Informacje

22.11.2011 06:26 Nowoczesne technologie

Metro na prąd z hamulców

SERWISY:

Nowoczesny system magazynowania energii pochodzącej z hamowania pociągów pozwoli na ogromne oszczędności przy eksploatacji II linii metra. Te mogą sięgnąć nawet 30 procent. Podobne rozwiązanie, choć dużo mniej wydajne, zastosowano już na części I linii. Jak to działa?

Ceny energii elektrycznej rosną, a warszawskie metro zużywa jej dość sporo – 80 tysięcy megawatogodzin rocznie (z czego 70 procent to energia trakcyjna). Przy założeniu, że cena megawatogodziny w sprzedaży hurtowej wynosi około 170 zł,  to na sam prąd rocznie Metro Warszawskie wydaje kilkanaście milionów złotych.

Obniżenie rachunków za energię może dać milionowe oszczędności.

Megakondensatory

Właśnie dlatego wykonawca budowy centralnego odcinka II linii metra, spółka AGP, niedawno podpisała umowę z firmą specjalizującą się budowie tego typu systemów (ABB). W tunelach II linii pojawią się wielkie akumulatory, które będą magazynować energię wytwarzaną podczas hamowania pociągów i oddać ją w dowolnym miejscu i czasie składom, które np. wykorzystają ją przy ruszaniu.

- Można przyjąć, że pociąg bez pasażerów waży ponad 180 ton. To daje przy hamowaniu ok. 50 megadżuli – tłumaczy Marek Sokołowski, kierownik działu technologicznego metra. – Na II linii urządzenia będą mogły zmagazynować energię ok. 80 megadżuli – dodaje.

Rekuperacja już działa

To właśnie kondensatory, które pozwolą magazynować enegrię elektryczną, stanowią o nowoczesności systemu rekuperacji (odzyskiwania) energii. Bo prąd z hamowania wykorzystują pociągi już na pierwszej linii.

– Obecnie, po niedawnej modernizacji sieci, pociągi mogą "pożyczać" sobie nadwyżkę energii w obrębie sześciu stacji. Jednak system ten jest mniej wydajny, bo taka możliwość występuje tylko wtedy, gdy jeden pociąg hamuje, a drugi rusza. Nie ma możliwości zmagazynowania energii, a jeśli nie ma w pobliżu pociągu, który ją odbierze, to jest ona oddawana bezpośrednio do tunelu w postaci ciepła – tłumaczy Sokołowski.

"Ciepły guzik" w metrze

Jak wyliczyli inzynierowie Metra Warszawskiego, oszczędności przy porównywaniu starych pociągów typu "81" na I linii i Siemensów na II linii metra mogą sięgać nawet 35 procent.

Oprócz kondensatorów zainstalowanych w tunelach, pociągi zamówione do pobsługi II linii będą bardziej oszczędne. Ciekawostką bedzie np. możliwość otwierania drzwi poprzez przycisk, tak jak działa to w autobusach i tramwajach jako tzw. "ciepły guzik".

Maciej Czerski

 

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • ~innovator

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.11.2011 09:56 ~~innovator

    A moze metro warszawskie pomyslaloby o zamontowaniu turbiny wiatrowej, gdzies w okolicach odstawni na kabatach?
    Przy takich rachunkach, ktore placi metro za prad zakup 2 lub jednej wiekszej zapewne zwrociłby sie w kilka lat??? Super pomysl zamiast placic jakiemus RWE, czy STOENowi????

  • f1 fan

    zgłoś naruszenie odpowiedz 23.11.2011 08:56 ~f1 fan

    ooo.. KERS! :) ciekawe czy wprowadzą też DRS ;)

  • Danny

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.11.2011 21:42 ~Danny

    "Ciepły guzik" ok ale pod warunkiem, iż to pasażer sam sobie otwiera drzwi, ale tuż przed odjazdem maszynista w jednej chwili je zamyka tj. drzwi po naciśnięciu guzika pozostaja otwarte do czasu az nie bedzie sygnału do odjazdu. Podobne guziki są w składach KM i SKM ale tam wciskasz, drzwi otwierają się i po kilku sekundach same zamykają... najciekawiej jest wtedy w godzinach szczytu, gdy tłum ludzi wpycha się do składu a tu nagle robi się "pipipi" i drzwi się zamykają:) ale pociąg nie odjezdza...

    A może w ramach oszczędności wprowadzić pociągi na pedały, zamiast standardowych siedzen zamontowac rowerki by pasazerowie w czsie jazdy mogli pedałować i tym sposobem napędzac pociąg:) taki ekologiczny wagon widziałem ostatnio na Dniach SGGW, kiedy to ludzie siadali, kladli nogi na pedały, rece na stół z kuflem piwa:), zaczynali pedałować, wóz ruszal a kierujacy jedynie nim kierował:)

    Mozna by tez wprowadzić maty odzyskujące energię, takie gdy po przejściu po nich częśc energii pasażerów biegnących na pociąg odzyskać np. do oswietlania stacji, a także moznaby pokasować wszystkie schody ruchome i zastapic je normalnymi stopniami, schody ruchome sa na prąd i w dodatku korzystaja z nich leniwce wstrzymujac czesto ruch na schodach:)

  • m

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.11.2011 19:09 ~m

    A MOZE BY TAK LATEM KLIMATYZACJĘ WŁĄCZYĆ Z TEJ ENERGII ZACHOWANEJ Z HAMULCÓW?????? SORRY JAK W DRODZE DO OBOZU MOŻNA SIĘ POCZUC:/

  • pp

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.11.2011 15:55 ~pp

    "W trolejbusach od lat to stosują..."

    na palcach jednej ręki można policzyć takie trolejbusy...

  • łorsoł

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.11.2011 13:22 ~łorsoł

    ~Kracho
    Myślę, że drzwi będzie można otwierać samemu w określonym czasie np 2min potem maszynista sam zamyka wszystkie drzwi, przecież pociąg nie może wiecznie staś na stacji, to chyba dość logiczne...

  • xxx

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.11.2011 13:20 ~xxx

    Oj tam oj tam, po co się w ogóle zatrzymywać... Wystarczy stacja początkowa i końcowa he he

  • PL

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.11.2011 12:57 ~PL

    W trolejbusach od lat to stosują...

  • Kracho

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.11.2011 12:34 ~Kracho

    @Mokotowianin:
    Skład i tak nie odjedzie, dopóki nie zamkną się ostatnie drzwi.

  • M

    zgłoś naruszenie odpowiedz 22.11.2011 11:53 ~M

    Ciepły guzik w metrze? Moim zdaniem zbędny element, żadnych korzyści tylko koszty i uciążliwości: potencjalnie kolejny element który kosztuje i może się popsuć, będzie powodował opóźnienia.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »