwsze - można szybko, można tanio - mówił.

"Decyzja polityczna"

Były burmistrz Madrytu podkreślał, że "doświadczenie budowy metra to rzecz bardzo ważna, jeżeli chodzi o funkcjonowanie miasta". - Uważam, że trzeba podjąć przede wszystkim decyzję polityczną - powiedział. Dodał, że w Madrycie powstało konsorcjum transportowe, które zajmowało się budową metra. - Znalazł się człowiek, który powiedział, że to jest możliwe i zaczęliśmy pracować zawsze myśląc o tym, że budowa metra jest dla miasta, nie dla osoby, nie dla partii - powiedział.

Dodał, że budowa metra jest rzeczą kosztowną i uciążliwą, ale dla miasta niezbędną. - Transport na powierzchni bez dobrego metra jest bardzo utrudniony i jest prawie niemożliwy w dużych miastach. Madryt znacznie lepiej działa w wyniku budowy metra i trzeba mieć tę hojność chcąc wybudować takie metro niezależnie od tego, jak trudne byłoby to działanie - mówił Manzano.

Patryk Jaki podczas briefingu poprosił byłego burmistrza Madrytu, aby powiedział, jak szybko można budować metro. - To wszystko zależy od dwóch czynników - od budowy miasta, od podłoża oraz od źródeł finansowania. My mieliśmy finansowanie bardzo znaczne i przeprowadzaliśmy etapami tę budowę, żeby nie przeszkadzać mieszkańcom. Mieliśmy tę przewagę, że kiedy zaczynaliśmy metro w Madrycie, było ono już dosyć dobrze rozbudowane. Więc to, co my zrobiliśmy, to rozbudowywaliśmy metro niczym pajęczynę, która była coraz większa, bowiem centrum było już bardzo dobrze rozbudowane - odpowiedział.

"W Warszawie można budować szybciej"

Po powrocie do Warszawy Jaki zorganizował konferencję prasową, podczas której przypomniał swoją obietnicę, że jeżeli zostanie prezydentem Warszawy, to od razu przystąpi do budowy III i IV linii metra i - jak dodał - będzie to robił "w tempie takim, jak widzieliśmy w Hiszpanii, bo skoro w Hiszpanii się da, w Bułgarii się da, to tym bardziej się da w Warszawie".

W jego ocenie Madryt może być dla Warszawy przykładem także "w wielu obszarach rozwoju gospodarczego". Jaki wskazał na metro jako "szkielet komunikacyjny" metropolii i związany z nim "rozkwit gospodarczy" w jego okolicach.

- Miejsca, gdzie powstawały nowe stacje metra przeżywały rozkwit gospodarczy, coraz więcej osób zaczęło korzystać z komunikacji zbiorowej i coraz mniejsze korki były na ulicach - mówił o swoich wrażeniach z wizyty w stolicy Hiszpanii. Dodał, że "w ostatnich latach wybudowano tam kilka kolejnych obwodnic" i przypomniał, że w Warszawie "nie ma nawet jednej obwodnicy".

- Jestem przekonany, że w Warszawie można budować szybciej, można budować taniej. Warszawa naprawdę te 12 lat rządów (prezydent Hanny Gronkiewicz-Waltz – red.), jeżeli chodzi o rozwój stacji metra, straciła" - ocenił.

Pytany przez dziennikarzy, czy rzeczywiście planuje budować metro tak szybko jak w Madrycie, polityk przyznał, że byłoby to "zbyt ambitne zadanie". - Gdybyśmy przyjęli tempo nie madryckie, a tylko bułgarskie, to mój plan byłby do zrealizowania przed terminem, o którym wspominałem. Ja obliczyłem wybudowanie III i IV linii metra na dwie kadencje. Natomiast gdyby budować w tempie bułgarskim, to da się to zrobić przed końcem drugiej kadencji – stwierdził.

- Udowodnię, że da się to zrobić. Rozliczycie mnie państwo z tego. Jeśli nie, podam się do dymisji. To, że w warszawie buduje się trzy kilometry rocznie, to kompromitacja Platformy - podsumował.

Wysokie koszty utrzymania

Metro w Madrycie jest jednym z najstarszych w Europie. Pierwsze stacje otwarto w 1919 roku. Obecnie ma 294 km długości i 301 stacji. Jego rozbudowa w trakcie kadencji burmistrza del Hierro (urzedował w latach 1991-2003) przypadła na okres tuż po wejściu Hiszpanii do Unii Europejskiej, gdy kraj otrzymał duże wsparcie finansowe na inwestycje w infrastrukturę. Później okazało się, że stolicy przyszło zmagać się z wysokimi kosztami utrzymania podziemnej kolejki.

Na przykład w 2012 roku ceny biletów wzrosły o 11 procent. Z kolei budżet na obsługę metra na rok 2013 ograniczono o 20 milionów euro. Jak podawał portal transport-publiczny.pl skutkowało to zamknięciem wielu wejść na stacje, ograniczeniami w utrzymaniu schodów i wind, czy obniżeniem częstotliwości kursowania pociągów po godzinie 23. Władze miasta chciały w ten sposób zwiększyć udział wpływów ze sprzedaży biletów w finansowaniu metra.

Kolejnym sposobem na wyjście z finansowych tarapatów było sprzedanie nazwy jednej z linii i stacji operatorowi sieci telefonii komórkowej. Zyski z reklamy miały dzięki temu przez trzy kolejne lata wzrosnąć o 10 procent.

Unijni urzędnicy wskazywali z kolei w 2014 roku, że liczba pasażerów korzystających z jednej z rozbudowanych linii madryckiego metra wynosi zaledwie 18 procent szacowanej liczby podróżnych. Dane te znalazły się w raporcie Europejskiego Trybunału Obrachunkowego dotyczącego inwestycji w transport publiczny finansowanych ze środków unijnych.

Porównania są "metodologicznie błędne"

Do wizyty Patryka Jakiego w Madrycie odniósł się Instytut Obywatelski, związany z Platformą Obywatelską. Zdaniem jego ekspertów kandydat na prezydenta stolicy nie powinien porównywać tempa projektowania i budowania metra w różnych częściach Europy. Ich zdaniem jest to "metodologicznie błędne", a jako dowód załączają wyniki badań duńskich i holenderskich naukowców, którzy zestawili koszty budowy metra w kilku wybranych miastach. Oceniając wyniki doszli oni do wniosku, że nie można porównywać tego typu inwestycji bez rozróżnienia ich typu, to znaczy, czy były to naziemne czy podziemne linie, przedłużenia czy nowe linie, metro płytkie czy głębokie, oraz czy powstawały w terenie zurbanizowanym czy na obrzeżach.

W cytowanym przez Instytut Obywatelski badaniu kolejnym czynnikiem uniemożliwiającym rzetelne porównanie jest kubatura stacji, długość peronów czy średnica tunelu. Dla przykładu wskazują tu Marsylię (70 m peron i tunel o średnicy 4,8 m), Tuluzę (52 m peron i tunel o średnicy 5,3 m) i Warszawę (120 m peron i tunel o średnicy 6,3).

Zestawienie kosztów budowy metra w różnych częściach Europy pokazuje, że na przykład rozbudowa madryckiej kolejki w latach 1995-1999 w 68 procentach odbywała się w tunelu, a w 32 procentach na powierzchni, natomiast koszt budowy jednego kilometra wyniósł 26,7 mln dolarów. W Londynie budowa przedłużenia Jubilee Line, która obecnie styka się co najmniej z jedną ze stacji wszystkich pozostałych linii, kosztowało aż 329,9 mln dolarów za kilometr. 22 procent Jubilee Line to część naziemna, pozostałe 78 procent torów biegnie w tunelu.

PAP/kk/pm

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Scrutinizer

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.10.2018 15:37 Scrutinizer

    @ 16.10.2018 19:52 ~Wesoły

    1. A2. A teraz już jest?
    2. Nie interesuje mnie raport NIK, bo porównujemy różne państwa w kontekście kłamstwa przedwyborczego PiS o najdroższych autostradach w Europie. Najnowsza niemiecka autostrada A20 stworzona od zera ma w przebiegu od granicy do Lubeki (~ 350km) dwie stacje benzynowe MOP. Już nie jeden utknął tam z powodu braku paliwa. No i właśnie im się na kilkuset metrach zapadła po nie zapakowali gruntu. Braku podawania odległości pomiędzy MOP nie stwierdziłem , ale przyznam, że są mało czytelne. kto buduje stacje benzynowe przy autostradach. Operator?
    3. Autostrady Polskie są puste. To pierwsze co rzuca się w oczy przyjeżdżają np. z Niemiec. Po prostu jazda jest dużo bardziej odprężająca.
    4. Ani w Niemczech ani w Holandii ani w Belgii nie ma autostrad 3 pasmowych z wyjątkiem rozjazdów i wokół aglomeracji miejskich. W Niemczech trwa rozbudowa, ale jest powiązane z kompletną przebudową wszystkich mostów i wiaduktów jako że są 2-pasmowe. Jedynie w NL niektóre odcinki są pod 3 pas przygotowane. Poza tym nigdzie w Europie.
    5. W NL nie ma żadnych oświetlonych autostrad (jedynie odcinki). Jedynie w Belgii. I nigdzie indziej.
    6. "były nieraz" - może i były. Jakie to ma znaczenie czy coś bywało, albo nie lawabo nieraz? Rozmawiamy o standardzie. I co na dziś się już dogalali z gminami?
    6. Niemcy płacili Holendrom i Belgom reparacje wojenne? Niemcy (zachodni) nie płaciły po 2 WŚ jakikolwiek reparacji wojennych. Wyjątkiem był początkowy demontaż środków produkcyjnych, którego jednak bardzo szybko zaniechano. Mało tego w Londynie umorzono im cześć długów.
    DDR płaciła i to w przeliczeniu horrendalne sumy.
    Zatem mniej propagandy - fakty w moich postach. Bywasz też tak często jak jak w Rotterdamie?

  • Katabas

    zgłoś naruszenie odpowiedz 16.10.2018 20:52 ~Katabas

    patologiaPIS~patologiaPIS

    załóż dres bo gwiazdorzysz i nie jesteś sobą, niczego nie zbudujesz bo umiesz tylko niszczyć

    Idealnie nadaje się na ciecia na kortach Legii!

  • Hhg7wjqy

    zgłoś naruszenie odpowiedz 16.10.2018 20:15 ~Hhg7wjqy

    Podstawowe utrudnienie w Warszawie to GRUNTY !!! Lodowiec niósł materiał i teraz trzeba kopać w iłach, glinach i innych słabych gruntach.
    Szwedzi natomiast kopią w skale, czysto i łatwo. Tuneli nie muszą betonować bo po co !
    Może zacznijmy budować metro w górach to będzie jak w innych miastach, szybko, łatwo i tanio

  • Wesoły

    zgłoś naruszenie odpowiedz 16.10.2018 19:52 ~Wesoły

    Scrutinizer~Scrutinizer


    Brak MOPów? - skąd ta bzdura? Ale w każdym razie nowe. I kto buduje MOP'y?
    1#4
    Gdzie jest więcej niż 2 pasy - z wyjątkiem skrzyżowań w okół aglomeracji miejskich - zresztą jak u nas. Abstrahując od tego, że nasze 2 pasmowe autostrady są w porównaniu z zachodem puste i zostały w przytłaczającej większości odcinków zbudowane perspektywicznie, z miejscem na 3 pas. Gdzie tak w Europie jest? Nigdzie!




    W 2012 na oddanym w pośpiechu fragmencie A2 z Warszawy do Łodzi nie było nawet warstwy ścieralnej.
    W kwestii MOP polecam raport NIK z 21.08.2018. Oto fragment: "Oddawane do użytku odcinki autostrad i dróg ekspresowych poprawiają wprawdzie infrastrukturę komunikacyjną Polski, jednak - jak informuje NIK - ciągle brakuje na nich miejsc obsługi podróżnych tzw. II i III kategorii, czyli wyposażonych w stacje paliw, restauracje czy motele.

    Zdarza się, że takie MOP-y udostępniane są podróżnym dopiero po kilku latach od oddania nowych dróg do użytkowania. Co więcej, często są one oddalone od siebie o wiele kilometrów (w skrajnych przypadkach nawet ponad 150 km). Jak zauważa NIK, na tablicach informacyjnych dotyczących miejsc obsługi podróżnych brakuje informacji o odległości do kolejnego MOP-u, co jest już standardem w krajach Europy Zachodniej."

    A2 jest wyjątkowo pusta. Tak pusta, że już się zatyka. W Niemczech czy Holandii nie zostawia się miejsca na 3 pas, on tam jest od początku. A w Holandii autostrady są oświetlone w całości, nie tylko na węzłach (które nb u nas były nieraz ciemne, bo się GDDKiA nie mogła dogadać z gminą, kto ma płacić). Kto za to zapłacił? M.in. Niemcy z reparacji wojennych.

    Mniej propagandy, więcej faktów życzę.

  • Górnick

    zgłoś naruszenie odpowiedz 16.10.2018 18:17 ~Górnick

    Róznice geologiczne pomiedzy metrem Warszawskim a tym madryckim to tak wiercenie otworów w aluminium a w stali nierdzewnej. Ale zycze mu zeby kupił sobie motyke i poszedł na wykopki - niech juz zaczyna bo nie zdązy. Dobrze ze Polacy nie gęsi i nie dadzą sie nabrać na takie prostackie gesty Jakiego. On nie docenia Warszawiaków. Odpłacmy mu tym samym przy wyborach.

  • patologiaPIS

    zgłoś naruszenie odpowiedz 16.10.2018 17:47 ~patologiaPIS

    załóż dres bo gwiazdorzysz i nie jesteś sobą, niczego nie zbudujesz bo umiesz tylko niszczyć

  • Scrutinizer

    zgłoś naruszenie odpowiedz 16.10.2018 16:00 ~Scrutinizer

    @13:40 Wesoły
    ...dalej
    Jakie ciągłe remonty? Życzyłbym sobie - jeżdżąc od 30 lat po Europie, a szczególnie siłą rzeczy po Niemczech, aby tam remonty autostrad były tak rzadkie ja u nas, a przede wszystkim aby były realizowane w tempie jakie my mamy - 2-4 razy szybciej niż Niemcy! Często sobie z nich pokpiwam i pytam, dlaczego nie dadzą budować autostrad Polakom - 3 razy taniej i 3 razy szybciej.
    Gdzie jeszcze na zachodzie widziałeś, oświetlone skrzyżowania i rozjazdy. Gdzie widziałeś tyle przejść/przepustów dla zwierząt, gdzie widziałeś tyle ekranów akustycznych i to mądrze postawionych wraz z budową samej autostrady?
    Jaki związek z jakością autostrad mają bankructwa podwykonawców? Niemiecka A20 (ta )bez MOP'ow) kosztowała upadłość ca. 15 firm. Aktualna przebudowa autostrady (7) do Kilonii właśnie nabrała opóźnienia z tego właśnie powodu - do tej pory sla w tempi polskim. I co takiego złego jest w bankructwach? Jest to normalny element wolnej gospodarki.Gdzie jeszcze na zachodzie widziałeś, oświetlone skrzyżowania i rozjazdy. Gdzie widziałeś tyle przejść/przepustów dla zwierząt, gdzie widziałeś tyle ekranów akustycznych i to mądrze postawionych wraz z budową samej autostrady?
    Jaki związek z jakością autostrad mają bankructwa podwykonawców? Niemiecka A20 (ta )bez MOP'ow) kosztowała upadłość ca. 15 firm. Aktualna przebudowa autostrady (7) do Kilonii właśnie nabrała opóźnienia z tego właśnie powodu - do tej pory sla w tempi polskim. I co takiego złego jest w bankructwach? Jest to normalny element wolnej gospodarki.

  • Scrutinizer

    zgłoś naruszenie odpowiedz 16.10.2018 15:52 ~Scrutinizer


    Scrutinizer~Scrutinizer

    Jaki przestań kłamać i oszukiwać, a w najlepszym przypadku fantazjować!
    Przypomnę jedynie autostrady i to jak PiS kłamał, że mamy najdroższe w Europie - 9,5 mln EUR/km.
    Sprawdzam! Niemcy - najtańsze w Europie (w ramach podobnego standardu. Nie porównywać ani do Włoch ani Hiszpanii), bo mają najłatwiejsze warunki budowy i jeden z najniższych standardów.
    W.g. biura rzeczoznawców bawarskich, po w wojnie, wyrażone w cenach dzisiejszych, 1 km autostrady kosztował 30-50 mln EUR!
    Przypomnę, że nasze autostrady wykonane są w najwyższym europejskim standardzie - inaczej niż w Niemczech!
    I teraz.
    Jeszcze raz - wg. samego PiS płaciliśmy 9,5 mln/km. PiS właśnie podpisał 2 umowy. 1 na rozbudowę zakopianki - UWAGA w standardzie, ale nie jako droga ekspresowa i 2. odcinaka drogi od Szczecina aż do Czech - ekspresowa. Zatem nie autostrady i w obydwu przypadkach cena 1 km wynosi 13,5 mln PLN.

    Wniosek.
    Metro Jakiego też będzie z dużym prawdopodobieństwem o co najmniej 50% droższe niż dziś i tym samym tempo budowy z dużym prawdopodobieństwem o połowę niższe niż dziś. Przypomnę, że wiele dużych projektów dróg zostało w 2015/2016 przez PiS wstrzymane lub częściowo wstrzymane - jak nitka bałtycka Szczecin-Gdańsk.
    Wesoły~Wesoły



    A ten "najwyższy europejski standard" autostrad to tylko dwa pasy, brak MOPów i ciągłe remonty na A4. Oraz masa bankructw podwykonawców.


    Brak MOPów? - skąd ta bzdura? Ale w każdym razie nowe. I kto buduje MOP'y?
    1#4
    Gdzie jest więcej niż 2 pasy - z wyjątkiem skrzyżowań w okół aglomeracji miejskich - zresztą jak u nas. Abstrahując od tego, że nasze 2 pasmowe autostrady są w porównaniu z zachodem puste i zostały w przytłaczającej większości odcinków zbudowane perspektywicznie, z miejscem na 3 pas. Gdzie tak w Europie jest? Nigdzie!

  • zeetaas

    zgłoś naruszenie odpowiedz 16.10.2018 15:48 ~zeetaas

    Proponuję ByleJakiemu, żeby poszukał wzorców w Chinach, tam przypuszczalnie buduje się kilkukrotnie szybciej niż w Madrycie. Jak szaleć to na całego.
    Te nowe wymysły są tak mdłe i żenujące że pozostaje tylko pusty śmiech. Takich bzdur nie kupią nawet Ci najmniej rozgarnięci Warszawiacy, potencjalni wyborcy PIS-u.

  • tomek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 16.10.2018 15:33 ~tomek

    Scrutinizer~Scrutinizer

    Jaki idzie w zaparte. Już po Sofii wytłumaczono mu, że tamtejsze metro to 1/2 warszawskiego - tylko jedna rura, jedynie część stacji jest podziemna i 1/2 przepustowosci i bardzo niski standard.


    wole maly standard ale duzo stacji jak np w berlnie. niz super wypasione metro i stacje za miliardya w zamian 1,5 nitki metra

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Samotne auto pośród błękitu. "Trudno komentować głupotę"

Samotne auto pośród błękitu. "Trudno komentować głupotę"

Elegancki samochód osobowy stojący samotnie pośrodku wielkiej plamy błękitu wypatrzył jeden z naszych czytelników. Wysłał zdjęcia na Kontakt 24. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »