Informacje

11.10.2018 19:35 napisy zostały odnowione

Nad Warszawą Główną rozbłysły neony

SERWISY:

Na dawnej stacji Warszawa Główna rozbłysły dwa odnowione neony. Zdobią północne i południowe wejście dzisiejszej siedziby Stacji Muzeum.

Rewitalizacja neonów rozpoczęła się pod koniec lipca. Oba napisy przestały świecić kilkadziesiąt lat temu. Nadal jednak zdobiły budynek przy Towarowej. Po przeszło dwóch miesiącach prac powróciły nad wejścia na dawny dworzec.

Zanim zostały ponownie uruchomione, firma zajmująca się renowacją naprawiła uszkodzone litery, oczyściła je i pomalowała. Napisy zyskały nowe szkło neonowe. Zasilać je będzie nowa instalacja wysokiego napięcia.

Jak czytamy na stronie Stacji Muzeum, ich odnowienie było możliwe dzięki dofinansowaniu ze środków z budżetu miasta.

Stacja znów obsłuży pasażerów

Przypomnijmy, że PKP PLK planuje, by jesienią 2019 roku pociągi wróciły na stację Warszawa Główna. Koszt przebudowy stacji wyniesie 80 milionów złotych. W marcu podpisana została umowa na modernizację.

Warszawa Główna będzie miała dwa nowe 300-metrowe perony położone bliżej Alej Jerozolimskich z zapewnionym wejściem od strony Towarowej oraz nową kładką od Alej Jerozolimskich. Kładka będzie wyposażona w rampy dla rowerów oraz cztery windy.

Na każdym peronie zaplanowano cztery wiaty i system informacji pasażerskiej. Przed stacją zamontowane zostaną stojaki dla rowerów oraz wyznaczone zostaną miejsca parkingowe. Stacja zostanie dostosowana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Ze stacji będą odjeżdżały pociągi na zachód i w kierunku radomskim. W ramach przebudowy będą zmienione tory, sieć trakcyjna, urządzenia sterowania ruchem oraz budynek nastawni.

Główny warszawski dworzec

W latach 1945–1965 stacja pełniła funkcję głównego dworca kolejowego w Warszawie. Zmieniło się to w latach 60. Rozbudowano warszawską linię średnicową i część pociągów zaczęła kursować, pomijając Warszawę Główną.

Dekadę później ruch został ograniczony jedynie do pociągów elektrycznych zmierzających w kierunku Warki, Radomia, Skarżyska-Kamiennej i Kielc. Decyzję o całkowitym wstrzymaniu ruchu podjęto w 1997 roku.

Obecnie tymczasowo znajduje się tam Stacja Muzeum (czyli dawne Muzeum Kolejnictwa), która niebawem ma zostać przeniesiona do nowej lokalizacji na Odolanach.

kk/pm

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Aleksander

    zgłoś naruszenie odpowiedz 13.10.2018 23:25 ~Aleksander

    Ale kolejowy beton nie chce o tym słyszeć, a dworzec będzie sobie powoli ulegał degradacji. I nie mówię o tym co widać od zewnątrz, ale to co widać od wewnątrz tylko przez kolejarzy.[/cytat_2914302]Zawiedziony~Zawiedziony


    Chore pomysły kolejarzy takie jak antresola w hali głównej nie mają nic do jego wpisu do rejestru zabytków. Jakub Lewicki poinformował, że do rejestru zostają wpisane elementy oryginalne, żadne przy i dobudówki.

    [cytat_2914302]A ja akurat wiem co mówię. To jest pudrowanie syfa aż się zupełnie rozsypie, bo każdy remont będzie usiał być uzgodniony z konserwatorem zabytków.
    I dlatego nie rozumiem tego produkowania "zabytków".


    Wpis Dworca Centralnego do rejestru zabytków wyjdzie mu tylko na dobre, bo dokładnie widać co kolejarze obecnie z nim robią. Wszystkie ich działania będą kontrolowane przez konserwatora zabytków.

  • Aleksander

    zgłoś naruszenie odpowiedz 13.10.2018 23:24 ~Aleksander

    Inaczej już dawno zburzono by górę, a funkcje dworca wprowadzono by do części podziemnej.[/cytat_2914302]

    Takie plany były do czasu, aż dworzec został porządnie umyty na EURO 2012. Wtedy kolejarze, ale także podróżny zauważyli, że Dworzec Centralny to bardzo dobra architektura, oraz wyśmienite rozwiązania komunikacyjne (m.in rozdział ruchu podróżnych). Dworzec kolejowy to nie tylko perony, ale także przestrzeń, w której podróżny może spędzić czas w oczekiwaniu na pociąg. Dworzec także powinien być z daleka widoczny, oraz łatwy w opisaniu, a nawet naszkicowaniu dla osoby przyjezdnej lub turysty. Dzięki temu najważniejszy obiekt transportu miasta jest swoistą jego bramą.

    Zawiedziony~Zawiedziony
    A na górze można zbudować wysoką dominantę.
    Zawiedziony~Zawiedziony


    Nie można. Nie uda się zachować międzynarodowych standardów szerokości hali peronowej (21 metrów), nad którą udałoby się zbudować wieżowiec.

    [cytat_2914302]Tak były i są przerabiane dworce tego typu np. w USA.


    Były i już nie są. Trzeba pamiętać, że w USA największy wpływ na rozwój współczesnego transportu miał samochód. Kolej przestała być potrzebna, zaś docelowy plan miał zakładać całkowitą jego likwidację. Dominacja samochodów zaczęła się kończyć w latach '70 - wtedy na przykład rozpoczęto przywracanie w miastach tramwajów.

  • Aleksander

    zgłoś naruszenie odpowiedz 13.10.2018 23:23 ~Aleksander

    Jeszcze nie jest? A już byłem przekonany że go wpisano.[/cytat_2914302]Zawiedziony~Zawiedziony


    Pan Jakub Lewicki - Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków zapewniał, że Dworzec Centralny zostanie wpisany do rejestru jeszcze przed wakacjami (Skarpa Warszawska nr 5/2018). Postępowanie ws. dworca wydłużyło się, ponieważ zbierano dokumentację z terenu zamkniętego. W tym momencie trwa zbieranie materiału dowodowego.

    [cytat_2914302]I zupełnie nie rozumiem pojęcia że będzie wpisany do rejestru dzięki architekturze. Dla niezorientowanych - to jest zabetonowanie problemu starzejącego się dworca i wzmocnienie interesów ludzi z ministerstwa w tym obiekcie.


    Starzejącego się dworca? Proszę tylko spojrzeć na rozwiązania konstrukcyjne, użyte materiały budowlane i wykończeniowe. Podziemia dworca zostały wykonane w konstrukcji szkieletowej w żelbecie, rozwiązanie jest to współczesne do dzisiejszych czasów, wciąż wykorzystywane przy współczesnych obiektach. Dzięki niemu udało się bez ingerencji w konstrukcję na stworzenie w podziemiach wielu lokali handlowo-usługowych (nie mam na myśli pawilonów z lat '90). Ściany wykonano z materiałów wytrzymałych, ale jednocześnie łatwych w rozbiórce - cegły oraz pustaków ceramicznych. Dzisiaj częściej korzysta się z płyt gk, aczkolwiek nie jest on ani wodoodporny, ani wytrzymały. Hala główna składa się z wielkiego dachu wspartego na 14 stalowych dźwigarach wspartych na 28 żelbetowych słupach. Pod dachem mieszczą się dwa duże pawilony wykonane w lekkiej konstrukcji stalowej. Wnętrza dworca wykonano z kamienia (m.in. granit Strzegom, marmur Biała Marianna), prefabrykowanych płyt płukanego betonu, szkła oraz aluminium. Można więc rzec, że dworzec został wykonany z materiałów najwyższej jakości, praktycznie niezniszczalnych, a także wciąż modnych.

  • Zawiedziony

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.10.2018 19:03 ~Zawiedziony

    Aleksander~Aleksander

    "Ale tak się kończy produkowanie zabytków. Dworzec Centralny też jest już zabytkiem, a ma raptem 43 lata."
    Dworzec Centralny jeszcze nie jest zabytkiem. W tym momencie trwa zbieranie materiału dowodowego. Dworzec zostaje wpisany do rejestru zabytków dzięki swojej architekturze, a nie za funkcję jaką spełnia.


    Jeszcze nie jest? A już byłem przekonany że go wpisano. I zupełnie nie rozumiem pojęcia że będzie wpisany do rejestru dzięki architekturze. Dla niezorientowanych - to jest zabetonowanie problemu starzejącego się dworca i wzmocnienie interesów ludzi z ministerstwa w tym obiekcie. Inaczej już dawno zburzono by górę, a funkcje dworca wprowadzono by do części podziemnej. A na górze można zbudować wysoką dominantę. Tak były i są przerabiane dworce tego typu np. w USA. Ale kolejowy beton nie chce o tym słyszeć, a dworzec będzie sobie powoli ulegał degradacji. I nie mówię o tym co widać od zewnątrz, ale to co widać od wewnątrz tylko przez kolejarzy. A ja akurat wiem co mówię. To jest pudrowanie syfa aż się zupełnie rozsypie, bo każdy remont będzie usiał być uzgodniony z konserwatorem zabytków.
    I dlatego nie rozumiem tego produkowania "zabytków".

  • Aleksander

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.10.2018 15:35 ~Aleksander

    "Ale tak się kończy produkowanie zabytków. Dworzec Centralny też jest już zabytkiem, a ma raptem 43 lata."
    Dworzec Centralny jeszcze nie jest zabytkiem. W tym momencie trwa zbieranie materiału dowodowego. Dworzec zostaje wpisany do rejestru zabytków dzięki swojej architekturze, a nie za funkcję jaką spełnia.

  • Zawiedziony

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.10.2018 12:38 ~Zawiedziony

    Kolejna super inwestycja kolejarzy. Najpierw zamknięto stację i planowano jej likwidację, a teren planowano skomercjalizować. Głównym powodem miał być paraliż Placu Zawiszy oraz koszty. Teraz się okazuje że niby plac odbierze ten nowy napływ ludzi, a kolejarze wydadzą na reaktywację aż 80 mln zł. Jeśli już tak się upierają nad reaktywacją tej stacji to powinni zrobić jak na Dworcu Wileńskim - wpuścić wyżej komercję (biura, etc.) a nie wywalać kupę kasy na reanimowanie trupa w centrum miasta. Ale tak się kończy produkowanie zabytków. Dworzec Centralny też jest już zabytkiem, a ma raptem 43 lata. Ale jak się wydaje nie swoją kasę to można i zrobić kilka wiat za 80 baniek.

  • Art

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.10.2018 09:33 ~Art

    A czy kładka od strony Al. Jerozolimskich będzie na wysokości ul. Spiskiej?

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Samotne auto pośród błękitu. "Trudno komentować głupotę"

Samotne auto pośród błękitu. "Trudno komentować głupotę"

Elegancki samochód osobowy stojący samotnie pośrodku wielkiej plamy błękitu wypatrzył jeden z naszych czytelników. Wysłał zdjęcia na Kontakt 24. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »