Informacje

10.12.2010 06:14 "Niespodzianki" na II linii metra

Na stacji Nowy Świat może zabraknąć ruchomych schodów

SERWISY:

 

Miasto ma coraz większe problemy ze skoordynowaniem budowy II linii metra z innymi inwestycjami. Na każdym kroku pojawiają się problemy. Największe w miejscu, gdzie powstać ma Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Innych można by uniknąć, gdyby miasto na czas zdecydowało, co dalej z ulicą Świętokrzyską.

O tym, że budowa Muzeum Sztuki Nowoczesnej na placu Defilad musi być skoordynowana z drążeniem tunelu łączącego I i II linię metra wiadomo od wielu lat. Na razie uczestniczące w obu inwestycjach instytucje wchodzą sobie w drogę. Zaczęło się od pomysłu, by na miejscu hali Kupieckich Domów Towarowych postawić biuro budowy metra. Tymczasowy pawilon postoi tu do końca 2013 roku, choć w międzyczasie, w tym samym miejscu ma się zacząć budowa muzeum.

Problemy z koordynacją sięgają jednak znacznie głębiej. I to dosłownie. Planowany tunel łącznikowy drążyć będzie jedna z tarcz TBM, w kierunku od ul. Świętokrzyskiej do stacji Centrum. Problem w tym, że TMB trzeba potem wyciągnąć na powierzchnię. By to zrobić, potrzebna jest betonowa komora. Koncepcja II linii metra zakładała budowę zwykłych ścian szczelinowych.

Ale komora wypada w miejscu, gdzie później znajdą się fundamenty muzeum. Można ją zbudować tak, by ściany pełniły potem rolę fundamentów. To wymaga jednak skoordynowania dwóch wielkich inwestycji, co dla ratusza może się okazać trudnym wyzwaniem.

"Draft wniosku na zespół koordynujący"

Jak się dowiedzieliśmy, konsorcjum budujące metro już w lipcu poinformowało ratusz, że jest gotowe uwzględnić potrzeby projektantów muzeum. Chodzi o to, by zamawiający (Zarząd Transportu Miejskiego) i inwestor zastępczy (Metro Warszawskie) dopisali do kontraktu takie zlecenie (i zapłacili za to dodatkową kwotę, która - w skali całej budowy - jest na tyle mała, że nie wymaga ogłaszania dodatkowego przetargu). Do dziś nie podpisano umowy, a konsorcjum nie wie, jak ma projektować komorę.

- To nieprawda! - denerwuje Paweł Barański, szef Stołecznego Zarządu Rozbudowy Miasta, który jest inwestorem zastępczym Muzeum Sztuki Nowoczesnej. - Mamy już prawie gotowy draft wniosku o dopisanie budowy komory do kontraktu - zapewnia.

Wniosek ma trafić do zespołu koordynującego budowę metra jeszcze przed świętami. Nie oznacza to jednak, że konsorcjum będzie mogło zacząć projektowanie. Firma wciąż nie ma bowiem wytycznych od projektantów konstrukcji muzeum. - Dostaną je do końca marca – zapewnia Barański.

Nowy Świat bez ruchomych schodów

To jednak nie koniec niespodzianek. Przy projektowaniu stacji Nowy Świat też pojawiły się poważne problemy. Nie dość, że będzie to najgłębiej położona stacja w Warszawie, to w dodatku powstaje pod bardzo wąskim fragmentem ulicy Świętokrzyskiej. Tak wąskim, że dużą trudność sprawia zmieszczenie wyjść i podziemnych instalacji. Wszystko wskazuje na to, że z poziomu -1 na 0 nie wyjedziemy ruchomymi schodami. Wyjścia ze stacji będą na to za wąskie.

- Powierzchnia jest tak mała, że już na etapie projektowania koncepcji architekci doszli do wniosku, iż umieszczenie schodów ruchomych w wyjściach zlokalizowanych pomiędzy zabudową a ul. Świętokrzyską może okazać się technicznie niemożliwe - przyznaje rzecznik konsorcjum Mateusz Witczyński. - Dołożymy starań, by co najmniej dwa wyjścia miały schody ruchome - zapewnia.

Bardziej konkretny jest rzecznik Metra Warszawskiego: - Mają być i będą - mówi o ruchomych schodach Krzysztof Malawko.

Pierwotne plany stacji zakładały budowę głównego wyjścia na dziedzińcu ministerstwa finansów. To jednak - mimo początkowej przychylności - odmówiło zgody na budowę czegokolwiek na swoim terenie.

- To wymagało od nas wykonania projektu ciągów komunikacyjnych na stacji niemal od początku – relacjonuje Witczyński. Konsorcjum próbuje teraz zmieścić schody na ulicy Kubusia Puchatka. Tu jednak kolidują one z podziemnymi instalacjami.

Może się okazać, że schody będą, ale węższe niż zwykle, tak że spieszący się pasażerowie metra nie wyprzedzą na nich tych, którzy będą stać. Węższe będą też wtedy zwykłe schody, a to może z kolei wymagać zgody na odstępstwo od przepisów gwarantujących bezpieczną ewakuację. Nie wiadomo, czy uda się je uzyskać.

Dziś za wąsko, potem mają poszerzać

Jeszcze gorzej jest z najważniejszym kierunkiem wychodzenia ze stacji - w stronę Uniwersytetu Warszawskiego i ul. Nowy Świat. Na chodnikach po obu stronach ulicy Świętokrzyskiej jest po prostu zbyt mało miejsca, by w wejściach obok zwykłych zmieściły się jeszcze ruchome schody.

Na ironię zakrawa fakt, że w tym samym czasie, gdy powstaje projekt stacji, ratusz deklaruje chęć... zwężenia ulicy Świętokrzyskiej. Z takim pomysłem wyszła kilka miesięcy temu organizacja zrzeszająca osoby zainteresowane poprawianiem warszawskiej architektury - Forum Rozwoju Warszawy. Zaproponowała, by po zakończeniu budowy II linii metra ulicę zwęzić, ograniczyć tam ruch, zostawić po jednym pasie dla samochodów i jednym dla komunikacji zbiorowej. Ratusz pomysł przyjął z entuzjazmem.

Przy takim układzie na chodnikach mogłyby się zmieścić szersze wyjścia ze stacji. Niestety, projektanci metra muszą projektować w oparciu o to, co jest, a nie o to, co być może powstanie tam później. - Urzędnicy w ogóle nie myślą o tym, jaka będzie ta ulica. Nie planują na przyszłość, dowiadują się o wszystkim, gdy projekty są już niemal gotowe do realizacji. To jest po prostu żenujące - komentuje dosadnie Patryk Zaremba z Forum Rozwoju Warszawy.

Maciej Czerski, Karol Kobos

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • prof.pytalski

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.12.2010 23:30 ~prof.pytalski

    "...Min. Finansów - mimo początkowej przychylności - odmówiło zgody na budowę czegokolwiek na swoim terenie. ..." To ja chciałem zapytac czy teren MinFinu to jest teren prywatny ? Zaauważyłem, że to takie państwo w państwie. Jak chłopaki z MF się na coś nie zgadzają, to chocby bomby atomowe wybuchały, nie ma prawa zaistnieć. Ciekawe kto tam pociąga za sznyrki ?

  • piotr

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.12.2010 10:10 ~piotr

    @Feluke: Na szczescie taki specjalista jak ty potrafi zauwazyc blad tunelu i mostu. Szkoda ze twoje zalosne referencje pozwalaja ci jedynie na wylewanie zalow w internecie.

  • asd

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.12.2010 08:00 ~asd

    Zwracam uwagę, że dzisiaj na świętokrzyskiej przy Nowym świecie są po DWA pasy w każdą stronę (czyli tyle ile planują na deptaku - chyba, że świętorzyska ma być jednokierunkowa) oraz pas do lewoskętu - zbudowany dla KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ głównie. Gdyby ktoś z projektantów lub decydentów pofatygował na rzeczone skrzyżowanie odkyłby, iż za niewielkim murkiem jest pusty w zasadzie plac porośnięty mirabelkami, który można wykoryzstać do budowy wyjść z Metra. Dodatkowym ułatwieniem może być to, że na plac ten prowadzi brama prosto z Krakowskiego Przedmieścia. Szczeże mówiąc odkąd powstał pomysł budowy metra w tym miejscu byłam przekonana, że właśnie tam będzie wyjście z metra.
    ps
    Nie znam się dokładnie na przepisach o drogach ale świętorzyska jest drogą wojewódzką nr 719 i nie wiem czy miastu wolno ją tak sobie zamykać

  • ap

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.12.2010 17:49 ~ap

    Dziękujemy Ministerstwu Finansów za zrozumienie! Wolą nie mieć metra niż dać zgodę na wykonywanie pras przed ich budynkiem.
    A co do wąskich schodów to jakiś absurd! Czy wyobrażają sobie Państwo czym to mogłoby się skończyć! Wystarczyłby tłum ludzi i potknięcie się jednej osoby - i co mamy? masową śmierć poprzez stratowanie lub uduszenie!

  • epitomo

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.12.2010 17:32 ~epitomo

    Żenada! Lewa ręka nie wie co robi prawa.

  • yackoo

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.12.2010 17:00 yackoo

    Wszystkim mówiącym "nie da się" polecałbym wycieczkę do Pragi i przekonanie się, jak - nawet na wąskich uliczkach - zmieścić wejścia do metra, w tym także schody ruchome.
    Przecież to jakiś żart! Tak głęboko położona stacja bez schodów ruchomych? Albo kombinacje z szerokością wejść w sytuacji, gdy w pobliżu jest choćby Uniwersytet Warszawski, na który dojeżdżają tysiące osób?!
    Prezydent Warszawy powinna przyjrzeć się tej sprawie i pogonić na cztery wiatry autorów tych wszystkich idiotyzmów! Jeszcze na dobre nie rozpoczęła się budowa II linii, a co i rusz słyszymy kolejną bzdurę. Najpierw komuś przeszkadzało bezpośrednie połączenie peronów I i II linii - gdy zrobiło się o tym głośno, z tego chorego pomysłu się szybko wycofano. Teraz próbuje się znowu przepychać jakieś niepraktyczne rozwiązania stację dalej. To może z powodów oszczędnościowych od razu podjąć decyzję, że druga linia metra będzie miała tylko dwie stacje: Świętokrzyską oraz Stadion. Będzie taniej...

  • Do Warszawiak

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.12.2010 16:45 ~Do Warszawiak

    Jak zlikwidujemy bus pas na Śląsko Dąbrowskim to tramwaje również będą stały w korku. A jak rano widzę co się dzieje na skrzyżowaniu przy dworcu wileńskim to nie wiem kto uczył tych wszystkich kierowców jeździć. Nie rozumiem również tych kierowców którzy wożą powietrze rano w samochodach do pracy.

  • Feluke

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.12.2010 16:20 ~Feluke

    Zwezic ul.Swietokrzyska... no brawo za piekny pomysl. Moge go jedynie porownac do wybudowania tunelu na Wislostradzie i odcieciu mostu Swietokrzyskiego. Jezeli to zrobia most bedzie kompletnie bezuzyteczny a pozostale mosty jeszcze bardziej sie zakorkuja.
    Metra bez schodow ruchomych nie bede komentowac. Naprwno da sie to rozwiazac w jakis sposob np. robiac polpietro w polowie schodow.

  • T

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.12.2010 15:22 ~T

    Przypominam, że Metro Nowy Swiat, to najgłębsza stacja w Warszawie.
    Gratulować pomysłu :)

  • kika

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.12.2010 13:11 ~kika

    mam nadzieje ze urzednicy zdaza to ogarnac...

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »