Informacje

15.01.2015 19:57 704 mln zł deficytu

Miasto wyda 15 mld zł, najwięcej na edukację. Radni przyjęli budżet

SERWISY:


Stołeczni radni przyjęli w czwartek projekt budżetu Warszawy na 2015 r. Planowane dochody mają wynieść 14 mld 163 mln zł, a wydatki – 14 mld 866 mln zł. Prezydent Hanna Gronkiewicz-Waltz przekonywała, że budżet jest przejrzysty i zapewni prawidłowe funkcjonowanie miasta i jego rozwój.

Zapisany w uchwale budżetowej bilans dochodów i wydatków oznacza deficyt na poziomie 704 mln zł. Po przyjęciu uchwały budżetowej Gronkiewicz-Waltz podziękowała klubowi PO, opozycji, a także "tym wszystkim, którzy pracowali nad budżetem".

Głosowanie nad budżetem zostało powtórzone, ze względu na błąd przy zliczaniu głosu jednego radnego. Jednak i za drugim razem większość radnych poparła zaproponowany budżet.

Najwięcej na edukację

Największa kwota w 2015 r. w wydatkach bieżących ma być przeznaczona na edukację.

- Największa suma to są wydatki na edukację, które zaplanowane są w wysokości 2 mld 846 mln zł. To jest prawie 70 mln więcej niż w roku ubiegłym - mówiła Gronkiewicz-Waltz przedstawiając radnym założenia budżetu. Pieniądze, jak powiedziała, zostaną przeznaczone m.in. na budowę nowych żłobków, przedszkoli i szkół. Nowe żłobki mają powstać m.in. na Bielanach i Woli, przedszkole na Wilanowie, a gimnazjum na Białołęce.

Na kolejnym miejscu w wydatkach stolicy znajduje się transport i komunikacja miejska. Wydatki na zakup usług przewozowych mają osiągnąć kwotę 2 mld 479 mln zł, a szacowane dochody ze sprzedaży biletów komunikacji miejskiej – 816 mln zł. Gronkiewicz-Waltz zapowiedziała również, że miasto nie planuje podwyżek cen biletów komunikacji miejskiej.

Zmodernizują Stegny

Na kulturę w 2015 r. ma być przeznaczone 370 mln zł, czyli o 3 proc. więcej niż w 2014 r. zaznaczyła Gronkiewicz-Waltz. Na sport miasto zamierza wydać 108 mln zł.

- O ponad 5 proc. więcej niż w zeszłym roku - zauważyła. - Najważniejszą inwestycją będzie modernizacja toru łyżwiarskiego Stegny. Na ten cel będzie w tym roku wydany 1 mln zł - zapowiedziała.

Gronkiewicz-Waltz przedstawiła także pięć największych inwestycji w 2015 r. Mają to być kolejno: projekt i budowa II linii metra (311 mln zł), budowa Trasy Świętokrzyskiej (219 mln zł), budowa ul. Nowolazurowej (129 mln zł), modernizacja ciągu ulic Marsa-Żołnierska (102 mln zł) i rozbudowa ulic Zwoleńskiej i Żegańskiej (78 mln zł).

Ćwierć miliarda na Pragę

Przyjęcie uchwały ws. budżetu oznacza zielone światło dla realizacji 336 projektów wybranych w pierwszej edycji budżetu partycypacyjnego, w ramach którego do podziały było ponad 26 mln zł.

Jak powiedział PAP wiceprezydent Michał Olszewski w 2015 r. ok 250 mln zł zostanie przeznaczonych na rewitalizację obszaru Pragi.

- Większa część tej kwoty jest dzisiaj jeszcze nie rozdysponowana, natomiast pierwszeństwo w wydawaniu tych środków będzie miało budownictwo mieszkaniowe na Pradze. Te środki będą stopniowo zabezpieczane i będziemy finansowo zasilali nasze spółki TBS, po to, żeby mogły rozpocząć modernizację obiektów na Pradze - zapowiedział Olszewski.

PIS: to jest porażka inwestycyjna

Przeciw projektowi budżetu głosował opozycyjny PiS. Przewodniczący klubu radnych PiS w Radzie Warszawy Jarosław Krajewski argumentował, że budżet oznacza zahamowanie ważnych inwestycji w mieście.

- To jest porażka inwestycyjna Hanny Gronkiewicz-Waltz i Platformy Obywatelskiej, ale również złe informacje dla mieszkańców Warszawy. Z jednej strony mamy najmniejsze planowane wydatki inwestycyjne od 8 lat – to oznacza, że nie będzie budowana obwodnica śródmiejska, most Krasińskiego oraz nie będą kontynuowane prace związane z budową metra na Gocław - powiedział Krajewski.

Poprawki opozycji odrzucone

Przewodniczący klubu radnych PiS zgłosił osiem poprawek odnoszących się do planowanych wydatków Warszawy w 2015 r. Wśród nich znalazły się punkty, w których postulował m.in. przyśpieszenie budowy obwodnicy śródmiejskiej, zabezpieczenie środków na budowę II linii metra na Gocław oraz zwiększenie środków na wsparcie organizacyjno-prawne dla lokatorów z reprywatyzowanych budynków. Wszystkie zostały odrzucone.

Prognoza na prawie 30 lat

Na tej samej sesji radni przyjęli uchwałę ws. Wieloletniej Prognozy Finansowej Warszawy na lata 2015-2042.

Główne kierunki inwestowania ujęte w tym dokumencie to: budowa II linii metra, budowa obwodnicy Śródmiejskiej, rewitalizacja obszaru Pragi, budownictwo społeczne, dzielnica Wisła, centra lokalne, Szpital Południowy i Muzeum Sztuki Nowoczesnej.

- Wieloletnia Prognoza Finansowa to dokument wymagany ustawą o finansach publicznych w zakresie prognozy planowania. Bilansuje się w nim wydatki z dochodami w skali wieloletniej. Są to głównie inwestycje i projekty unijne, co do których realizacji zobligowane jest miasto - wyjaśnił Olszewski.

Tak w listopadzie prezydent podsumowała dotychczasowe inwestycje i obiecała kolejne:

PAP/jk/b

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • komPrOmitacja

    zgłoś naruszenie odpowiedz 16.01.2015 15:10 ~komPrOmitacja

    WAW~WAW

    A ile z tego na wynagrodzenia dla miejskich urzedników????

    Właśnie, kiełbasiane premie już pobrane? Gdzie jest druga linia metra?

  • qwerty

    zgłoś naruszenie odpowiedz 16.01.2015 15:06 ~qwerty

    PODWARSZAWIAK~PODWARSZAWIAK

    Z czego kilkaset milionów sfinansuje linie 7xx, 8xx i Sxx, którymi będą odjeżdżać osoby niepłacące w Warszawie podatków a ich gminy nie dołożą ani do zakupu nowych autobusów ani nie pokryją wolniejszej amortyzacji obecnych.
    [/cytat_2074994]
    Panie qwerty jako podwarszawiak odpowiadam:
    1. Gminy, na terenie których kursują linie 7xx, 8xx i Sxx dopłacają do ich funkcjonowania.
    2. Bilety na drugą strefę są dwa razy droższe, niż na pierwszą
    Sumując 1+2 - mieszkańcy dt\rugiej strefy dwukrotnie dopłacaja do funkcjonowaniatych linii. Po raz pierwszy ze swoich podatków, a po raz drugi kupując droższe bilety.
    3. Miastu chodzi o to, by podwarszawskie słoiki zostawiały auta pod domami i do pracy przyjeżdzzały komunikacją. No chyba, żeby chciałbyś aby te ok. pół milona aut z Legionowa, Łomianek, Otwocka, itd, itp miały CODZIENNIE wjeżdżać do Warszawy?
    Ciśnie mi się jeszcze kilka epitetów na Twój temat, ale jako potomek warszawiaków wypędzonych w październiku 1944, powstrzymam się.
    PS. Pozdrów rodzinę z...


    Panie PODWARSZAWIAK.
    1. Miasta owszem dopłacają, ale pokrywa to tylko ok. 40% kosztów, o czym pisał ZTM.
    Nie ma też słowa o tym, czy w tych kosztach jest cena zakupu autobusów, za które płaci miasto Warszawa.

    2. Ponownie: nawet dwukrotnie droższe bilety nie pokrywająwszystkich kosztów. Oby pokryć wszystkie koszty bilet jednorazowy na strefy 1+2 musiałby kosztować 17.50zł.

    3. Te pół miliona aut można zostawić pod domami w inny sposób. Opodatkować przejazd mostami, wiaduktami i tunelami dla osób niepłacących podatków w Warszawie i wprowadzić wyższe opłaty za parkowanie. To powinno wystarczyć do ograniczenia wjazdów.
    Twoje pochodzenie nie ma dla mnie znaczenia możesz być z Warszawy, możesz być z Zamościa albo i z Krasnojarska jeśli tylko płacisz PIT w Warszawie.

  • WAW

    zgłoś naruszenie odpowiedz 16.01.2015 12:11 ~WAW

    A ile z tego na wynagrodzenia dla miejskich urzedników????

  • onn

    zgłoś naruszenie odpowiedz 16.01.2015 10:32 ~onn

    W związku ze zbliżającą się modernizacją torowisk na trasie średnicowej i planowanym zamknięciu Targowej na rok, powinni skupić się na Trasie Świętokrzyskiej, bo to będzie właściwie jedyny rozsądny objazd (jak najszybsze połączenie Sokolej z Kijowską)

  • BogdanK

    zgłoś naruszenie odpowiedz 16.01.2015 00:36 ~BogdanK

    Do PODWARSZAWIAKA
    Twoje rozumowanie w pkt.3 jest jak najbardziej sensowne. Niestety w swojej kalkulacji w pkt.2 nie uwzględniasz rzeczywistych kosztów komunikacji ponoszonych przez Warszawę. Obecnie ceny biletów komunikacji miejskiej w Wawie pokrywają ok.1/3 kosztów. Jest to średnia dla całej warszawskiej komunikacji. Przykładowo przejazdy metrem lub liniami podmiejskimi są jeszcze bardziej deficytowe. Resztę kosztów tj. ok.2/3 pokrywane jest z budżetu miasta, który składa się między innymi z podatków mieszkańców. Ale liczmy, że to 1/3 rzeczywistych kosztów.
    I tak:
    Bilet 90-dniowy 1 strefa 280zł - rzeczywista cena ponad 800zł
    Bilet 90-dniowy 1i2 strefa 536zł - rzeczywista cena ponad 1600zł.
    I teraz pytanie do Ciebie. Czy jesteś przekonany, że Twoja gmina płaci Warszawie kwartalnie ok.1100zł. Ja niestety nie mam takiej wiedzy i bardzo w to wątpię.
    Pozdrawiam.

  • PODWARSZAWIAK

    zgłoś naruszenie odpowiedz 15.01.2015 21:46 ~PODWARSZAWIAK

    qwerty~qwerty

    "Wydatki na zakup usług przewozowych mają osiągnąć kwotę 2 mld 479 mln zł"

    Z czego kilkaset milionów sfinansuje linie 7xx, 8xx i Sxx, którymi będą odjeżdżać osoby niepłacące w Warszawie podatków a ich gminy nie dołożą ani do zakupu nowych autobusów ani nie pokryją wolniejszej amortyzacji obecnych.

    Panie qwerty jako podwarszawiak odpowiadam:
    1. Gminy, na terenie których kursują linie 7xx, 8xx i Sxx dopłacają do ich funkcjonowania.
    2. Bilety na drugą strefę są dwa razy droższe, niż na pierwszą
    Sumując 1+2 - mieszkańcy dt\rugiej strefy dwukrotnie dopłacaja do funkcjonowaniatych linii. Po raz pierwszy ze swoich podatków, a po raz drugi kupując droższe bilety.
    3. Miastu chodzi o to, by podwarszawskie słoiki zostawiały auta pod domami i do pracy przyjeżdzzały komunikacją. No chyba, żeby chciałbyś aby te ok. pół milona aut z Legionowa, Łomianek, Otwocka, itd, itp miały CODZIENNIE wjeżdżać do Warszawy?
    Ciśnie mi się jeszcze kilka epitetów na Twój temat, ale jako potomek warszawiaków wypędzonych w październiku 1944, powstrzymam się.
    PS. Pozdrów rodzinę z...

  • hehe

    zgłoś naruszenie odpowiedz 15.01.2015 19:37 ~hehe

    PiS: to jest porażka inwestycyjna.
    Odezwali się eksperci od inwestycji.

  • qwerty

    zgłoś naruszenie odpowiedz 15.01.2015 19:19 ~qwerty

    "Wydatki na zakup usług przewozowych mają osiągnąć kwotę 2 mld 479 mln zł"

    Z czego kilkaset milionów sfinansuje linie 7xx, 8xx i Sxx, którymi będą odjeżdżać osoby niepłacące w Warszawie podatków a ich gminy nie dołożą ani do zakupu nowych autobusów ani nie pokryją wolniejszej amortyzacji obecnych.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »