Informacje

10.10.2018 06:30 Andrzej Chudzikiewicz

Metro Trzaskowskiego. Kandydat ujawnia twórcę koncepcji i szczegóły

SERWISY:


Pięć linii metra, w tym trzy nowe: M3, M4 i M5, przedłużenie planowanej linii M2 z jednej strony do Ursusa, z drugiej - do PKP Warszawa Toruńska oraz budowa dwóch nowych stacji M1: na placu Konstytucji i na Muranowie - to główne plany kandydata na prezydenta stolicy Rafała Trzaskowskiego, które omówił sam twórca tej koncepcji - Andrzej Chudzikiewicz z Politechniki Warszawskiej.

- Rozwiązania te uwzględniają po pierwsze istniejące już linie metra: pierwszą i drugą. Po drugie - istniejące stacje kolejowe. Uwzględniają ponadto propozycje Rafała Trzaskowskiego dotyczące budowy linii tramwajowych - podkreśla prof. Chudzikiewicz.

Jak dodaje, w koncepcji wzięto też pod uwagę największe skupiska ludzi, które znajdują się obecnie w różnych częściach miasta, a także obowiązujące plany zagospodarowania przestrzennego Warszawy.

Kiedy we wrześniu pytaliśmy Trzaskowskiego ekspertów, którzy pomagają mu w tworzeniu komunikacyjnego programu - nie chciał ujawniać nazwisk. - Rozmawialiśmy z wieloma ekspertami, w tej chwili pytamy, czy zgodzą się, żeby zaprezentować ich nazwiska, zwłaszcza, że większość z nich doradzała nam pro bono - mówił Rafał Trzaskowski.

Teraz koncepcję dotyczącą metra przedstawił dziennikarzom sam jej twórca - profesor Andrzej Chudzikiewicz, od ponad 40 lat związany z Wydziałem Transportu Politechniki Warszawskiej.

Dwie stacje na M1

Opracowana przez prof. Chudzikiewicza koncepcja zakłada przede wszystkim inwestycję na pierwszej nitce metra - chodzi o dobudowanie na środowym odcinku M1 dwóch stacji, które były w pierwotnych planach budowy tej linii, czyli stacji placu Konstytucji i Muranów. Zdaniem autora planów, który jest specjalistą między innymi w dziedzinie infrastruktury transportowej, odległość pomiędzy stacjami metra nie powinna być większa niż 600-800 metrów, a tymczasem - jak zauważa - stacje Politechnika i Centrum dzieli obecnie około 1,5 kilometra, stąd potrzeba stworzenia dodatkowej stacji.

- Na odcinku Marszałkowskiej, pomiędzy placem Zbawiciela a punktem stacji Centrum, mieszka sporo ludzi starszych i dla nich przejście kilometra jest dosyć dużym wysiłkiem - argumentuje prof. Chudzikiewicz. Jak dodaje, podobnie jest w przypadku odcinka Ratusz Arsenał - Dworzec Gdański.

Stacja Muranów miałaby powstać między ulicami Anielewicza i Dubois. Profesor przekonuje przy tym, że budowa dwóch nowych stacji M1 nie spowoduje utrudnień w kursowaniu metra - ich budowa jest technologicznie możliwa przy zachowaniu ciągłości ruchu, także na powierzchni.

Koszt budowy stacji placu Konstytucji szacuje na około 146 milionów złotych, a Muranów - około 116 milionów złotych.

Łącznik i wydłużenie M2

Koncepcja, którą promuje Trzaskowski, zakłada ponadto wybudowanie podziemnego łącznika między stacją M1 Centrum a dworcem PKP Śródmieście. Rozwiązanie to miałoby zwiększyć komfort podróżnych. Szacowany koszt realizacji tego przedsięwzięcia to około 55,6 milionów złotych.

Projekt prof. Chudzikiewicza zakłada też wydłużenie drugiej linii metra: na zachodzie od ulicy Połczyńskiej do Ursusa, a na północy - od Bródna do stacji PKP Targówek.

M3 od Wilanowskiej na Pragę

Według planów profesora miałyby powstać również trzy nowe linie metra. Przebieg M3 zaprojektowano tak, by rozpoczynał się przy istniejącej już stacji Wilanowska, a kończył na stacji Stadion Narodowy i łączył się z linią M2. Na trasie III linii metra miałyby się znaleźć między innymi Stegny, ulica Powsińska, Siekierki, Gocław, ulica Ostrobramska, rondo Wiatraczna i Dworzec Wschodni. W sumie miałoby powstać 11 stacji.

- Linia ta uwzględnia istniejące dworce PKP, proponowany przebieg linii tramwajowych na Gocławiu oraz tereny, które dziś nie cieszą się zainteresowaniem deweloperów. Pokazanie tego planu spowodowałoby uruchomienie boomu inwestycyjnego - podkreśla prof. Chudzikiewicz.

M4 i krótka linia M5

Obejmująca 10 stacji M4 miałaby również rozpoczynać się przy stacji metra Wilanowska i prowadzić przez tzw. Mordor (mokotowskie zagłębie biurowe), Żwirki i Wigury, aleję Krakowską, przez Raków, Aleje Jerozolimskie, PKP Ursus i w Ursusie łączyć się z linią M2.

Na stacji Wilanowska spotykałyby się zatem trzy linie metra. W okolicach stacji miałby powstać nowy parking P+R, który - zgodnie z planami Trzaskowskiego - wybudowałby prywatny inwestor, stawiając przy okazji w tym miejscu nowy obiekt usługowo-handlowy.

Plan przebiegu czwartej nitki zakłada pewną odległość od Lotniska Chopina. Zdaniem prof. Chudzikiewicza od stacji Żwirki i Wigury do portu na Okęciu można by poprowadzić specjalny szybki transport.

M5 miałaby być de facto przedłużeniem linii pierwszej i objąć cztery stacje: Huta, Cmentarz Północny, Pułkowa i Mehoffera.

Koszty inwestycji

Jeśli chodzi o koszt budowy nowych linii metra, to - według szacunków prof. Chudzikiewicza - najdroższa miałaby być 17-kilometrowa M3 (4,6 miliarda złotych). M4 (około 13 kilometrów) miałaby pochłonąć 3,5 miliarda złotych, a M5 (około 6,2 kilometra) - 1,4 miliarda złotych. Zdaniem specjalisty opracowana przez niego koncepcja to projekt na około 15-20 lat, choć - jak przekonuje profesor - realna jest budowa na przykład M3 w ciągu 10 lat, czyli dwóch kadencji władz Warszawy.

Budowana obecnie II linia metra ma mieć - według informacji dostępnych na stronie urzędu miasta - 31 kilometrów i 21 stacji. W 2015 roku oddano do użytku centralny odcinek M2 (Rondo Daszyńskiego - Dworzec Wileński). W przyszłym roku ukończone mają zostać kolejne dwa odcinki - na Pradze Północ i Targówku oraz Woli i Bemowie. Cała inwestycja ma zostać zrealizowana do 2023 roku.

 

PAP/kw/b

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Już nie wygra

    zgłoś naruszenie odpowiedz 30.10.2018 18:26 ~Już nie wygra




    filip kamiński~filip kamiński

    trzaskowski przedstawia konkrety a jaki rzuca hasła, że jak wygra to pomysli gdzie mosty stawiać, a niby już pieniądze ma na nie zapewnione...
    zenek staszynski~zenek staszynski

    Wiesz, że to wyłącznie twoje własne widzi-misię, prawda? Jest dokładnie odwrotnie. Trzaskowski podkrada pomysły Jakiego i przedstawia jak swoje. Zawsze mówi B dopiero jak jaki powie A.

    Aha! I jeszcze jedno. Skoro PO był tyle czasu u władzy (on czy HGW to jeden i ten sam przekręt) to czemu mamy wierzyć, że nagle im się odmieni? Po tym jak połowę ukradli, a drugą połowę "rozwinęli Warszawę" :D czym się podniecają ich zwolennicy.
    kamil ska~kamil ska

    ja tam widze jak pis kradnie w całym kraju, jak urzedy zalewają osobniki totalnie niekompetentne. Widzę też jak Warszawa się zmieniła pozytywnie na przestrzeni ostatniej dekady. Ja dumnie chodzę po swojej solicy
    wyborca~wyborca

    A ja widzę jak w ciągu dekady Warszawa pod rządami PO rpzwijała się wolniej niż podobne miasta za granicą takie jak Budapeszt, Bukareszt czy Praga. Pora zakończyć ten marazm, Jaki musi wygrać.

    Trzaskowski niczego nikomu nie podkrada, bo jest warszawiakiem i zna swoje rodzinne miasto, w przeciwieństwie do spadochroniarza, który pochodzi z Opola.

  • wyborca

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.10.2018 13:21 ~wyborca



    filip kamiński~filip kamiński

    trzaskowski przedstawia konkrety a jaki rzuca hasła, że jak wygra to pomysli gdzie mosty stawiać, a niby już pieniądze ma na nie zapewnione...
    zenek staszynski~zenek staszynski

    Wiesz, że to wyłącznie twoje własne widzi-misię, prawda? Jest dokładnie odwrotnie. Trzaskowski podkrada pomysły Jakiego i przedstawia jak swoje. Zawsze mówi B dopiero jak jaki powie A.

    Aha! I jeszcze jedno. Skoro PO był tyle czasu u władzy (on czy HGW to jeden i ten sam przekręt) to czemu mamy wierzyć, że nagle im się odmieni? Po tym jak połowę ukradli, a drugą połowę "rozwinęli Warszawę" :D czym się podniecają ich zwolennicy.
    kamil ska~kamil ska

    ja tam widze jak pis kradnie w całym kraju, jak urzedy zalewają osobniki totalnie niekompetentne. Widzę też jak Warszawa się zmieniła pozytywnie na przestrzeni ostatniej dekady. Ja dumnie chodzę po swojej solicy

    A ja widzę jak w ciągu dekady Warszawa pod rządami PO rpzwijała się wolniej niż podobne miasta za granicą takie jak Budapeszt, Bukareszt czy Praga. Pora zakończyć ten marazm, Jaki musi wygrać.

  • kamil ska

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.10.2018 12:51 ~kamil ska


    filip kamiński~filip kamiński

    trzaskowski przedstawia konkrety a jaki rzuca hasła, że jak wygra to pomysli gdzie mosty stawiać, a niby już pieniądze ma na nie zapewnione...
    zenek staszynski~zenek staszynski

    Wiesz, że to wyłącznie twoje własne widzi-misię, prawda? Jest dokładnie odwrotnie. Trzaskowski podkrada pomysły Jakiego i przedstawia jak swoje. Zawsze mówi B dopiero jak jaki powie A.

    Aha! I jeszcze jedno. Skoro PO był tyle czasu u władzy (on czy HGW to jeden i ten sam przekręt) to czemu mamy wierzyć, że nagle im się odmieni? Po tym jak połowę ukradli, a drugą połowę "rozwinęli Warszawę" :D czym się podniecają ich zwolennicy.

    ja tam widze jak pis kradnie w całym kraju, jak urzedy zalewają osobniki totalnie niekompetentne. Widzę też jak Warszawa się zmieniła pozytywnie na przestrzeni ostatniej dekady. Ja dumnie chodzę po swojej solicy

  • zenek staszynski

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.10.2018 11:57 ~zenek staszynski

    filip kamiński~filip kamiński

    trzaskowski przedstawia konkrety a jaki rzuca hasła, że jak wygra to pomysli gdzie mosty stawiać, a niby już pieniądze ma na nie zapewnione...

    Wiesz, że to wyłącznie twoje własne widzi-misię, prawda? Jest dokładnie odwrotnie. Trzaskowski podkrada pomysły Jakiego i przedstawia jak swoje. Zawsze mówi B dopiero jak jaki powie A.

    Aha! I jeszcze jedno. Skoro PO był tyle czasu u władzy (on czy HGW to jeden i ten sam przekręt) to czemu mamy wierzyć, że nagle im się odmieni? Po tym jak połowę ukradli, a drugą połowę "rozwinęli Warszawę" :D czym się podniecają ich zwolennicy.

  • wawa

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.10.2018 11:51 ~wawa

    Pan profesor chyba dawno nie używał matematyki i własnego rozumu. Czas przejazdu pokręconymi liniami będzie zbyt długi. Linie metra mają być możliwie proste nawet kosztem zachaczania o "duże skupiska ludzi". Jeśli jest potrzeba skomunikować kolejny obszar miasta to buduje się tam oddzielną linię ,a nie psuje tą która już istnieje dodając do niej nowe stacje.

  • filip kamiński

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.10.2018 09:23 ~filip kamiński

    trzaskowski przedstawia konkrety a jaki rzuca hasła, że jak wygra to pomysli gdzie mosty stawiać, a niby już pieniądze ma na nie zapewnione...

  • DaaawnoTemu

    zgłoś naruszenie odpowiedz 11.10.2018 08:18 ~DaaawnoTemu




    Drażak~Drażak

    Jaki jest dzielny, potrafi wszystko. Jeżeli nawet nie uda mu się wycelować tymi mostami w Wisłę, to żaden problem - rzekę można przecież przesunąć.
    bławo~bławo

    Za to PO buduje mosty przez Wisłę, jedynie dla rowerów :)
    kierowca~kierowca

    Pod rządami Jakiego Warszawa zostanie pierwszym miastem na świecie które zmniejszy korki zwiększając liczbę samochodów na ulicach!
    pieszy~pieszy

    Jak było naprawdę i kto budował mosty a kto nie, bardzo łatwo zweryfikować. Ostatnie trzy wybudowane w stolicy przeprawy to:

    Most świętokrzyski oddany do użytku w roku 2000 (prezydentura Pawła Piskorskiego z PO)

    Most Siekierkowski oddany do użytku w roku 2002 (prezydentura Pawła Piskorskiego z PO)

    Most Północny oddany do użytku w roku 2012 (prezydentura HGW, o zgrozo też z PO)

    Pozostałe mosty wybudowali (lub odbudowali) wstrętni komuniści.
    Prawdziwy patriota powinien chyba w tej sytuacji kupić sobie ponton!

    PS
    Aż strach sprawdzać kto budował metro!

    Ojej, czyli mówisz, że komuchy, które od daaawna nie oddają władzy COŚ TAM zrobiły i dlatego trzeba być im wdzięcznym? Nieźle masz...

    A słyszałeś, że ekipa HGW i PO nakradła tyle, że Warszawa mogła się przez ten czas rozwijać dwa razy szybciej?

  • gość

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.10.2018 22:21 ~gość

    Jaki jest sens wybudowania stacji Muranów i Plac Konstytucji? W obu przypadkach stacje będą bardzo blisko już istniejących. Podobnym dziwactwem jest stacja Świętokrzyska - wystarczyło przedłużyć peron i zrobić przejście do drugiej linii metra.

  • gość

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.10.2018 22:11 ~gość

    BBQ~BBQ

    Plany Trzaskowskiego omijają Gocław (bo na Gocław szkoda pieniędzy i można im wcisnąć tramwaj jeżdżący od 5 rano pod oknami) wobec czego ja ominę długopisem kwadracik koło nazwiska Trzaskowski... ot tak.

    Dziwne, ja tam widzę stację Gocław na linii M3...

  • toja

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.10.2018 19:44 ~toja

    14:59 ~BBQ
    Plany Trzaskowskiego omijają Gocław (bo na Gocław szkoda pieniędzy i można im wcisnąć tramwaj jeżdżący od 5 rano pod oknami) wobec czego ja ominę długopisem kwadracik koło nazwiska Trzaskowski... ot tak.

    To najpierw przyjrzyj się planowi i popatrz sobie na M3 na mapie Trzaskowskiego zamiast jęczeć. :P

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Samotne auto pośród błękitu. "Trudno komentować głupotę"

Samotne auto pośród błękitu. "Trudno komentować głupotę"

Elegancki samochód osobowy stojący samotnie pośrodku wielkiej plamy błękitu wypatrzył jeden z naszych czytelników. Wysłał zdjęcia na Kontakt 24. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »