Informacje

08.09.2015 20:00 chwalą niskie koszty eksploatacji

MZA zadowolone z elektrobusów. Planują zakup kolejnych 130 sztuk

SERWISY:


W ciągu pięciu lat Miejskie Zakłady Autobusowe chcą kupić 130 autobusów elektrycznych. Liczą też, że uda się podnieść ich zasięg do 200-250 kilometrów bez konieczności doładowania.

Obecnie na trasie linii 222 jeździ 10 autobusów Solaris Urbino 12 electric. Jak podkreślają przedstawiciele MZA, zakup 10 elektrobusów był długofalowym testem przed planowanymi w przyszłości dużymi inwestycjami w taki tabor.

Jeździć bez doładowania

"Do 2020 roku miejski przewoźnik zamierza kupić aż 130 tego typu pojazdów. Wyzwaniem, które stoi przed producentami elektrobusów jest podniesienie ich zasięgu do 200-250 kilometrów, tak aby mogły one jeździć cały dzień bez konieczności doładowania" – informują Miejskie Zakłady Autobusowe.

10 elektrobusów jeżdżących po stolicy każdego dnia powszedniego pokonuje 1200 kilometrów, a w święta o 150 kilometrów mniej. Pojazdy wymagają jednak ładowania nocnego i doładowania w ciągu dnia.

Niższe koszty eksploatacji

Kosztowały prawie 22 miliony złotych, ale ich zakup kompensują niskie koszty eksploatacji. Do przejechania jednego kilometra Solaris Urbino 12 Electric zużywa około 1,35 kWh energii. "Przejazd 100 kilometrów kosztuje więc cztery razy mniej niż w przypadku klasycznego Solarisa Urbino 12 (który zużywa ok. 40 litrów ON na 100 kilometrów)" – wyliczyły MZA.

 


ran/b

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • centuś

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.09.2015 11:01 ~centuś

    PJS~PJS

    Fajny pomysł na powiększenie efektu cieplarnianego. O ile nie myli mnie pamięć 80% energii elektrycznej pochodzi z elektrowni węglowych, które należą do najbrudniejszych. Czemu MZA wchodzą w taki interes zamiast faktycznie iść z duchem czasu? Przyszłością na dziś są ogniwa wodorowe. Oczywiście można się z tym nie zgadzać ale chyba tak jest.

    Mza ma zapewne niewiele ,a raczej nic do powiedzenia.To unia i jej dyrektywy. Co do oszczędności to linię obsługiwaną przez jeden wóz spalinowy ,obsługują dwa elektryczne 2x100km to też nie wystarczy na cały dzień, za dwa elektryki 12 metrów można kupić 3 przeguby.

  • zenek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.09.2015 08:27 ~zenek

    Zobaczymy za pare lat jak bedzie trzeba wymienic akumulatory - obecnie najlepsze na rynku wytrzymuja ok 1500 cykli czyli przeliczajac ok 1500 dni co daje jakies 3 max 5 lat.
    Skoro przejechanie 1km to 1.35kWh a srednio akumulatory maja od 1.5 do 3.3kWh w zaleznosci od napięcia to w autobusie znajduje sie od 32 do 64 akumulatorów koszt jednego to ok 600zł
    Suma sumarum za pare lat bedzie trzeba kolejny 1mln zł na ich serwis zeby jezdzily
    PS wielcy potentaci naftowi dobrze blokuja rynek nie dajac mozliwosci zwiekszenia produkcji i technologi elektrycznych samochodów. Przykład - likwidacja linii produkcyjnej elektrycznych suvów toyoty w latach 90 tych

  • vlmb

    zgłoś naruszenie odpowiedz 09.09.2015 17:55 vlmb

    Z artykułu wynika że akumulatory są ładowane głównie w nocy. Zapotrzebowanie na energię elektryczną w nocy spada, a elektrowni nie da się "wyłączyć na noc". System ten wykorzystuje więc wydajniej istniejąca infrastrukturę. Co do zasięgu i doładowywania akumulatorów za dnia to może warto by się zastanowić nad stworzeniem systemu jeden autobus 2-3 moduły akumulatorowe, których wymiana trwałaby 20min na zajezdni. Jeśli chodzi o ogrzewanie Webasto to nie sądzę żeby było ono mniej wydajne niż ogrzewanie w spalinowych pojazdach skoro montuje się je w nich również.

  • M51

    zgłoś naruszenie odpowiedz 09.09.2015 16:39 ~M51

    Dlaczego Solaris ktory ma maly zasieg kilometrowy, Chinczyk mial wiekszy zasieg kilometrowy, ale to i tak wszystko malo poniewaz autobusy te wyjda bardzo drogo???.Jeden diesel jezdzi caly dzien, a elektryk na tej samej trasie niestety DWA, gdyz trzeba jeden doladowac a drugim wyjechac na trase, czyli dodatkowe kilometry miasto- -zajezdnia-miasto. Czy naprawde jestesmy tak bogaci.

  • kosa

    zgłoś naruszenie odpowiedz 09.09.2015 16:31 ~kosa

    jak pisali są o 1 000 000 zł droższe. Czyli 1 zł do kazdego kilometra więcej niż w tym na ropę

  • fikimiki

    zgłoś naruszenie odpowiedz 09.09.2015 12:56 ~fikimiki

    Proponuje elektrownie postawić zamiast nienawidzonego przez rodowitych stadionu i zobaczymy czy takie ekologiczne..:):)

  • PJS

    zgłoś naruszenie odpowiedz 09.09.2015 12:31 ~PJS

    Fajny pomysł na powiększenie efektu cieplarnianego. O ile nie myli mnie pamięć 80% energii elektrycznej pochodzi z elektrowni węglowych, które należą do najbrudniejszych. Czemu MZA wchodzą w taki interes zamiast faktycznie iść z duchem czasu? Przyszłością na dziś są ogniwa wodorowe. Oczywiście można się z tym nie zgadzać ale chyba tak jest.

  • Jajakokyły

    zgłoś naruszenie odpowiedz 09.09.2015 12:14 ~Jajakokyły

    Zasięg tego busa ,wymaga reorganizacji pracy i niezłego bałaganu. Gdyby wszystkie linie były obsługiwane przez takie wozy nic by z tego nie wyszło.Bawią się z tym jednym 222 i robią dobrą minę do złej gry, musieli wszystko pozmieniać ,ludzie pracują raz na Woronicza ,raz na Włościańskiej. Klimę dyskretnie wyłączają po południu ,albo w ogóle nie mają klimy w karcie, mimo że wszystkie inne mają.Prowizorka z klimą czy ogrzewaniem nie jest w stanie wykonać połowy dziennej pracy autobusu.Można się bawić na jednej lini na większą skalę nie da rady.

  • warszawiak70

    zgłoś naruszenie odpowiedz 09.09.2015 12:07 ~warszawiak70

    To jest moim zdaniem słuszny kierunek rozwoju komunikacji miejskiej.
    Może zamiast budować za grube miliony nowe linie tramwajowe (Ochota-Mokotów-Wilanów, Saska Kępa-Gocław) wydzielić tam buspasy i puścić czyste e-autobusy?

  • hihiihhi

    zgłoś naruszenie odpowiedz 09.09.2015 11:18 ~hihiihhi

    Miasto_WwaMiasto_Wwa

    Dziś taki elektryczny widziałem jak ruszał z pod rury wydechowej czarny dym jak u diesla. Więc co jak co elektryk może to jest ale z domieszką silnika spalinowego.


    Hybrydowy nie równa się elektryczny. A pewnie widziałeś Hybrydowy.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »