Informacje

08.05.2014 06:47 Opóźnia się remont Lubeckiego

Miał pływać, tonie w procedurach.
Co dalej z historycznym statkiem?

SERWISY:


Lubecki miał od sierpnia ubiegłego roku pływać po Wiśle. Ale na jego pokład nieprędko wejdą pierwsi pasażerowie. Ponad stuletni bocznokołowiec utknął we wrocławskiej stoczni. – Remont jest bardzo skomplikowany, przedłużają się procedury związane z rejestracją – tłumaczą stołeczni urzędnicy.

Sprawa historycznego statku ciągnie się już od pięciu lat. Jednostka została przekazana Warszawie za darmo, przez firmę Hydrobudowa Włocławek w 2009 roku. Ale dopiero trzy lata później udało się znaleźć armatora i podpisać umowę w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Zakłada ona, że firma Żegluga Pasażerska z Wrocławia bierze na siebie koszty remontu bocznokołowca (prawie 5 mln zł), w zamian przez 15 lat ma zarabiać na organizowaniu rejsów. Pierwszy planowano na 1 sierpnia 2013, ale dziś wiadomo, że nawet 1 sierpnia 2014 jest nierealny.

Zachować jak najwięcej z oryginału

- Przedłużyło się zatwierdzanie dokumentacji projektowej przez Państwowy Rejestr Statków (instytucja certyfikująca statki – przyp. red.). Stanęliśmy przed dylematem, czy wymieniać poszycie kadłuba w całości, czy tylko poniżej linii wody. Skłaniamy się ku drugiej opcji, bo bardzo nam zależy nam, aby ta jednostka nie straciła historycznego wyrazu, chcielibyśmy zachować jak najwięcej oryginalnych części. Z taką propozycją, popartą odpowiednimi pomiarami, zwróciliśmy się do PRS – tłumaczy Marek Piwowarski, pełnomocnik ratusza ds. Wisły.

Dla PRS istotniejsze niż argumenty historyczne pozostają jednak względy bezpieczeństwa. Kiedy instytucja wyda decyzję? - Liczę, że w najbliższych tygodniach – mówi Piwowarski.

We Włocławku nie dali rady

Pełnomocnik podkreśla, że przedłużające się procedury to także efekt tego, że projekt jest nietypowy i nowatorski.

- Chodzi o całkowitą zmianę przeznaczenia. Lubecki był holownikiem rzecznym, a ma się stać statkiem turystycznym. Był zbudowany ponad sto lat temu, a musi spełniać wszystkie współczesne wymogi. Nikt wcześniej tego nie robił, dlatego właściwie nie mamy kogo spytać o radę -  wyjaśnia pełnomocnik ds. Wisły i przypomina, że Lubecki miał pływać na Wiśle w okolicach Włocławka. Z taką inicjatywą wystąpiło Towarzystwo Miłośników Włocławka. – Nie bez powodu się poddali – zwraca uwagę.

Póki co, statek stoi we wrocławskiej stoczni Hubertus. Wiadomo już, że jego szerokość dawnego holownika zmniejszy się o metr (z 12 na 11). Zwężenie wynika ze zmniejszenia średnicy bocznych kół i osłaniających ich tamborów. Szerokość samego kadłuba nie zmieni się. Jednostka zostanie wyposażona w nowe silniki diesla.

Pod kilkoma nazwami, pod kilkoma banderami

Historia holownika sięga początków XX wieku. Złożono go w stoczni Paruszewskiego we Włocławku z części wyprodukowanych w Sankt Petersburgu na zlecenie potentatów branży naftowej - braci Nobel. Zwodowany w 1912 roku statek, dostał nazwę Poljak. Jednostkę wprawiały w ruch boczne koła napędzane silnikiem naftowym, który można dziś oglądać w Muzeum Techniki.

Na trasie Warszawa-Gdańsk statek holował przede wszystkim barki z naftą i ropą. Ale w długiej historii jednostki zdarzały się także transporty węgla, kamieni, żywności czy zwierząt.

W czasie I wojny światowej bocznokołowca przejęli Niemcy i przechrzcili na Zimsena. Dopiero trzy lata później polskie władze nadały mu imię Lubecki. Potem był także Karlem Bluwe i Warmią. Podczas II wojny światowej polska załoga zatopiła go, aby nie dostał się w ręce wroga. Udało się go jednak wyłowić, wyremontować i przywrócić do użytku. Pływał do 1972 roku, później był wykorzystywany jako restauracja i siedziba yacht-klubu przy Zalewie Zegrzyńskim.


Piotr Bakalarski

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • ipe80

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.10.2018 14:46 ~ipe80

    W całej Europie pływają podobne jednostki, Niemcy, Austryjacy, Szwajcarzy nawet Włosi potrafią my nie.

  • Maty

    zgłoś naruszenie odpowiedz 04.08.2018 07:57 ~Maty

    Nie udalo sie, jednak nie plywa?????
    Czem mnie to nie dziwi......
    Standard: obietnice nic nie kosztuja, a powinny.

  • Wawka

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.05.2014 21:01 ~Wawka

    ~immo
    Błysnąłeś, nie ma co. Jaki wpływ ma średnica koła na jego szerokość? Nie ma żadnego. Nie wiem , jaka jest przyczyna zmniejszania średnicy (zmniejszenie zanurzenia, by mógł pływać po płytszych wodach?), ale nijak ma się to do szerokości. Być może ze względu na zastosowanie silników diesla o wyższych obrotach niż oryginajne, naftowe wymusza takie zmiany, a może dostosowanie do śluz. Tego niestety nie wiemy, bo autor nie napisał.

  • Orek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.05.2014 23:28 ~Orek


    Orek~Orek

    A u nas wielki bajzel, bo urzędasy nie są w stanie chwilę ruszyć pustą makówą.
    Solo~Solo

    Jak Twoje dziecko będzie pływało na nim i statek zacznie tonąć to wtedy będziesz krzyczał, którzy to urzedasy dopuścili taki złom do żeglugi.

    Nie chodzi mi o dopuszczanie statku niesprawnego, uszkodzonego albo bez środków bezpieczeństwa, ale o wyszukiwanie problemów tam, gdzie ich nie ma. Zamiast podpatrzeć, jak to zrobiono w tak wielbionych przez władzę Stanach, wyszukuje się problemy z kosmosu. Tylko po to, aby urzędas się nie przemęczył. Bo jak się statek jednak chce dopuścić do ruchu, to już notatki muszą być, ekspertyzy, zaświadczenia. A po co męczyć się za biurkiem?

  • PodatnikWarszawski

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.05.2014 19:55 ~PodatnikWarszawski

    korweta Gawron

  • Solo

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.05.2014 16:25 ~Solo

    Orek~Orek

    A u nas wielki bajzel, bo urzędasy nie są w stanie chwilę ruszyć pustą makówą.

    Jak Twoje dziecko będzie pływało na nim i statek zacznie tonąć to wtedy będziesz krzyczał, którzy to urzedasy dopuścili taki złom do żeglugi.

  • sandacz

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.05.2014 14:46 ~sandacz

    zmiana srednicy kół łopatkowych w zadnym razie nie ma wpływu na szerokość statku w tamborach. Szerokość łopat też. Zmniejszenie szerokości o 1m wynikło z wymiarow sluzy we Włocławku. Ogólnie rzecz biorąc będę zszokowany jesli kiedykolwiek zobacze ten statek na Wisle. Statek o szer. 11m nie pokona 23 sluż o szerokości 9,6m. Ktos nie zapoznał sie z locja śródlądowych dróg wodnych

  • zw1

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.05.2014 14:25 ~zw1

    Nie lepiej kupić nowy? Przecież to kompletny złom.

  • Orek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.05.2014 13:44 ~Orek

    Czemu wstawiają mniejsze koła? Nie da się, do cholery, zrobić jak w oryginale?

    Swoją drogą w USA do dziś pływają tylnokołowce z XIX wieku i nikt się nie fajda. Mają wystarczającą liczbę kół ratunkowych i kamizelek i nie ma problemu. A u nas wielki bajzel, bo urzędasy nie są w stanie chwilę ruszyć pustą makówą.

  • długi

    zgłoś naruszenie odpowiedz 08.05.2014 10:49 ~długi

    Strasznie bałaganiarski ten tekst. Chcą jak najwięcej zachować części oryginalnych, a zmniejszają szerokość? Co ma średnica kół do zmiany szerokości? Czy autor wie co to jest średnica koła? Poza tym moim zdaniem biernik (kogo? co?)od "bocznokołowiec" jest "bocznokołowiec", a nie "bocznokołowca".

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »