Informacje

29.06.2015 12:01 rocznica wydarzenia komunikacyjnego

Miały zastąpić zdezelowane tramwaje. Pierwszy jeździł w asyście wojska

SERWISY:


Równo 95 lat temu uruchomiono w Warszawie pierwszą linię autobusową, kursującą pomiędzy placem Zamkowym a pl. Zbawiciela. Obsługiwały ją pojazdy marki Saurer. Zobacz zdjęcia starych warszawskich autobusów.

Początek XX wieku - ówczesne władze carskie zapatrywały się jeszcze dość sceptycznie na autobusy. Priorytetem były tramwaje. W 1909 roku przeprowadzono jedynie wstępne testy omnibusu (jak zwano wówczas autobusy).

Zajezdnia przy remizach

Sytuacja zmieniła się dopiero po odzyskaniu niepodległości przez Polskę. Wówczas tramwaje zostały przejęte przez władze miasta. Jednym z powodów zmiany polityki transportowej był tragiczny stan mocno wyeksploatowanego i rozkradzionego taboru tramwajowego.

"Dlatego w połowie 1919 roku w Austrii i Niemczech zamówiono 56 autobusów marki Saurer i Benz-Gaggenau, a pod koniec roku przystąpiono do budowy pierwszych zajezdni autobusowych przy istniejących remizach tramwajowych. Rok później powołano Wydział Ruchu Autobusowego, a w połowie roku do Warszawy przyjechała z Wiednia pierwsza partia autobusów piętrowych Saurer" – przypominają urzędnicy ze stołecznego ratusza.

W asyście wojska

Komunikację autobusową planowano uruchomić pod koniec sierpnia 1920 r. Jednak z powodu rozpoczętego strajku tramwajarzy i innych pracowników miejskich przedsiębiorstw autobusy musiały wyjechać na ulice wcześniej. Stało się to 29 czerwca.

Linia z pl. Zamkowego na pl. Zbawiciela kursowała... w asyście wojska i policji.

Przez 5 kolejnych lat liczba warszawskich linii autobusowych wahała się od 2 do 4.



WIĘCEJ ARCHIWALNYCH ZDJĘĆ WARSZAWY NA STRONIE NARODOWEGO ARCHIWUM CYFROWEGO.

Zabytkowe autobusy z największej kolekcji w Polsce można było oglądać w kwietniu w Warszawie:

Więcej o historii warszawskich autobusów można przeczytać w okolicznościowym albumie "Warszawskie autobusy. Najpiękniejsze fotografie", wydanym przez Miejskie Zakłady Autobusowe, który dziś trafił do księgarń.

ran

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Jan

    zgłoś naruszenie odpowiedz 30.06.2015 14:57 ~Jan

    @waw, sam jesteś jeden wielki bubel

  • Yami

    zgłoś naruszenie odpowiedz 29.06.2015 21:17 ~Yami


    qwerty~qwerty

    W 2015 roku niewiele się zmieniło.
    Tramwaje jak były tak są zdezelowane, ponad 60% z nich wciąż wysokopodłogowa i bez klimatyzacji.
    Natomiast autobusy w 100% niskopodłogowe, w dużej części klimatyzowane, no i mają więcej miejsc siedzących.
    waw~waw

    Po stokroć wolę stare stopiątki od Swingów, w których latem mrozi zimą gorąco i smród moczu w "loży honorowej". A w dodatku Swingi mają rozruch i hamowanie zerojedynkowe, wielki bydgoski bubel ...


    Dokładnie, latem można zapalenia płuc się nabawić w swingach, a przy hamowaniu nawet młoda, wysportowana osoba leci na łeb na szyję. Do autobusów nie mam zastrzeżeń.

  • Wajchowy

    zgłoś naruszenie odpowiedz 29.06.2015 21:16 ~Wajchowy


    qwerty~qwerty

    W 2015 roku niewiele się zmieniło.
    Tramwaje jak były tak są zdezelowane, ponad 60% z nich wciąż wysokopodłogowa i bez klimatyzacji.
    Natomiast autobusy w 100% niskopodłogowe, w dużej części klimatyzowane, no i mają więcej miejsc siedzących.
    waw~waw

    Po stokroć wolę stare stopiątki od Swingów, w których latem mrozi zimą gorąco i smród moczu w "loży honorowej". A w dodatku Swingi mają rozruch i hamowanie zerojedynkowe, wielki bydgoski bubel ...

    Napisz wprost, że ten śmierdzący mocz, to zapewne dokładany osobiście do każdego egzemplarza mocz Prezesa Pesy, tak jak i złośliwie zablokowana przez Prezesa klimatyzacja która ma tylko dwie pozycje, czyli albo mrozi albo grzeje.

    A tak w ogóle, to takim malkontentom jak ty, mawiano kiedyś: gówn... chłopu nie zegarek!

  • waw

    zgłoś naruszenie odpowiedz 29.06.2015 20:26 ~waw

    qwerty~qwerty

    W 2015 roku niewiele się zmieniło.
    Tramwaje jak były tak są zdezelowane, ponad 60% z nich wciąż wysokopodłogowa i bez klimatyzacji.
    Natomiast autobusy w 100% niskopodłogowe, w dużej części klimatyzowane, no i mają więcej miejsc siedzących.

    Po stokroć wolę stare stopiątki od Swingów, w których latem mrozi zimą gorąco i smród moczu w "loży honorowej". A w dodatku Swingi mają rozruch i hamowanie zerojedynkowe, wielki bydgoski bubel ...

  • qwerty

    zgłoś naruszenie odpowiedz 29.06.2015 18:24 ~qwerty

    W 2015 roku niewiele się zmieniło.
    Tramwaje jak były tak są zdezelowane, ponad 60% z nich wciąż wysokopodłogowa i bez klimatyzacji.
    Natomiast autobusy w 100% niskopodłogowe, w dużej części klimatyzowane, no i mają więcej miejsc siedzących.

  • Iziu

    zgłoś naruszenie odpowiedz 29.06.2015 17:11 ~Iziu

    Warszawskie autobusy. Najpiękniejsze fotografie", wydanym przez Miejskie Zakłady Autobusowe, który dziś trafił do księgarń. Nie . Książke wydało wydawnictwo RM

  • rrrr

    zgłoś naruszenie odpowiedz 29.06.2015 14:42 ~rrrr

    WAW~WAW

    to były czasy była moc były checi :) tworzenia czegos .. uhmmm



    Nie "czegos", tylko POLSKI.

  • gaga

    zgłoś naruszenie odpowiedz 29.06.2015 14:40 ~gaga

    i tak ludzie dużo chodzili, bo tanio nie było, a biedniejszych nie było stać.

  • Rurex

    zgłoś naruszenie odpowiedz 29.06.2015 13:47 ~Rurex

    MZA i tak ma w nosie mieszkańców. W poprzednią sobotę był z tej okazji jubel dla związkowców, a mieszkańcom figa. 5 lat temu była parada autobusów, całodzienna impreza. Dzis nie będzie nic, bo mieszkańcy sie nie liczą.

  • Dziadek tetryk

    zgłoś naruszenie odpowiedz 29.06.2015 13:42 ~Dziadek tetryk

    Z tymi tramwajami to bez przesady. Bo w 1918 roku nic nie było zdezelowane. Tabor miał zaledwie 13 lat i był eksploatowany jak należy, czego dowodem był fakt, że te niby "zdezelowane" wozy (czyli pierwszych serii A, B i C) jeździły aż do 1958 roku.

    Natomiast autobusy zostały wprowadzone jako wzmocnienie coraz bardziej rozwijającego sie miasta. I niestety większość z nich, ww wrześniu 1939 roku została "wyprowadzona" przez naszych ministrów i innych urzędników państwowych, którzy wraz z rodzinami i dobytkiem zwiali z Warszawy do Rumunii, pod szczytnym hasłem "ewakuacji"

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »