Informacje

29.03.2018 06:35 nowy wygląd Górczewskiej

Miejsce drzew jest w parku, nie przy ulicy. "Po tej lekturze nie zaśniecie"

SERWISY:

Kontrowersyjne stanowisko władz Woli w sprawie wyglądu Górczewskiej po budowie metra. Burmistrz dzielnicy - w oficjalnym piśmie - zaapelował, aby zrezygnować z drzew w pasie drogi. Przekonywał, że zieleń m.in. zasłania znaki i niszczy ciężarówki. Po burzliwej dyskusji w sieci burmistrz Krzysztof Strzałkowski przyznał się do błędu i obiecał nowe stanowisko dzielnicy w tej sprawie.

"Jaka będzie nowa Górczewska? Urząd naszej dzielnicy zabrał głos w dyskusji o koncepcji tej ulicy. Po tej lekturze nie będziecie mogli zasnąć! Upubliczniamy mrożący krew w żyłach opis katastrofalnych skutków ...stosowania zieleni wzdłuż dróg" - drwią na swoim profilu na Facebooku aktywiści stowarzyszenia Wola Mieszkańców. To oni dotarli do dokumentu i zamieścili go w internecie.

Zieleń w parku, nie na ulicy

Stanowisko podpisane przez burmistrza dzielnicy Krzysztofa Strzałkowskiego nie pozostawia wątpliwości: zieleń w pasie drogi jest niedopuszczalna. "Drzewa, krzewy i trawniki powinny być lokalizowane na terenach, których funkcje to przewidują. Takimi miejscami są lasy, parki, skwery poza pasem drogowym, podwórka i tereny osiedlowe" - czytamy w dokumencie.

Burmistrz przekonuje, że "roślinność, rozrastając się w drodze zasłania znaki drogowe, które są strategicznym narzędziem do zarządzania ruchem i zapewnienia bezpieczeństwa". Dalej podkreśla, że przez szpalery drzew kierowcy "nie są w stanie widzieć, co się dzieje na chodniku czy ścieżce rowerowej", a mieszkańcy mają utrudniony wyjazd ze swoich posesji.

 

 

A to nie wszystko. Lista argumentów przeciwko zieleni przyulicznej jest - według Strzałkowskiego - naprawdę długa. Burmistrz wylicza między innymi niszczenie samochodów ciężarowych (które zaczepiają o gałęzie drzew), zapychanie kratek ściekowych przez opadające liście - a co za tym idzie powstawanie kałuż i ochlapywanie pieszych, czy też nierównomierne odmarzanie nawierzchni jezdni przez rzucany przez drzewa cień.

"Powyższe negatywne skutki sadzenia roślin w pasie drogowym powinny być brane pod uwagę przy każdym planowanym nasadzeniu (…). Niestety dotychczasowe rozważania wskazują na tendencję zalesiania ulicy Górczewskiej, co jest kierunkiem odwrotnym do logicznego i pożądanego" - konkluduje Strzałkowski w stanowisku.

Zielone korytarze wizytówkami Warszawy

Opinia władz Woli jest sprzeczna z działaniami, które w sferze zieleni przyulicznej propaguje stołeczny ratusz z wiceprezydentem Michałem Olszewskim na czele. W ubiegłym roku zapowiedziano szeroki program zazieleniania kilkudziesięciu arterii w całym mieście. Miały stać się "prawdziwą wizytówką Warszawy".

- Odchodzimy od dominującego w poprzednich epokach podejścia, że ulice są wyłącznie dla samochodów. Widzimy w nich niewykorzystany potencjał. Mogą one służyć nie tylko walce ze smogiem lecz także wzbogacać biologiczne funkcjonowanie miasta - mówił w maju ubiegłego roku Olszewski. - Zieleń przy ulicach będzie dawać Warszawie prawdziwy oddech. Jak tylko drzewa podrosną sprawią, że będziemy poruszać się między dzielnicami w zielonych korytarzach - wtórował mu dyrektor Zarządu Zieleni Marek Piwowarski.

Kiedy zapytaliśmy (na Twitterze) wiceprezydenta Olszewskiego o opinię stanowiska wolskich urzędników, odpowiedział ostrożnie: "Nie odbieram nikomu prawa do zajęcia stanowiska/opinii, choć często się z nimi nie zgadzam. W swojej pracy dostaję często skrajne opinie w tej samej sprawie. Znając @KStrzalkowski akurat jestem przekonany, że znajdziemy dobre rozwiązanie" - napisał.

 

"Drzewa atakują kierowców"

Stanowisko Strzałkowskiego wywołało dyskusję w mediach społecznościowych. "Drzewa atakują kierowców, rowerzystów, pieszych. Przy takim podejściu zamieszkamy w betonowo-smogowej dżungli! Protestujemy!" - napisała Aneta Skubida, szefowa Woli Mieszkańców i lokalna radna.

"Kuriozalne stanowisko burmistrza Woli w sprawie ul. Górczewskiej. Nie chce drzew wzdłuż ulicy bo są niebezpieczne (!). To jest prawdziwa twarz rządów PO w Warszawie, z takimi ludźmi @trzaskowski_ będzie chciał walczyć o swoje smart city" - skomentował z kolei Jan Mencwel, prezes Miasto Jest Nasze.

Przeciwnego zdania był za to dzielnicowy radny Platformy Obywatelskiej Kamil Giemza.  "Odpowiedź mieszkańców na pytanie, czy chcą paraliżu komunikacyjnego z kopcącymi samochodami pod oknami, jest oczywista. Wystarczy porozmawiać, a nie forsować ideologiczne rozwiązania wygodne dla młodych osób pracujących zdalnie" - stwierdził w trakcie dyskusji na Twitterze.

Burmistrz: przyznaję się do błędu

Ostatecznie burmistrz wycofał się ze stanowiska i zapowiedział, że zostanie ono zmienione. - To była techniczna opinia do Biura Mobilności. Przyznaję, że trzeba się z niej wycofać. Jest pełna sformułowań, które absolutnie się nie bronią - powiedział w rozmowie z tvnwarszawa.pl Strzałkowski. - Przyznaję się do błędu. Przyjąłem argumentację tylko jednej ze stron, czyli drogowców. Trzeba to zmienić - dodał.

 



Górczewską czekają zmiany w związku z budową metra. Obecnie jej znaczna część jest placem budowy - zamkniętym dla mieszkańców, dostępnym tylko dla komunikacji publicznej i służb miejskich. Burmistrz Strzałkowski uprzedza, że dyskusja o przyszłym wyglądzie jednej z głównych wolskich arterii może być trudna.

- Grupa osób, którzy chcą zwężania ulic jest głośna, ale wąska. Wola jest dość konserwatywna jeśli chodzi o tego typu zmiany - zapowiada. I dodaje, że jego zdaniem remont Górczewskiej powinien być po pierwsze - przeprowadzany etapami, a po drugie - poprzedzony dokładnymi analizami ruchu.

>> Zobacz jak wygląda budowa II linii metra na Woli <<

Karolina Wiśniewska

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Co za patałach

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.04.2018 14:27 ~Co za patałach

    Czy już ten IDIOTA został zdymisionowany? IDIOCI mnie denerwują.....

  • Marcin

    zgłoś naruszenie odpowiedz 31.03.2018 11:53 ~Marcin

    efr~efr

    Nie chcę drzew wzdłuż ulic, w razie wypadku nie chcę roztrzaskać się o drzewo.

    Dlaczego miałbyś się roztrzaskać o drzewo? Jeździsz 100 km/h po mieście? W razie wypadku lepiej roztrzaskać pieszych?

  • efr

    zgłoś naruszenie odpowiedz 30.03.2018 09:38 ~efr

    Nie chcę drzew wzdłuż ulic, w razie wypadku nie chcę roztrzaskać się o drzewo.

  • Wars

    zgłoś naruszenie odpowiedz 29.03.2018 18:15 ~Wars

    Piszecie głupoty nie mając pojęcia, o tym, że o zieleń trzeba dbać, aby nie stanowiła zgrożenia dla zdrowi i życia. Jest wiele miejsc w W-wie, gdzie gałęzie drzew spadają na ludzi i samochody. Przykładem jest ul. "Marcelego" Andersa. Pomimo zgłosznia o występującym zagrożeniu (ponad rok temu) nie została podjęta interwencja służb odpowiedzialnych za utrzymanie zieleni. Pewnie czekają na kolejną wichurę, która zniszczy kilka samochodów (tak było w ubiegłym roku), albo pozbawi zdrowia lub życia osoby poruszające się chodnikiem. Jak nie macie wiedzy w temacie, to nie zabierajcie głosu.

  • mdm

    zgłoś naruszenie odpowiedz 29.03.2018 17:29 ~mdm

    Nie, no lepsi od Szyszki. Kto by się spodziewał.

  • www

    zgłoś naruszenie odpowiedz 29.03.2018 17:22 ~www

    bp1~bp1

    Żadnego zwężania Górczewskiej. Tylko odbudowa zgodna ze stanem sprzed wykopalisk pod metro. Już przykład Świętokrzyskiej powinien urzędasów nauczyć czegoś. Newralgiczna ulica a jaki jest stan przejezdność i możliwość parkowania to wszyscy widzimy.

    Wlasnie przyklad Swietokrzyskiej przyjazdnej i mniej samochodowej sprawia ze chcemy wiecej. kAzdy kto byl na starej i nowej Swietokrzyskiej wie ze jest lepiej, juz nie jest autostrada ,polecam!

  • Bunia

    zgłoś naruszenie odpowiedz 29.03.2018 13:12 ~Bunia

    Taaa zabetonować wszystko!! zniszczyć park! stawiać bloki i biurowce oraz pomniki wszewdzie! Wyciąć wszystko!!


    Idą wybory --mieszkańcy otrząśnijcie się! Po co Wam tacy włodarze!!

  • izzy

    zgłoś naruszenie odpowiedz 29.03.2018 11:42 ~izzy


    lesta~lesta

    Oczywiście, że słuszna decyzja-drzewa tak, ale nie przy drogach i ulicach. Są inne rozwiązania dot. architektury zieleni. Zgadzam się ze wszystkimi argumentami mówiącymi tu o niesadzeniu drzew przy szlakach komunikacyjnych. Dlaczego na ulicach i drogach innych miast Europy (tej bardziej światłej) jest czysto? Można np.jeździć czystym samochodem pomimo opadów deszczu. Budowa i remonty ulic i dróg w Polsce to tragizm! Wzorce z lat głębokiej komuny (może poza drogami S i autostradami). Czy ktoś z tej grupy kochającej drzewa przy ulicach i drogach był na zachodzie i przyjrzał się rozwiązaniom zapewniającym czystość i bezpieczeństwo na chodnikach i drogach?
    parowkozerca~parowkozerca

    Nie wiem, czy byłeś w Londynie, czy Paryżu, ale raczej te miasta wziąłbym za przykład, a nie Berlin Wschodni... Np. Strand od Fleet St do Wellington St, albo Great Dover St...

    Chyba raczej TY nigdzie nie byłeś... wszędzie są drzewa przy drogach a zwłaszcza przy ulicach śródmiejskich. Ostatnio byłem w hiszpańskiej Walencji - cudnie zadrzewionych ulic można im pozazdrościć. A na czas weekendów i dni świątecznych zamyka się centrum przeznaczając je dla pieszych. Jest fantastycznie zaaranżowana "mała architektura" i nie ma już prawie nigdzie kostki betonowej.
    I jeszcze a propos, częściej myj samochód...

  • STOP budowie w Parku

    zgłoś naruszenie odpowiedz 29.03.2018 11:36 ~STOP…

    Dlaczego władze Dzielnicy Wola chcą wyciąć drzewa i wybudować Wolskie Centrum Kultury w Parku Szymańskiego??? "dodając" przy okazji drugi amfiteatr w odległości 300 metrów od tego, który już jest???
    Jak nakłonić ich do zmiany lokalizacji?? Rado Dzielnicy i Miasta dlaczego się na to zgadzacie???
    Informacje - Facebook: STOP Zabudowie Parku Szymańskiego

  • bp1

    zgłoś naruszenie odpowiedz 29.03.2018 11:35 ~bp1

    Żadnego zwężania Górczewskiej. Tylko odbudowa zgodna ze stanem sprzed wykopalisk pod metro. Już przykład Świętokrzyskiej powinien urzędasów nauczyć czegoś. Newralgiczna ulica a jaki jest stan przejezdność i możliwość parkowania to wszyscy widzimy.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Samotne auto pośród błękitu. "Trudno komentować głupotę"

Samotne auto pośród błękitu. "Trudno komentować głupotę"

Elegancki samochód osobowy stojący samotnie pośrodku wielkiej plamy błękitu wypatrzył jeden z naszych czytelników. Wysłał zdjęcia na Kontakt 24. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »