Informacje

20.02.2019 17:47 Jacek Bartosiak odchodzi

Miał przygotować superlotnisko. Zrezygnował

SERWISY:


Jacek Bartosiak zrezygnował z funkcji prezesa Centralnego Portu Komunikacyjnego - poinformowała spółka. Bartosiak piastował to stanowisko raptem cztery miesiące. Jako przyczynę jego rezygnacji wskazano kwestie osobiste.

Na swoich miejscach w zarządzie pozostali: Dariusz Sawicki odpowiedzialny za część lotniskową, Piotr Malepszak, który odpowiada za część kolejową, i Michał Wrona, w którego gestii są kwestie finansowe. Spółka celowa kontynuuje przygotowania do budowy CPK - podano w komunikacie.

Ciągłość projektu

- Rozumiem i szanuję decyzję Jacka Bartosiaka, a jednocześnie dziękuję mu za ogrom pracy organizacyjnej w trudnym początkowym okresie działania spółki. CPK to najważniejszy rządowy projekt infrastrukturalny w Polsce. Do jego realizacji udało nam się już stworzyć zespół uznanych fachowców, co gwarantuje ciągłość tego projektu. Uzgodniłem z Jackiem, że nadal możemy liczyć na jego wsparcie przy Programie CPK - powiedział cytowany w komunikacie wiceminister infrastruktury Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. CPK.

- Moja rezygnacja motywowana jest wyłącznie sprawami osobistymi. Chcę z całą mocą podkreślić, że moja opinia co do konieczności budowy CPK pozostaje niezmienna. W interesie Polski i Europy Środkowo-Wschodniej jest jak najszybsze uruchomienie CPK, który będzie impulsem dla PKB, wehikułem do tworzenia miejsc pracy oraz poprawi mobilność społeczną regionu i zwiększy bezpieczeństwo Polski – przekonuje cytowany w komunikacie Bartosiak.

Stał na czele spółki CPK od połowy października ub. roku. Do 30 listopada w spółce funkcjonował jednoosobowy zarząd. Od 1 grudnia do Jacka Bartosiaka dołączyli trzej pozostali członkowie zarządu: Dariusz Sawicki, Piotr Malepszak i Michał Wrona.

Przygotowania trwają

Tuż po objęciu funkcji prezesa wielu ekspertów zastanawiało się, czy Jacek Bartosiak jest to właściwą osoba na tym stanowisku. Co prawda, Bartosiak był członkiem zespołu doradczego przy pełnomocniku rządu ds. budowy CPK, a wcześniej jako adwokat był partnerem zarządzającym w kancelarii prawnej zajmującej się obsługą biznesu, ale najbardziej znany jest jako ekspert ds. geopolityki i strategii.

Przygotowania do budowy CPK trwają nadal, choć do wbicia pierwszej łopaty jeszcze daleko. W tym roku spółka przeszła tzw. Test Prywatnego Inwestora przeprowadzony przez jedną z największych na rynku firm konsultingowych. Wyniki wskazują na opłacalność budowy CPK z perspektywy potencjalnego inwestora prywatnego: stopa zwrotu z lotniskowej części tej inwestycji wynosi prawie 10 proc.

W ciągu ostatnich miesięcy spółka CPK zdefiniowała wstępny zakres prac koniecznych dla realizacji nowego lotniska, który obejmuje ponad 60 elementów infrastruktury portu.

Kluczowy dokument

W tym roku przyjęty będzie plan wieloletni CPK, czyli dokument, który określi, jakie konkretnie inwestycje będą realizowane, w jakim czasie i jakie finansowanie budżetowe będzie w tym celu potrzebne. Także w tym roku zostanie też wybrany dla CPK partner strategiczny. Doradca ma wspierać spółkę CPK wiedzą w dziedzinie planowania, projektowania, a potem budowy oraz zasad zarządzania i operowania lotniskiem.

Doradca ma też brać udział w przygotowaniu tzw. masterplanu. Ten kluczowy dla inwestycji dokument koncepcyjny będzie zawierał m.in. długoterminowe prognozy rozwoju lotniska w horyzoncie co najmniej 20 lat, szczegółową lokalizację elementów infrastruktury (m.in. terminala i pasów startowych) oraz zakładany kosztorys i harmonogram przedsięwzięcia wraz z listą towarzyszących inwestycji infrastrukturalnych.

45 milionów pasażerów rocznie

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie.

Trzy gminy: Baranów (powiat grodziski), Teresin (powiat sochaczewski) i Wiskitki (powiat żyrardowski) są wyznaczone na obszar inwestycji CPK obejmujący łącznie 66,2 km kwadratowych. W połowie 2018 r. mieszkańcy gminy Baranów w referendum wypowiedzieli się przeciwko budowie – aż 84 proc. głosujących nie chciało lotniska.

W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd pociągiem między Warszawą a największymi polskimi miastami. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa.

Temat CPK wzbudził sporo emocji podczas kampanii wyborczej w Milanówku:

kris/PAP/b

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • jarosław

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.02.2019 17:09 ~jarosław

    Krzysztof~Krzysztof

    Z tego co tu wyraźnie piszą, rezygnacja z powodów osobistych to żadna sensacja. Już wybrali nowego prezesa, więc nie ma po co robić z igieł wideł.

    A co mieli napisać, że facet zgarnął troche kasy, ale stwierdził że to projekt utopia więc chce zrezygnować. Młody jeszcze jest, a po takiej wtopie w CV lepiej wcześniej pracę zmienić.

  • Krzysztof

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.02.2019 12:51 ~Krzysztof

    Z tego co tu wyraźnie piszą, rezygnacja z powodów osobistych to żadna sensacja. Już wybrali nowego prezesa, więc nie ma po co robić z igieł wideł.

  • srebrna rules

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.02.2019 18:41 ~srebrna rules

    A sponsorem będzie prezes firmy Duck Towers Polska. Resztę pożyczy taki jeden polski bank i pewien biznesmen z Torunia. A korzystać z portu będę beneficjenci MOPSu i inne nieroby korzystające z podatków ludzi, którzy pracują na ich utrzymanie.

  • babcia awotezolk

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.02.2019 18:36 ~babcia awotezolk

    stanislaw~stanislaw

    Mam nadzieje ze CPK powstanie jak najszybciej a Okęcie zostanie zamknięte, niestety z powodu hałasu nie spie po nocach , samoloty startujące budzą mnie co ranek o godzinę 5.00 mieszkam jakieś 7km od lotniska a co mówić o ludziach którzy mieszkają np 3km od lotniska to oni dopiero muszą przezywać horror , proszę aby rzad zajął się nowym lotniskiem jak najszybciej.

    Ale głupoty opowiadasz dziadku. Wyprowadź się na wieś jak ci przeszkadzają w mieście samoloty, pociągi, tramwaje, ruch uliczny, korki, otwarte sklepy itp rzeczy. Posprowadzało się roszczeniowe towarzystwo do Warszawy i teraz marudzą i narzekają. A jak ci krowy sąsiadów o 5 rano wyły to ci nie przeszkadzało dziadku?

  • Ursyn car

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.02.2019 18:29 ~Ursyn car

    stanislaw~stanislaw

    Mam nadzieje ze CPK powstanie jak najszybciej a Okęcie zostanie zamknięte, niestety z powodu hałasu nie spie po nocach , samoloty startujące budzą mnie co ranek o godzinę 5.00 mieszkam jakieś 7km od lotniska a co mówić o ludziach którzy mieszkają np 3km od lotniska to oni dopiero muszą przezywać horror , proszę aby rzad zajął się nowym lotniskiem jak najszybciej.

    Od 40 lat mieszkam na Ursynowie i wyznam, że przestałem już słyszeć wyjące samoloty. Ale ponieważ czasem wyją o 1ej w nocy, i znowu zaczynają o 5ej rano, z ulgą wyprowadzę się już niedługo jak najdalej od lotniska.

  • stonka

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.02.2019 17:14 ~stonka

    ddddd~ddddd

    Bo po co inwestować i rozbudowywać lotnictwo w Polsce, przecież na całym świecie upada i kończy się ten interes.. Więc niech po zostanie dalej ta klitka na Okęciu która pęka w szwach. Hahahahaha:):)
    Raczej tu nienawiść do PiSu i dlatego warszawiacy przeciwni rozwojowi lotnictwa;) Warzawiacy nie jesteście tylko Wy w tym kraju a wręcz jesteście tylko garstką narodu. To lotnisko nie jest Wasze i tylko da Was kiedy to zrozumiecie;)

    W świetle art. 3 ust. 1 pkt 17 ustawy o rachunkowości poprzez inwestycje rozumie się aktywa posiadane przez jednostkę w celu osiągnięcia z nich korzyści ekonomicznych wynikających z przyrostu wartości tych aktywów, uzyskania przychodów w formie odsetek, dywidend (udziałów w zyskach) lub innych pożytków, w tym również z transakcji handlowej, a w szczególności aktywa finansowe oraz te nieruchomości i wartości niematerialne i prawne, które nie są użytkowane przez jednostkę, lecz są posiadane przez nią w celu osiągnięcia tych korzyści. Możesz wskazać mi JEDEN rachunek potwierdzający EKONOMICZNĄ zasadność INWESTYCJI? Tylko jeden poproszę.

  • stanislaw

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.02.2019 15:10 ~stanislaw

    Mam nadzieje ze CPK powstanie jak najszybciej a Okęcie zostanie zamknięte, niestety z powodu hałasu nie spie po nocach , samoloty startujące budzą mnie co ranek o godzinę 5.00 mieszkam jakieś 7km od lotniska a co mówić o ludziach którzy mieszkają np 3km od lotniska to oni dopiero muszą przezywać horror , proszę aby rzad zajął się nowym lotniskiem jak najszybciej.

  • Pieczarka

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.02.2019 14:06 ~Pieczarka


    Marian Suchy~Marian Suchy

    CPK to konieczność. Jeżeli chcemy być poważnym Państwem to taki port musi powstać.
    Gdzieś do wuja karmazyna trzeba go wybudować.
    Kiedy wreszcie przestaniemy sie awanturować i zaczniemy myśleć jak dorośli a nie piszczeć jak gówniarze ? Ogarnijcie sie. Chcemy czy nie jesteśmy częścią globalnej gospodarki i żeby się rozwijać musimy mieć dostęp do linii komunikacyjnych inaczej szczytem nowoczesności w Naszym smutnym jak ... wiadomo co kraju będą zakupy w Biedronce. Amen.
    Zawiedziony~Zawiedziony


    Możemy sobie odkupić kilka pustych lotnisk od Hiszpanów. Oni też tego niepotrzebnie nabudowali. Nieee, czekaj, w Polsce też przecież mamy podobne lotniska widmo.

    A to metropolitalne lotnisko w Radomiu to w ogóle działa, czy ktoś założył już tam hodowlę pieczarek ?

  • Garstka narodu

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.02.2019 13:15 ~Garstka narodu

    ddddd~ddddd

    Bo po co inwestować i rozbudowywać lotnictwo w Polsce, przecież na całym świecie upada i kończy się ten interes.. Więc niech po zostanie dalej ta klitka na Okęciu która pęka w szwach. Hahahahaha:):)
    Raczej tu nienawiść do PiSu i dlatego warszawiacy przeciwni rozwojowi lotnictwa;) Warzawiacy nie jesteście tylko Wy w tym kraju a wręcz jesteście tylko garstką narodu. To lotnisko nie jest Wasze i tylko da Was kiedy to zrozumiecie;)

    Trafnie oceniłeś stan naszych uczuć. A co do rozwoju lotnictwa, to mamy to w ....., ponieważ wynosimy się stąd pod miasto.

  • ddddd

    zgłoś naruszenie odpowiedz 21.02.2019 13:02 ~ddddd

    Bo po co inwestować i rozbudowywać lotnictwo w Polsce, przecież na całym świecie upada i kończy się ten interes.. Więc niech po zostanie dalej ta klitka na Okęciu która pęka w szwach. Hahahahaha:):)
    Raczej tu nienawiść do PiSu i dlatego warszawiacy przeciwni rozwojowi lotnictwa;) Warzawiacy nie jesteście tylko Wy w tym kraju a wręcz jesteście tylko garstką narodu. To lotnisko nie jest Wasze i tylko da Was kiedy to zrozumiecie;)

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »