Informacje

25.08.2016 10:59 Co z obywatelskimi projektami?

Mieszkańcy wybrali,
ścieżki nie powstały

SERWISY:

Warszawiacy coraz chętniej głosują na projekty rowerowe w budżecie partycypacyjnym. Ale ich realizacja idzie opornie. Nie udało się wykonać kilku ścieżek i pasów, które miały być gotowe w 2015 roku. Z 47 wybranych w ubiegłorocznej edycji budżetu koncepcji do końca sierpnia zrealizowano... jedno zadanie.

W tegorocznej edycji budżetu obywatelskiego uznanie zyskało ponad 60 projektów rowerowych. Dotyczą głównie dróg - budowy nowych, a także brakujących fragmentów już istniejących. Są także propozycje budowy parkingów, wiat czy stojaków dla jednośladów i podpórek dla ich użytkowników.

Cykliści są zachwyceni, ale tempo realizacji zeszłorocznych projektów nie napawa optymizmem. Niby do końca roku zostały jeszcze cztery miesiące, ale fakt, że z 47 projektów rowerowych wybranych do realizacji, adnotacja "zrealizowany" widnieje tylko przy jednym budzi niepokój.

– Nie ma powodu do obaw – uspokaja Mikołaj Pieńkos z Zarządu Dróg Miejskich, który odpowiada za ok. 30 projektów rowerowych. – Harmonogram jest taki, że co najmniej 6 miesięcy powstaje dokumentacja, uzgodnienia i projekt wykonawczy. Dopiero w drugiej połowie roku ruszają prace, wtedy wszystko jest już w rękach budowlańców – wyjaśnia.

Urzędnik twierdzi, że w tej chwili problem jest tylko z 2-3 projektami na Gocławiu, gdzie nikt nie zgłosił się do czterech kolejnych przetargów.

Praga nadrabia

Na stronie budżetu partycypacyjnego prześwietlamy propozycje wybrane przez mieszkańców w pierwszej edycji, czyli w 2014 roku. Zgodnie z regulaminem wszystkie powinny być gotowe do końca 2015 roku. Jednak kilka wciąż ma status niezrealizowanych. Dlaczego urzędnicy nie wywiązali się ze swoich zadań?

Rzeczniczka Pragi Północ Barbara Domańska tłumaczy to "dość wysokim stopnie skomplikowania projektów". Dzielnica zalega z dwoma, ale jak zapewnia rzeczniczka nie powędrowały one na półkę.

- W ramach zadania pod nazwą "Poprawa spójności sieci tras rowerowych" na Nowej Pradze i Pelcowiźnie, w dniu 1 lipca 2016 roku podpisano umowę na realizację następujących dróg rowerowych: ulica 11 Listopada odc. Inżynierska – Targowa, ulica Skoczylasa odc. Szanajcy – Hallera, ulica Targowa odc. Ratuszowa – Wileńska – informuje Domańska. Wszędzie tam zostaną wyznaczone kontrapasy. Podobnie jak na ul. Cyryla i Metodego (gotowy projekt trafił już do ZDM).

Gorzej wygląda koncepcja budowy pasów rowerowych na Białostockiej, Brzeskiej, Ząbkowskiej, Okrzei i Kłopotowskiego. Zainteresowany urzędy długo wymieniały się pismami. Efektów na razie nie widać.

- Zadanie pod nazwą "Sieć pasów rowerowych na Starej Pradze", jest w trakcie uzgadniania dokumentacji projektowej w zakresie projektów stałej organizacji ruchu – przyznaje rzeczniczka. Uzupełnienia dokumentacji i naniesienia poprawek zażądał miejski inżynier ruchu. Kiedy wspomnianymi ulicami będzie można bezpiecznie przejechać rowerem na razie nie wiadomo.

Komplikacje w Śródmieściu

Dużo do zrobienia jest także w Śródmieściu. Tu zadania rowerowe były podzielone między dwie jednostki: Zarząd Terenów Publicznych i Zarząd Dróg Miejskich. Dyrektor ZTP Arkadiusz Łapkiewicz zapewnia, że do końca roku kontrapasy zostaną wyznaczone na Mokotowskiej, Nowogrodzkiej, E. Plater, Poznańskiej i Hożej.

Z kolei Mikołaj Pieńkos z ZDM deklaruje, że jesienią ruszą prace przy kontrapasie na Koszykowej między placem Konstytucji a placem Na Rozdrożu. W ramach tej inwestycji powstanie także łącznik Koszykowej z kładką nad Trasą Łazienkowską (skrajem pl. Na Rozdrożu).

Nieprędko pojedziemy natomiast pasem rowerowym na Nowym Świecie między Książęcą a Al. Jerozolimskimi. - Koncepcja tego rozwiązania została skierowana do miejskiego inżyniera ruchu. Niestety, jego opinia oznacza, że konieczne będzie objęcie zmianami skrzyżowania z Książęcą oraz ronda de Gaulle’a co sprawia, że jest to inwestycja wielokrotnie droższa i bardziej skomplikowana niż pierwotnie zakładano. ZDM podjął się analizy obejmującej skrzyżowanie z Książęcą – po jej wynikach będziemy mogli ocenić jaki będzie zakres zmian w tym rejonie – wyjaśnia Pieńkos.

Także w tym roku mają zostać wykonane ścieżki rowerowe wzdłuż Połczyńskiej i Powstańców Śląskich na Bemowie.

Ursus woli samochodem

Inna sytuacja jest w Ursusie, gdzie przeciwko pasom rowerowym wybranym w głosowaniu przez mieszkańców zbuntowali się inni mieszkańcy.

- Na etapie ich realizacji w terenie do urzędu dzielnicy wpłynęły protesty na piśmie podpisane przez zdecydowaną większość mieszkańców ulic, których wybrane z projekty dotyczyły z żądaniem natychmiastowego zaprzestania prac. Zdaniem mieszkańców realizacja projektów uniemożliwi im codzienne funkcjonowanie, m.in. z uwagi na fakt likwidacji miejsc parkingowych wzdłuż ulic - mówi Agnieszka Wall, rzeczniczka Ursusa.

Dzielnica zorganizowała spotkania z autorem projektu, mieszkańcami, inżynierem ruchu i przedstawicielami Centrum Komunikacji Społecznej. - W rezultacie uzgodniono, że dalsza realizacja projektów w ramach tego zadania zostanie zatrzymana, a projekty poddane ponownemu opracowaniu, co wymaga dodatkowych nakładów finansowych ze strony dzielnicy i będzie realizowane w miarę dostępności środków – podaje Wall.

Konkretnych terminów brak.

Rowerem pod prąd. Zobacz materiał programu "Polska i Świat":

Piotr Bakalarski

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • KGubanski

    zgłoś naruszenie odpowiedz 30.08.2016 09:20 ~KGubanski

    stopśmierdzielom~stopśmierdzielom

    pasy dla rowerów wybudowane za ciężkie pieniądze służą w najlepszym wypadku przez 6mc !!! kogo stać na takie wydatki ? czy widziales kiedyś w śniegu i 20 stopniowym mrozie rowerzystę ?płacą podatek drogowy ? nie...więc wypad

    1. Infrastrukutra rowerowa w Warszawie "pożera" promil tego, co wydatki na infrastrukturę drogową. Kogo stać na takie wydatki?
    2. Podatek drogowy zasila autostrady i drogi szybkiego ruchu. Infrastrukura miejska jest finansowana w całości z podatku dochodowego. Najwięcej pieniędzy mieszkańców idzie proporcjonanie na transport publiczny, bo najwięcej osób z niego korzysta i jest on najefektywniejszy. Potem są samochody, a rowery są w granicach błędu statystycznego.
    3. Rowerzysta na zdjęciu jedzie prawidłowo, bo pas jest jednokierunkowy. Zato samochody są zaprakowane nielegalnie.
    4. Ruch rowerowy w mieście spada na 3 miesiące, nie na 6, a nawet wtedy nie zanika całkowicie. Tak, widziałem wielokrotnie.

    Warto sprawdzić, a nie odreagowywać frustracje kopiując frazesy. Miłego dnia kolego.

  • Piękny Roman

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.08.2016 12:35 ~Piękny Roman

    Jerry~Jerry

    Może najpierw niech wyremontują chodniki bo to tylko wstyd przed gośćmi z zagranicy.

    Po co? Przecież rowerem po chodniku jeździć nie wolno.

  • Jerry

    zgłoś naruszenie odpowiedz 26.08.2016 06:39 ~Jerry

    Może najpierw niech wyremontują chodniki bo to tylko wstyd przed gośćmi z zagranicy.

  • Nie wszystko

    zgłoś naruszenie odpowiedz 25.08.2016 22:45 ~Nie wszystko

    Marek~Marek

    A dlaczego rowerzyści nie mają lusterek, tak jak WSZYSCY inni użytkownicy pojazdów?
    (A przepraszam, faktycznie, wozy końskie też ich nie mają :)

    No widzisz Marku, a wóz koński ma dyszel, a Ty go nie masz
    czego Ci szczerze współczuję

  • zabawa najważniejsza

    zgłoś naruszenie odpowiedz 25.08.2016 21:44 ~zabawa…




    real~real

    Bez sensu budować ścieżki rowerowe, jeśli prawo i tak pozwala rowerzystom jeździć i po ścieżkach i po ulicy...
    A miało być bezpieczniej. Tylko wtedy tak będzie, gdy rowerzyści będą mieli swoje drogi, a samochody swoje.
    der~der

    Prawo nie pozwala, pozwala HGW!
    To od HGW, policja i SM dostali prykaz, by nie niepokoić jej klientów.
    święte krowy~święte krowy

    I jak widać na ulicach, chodnikach i przejściach, służby karnie wypełniają ten rozkaz. Żaden rowerzysta przez policję niepokojony nie jest.
    kgkgkgk~kgkgkgk


    w jednym sie tylko nie zgodzę - o ile jest mi łatwiej jechać ulicą, w tym przypadku Puławską, bo innego wyboru nie mam prócz chodnika ułożonego z płyt betonowych, które pewnie pamiętają jeszcze zaawansowany komunizm - to nie wyobrażam sobie jechac z dzieckiem po tak ruchliwej ulicy(wylotówce z miasta) i z pzyjemnościa możnaby było korzystać z ścieżki rowerowej w tym rejonie (którą PO obiecuje od nie ostatnich a nawet poprzednich wyborów!!!!!)

    ale zgadza się, że w niektórych miejscach ścieżki rowerowe to bezsens.

    puenta jest taka, żebyście nie zapominali, że rowerzyści to nie wylko dorośli, czy kolarze, to również dzieciaki, które chcą jechać na rowerze np do Powsina, a nie mają jak bo Puławską to by je TIR pod koła wciągnął.

    PEACE


    A jak będą dzieciaki chciały kajakiem popłynąć do Powsina? Wenecję w wawie zrobisz? :)

  • Andrzej

    zgłoś naruszenie odpowiedz 25.08.2016 21:41 ~Andrzej

    qwerty~qwerty

    " Zdaniem mieszkańców realizacja projektów uniemożliwi im codzienne funkcjonowanie, m.in. z uwagi na fakt likwidacji miejsc parkingowych wzdłuż ulic"

    No tak, darmowe parkowanie należy się kierowcy jak psu buda.
    A wszelkich wrogów tej idei tzn. rowerzystów i pieszych należy zniszczyć.

    A z jakiej racji rowerzystom należy się całkowicie darmowa ścieżka?????
    I nie zauważyłeś że w większości te ścieżki powstają kosztem chodników dla pieszych? Dla jakiej ideologi chcesz NISZCZYĆ PIESZYCH???

  • kasa

    zgłoś naruszenie odpowiedz 25.08.2016 21:37 ~kasa


    qwerty~qwerty

    " Zdaniem mieszkańców realizacja projektów uniemożliwi im codzienne funkcjonowanie, m.in. z uwagi na fakt likwidacji miejsc parkingowych wzdłuż ulic"

    No tak, darmowe parkowanie należy się kierowcy jak psu buda.
    A wszelkich wrogów tej idei tzn. rowerzystów i pieszych należy zniszczyć.
    bekazkierowcow~bekazkierowcow

    No pewnie! Ja sobie właśnie jacht kupiłem i czekam aż miasto mi port albo lepiej stocznie wybuduje przed domem! Oczywiście darmową!


    Poproś Puchalskiego, on takie rzeczy załatwia od ręki :)

  • mama

    zgłoś naruszenie odpowiedz 25.08.2016 21:34 ~mama





    real~real

    Bez sensu budować ścieżki rowerowe, jeśli prawo i tak pozwala rowerzystom jeździć i po ścieżkach i po ulicy...
    A miało być bezpieczniej. Tylko wtedy tak będzie, gdy rowerzyści będą mieli swoje drogi, a samochody swoje.
    der~der

    Prawo nie pozwala, pozwala HGW!
    To od HGW, policja i SM dostali prykaz, by nie niepokoić jej klientów.
    święte krowy~święte krowy

    I jak widać na ulicach, chodnikach i przejściach, służby karnie wypełniają ten rozkaz. Żaden rowerzysta przez policję niepokojony nie jest.
    kgkgkgk~kgkgkgk


    w jednym sie tylko nie zgodzę - o ile jest mi łatwiej jechać ulicą, w tym przypadku Puławską, bo innego wyboru nie mam prócz chodnika ułożonego z płyt betonowych, które pewnie pamiętają jeszcze zaawansowany komunizm - to nie wyobrażam sobie jechac z dzieckiem po tak ruchliwej ulicy(wylotówce z miasta) i z pzyjemnościa możnaby było korzystać z ścieżki rowerowej w tym rejonie (którą PO obiecuje od nie ostatnich a nawet poprzednich wyborów!!!!!)

    ale zgadza się, że w niektórych miejscach ścieżki rowerowe to bezsens.

    puenta jest taka, żebyście nie zapominali, że rowerzyści to nie wylko dorośli, czy kolarze, to również dzieciaki, które chcą jechać na rowerze np do Powsina, a nie mają jak bo Puławską to by je TIR pod koła wciągnął.

    PEACE

    Piękny Roman~Piękny Roman

    Gdyby nie krzykacze robiący więcej złego niż dobrego, to do tego Powsina (cyz gdzie tam chcecie) spokojnie byście dojechali chodnikiem (byle z kulturą).
    Ale lobby się rozwrzeszczało, zaczęło domagać cudów, więc macie. Od przyszłego roku mają się wziąć za pedalarzy i zacząć walić mandaty. Oj polecą głowy, polecą.
    Szkoda tylko, że ucierpią NORMALNI rowerzyści, którzy widząc bezsens w wielu miejscach wolą spokojnie, spacerowo jechać po chodniku.

    Wynocha z chodników z rowerami!

  • Marek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 25.08.2016 21:26 ~Marek

    qwerty~qwerty

    " Zdaniem mieszkańców realizacja projektów uniemożliwi im codzienne funkcjonowanie, m.in. z uwagi na fakt likwidacji miejsc parkingowych wzdłuż ulic"

    No tak, darmowe parkowanie należy się kierowcy jak psu buda.
    A wszelkich wrogów tej idei tzn. rowerzystów i pieszych należy zniszczyć.

    No masz rację, lepiej miejsca parkingowe i chodniki zastąpić darmowymi ścieżkami rowerowymi! Dla 3% ruchu jaki generują rowerki.
    Troszeczkę logiki proszę, chociaż wiem że wymagam za dużo :)

  • bekazkierowcow

    zgłoś naruszenie odpowiedz 25.08.2016 21:12 ~bekazkierowcow

    qwerty~qwerty

    " Zdaniem mieszkańców realizacja projektów uniemożliwi im codzienne funkcjonowanie, m.in. z uwagi na fakt likwidacji miejsc parkingowych wzdłuż ulic"

    No tak, darmowe parkowanie należy się kierowcy jak psu buda.
    A wszelkich wrogów tej idei tzn. rowerzystów i pieszych należy zniszczyć.

    No pewnie! Ja sobie właśnie jacht kupiłem i czekam aż miasto mi port albo lepiej stocznie wybuduje przed domem! Oczywiście darmową!

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

"Żyj i daj żyć. Nie parkuj na przejściach dla pieszych"

"Żyj i daj żyć. Nie parkuj na przejściach dla pieszych"

Motto, które umieścił na swoim aucie kierowca tego auta wyraźnie nie przyświeca jemu samemu. Samochód postawił na ulicy Dąbrowskiego, a dokładniej - na... WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »