Informacje

07.02.2014 06:15 mniej nerwów i scysji

Motocykle na buspasy? "Mniej agresji
i poprawi się bezpieczeństwo"

SERWISY:

Wiceprezydent stolicy Jarosław Dąbrowski zadeklarował, że chciałby widzieć motocyklistów jeżdżących w Warszawie legalnie po buspasach. Zapowiedział, że będzie o tym rozmawiał z urzędnikami. – Wpuśćmy jednoślady na buspasy. Będzie mniej agresji i poprawi się bezpieczeństwo – przekonuje Tomasz Kulik, instruktor motocyklowy.

Po konferencji podsumowującej bezpieczeństwo na stołecznych ulicach, wiceprezydent Warszawy Jarosław Dąbrowski, który sam jest motocyklistą, został zapytany o jednoślady na buspasach.

- Ja bym chciał – odpowiedział, zaznaczając od razu, że to nie tylko od niego zależy. – Będę się starał przekonać do tego pomysłu miejskich urzędników – zapewnił.

Jak argumentuje, wpłynie to na poprawę bezpieczeństwa jazdy motocyklistów i zakończy konflikty z kierowcami samochodów. - Motocykliści przejeżdżają pomiędzy samochodami, co powoduje irytację kierowców. Jeżeli mieliby prawo przejechania przez buspas, takich sytuacji było by zdecydowanie mniej – tłumaczy Dąbrowski.

Kierowcy nie są złośliwi

Podobnego zdania jest Tomasz Kulik z motocyklowej szkoły jazdy "Kulikowisko", który od ponad 12 lat uczy jeździć na jednośladach.

- Gdyby jednoślady mogły jechać buspasem, skończyłyby się niepotrzebne scysje i obawy kierowców, że motocyklista zarysują lakier, oberwie lusterko i odjedzie – mówi Kulik. Jak dodaje z kultura jazdy jest coraz lepiej. – Praktycznie nie zdarzają się już takie sytuacje, że kierowcy złośliwie otwierają drzwi, żeby motocykl nie mógł przejechać. Teraz, jeżeli tak się stanie, jest to zwykła nieostrożność – ocenia.

Współwinni

Instruktor, inaczej niż większość motocyklistów, nie zwala całej winy za nerwy i obcierki w korkach na kierowców samochodów. Jak przypomina jednośladem można jechać pomiędzy samochodami tylko wtedy, jeżeli korek stoi. Gdy pojazdy się toczą, motocykle muszą jechać normalnie, po pasie.

- Złe i niebezpieczne sytuacje w korkach, często wynikają z tego, że motocykliści zamiast toczyć się na jedynce, jadą zdecydowanie za szybko. Często zdarza się też, że dwóch motocyklistów omija stojący samochody z dwóch stron naraz. A przecież kierowca nie jest w stanie patrzeć w oba lusterka w tym samym czasie i ustępując jednemu, może zajechać drugiemu – wylicza grzechy motocyklistów Kulik.

Kierowcy samochodów też nie są bez winy. - Nie każdemu kierowcy chce się odwrócić głowę i sprawdzić, czy przysłowiowy skuter z pizzą nie utknął gdzieś za nim. Obserwuję też, wcale nie tak rzadko, że kierowcy mają źle ustawione lusterka i zwyczajnie nic w nich nie widzą – wytyka Kulik. Jak dodaje nie wszyscy potrafią też używać dobrodziejstw technicznych swoich aut. – Kierowcy jeżdżą z zaparowaną tylną szybą i lusterkami. A przecież wystarczy wcisnąć jeden przycisk – mówi.
Oddzielną, acz najmniejszą grupę stanowią kierowcy, którzy nie zjadą "bo nie". Uważają oni, że skoro samochody stoją, to i jednoślady powinny. Szczęśliwie jest ich coraz mniej.

Pozwólmy jeździć

- Pozwólmy jeździ po buspasach po to, żeby było szybciej i bezpieczniej – przekonuje Kulik. – Jeżeli motocyklista, czy kierowca motoroweru, może jechać spokojnie po pustym pasie, a nie wolno manewrować pomiędzy samochodami, to należy mu to umożliwić. Za przykład podaje tu Kraków, gdzie pomysł ten został wprowadzony w życie.

Przez buspasy często dochodzi do kuriozalnych sytuacji. – Na moście Poniatowskiego, motorower, jadący z prędkością 30 km/h musi jechać lewym pasem, co dokumentnie blokuje ruch samochodów – mówi instruktor. Pod koniec stycznia motocyklista zdecydował się na jazdę po buspasie. Dostał mandat.

Legalna jazda po buspasie może się też przyczynić do zmniejszenia korków. - Im więcej osób wsiądzie na jednoślady i będzie mogła szybko i bezpiecznie dojechać do centrum, tym mniej samochodów utknie w korkach. I to jest bardzo dobry pomysł – przekonuje.

Na razie wszystkim zaleca więcej empatii. - Niech motocykliści się mniej pienią i mniej cisną, a kierowcy samochodów, niech dobrze ustawią lusterka i odwrócą czasem głowę. Wszystkim będzie się jeździć lepiej – podsumowuje Kulik.

 

 

POLICJA KARZE MOTOCYKLISTÓW ZA JAZDĘ PO BUSPASIE:



wp

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • manana

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.02.2014 22:53 ~manana

    warszawiak~warszawiak

    A po co te pieprzone bus-podpaski?! Zakorkowały całą Stolicę!


    To samochody powodują korki.

  • Lucas

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.02.2014 19:39 ~Lucas

    zyga~zyga

    Tylko uscislijmy, motocykle, a nie barany bez prawa jazdy na skuterkach...


    Tu trochę trawdy, trochę nieprawdy... Z jednej strony motocyklista będzie sprawniej poruszał się mając dla siebie buspas i nie będzie wadził autobusom czy taksówkom (często te 2 pojazdy mają wspólny pas), z drugiej, jeśli wciśnie się na ten pas legalny motorowerzysta, czyli taki, który konstrukcyjnie nie pojedzie powyżej 45km/h (wiem wiem...) to zawala drogę i autobusom i taksówkom i motocyklistom. Z trzeciej strony...gdzie mają się podziać, jak wszyscy to wszyzcy.

  • Lucas

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.02.2014 19:35 ~Lucas

    warszawiak~warszawiak

    A po co te pieprzone bus-podpaski?! Zakorkowały całą Stolicę!


    Jak jaśnie prezes musi landarą po centrum jeździć to niech jaśnie prezes postoi z innymi sobie podobnymi.

  • warszawiak

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.02.2014 17:47 ~warszawiak

    A po co te pieprzone bus-podpaski?! Zakorkowały całą Stolicę!

  • Sow

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.02.2014 16:19 ~Sow

    JACK 1999 - widac, ze nie masz jeszcze prawka za to dysleksje juz tak. Pomysl o zdobyciu pierwszego i o zaleczeniu drugiego, wtedy Twoje zdanie bedzie bardziej wiarygodne.

  • Figo

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.02.2014 08:22 ~Figo

    Jack1999Jack1999

    Motocykliści są jednymi z najbardziej niebezpiecznych użytkowników drug!!!

    ale to puszkarze stwarzają największe niebezpieczeństwo,widać to codziennie po informacja,jak sie rozbijają. motocykliści są najbardziej narazeni na niebezpieczeństo utraty zdrowia albo życia

  • LWG

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.02.2014 08:19 ~LWG

    SUUUUUUPER INICJATYWA !!!!
    ciekawe czy uda się ten pomysł dalej przepchnąć czy skńczy się na deklaracjach ?

  • Figo

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.02.2014 08:19 ~Figo

    KierowcaBombowca~KierowcaBombowca

    Chyba niepotrzebne to zamieszanie. Nie widziałem, a jeżdżę po Warszawie sporo, aby ktoś z kierowców czterośladów specjalnie zajeżdżał drogę motocykliście. Na szczęście w tej materii Polacy dojrzeli. Latem wręcz cała kolumna na lewym pasie trzyma się lewej strony, a prawy/środkowy pas zjeżdża lekko w prawo, właśnie dla motocyklistów.

    Natomiast chętnie wysłuchałbym pomysłów (i zobaczył działania) na wyeliminowanie cwaniaków (zwykłych chamów po prostu) prujących samochodami bus pasem, i wciskających się pod koniec jak ich przyciście albo barierka albo widoczny radiowóz. Tą swołocz jakoś trzeba wyelimonować. Tyle instalują tych fotoradarów, może wzorem UK postaić je na buspasach? Myślę, że o zarobek nie powinien się inwestor martwić.

    to prawda że nie zajeżdżają specjalnie,raczej robią to z nieświadomej głupoty

  • Figo

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.02.2014 08:16 ~Figo



    ppp~ppp

    Niestety norma jest taka że motocyklisci powodują wielokrotnie wiecej wypadków niż kierowcy samochodów (w przeliczeniu na ilość pojazdów), niestety takie są statystyki, sprawdz w necie, Twoja subiektywna ocena niestety tego nie zmieni. 70% wypadków spowodowanych przez motocyklistów jest skutkiem nadmiernej prędkosci i nieprawidlowego wyprzedzania.



    Tak i znowu ten argument - 150km/h i do tego na gumie...

    Nie bierzemy pod uwagę marginesu tylko normę która używa dwóch kół jeździ z rozsądnymi prędkościami.
    [/cytat_1812070]

    calculus~calculus


    Jeśli już o statystyce to ta mówi że za wypadki z udziałem motocyklistów winę ponoszą kierowcy aut.
    Winą motocyklistów - w tych pozostałych przypadkach - jest nadmierna prędkość lub niewłaściwe omijanie wyprzedzanie.
    Ale statystycznie jeśli miałbym się wybrać na jazdę to z motocylistą: statystyka mói również że w przeliczeniu na wypadki pasażerów aut ginie więcej.
    ccc~ccc

    Bo ich w samochodach zwyczajnie jest więcej! Myślenie boli motocyklistów.

    jest więcej kierowców,raczej sierot co fartem dostała uprawnienia

  • zyga

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.02.2014 06:17 ~zyga

    Tylko uscislijmy, motocykle, a nie barany bez prawa jazdy na skuterkach...

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »