Informacje

05.12.2014 09:27 Koniec prac do 2021 roku

Najpierw dwa lata bez dworców,
potem kolej jak trzecia linia metra

SERWISY:

W 2020 lub 2021 roku linia średnicowa ma być wyremontowana i wygodna, jak metro - zapowiedział w TVN24 Maciej Dutkiewicz z PKP Polskie Linie Kolejowe. Wcześniej stolicę czekają jednak co najmniej dwa lata potężnych utrudnień.

Portal tvn24.pl dotarł do dokumentów spółki PKP PLK z których wynika, że kolejarze zamkną trzy główne stołeczne dworce: Warszawę Zachodnią, Centralną oraz Wschodnią. Utrudnienia mogą potrwać nawet dwa lata.

Dziś kolejarze potwierdzają: linia średnicowa wymaga gruntownego remontu. - Niektóre elementy pochodzą jeszcze z lat 60-tych. By zwiększyć częstotliwość pociągów na linii średnicowej, musimy ją gruntownie zmodernizować - tłumaczył w studiu w TVN24 Dutkiewicz.

I dodał, że w ramach prac wymieniona zostanie cała infrastruktura. – Zamontujemy nowe urządzenia sterowania ruchem, nowe tory, wyremontujemy przystanki, tak aby były wygodniejsze dla pasażerów  i bardziej dostępne dla osób niepełnosprawnych – wyliczał.

PKP ma już termin zakończenia prac przy. – Chcemy warszawiakom gdzieś około 2020 - 21 roku zapewnić nową, bardzo wygodną linię kolejową, która będzie funkcjonowała prawie jak metro – zapewnił.

Ciągłe remonty

W ostatnich latach linia średnicowa była remontowana kilkukrotnie. W 2011 roku, przed mistrzostwami Europy w piłce nożnej, zamknięto ją na dwa miesiące.

- Tory muszą być zamknięte na czas modernizacji peronów stacji Stadion. W tym czasie zostaną też wymienione tory na odcinku od Dworca Wschodniego do stacji Powiśle – tłumaczył wówczas Jan Telecki z PKP PLK.

Kolejny remont odbył się w zeszłym roku. Linia została zamknięta na wakacje. Kolejarze musieli przeprowadzić prace ze względu na zużycie mostownic, czyli elementów odpowiadającym podkładom kolejowym. Na moście średnicowym zostały wymienione też szyny i inne elementy linii podmiejskiej.

W tym roku mieszkańcy Warszawy musieli liczyć się z kolei utrudnieniami w związku z remontem na linii dalekobieżnej. Remont trwał od marca do czerwca.

Stolica bez trzech dworców

Z dokumentów, w których dotarł portal tvn24.pl wynika, że w czasie remontu dworców ruch dalekobieżny kierowany będzie przez Warszawę Gdańską. 24 slajdy przedstawiają "jedyny możliwy" scenariusz remontów dwóch kolejowych tras: obwodowej i średnicowej. To konieczność, ponieważ obie są przestarzałe (mają po 40 lat) i w efekcie są niewydolne. Przy stale rosnącym ruchu oznacza to, że stają się po prostu niebezpieczne.

Z prezentacji wynika, że seria remontów czeka stolicę najdalej w latach 2018 - 22 . Autorzy tłumaczą również, dlaczego to jedyny możliwy scenariusz - w innym przypadku nie będzie możliwe rozliczenie środków z Unii Europejskiej z funduszów Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko a także Program Spójności - w sumie około 20 miliardów zł.

jb/r

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • wwa

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.12.2014 20:19 ~wwa

    Czy wykop linii średnicowej pomiędzy ul. Żelazną a Towarową zostanie zakryty, tak aby mozna było oddać tą przestzeń dla miasta? Jeżeli nie to caly ten remont jest niepotrzebny bo nic tak naprawdę nie zmieni się.

  • VVV

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.12.2014 20:41 ~VVV

    Tos sobie Pendolino w Warszawie nie pojeździ. Pechowy pociąg

  • Kracho

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.12.2014 21:21 ~Kracho


    Kracho~Kracho

    No i gitara! Ja od dłuższego czasu nie korzystam z PKP. Wam też radzę. Ich polityka cenowa skutecznie na długie lata zniechęciła mnie do korzystania z ich usług. Rozwiną się prywatni przewoźnicy autokarowi, którzy nie dość że są tańsi od PKP (wcale nie wolniejsi), to jeszcze z paliwa krocie do budżetu oddają. A PKP z budżetu to tylko kasę ciągnie, bo jest nierentowne.
    majk~majk


    szkoda, że w swoich wyliczeniach pomijasz ile państwo musi wykładać pieniędzy na budowę dróg. Zapoznaj się z SUMARYCZNYMI bezpośrednimi (paliwo/prąd, zakup auta lub wagonu, jego ubezpieczenie itd.) i pośrednimi (koszt budowy i utrzymania dróg/torów, koszt zanieczyszczenia środowiska, leczenie poszkodowanych w wypadkach itd.) kosztami prowadzenia przewozów drogowych i kolejowych w przeliczeniu na jednego pasażera. Możesz się dowiedzieć się, że transport drogowy jest około 6 razy droższy od kolejowego. Ale, żeby to wiedzieć nie wystarczy brać pod uwagę kosztów paliwa i biletu.

    13:28

    cd.
    Budowa infrastruktury drogowej jest finansowana z danin zawartych w paliwie (akcyza, VAT, podatek drogowy), które stanowią 80% ceny paliwa. Paliwo jest opłacane przez pasażerów autobusów w postaci biletów. Wpływy z biletów kolejowych nie gwarantują tworzenia, modernizacji i utrzymania infrastruktury kolejowej. Te pochodzą z naszych podatków.
    Tabor autobusowy jest kupowany za prywatne środki przewoźników. Tabor kolejowy oraz jego utrzymanie pochodzi z pieniędzy publicznych.
    Gdyby nie koszt energii, opłaty dla PLK za korzystanie z torów, zakup lokomotyw i wagonów to może i koszt kolei byłby 6 razy niższy. Ale na to się ani trochę nie zanosi.

  • Kracho

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.12.2014 21:20 ~Kracho


    Kracho~Kracho

    No i gitara! Ja od dłuższego czasu nie korzystam z PKP. Wam też radzę. Ich polityka cenowa skutecznie na długie lata zniechęciła mnie do korzystania z ich usług. Rozwiną się prywatni przewoźnicy autokarowi, którzy nie dość że są tańsi od PKP (wcale nie wolniejsi), to jeszcze z paliwa krocie do budżetu oddają. A PKP z budżetu to tylko kasę ciągnie, bo jest nierentowne.
    majk~majk


    szkoda, że w swoich wyliczeniach pomijasz ile państwo musi wykładać pieniędzy na budowę dróg. Zapoznaj się z SUMARYCZNYMI bezpośrednimi (paliwo/prąd, zakup auta lub wagonu, jego ubezpieczenie itd.) i pośrednimi (koszt budowy i utrzymania dróg/torów, koszt zanieczyszczenia środowiska, leczenie poszkodowanych w wypadkach itd.) kosztami prowadzenia przewozów drogowych i kolejowych w przeliczeniu na jednego pasażera. Możesz się dowiedzieć się, że transport drogowy jest około 6 razy droższy od kolejowego. Ale, żeby to wiedzieć nie wystarczy brać pod uwagę kosztów paliwa i biletu.

    13:28

    Chyba Cię kolego trochę poniosło z tą 6-krotną różnicą. PKP PLK ma najwyższe stawki w Europie za udostępnianie infrastruktury przewoźnikom, a ich jakość jedna z najniższych. Drogę raz zbudujesz, a potem tylko frezowanie co 10 lat i odśnieżanie, sypanie zimą. W porównaniu z kosztami utrzymania infrastruktury kolejowej to jest pikuś, pan pikuś.
    Wszystkie spółki PKP mają do wykarmienia tysiące gęb. Związki zawodowe skutecznie blokują likwidację przerostu zatrudnienia, co na pewno przyczyniłoby się do wyjścia kolei na plus. U prywatnych przewoźników gęb do wykarmienia jest dużo dużo mniej. Właściciel sam wie ilu ludzi potrzebuje do działania firmy.

  • Koosqa

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.12.2014 21:05 ~Koosqa




    Carola~Carola

    Dlaczego plany kolejnego paraliżu miasta były ukryte przed wyborami?
    Żeby nie wpłynęły przypadkiem na wynik wborów?
    Iwo~Iwo

    Kolejny, typowy malkontent spod znaku drobiu...zamiast stwierdzić "kolejna inwestycja komunikacyjna w Warszawie, poprawiająca komfort i bezpieczeństwo pasażerów" to łatwiej "kolejny paraliż"!! Nawet w Pcimiu Dolnym wymienia się asfalt na jezdni i latarnie. Nie rozumiem, też co do tego maja wybory, skoro Inwestorem i beneficjentem środków europejskich jest PKP, a nie samorząd?? Ręce opadają do samej ziemi, jak się czyta takich ludzi..... Najlepsze że jeszcze nie powstał żaden projekt organizacji ruchu a moja przedmówczyni, która zapewne nie zna przebiegu linii kolejowych w Warszawie, przepowiada
    z fusów Armagedon komunikacyjny w 2018r.. Co te fusy jeszcze Ci powiedziały?? Ano tak, że wybory sfałszowane. I to od 9 lat, niezmiennie///
    Choć cywilizacyjnie staramy się gonić Europę, to mentalnie niektórzy żyją w głębokim średniowieczu. Uważajcie tylko na latające smoki.
    nickinick~nickinick

    Iwo, Iwo skocz po piwo. Czemu nie pozwalasz ludziom wyrazić swego zdania, chociażby było krytyczne? Ratusz Ci płaci, czy PKP?
    Iwo~Iwo

    Sam sobie płacę, taki luksus człowieka z rękami do pracy i głową na karku a nie tylko z łbem między nogami i krzyżem na szyji. Poza tym, po czym wnosisz, że nie pozwalam wyrażać ludziom własnego, choć krytycznego zdania?? O, i get it... uraziłem Twoją pannę i ego samca się odezwało!?! Cóż, uważam że krytyka władzy jest jak najbardziej akceptowana, wręcz oczekiwana o ile jest konstruktywna i poza śliną wnosi coś do dyskusji, inaczej staje się zwykłym bełkotem, w tym wypadku frustrata po przegranych wyborach. Nie ma za co. Wesołych Świąt przy okazji.

    Riposta na posta wciska w fotel...1500 % poparcia dla Iwo.

  • ącki

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.12.2014 20:26 ~ącki

    Jeżeli ten remont dojdzie do skutku to projektani powinni zwrócić uwagę, aby nie było miejsc gdzie załatwiają się menele. Wchodzenie na tereny pkp jest obecnie odrażające!!!!!!

  • Bono

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.12.2014 20:25 ~Bono

    Fundusz Spójności, a nie Program Spójności.

  • nienienie

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.12.2014 19:51 ~nienienie

    Dzięki za reakcję, ale
    - ten poroniony plan przewiduje ruch podmiejski przez średnicę, raz przez Ochotę-Śródmieście-Powiśle-Stadion, a raz przez Centralny, raz lewym, raz prawym torem itp.,
    - sekcja tramwajowa tunelu przy Zachodnim została już zajęta przez jezdnię dla samochodów i to jest raczej nieodwracalne; mgławicowe plany mówią o nowym tunelu dla tramwajów, jestem tu raczej realistą...
    Tak nawiasem, we władzach ratusza kryje się jakiś antytramwajowy kret. Wystarczy porównać osiągnięcia władz Wwy z tym co się dzieje w Krakowie, Gdańsku czy Poznaniu.

  • Iwo

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.12.2014 19:30 ~Iwo



    Carola~Carola

    Dlaczego plany kolejnego paraliżu miasta były ukryte przed wyborami?
    Żeby nie wpłynęły przypadkiem na wynik wborów?
    Iwo~Iwo

    Kolejny, typowy malkontent spod znaku drobiu...zamiast stwierdzić "kolejna inwestycja komunikacyjna w Warszawie, poprawiająca komfort i bezpieczeństwo pasażerów" to łatwiej "kolejny paraliż"!! Nawet w Pcimiu Dolnym wymienia się asfalt na jezdni i latarnie. Nie rozumiem, też co do tego maja wybory, skoro Inwestorem i beneficjentem środków europejskich jest PKP, a nie samorząd?? Ręce opadają do samej ziemi, jak się czyta takich ludzi..... Najlepsze że jeszcze nie powstał żaden projekt organizacji ruchu a moja przedmówczyni, która zapewne nie zna przebiegu linii kolejowych w Warszawie, przepowiada
    z fusów Armagedon komunikacyjny w 2018r.. Co te fusy jeszcze Ci powiedziały?? Ano tak, że wybory sfałszowane. I to od 9 lat, niezmiennie///
    Choć cywilizacyjnie staramy się gonić Europę, to mentalnie niektórzy żyją w głębokim średniowieczu. Uważajcie tylko na latające smoki.
    nickinick~nickinick

    Iwo, Iwo skocz po piwo. Czemu nie pozwalasz ludziom wyrazić swego zdania, chociażby było krytyczne? Ratusz Ci płaci, czy PKP?

    Sam sobie płacę, taki luksus człowieka z rękami do pracy i głową na karku a nie tylko z łbem między nogami i krzyżem na szyji. Poza tym, po czym wnosisz, że nie pozwalam wyrażać ludziom własnego, choć krytycznego zdania?? O, i get it... uraziłem Twoją pannę i ego samca się odezwało!?! Cóż, uważam że krytyka władzy jest jak najbardziej akceptowana, wręcz oczekiwana o ile jest konstruktywna i poza śliną wnosi coś do dyskusji, inaczej staje się zwykłym bełkotem, w tym wypadku frustrata po przegranych wyborach. Nie ma za co. Wesołych Świąt przy okazji.

  • CR7

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.12.2014 18:38 ~CR7

    Precz z PKP - płacisz ciężkie pieniądze, wybierasz sobie wagon bezprzedziałowy, a jedziesz... starodawnym modelem z 8-osobowymi (!!!) przedziałami, bo - jak argumentuje PKP - akurat nie ma takiego taboru... SKANDAL!!!

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »