Informacje

29.08.2018 17:49 wyborcze obietnice

"Metro to nie wszystko".
Glusman proponuje ring kolejowy

SERWISY:

- Metro, które stało się pewnym fetyszem w kampanii kandydatów partyjnych, to nie wszystko w transporcie publicznym. Warszawa potrzebuje sieci kolejowej, dzięki której mniejszym kosztem uzyska lepsze efekty - uważają przedstawiciele ruchów miejskich. I proponują domknięcie Warszawskiego Ringu Kolejowego na południu miasta.

Pod koniec lipca przedstawiciele ruchów miejskich przekonywali, że w bardzo prosty sposób można osiągnąć w stolicy "efekt" 10 linii metra i stworzyć w czasie jednej kadencji system połączeń kolejowych z istniejącymi nitkami metra oraz trasami tramwajowymi w jedną sieć.

- Zarówno Patryk Jaki, jak i Rafał Trzaskowski obiecują mieszkańcom "gruszki na wierzbie", opowiadają o kolejnych liniach metra, deklarują nierealne obietnice, prześcigając się w nich. My natomiast chcemy pokazać, że metro to nie wszystko w transporcie publicznym. Metro, które stało się pewnym fetyszem kandydatów partyjnych nie jest najważniejszym rozwiązaniem - podkreślił członek społecznej rady przy komisji weryfikacyjnej Jan Popławski (Miasto Jest Nasze) na środowej konferencji prasowej.

Warszawski Ring Kolejowy

Kandydatka na prezydenta Warszawy Koalicji Ruchów Miejskich Justyna Glusman zwróciła uwagę, że "transport publiczny w mieście to skomplikowany system". - Jedynie patrząc na wszystkie jego elementy, doprowadzimy do poprawy jego jakości - dodała. Jej zdaniem konieczny jest układ komunikacyjny, którego ważnym elementem miałby być ring kolejowy z południową linią obwodową biegnącą przez Służewiec, Wilanowską, Stegny, Siekierki, Gocław i Gocławek.

Jacek Grzeszak ze stowarzyszenia Miasto Jest Nasze zauważył, że Warszawa ma już linię średnicową, przechodzącą przez Warszawę Centralną i Śródmieście, linię północną prowadzącą przez Dworzec Gdański. - Ale od przedwojnia cały czas nie ma linii południowej, która była zaplanowana - miała być budowana jeszcze w latach 30. XX wieku, ale te plany przerwała wojna - podkreślił.

Zdaniem Grzeszaka "czas kolei się nie zakończył". - Nie jest to wynalazek rodem z XIX wieku, jak twierdzą niektórzy, a przyszłość szybkiej komunikacji miejskiej i komunikacji publicznej w dużych miastach - ocenił. - Warszawa potrzebuje sieci kolejowej, dzięki której dużo mniejszym kosztem można uzyskać lepsze efekty niż przez budowę i przerywanie całego miasta odrębną linią metra - stwierdził.

- Proponujemy połączenie stacji Służewiec i "Służewca biurowego", tak zwanego Mordoru, z prawą stroną Wisły przez dwie odnogi: jedną idącą przez Gocławek, drugą prowadzącą do stacji Wawer - zapowiedział Grzeszak. Według niego koszt budowy trasy kolejowej wyniesie tyle, co budowa "czterech stacji metra w centrum miasta". Jak zauważył, takie rozwiązanie "skróci czas dojazdu mieszkańców z bardzo wielu dzielnic".

Zgodnie z planem ruchów miejskich linia wraz z łącznicami miałaby 23 kilometry długości. Jak wyjaśniają aktywiści, pięć kilometrów w tunelu, a pozostałe 18 na powierzchni, częściowo prowadzone po nasypach lub wiaduktach. Koszt tej inwestycji został oszacowany na trzy miliardy złotych, z czego połowa miałaby pokryć budowę części podziemnej, biegnącej pod Górnym Mokotowem. Miałaby ona przechodzić też pod pierwszą linią metra, przez co konieczne byłoby wydrążenie tunelu.

70 kilometrów buspasów

Prezes Miasto Jest Nasze Jan Mencwel podkreślił, że uzupełnieniem planu rozbudowy kolei jest sieć buspasów na terenie Warszawy. - Buspasy sprawiają, że pasażerowie komunikacji miejskiej, którzy jeżdżą autobusami - a jest to w tej chwili największa grupa pasażerów komunikacji publicznej w skali roku - nie są więcej dyskryminowani. Oni płacą za bilet tak samo jak ci, którzy jeżdżą tramwajami czy metrem, a muszą stać w kilometrowych korkach - zauważył.

Prezes MJN zapowiedział przedłużenie obecnie istniejącej sieci buspasów o połowę. - 70 kilometrów buspasów możemy mieć za sumę od 70-100 milionów złotych, co jest promilem kwoty, którą Patryk Jaki chciałby wydać na swoje linie metra. To jest rozwiązanie, które można zacząć wdrażać już, i które poprawi sytuację pasażerów za rok lub dwa lata - dodał.

Nowe trasy tramwajowe

Ruchy miejskie zaproponowały też kilka konkretnych pomysłów dotyczących rozwoju sieci połączeń autobusowych i tramwajowych, które miałyby stworzyć "spójną sieć transportu" z istniejącymi już trasami i planowanym ringiem kolejowym. Pomysły wyliczone w nadesłanej do nas informacji prasowej dotyczą Mokotowa i Wilanowa.

Pierwszy z nich to rozbudowa linii tramwajowej na Wilanów poprzez wydłużenie odnogi z Gagarina aż do Trasy Siekierkowskiej, przy której powstać miałby Parking P+R. Kolejny to, budowa trasy tramwajowej wzdłuż alei Wilanowskiej, która połączyłaby Wilanów z Marynarską. Jej uzupełnieniem byłaby odnoga ze Świętego Bonifacego do Wilanowskiej. Aktywiści chcieliby też przedłużyć istniejącą już trasę na Woronicza, tak by przez ulicę Suwak docierała do pętli Służewiec.

W ubiegły piątek Justyna Glusman była gościem programu "Tak jest":

PAP/kk/r

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • gość

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.09.2018 14:59 ~gość



    leszcz~leszcz

    HAHAHA

    Ring Kolejowy.
    Każdy mieszkaniec marzy, żeby przed pracą objechać pół miasto dookoła :)
    Wowew~Wowew

    Często krócej nie znaczy szybciej
    Racjonalny~Racjonalny

    Akurat w przypadku kolei i torowisk krócej = szybciej ( w takim przypadku po co metro w lini prostej niech jedzie sobie do okoła idac twoją głupia logiką )

    Tylko jakoś duże miasta mają nierzadko obwodową linię metra - dziwne, chyba nie słyszeli o logice.

  • MicRa

    zgłoś naruszenie odpowiedz 10.09.2018 13:52 ~MicRa

    Gdzieś przeczytałem, że mimo wyremontowana trasy W-wa Gdańska - W-wa Zachodnia, zrobieniu nowych stacji itp. to i tak nie będę mógł dojechać bezpośrednio do centrum miasta... to jest absurd. Po co te stacje, nowe perony jak ludzie nie będą z tego korzystać :/

  • j23

    zgłoś naruszenie odpowiedz 30.08.2018 19:43 ~j23

    Ale tak naprawdę to kolej dzieli miasto. Spróbujcie przedostać się przez dowolna linię kolejową poza wiaduktami. a wiaduktów jest mało. Wybudowanie linii kolejowej na powierzchni to oddzielenie terenów, które wcześniej były połączone. Stanowiły jedność. Tak więc kolej zarówno łączy jak i dzieli i to zdecydowanie bardziej dzieli.

  • janusz

    zgłoś naruszenie odpowiedz 30.08.2018 19:29 ~janusz

    Ring kolejowy to fajny pomysł, pod warunkiem, że pociągi będą jeździły odpowiednio często np. co 5 - 8 minut. Jeśli to będzie co godzinę lub co pół to zasadniczo lepiej kasę rzeczywiście przeznaczyć na metro.

  • Boom

    zgłoś naruszenie odpowiedz 30.08.2018 17:16 ~Boom


    leszcz~leszcz

    HAHAHA

    Ring Kolejowy.
    Każdy mieszkaniec marzy, żeby przed pracą objechać pół miasto dookoła :)
    pasażerkaKM~pasażerkaKM


    Ale za to przejazd z Radości na Służewiec (tak jak teraz) przez Centrum świetna sprawa :-)


    Jakoś z Ursynowa na Wawer jeszcze nie tak dawno jeździło się przez centrum - przez Trasę Łazienkowską. Potem pojawił się kolejny most, teraz buduje się jeszcze jeden i już będzie o wiele szybciej. Ale w dalszym ciągu przejazd z Ursynowa do np. Miasteczka Wilanów to jazda naokoło. Już szybciej się dojdzie na piechotę niż komunikacją miejską.

  • Boom

    zgłoś naruszenie odpowiedz 30.08.2018 15:55 ~Boom

    Przynajmniej jeden kandydat mówi od razu uczciwie że nic nie zrobi :-) Przecież PKP PLK jest spółką Skarbu Państwa a nie miejską, a wpływ prezydenta m.st. Warszawy na jej plany jest żaden.
    Zresztą sam zaplanowany przebieg trasy sugeruje absolutny brak znajomości topografii miasta.

  • pasażerkaKM

    zgłoś naruszenie odpowiedz 30.08.2018 13:22 ~pasażerkaKM

    leszcz~leszcz

    HAHAHA

    Ring Kolejowy.
    Każdy mieszkaniec marzy, żeby przed pracą objechać pół miasto dookoła :)


    Ale za to przejazd z Radości na Służewiec (tak jak teraz) przez Centrum świetna sprawa :-)

  • xarag9

    zgłoś naruszenie odpowiedz 30.08.2018 12:47 ~xarag9

    leszcz~leszcz

    HAHAHA

    Ring Kolejowy.
    Każdy mieszkaniec marzy, żeby przed pracą objechać pół miasto dookoła :)

    Jeżeli ktoś na przykład mieszka na Wawrze (że już nie wspomnę na przykład o Otwocku) a pracuje na Służewcu to "objechanie" miasta będzie znacznie szybsze niż przejeżdżanie przez nie.

    Pod względem pilności potrzeb i możliwości finansowych nie wydaje mi się ażeby był to temat na najbliższą dekadę ani nawet dwie, ale pomysł na pewno lepszy niż proponowana obwodowa linia metra.

  • Taki tam

    zgłoś naruszenie odpowiedz 30.08.2018 11:08 ~Taki tam

    Trole motoryzacyjne już w natarciu...

  • Żal

    zgłoś naruszenie odpowiedz 30.08.2018 10:23 ~Żal

    Kolej to nie są kompetencje miasta - tylko pogratulować wiedzy kandydatowi...

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »