Informacje

17.02.2015 06:25 przez wisłę w korkach

Most tymczasowy? Nic z tego

SERWISY:

Po pożarze mostu Łazienkowskiego przejechanie przez Wisłę, szczególnie w południowo-centralnej Warszawie, stało się sporym wyzwaniem. Siekierkowski i Poniatowskiego zapchane, fragment Śląsko-Dąbrowskiego niedostępny w godzinach szczytu, Grota w remoncie, Świętokrzyski źle skomunikowany. Nasuwa się pytanie, czy nie warto zbudować mostu tymczasowego? – Na razie nie ma takich planów – odpowiadają urzędnicy.

Do soboty Łazienkowski był jednym z najpopularniejszych mostów stolicy. Według analiz drogowców z połowy roku codziennie wybierało go ponad 97 tysięcy kierowców. Po pożarze tę masę aut musiały przejąć inne przeprawy. Nie jest łatwo.

Siekierkowski i Poniatowskiego zapchane

Naturalną alternatywą dla wyłączonego Łazienkowskiego jest most Siekierkowski. Problem w tym, że to najbardziej obłożona przeprawa w Warszawie. Obsługuje 21 procent ruchu przez Wisłę, co oznacza ponad 113 tysięcy aut na dobę. Więcej samochodów raczej nie przyjmie, co pokazał już poniedziałkowy szczyt. Trasa Siekierkowska oraz Wał Miedzeszyński od strony Wawra stanęły w wielkich korkach. Problemy były także na zjeździe w Czerniakowską.

Drugim wyborem jest most Poniatowskiego. Historyczna przeprawa ma łącznie cztery pasy, ale dwa z nich przeznaczone są wyłącznie dla autobusów. Także tramwaje mają wydzielone torowisko, dlatego "Poniatoszczak" jest dobrą propozycją dla pasażerów komunikacji miejskiej, ale niekoniecznie dla kierowców prywatnych aut. Ci frustrują się, patrząc na przemykające obok buspasem i szynami pojazdy w żółto-czerwonych barwach.

Świętokrzyskim donikąd, Śląsko-Dąbrowskim nie w szczycie

Może więc lepszą opcją będzie most Świętokrzyski? Wszak ze wszystkich przerzuconych przez Wisłę, ma on największe rezerwy. Jeździ nim dziennie niespełna 23 tysiące samochodów, co oznacza, że obsługuje raptem 4 procent ruchu przez rzekę. Niestety strategiczne decyzje sprzed lat sprawiły, że ze Świętokrzyskiego nie da się łatwo dostać na Wisłostradę. Zatem kierowca jadący z Pragi trafią na wąskie uliczki Powiśla. Aby dostać się do centrum jest skazany na wiecznie zakorkowaną Tamkę i dalej Świętokrzyską.

Więcej opcji daje przejazd mostem Śląsko-Dąbrowskim, ale taka podróż może kosztować 500 zł. Tyle wynosi bowiem maksymalna stawka mandatu za złamanie zakazu wjazdu w godzinach szczytu (w godz. 6-10 oraz 15-19) na fragment między Wisłostradą a tunelem trasy W-Z. W wielu komentarzach na forum tvnwarszawa.pl przewijał się postulat likwidacji tych zakazów, ale urzędnicy pozostają nieugięci. Twierdzą, że spowodowałoby to jeszcze większe problemy komunikacyjne.

- Przepustowość tej przeprawy nie jest wystarczająca. Gdyby został w pełni otwarty dla kierowców, samochody stałyby w korkach w al. Solidarności. Kłopoty miałaby też komunikacja miejska – tłumaczył nam Bartosz Milczarczyk, rzecznik ratusza.

Grota w remoncie, Północny daleko

Komuś jadącemu z centrum raczej nie przyjdzie do głowy przebijanie się dalej na północ na mosty: Gdański, Grota-Roweckiego, Skłodowskiej-Curie (Północny). Szczególnie kiepskim pomysłem byłby wybór tego drugiego, który cały czas jest remontowany. Do dyspozycji kierowców pozostaje tylko połowa przeprawy, czyli po dwa pasy w każdą stronę.

– Teraz problemy potęguje jeszcze zwężenie na wysokości ul. Jagiellońskiej, gdzie trzeba zwolnić, aby przejechać bezpiecznie – ostrzega Tomasz Zieliński, reporter tvnwarszawa.pl.

Most Syreny jest nad Bzurą

Kierowcy pytają w komentarzach, czy jest możliwość postawienia przeprawy tymczasowej, np. przywrócenie mostu Syreny.

– Nie ma takiej możliwości. Oba przęsła tego mostu miały łącznie 880 metrów, ale część elementów była zużyta. Po demontażu zostało 2/3 mostu. Potem jego część zastępowała wiadukt Trasy Toruńskiej, wreszcie trafiła do Kozłowa Szlacheckiego, gdzie łączy brzegi Bzury i jest tam na stałe – wyjaśnia Adam Sobieraj, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich.

W ratuszu nie ma entuzjazmu wobec pomysłu mostu tymczasowego. – Przed uzyskaniem końcowej ekspertyzy, którą będziemy mieli pod koniec tygodnia, takie rozważania nie mają sensu, są przedwczesne. Jest mało prawdopodobne, aby remont trwał dłużej niż zaprojektowanie i zbudowanie nowej przeprawy. To by było gigantyczne przedsięwzięcie – przekonuje Bartosz Milczarczyk.

Zwraca też uwagę na konieczność budowy wjazdów i zjazdów, co z kolei wiąże się z wykupem gruntu. Rzecznik ratusza przypomina, że to właśnie przez brak własności działek upadł pomysł budowy tymczasowej przeprawy w ciągu ul. Krasińskiego na czas remontu Trasy AK z mostem Grota.

Adam Sobieraj wyjaśnia, że coś takiego jak "most tymczasowy" nie istnieje. – To musiałby być po prostu zaprojektowany od nowa most, który spełni wszystkie standardy technologiczne i wymogi bezpieczeństwa, który wytrzyma nacisk kry i wysokiej fali, którym będą mogły przejechać autobusy – argumentuje rzecznik ZDM.

Ustawienie konstrukcji musiałoby także poprzedzić wykonanie raportu środowiskowego, bo praski brzeg objęty jest strefą Natura 2000. A to tylko jeden z setek niezbędnych dokumentów, które trzeba by zgromadzić.

Pożar mostu Łazienkowskiego

Do pożaru mostu Łazienkowskiego doszło w sobotę późnym popołudniem. Z ogniem walczyło przez 12 godzin prawie 150 strażaków. Początkowo wydawało się, że konstrukcja mostu nie ucierpiała, ale już w poniedziałek okazało się, że zniszczenia są poważniejsze.

- Wygląda na to, że konstrukcja - aczkolwiek nie wymaga postawienia mostu od nowa - jest nieco bardziej naruszona, niż się wydawałoby się to wcześniej - oświadczyła Hanna Gronkiewicz-Waltz.

Pracujący na zlecenie ratusza prof. Henryk Zobel z Politechniki Warszawskiej nie wykluczył, że potrzebny będzie generalny remont.



Piotr Bakalarski

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • babeczka

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.02.2015 18:39 ~babeczka

    qwerty~qwerty

    Codziennie do Warszawy wjeżdża ok 500tyś pojazdów z różnych Otwocków czy Wołominów.
    Jak 90tys będzie musiało zostawić fury w swoich stodołach, to tym lepiej dla ciszy i powietrza w Warszawie.
    Zacznijcie tu płacić podatki to będą pieniądze na kolejne mosty.

    Samochód mam zarejestrowany w Otwocku, bo tam mam meldunek. Mieszkam, pracuję i płacę podatki w Warszawie. To wpuścisz mnie do "Twojego" miasta czy nie?

  • Beata

    zgłoś naruszenie odpowiedz 18.02.2015 15:36 ~Beata

    "W ratuszu nie ma entuzjazmu wobec pomysłu mostu tymczasowego... Jest mało prawdopodobne, aby remont trwał dłużej niż zaprojektowanie i zbudowanie nowej przeprawy. To by było gigantyczne przedsięwzięcie – przekonuje Bartosz Milczarczyk." - HURAAAAAAAAAAAAA, czyli remont będzie trwał mniej niż 3 miesiące, bo w 1985 roku tyle trwała budowa zastępczego mostu saperskiego zwanego mostem Syreny.

  • aaa

    zgłoś naruszenie odpowiedz 18.02.2015 15:12 ~aaa

    Jak to jest, że miasto jest bezradne? Naprawdę nic nie można aby zminimalizować korki, poprawić ruch?

  • j24

    zgłoś naruszenie odpowiedz 18.02.2015 11:38 ~j24

    Kazia ~Kazia

    Resztki tzw Mostu Syreny służa jako most nad Bzurą i dobrze..
    Tylko, ze konstrukacja owego mostu należała do wojska i była postawiona przez saperów bodajże.
    Była to konstrukcja do tzw "szybkiego postawienia" w warunkach bojowych i w sytuacji np konieczności przeprawy armii przez rzekę, kiedy w danym miejscu innej mozliwości nie było
    I tu mi się nasuwa pytanie, czy na wyposażeniu obecnego wojska nie ma takiego mostu?

    Straszy się nas Putinem, a tu ratusz twierdzi, że nie ma mostu do złożenia. Jednego mostu!!! Czyli wystarczy żeby jakiś menel podpalił deski pod mostem i już agresor wojskowy ma z nami problem z głowy.

  • rickh

    zgłoś naruszenie odpowiedz 18.02.2015 08:38 ~rickh

    Tunel do Śląsko-Dąbrowskiego i tak jest zatkany w godzinach szczytu. Straznicy zamiast stać za przystankiem i kasować ludzi na mandaty opowinni być przed i zabezpieczać ruch gdy nadjeżdża tramwaj czy autobus. Wypadków nie bedzie trochę więcej szybciej przejedzie ludzi przez most. Robią to pod szkołami to i tam mogliby.

  • rickh

    zgłoś naruszenie odpowiedz 18.02.2015 08:35 ~rickh

    Ale to n ie ich wina że osiedla sypialnie są na obrzeżach miast a wszystkie biurowce na Słuzewcu Przemysłowym !

    qwerty~qwerty

    Codziennie do Warszawy wjeżdża ok 500tyś pojazdów z różnych Otwocków czy Wołominów.
    Jak 90tys będzie musiało zostawić fury w swoich stodołach, to tym lepiej dla ciszy i powietrza w Warszawie.
    Zacznijcie tu płacić podatki to będą pieniądze na kolejne mosty.

  • Gnom

    zgłoś naruszenie odpowiedz 18.02.2015 08:30 ~Gnom


    iPeryt~iPeryt

    Ograniczmy wjazd do Warszawy osobom spoza niej.. Korki znikną w oka mgnieniu.
    Marcin~Marcin

    Dokładnie, niech jeżdzą Ci co zameldowani.


    I co jeszcze? Może kurcze, paszporty na wjazd do Warszawy? Włączcie myślene ...

  • Cytrynabezcukru

    zgłoś naruszenie odpowiedz 18.02.2015 08:16 ~Cytrynabezcukru

    Może przeprawa promowa?
    Tak, jak w Świnoujściu: osobna dla Warszawian, osobna dla tych z obcą rejestracją :)!!!

  • gruzzli

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.02.2015 22:20 ~gruzzli


    Robin Chłód~Robin Chłód

    Bałamutne argumenty Ratusza. Należy zbudować most Baileya jako zastępczą przeprawę. Taki był Most Syreny - zastępczy most saperski w Warszawie na Wiśle. Został zbudowany w 3 miesiące (od kwietnia do czerwca) w 1985 r. przez żołnierzy LWP (jednostki kolejowa i drogowa) jako most zastępczy na czas remontu mostu Poniatowskiego. Wtedy można było. A teraz? Ogólna niemożność. Żenada!!!
    Knd~Knd

    Bo teraz trzeba ogłosić przetarg, uwzględnić odwołania tych co przegrali, wykupić grunty na tymczasowe zjazdy.


    A wtedy to nie? To jest inwestycja celu publicznego i czyjeś nieużytki mogą być wykupione po cenie rynkowej, a nie po cenie ustalonej przez szwagra brata siostry matki.

  • Kazia

    zgłoś naruszenie odpowiedz 17.02.2015 20:15 ~Kazia


    real a ty pomyśl zanim coś głupiego napiszesz. Co ma do tego HGW?, to nie jej pomysł, wtedy nie byla prezydentem

    realreal

    Haniu dzięki za cudowną Świętokrzyską. Jak cudownie rozwiązuje bieżącą sytuacje. Myśl głową jeśli potrafisz, a nie siedliskiem
    Varsovia~Varsovia



    Varsovia.. a któryż to Prezydent Warszawy zwęził Świętokrzyską i zrobił z niej deptak w ubiegłym roku?

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »