Informacje

29.09.2016 07:19 Rozmawiali o inwestycji

Most Na Zaporze:
nadzieja Wawra, obawa Wilanowa

SERWISY:

 


Radni Wawra i Wilanowa spotkali się na jednej sali, by rozmawiać o moście Na Zaporze, który ma w przyszłości połączyć dzielnice. Ci pierwsi przekonują, że inwestycja jest konieczna. Drudzy są przychylni, ale zgłaszają też wątpliwości.

W środę wieczorem w urzędzie dzielnicy przy Żegańskiej, z inicjatywy społecznego komitetu na rzecz budowy mostu Na Zaporze zorganizowano połączone posiedzenie radnych z komisji inwestycyjnych dwóch dzielnic.

Metro tu nie dojedzie

Burmistrz Wawra Łukasz Jeziorski przypomniał, że przeprawa była planowany już w latach 80. Swoja nazwę wzięła od zapory, która miała powstać na potrzeby elektrociepłowni Siekierki. Koncepcja powędrowała jednak do szuflady. – Pomysł powrócił w 1997 roku. Była propozycja wykorzystania konstrukcji mostu Syreny, ale ostatecznie upadła - wspominał Jeziorski.

Temat odświeżono w ubiegłym roku - kiedy Żoliborz głośno zaczął protestować przeciwko mostowi Krasińskiego, Wawer rzucił "nie chcecie, to my weźmiemy", proponując przeniesienie zarezerwowanych środków na południe miasta.  - Ta inwestycja nie jest zagrożona protestami po obu stronach Wisły – stwierdził burmistrz, ale zastrzegł, że mostowi Na Zaporze muszą towarzyszyć inne inwestycje, m.in. modernizacja Augustówki i budowa Czerniakowskiej bis. – Są potrzebne, żeby most miał realną funkcjonalność – nie ukrywał.

Także radny Michał Żebrowski zapewniał, że nie powtórzy się sprzeciw jaki wywołał most Krasińskiego, choćby dlatego, że ma powstać między terenami mniej zurbanizowanymi i zaludnionymi, a nade wszystko – jest on zwyczajnie potrzebny.

- Z racji niewielkiej gęstości zaludnienia i braku wielkich osiedli mieszkaniowych takie inwestycje jak metro nie będą tu nigdy realizowane, mamy tego świadomość. Ale nie chcemy być skazani na korki – argumentował i ostrzegał, że jeśli most nie powstanie za kilka lat, a za 30-40, to skończy się protestami, takimi jak na Żoliborzu.

Określić potrzeby mieszkańców

Radni Wilanowa wyrazili obawy, że nowy most wtłoczy do dzielnicy ruch samochodowy, którego dzielnica nie wytrzyma. – Bez Czerniakowskiej Bis wszyscy z Wawra będą jechać w naszą stronę Augustówką i Nałęczowską. Cała trasa ta trasa będzie zapchana – przekonywał Adam Bieniek, radny Wilanowa.

Radni z Wawra odpowiadali, że znaczną część ruchu przejmie most Południowy będący częścią Południowej Obwodnicy Warszawy (GDDKiA planuje zbudować go do 2020 roku), a most Na Zaporze będzie w tym układzie przeprawą lokalną.

Wiceprezydent Warszawy Michał Olszewski, który od niedawna odpowiada z inwestycje, przyznał, że z punktu widzenia miasta najważniejsze jest powstanie Południowego, bo pozwoli on domknąć obwodnicę.  Stwierdził jednocześnie, że mosty Krasińskiego i Na Zaporze też powstaną, ale otwarte pozostaje pytanie: kiedy? O tym zdecyduje ocena konieczności inwestycji z punktu widzenia potrzeb mieszkańców.

Pomoże zaś symulacja rozkładu ruchu, która powstanie w oparciu o kompleksowe badanie komunikacyjne jakie powstawało przez ostatnie dwa lata. Taki model (ma być gotowy na najwcześniej na wiosnę) odpowie, czy inwestycja jest niezbędna, jakie problemy rozwiąże, a jakie wygeneruje. - Realizacja to nie sztuka, sztuka to sprawdzenie, czy to ma sens – stwierdził wiceprezydent i dodał, że na tę chwilę kluczowym dla Wawra będzie poszerzenie fragmentu Wału Miedzeszyńskiego między Traktem Lubelskim a POW.

Czerniakowska Bis tylko do Siekierkowskiej

Michał Olszewski przypomniał, że Czerniakowska Bis będzie kończyć się na lokalnej uliczce Wolickiej (czyli de facto na Trasie Siekierkowskiej) i nie ma planów dociągnięcia jej do Augustówki ze względów przyrodniczych (Jeziorko Czerniakowskie) i historycznych (fort).  - Raczej nie widzę możliwości innego układu drogowego niż ten. To (przedłużenie do Augustówki - red.) naruszałby elementy urbanistyki miejskiej, które chcemy chronić – przyznał.

Na niekorzyść nowego mostu działa demografia – pierwotne plany zakładały, że mieszkańców w tym rejonie będzie więcej, a zatem i potrzeby komunikacyjne będą większe.

- Czeka nas proces aktualizacji studium uwarunkowań zagospodarowania przestrzennego z 2005 roku. Przyjęto w nich nazbyt optymistyczne wskaźniki demograficzne i niekoniecznie dbano o zwartość zabudowy. Tamto studium przewiduje rezerwy rozwojowe na większa liczbę mieszkańców, niż ta, która wynika z najnowszych prognoz GUS do 2050 roku. Nowe zapisy ustawy obligują nas także do analizy zwartości zabudowy (chodzi o zapobiegania suburbanizacji, czyli tzw. rozlewaniu się miasta - red.) – wyjaśniał zastępca Hanny Gronkiewicz-Waltz.

Zdementował też uwagę radnego Wojciecha Godlewskiego, który stwierdził, że istniejący projekt z końca lat 90. jest gotowy do wykorzystania. – On siłą rzeczy nie uwzględniał dzisiejszego układu komunikacyjnego i rozwoju miasta, jaki się dokonał. Na pewno wymagałby gruntownej aktualizacji – dowodził wiceprezydent.

Na koniec Olszewski przestrzegł też przed prostym przekładaniem mostu z miejsca na miejsce jak to się działo z jeziorem w filmie "Poszukiwany, poszukiwana".

Wspólna uchwała radnych

Ostatecznie radni z Wawra i Wilanowa (20 głosów za, jeden wstrzymujący się) przyjęli wspólną uchwałę wzywającego miasto do budowy mostu Na Zaporze wraz modernizacją i budowa dróg dojazdowych, w latach 2017-21.

Piotr Bakalarski

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • MICI

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.10.2016 10:29 ~MICI

    Jeśli zaznaczona na mapce żółta linia to przebieg trasy łączącej z mostem, to ciekawe jak rozwiązane zostałoby przecięcie linii kolejowej prowadzącej do elektrociepłowni.
    A zdaje się że budynki oczyszczalni stoją dość blisko nasypu, więc nie wiem gdzie by tą drogę wcisnęli.

  • uncja

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.10.2016 20:18 ~uncja

    Widziałeś gdzie będzie Most Południowy? tuż obok, czyli wg ciebie zasadne jest wydawanie kilkuset milionów żeby zaoszczędzić max 5 minut jazdy?

    Porównywanie północy z południem jest absurdalne jak się popatrzy na potrzeby. Białołęka, Tarchomin itd to istny las osiedli, Wawer to luźna jednorodzinna zabudowa.

    Mostów nie za dużo, ale kasy też za dużo nie ma. Przypomnę, że w tych rejonach ludzie nie mogą się doczekać kanalizacji. Co ważniejsze?

  • kremer

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.10.2016 20:09 ~kremer

    Dla kogo ten most? dla łosi? jest znikąd donikąd.
    Z jednej strony lokalna zabudowa i wąskie uliczki, z drugiej pola, łąki i parę chałup. 3 km dalej będzie szeroki most i wygodna trasa.
    Taki most o wiele bardziej przydałby się w innym miejscu - choćby na wysokości Konstancina.

  • unk

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.10.2016 13:39 ~unk

    uncja~uncja

    Mamy szeroki Siekierkowski.
    Niedaleko Zawodzia ma powstać most Południowy - to po kiego czorta wywalać kolejne miliardy na lokalny most? po obu stronach Wisły są głównie osiedla domów.
    Komu będzie on potrzebny jeśli parę km dalej będzie nie tylko most, ale i wjazd na obwodnicę?
    Naprawdę nie ma pilniejszych potrzeb w tym mieście?

    Weź sobie otwórz mapę Warszawy. Popatrz ile jest mostów no północy a ile na południu. Pamiętasz jak wyglądał Siekierkowski jak Łazienkowski był zamknięty? W części od Wawra do Otwocka mieszka potężna ilość ludzi. Mostów nigdy nie jest za dużo.

  • obywatel słoik

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.10.2016 09:23 ~obywatel słoik

    ~uncja ty idioto. Szeroką to masz gume w majtkach

  • marek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 09.10.2016 11:21 ~marek

    Most na Zaporoże (?)

  • Warszawadasielubic

    zgłoś naruszenie odpowiedz 06.10.2016 09:48 ~Warszawadasielubic

    Im więcej mostów, tym mniej korków. W Warszawie brakuje mostu w okolicy Gocławia i Miedzeszyna i doskonale, niech budują. Jak najszybciej.

  • uncja

    zgłoś naruszenie odpowiedz 02.10.2016 21:57 ~uncja

    Mamy szeroki Siekierkowski.
    Niedaleko Zawodzia ma powstać most Południowy - to po kiego czorta wywalać kolejne miliardy na lokalny most? po obu stronach Wisły są głównie osiedla domów.
    Komu będzie on potrzebny jeśli parę km dalej będzie nie tylko most, ale i wjazd na obwodnicę?
    Naprawdę nie ma pilniejszych potrzeb w tym mieście?

  • most na wawrze

    zgłoś naruszenie odpowiedz 02.10.2016 19:02 ~most na wawrze

    Ten most powinien powstać już dawno temu ...

  • Maciek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 30.09.2016 12:50 ~Maciek

    Pod mostem z Elektrociepłowni Siekierki popłynie do Wawra rurami ciepła woda ! Koniec opalania piecami na gaz i inne smrody węglowe

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

"Żyj i daj żyć. Nie parkuj na przejściach dla pieszych"

"Żyj i daj żyć. Nie parkuj na przejściach dla pieszych"

Motto, które umieścił na swoim aucie kierowca tego auta wyraźnie nie przyświeca jemu samemu. Samochód postawił na ulicy Dąbrowskiego, a dokładniej - na... WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »