Informacje

02.06.2011 11:06 Nowe wykłady na Politechnice Warszawskiej

"Metro można budować
bez zamykania ulic"

SERWISY:

- Stacje metra można budować pod ziemią, bez konieczności zamykania ulic, ale jest to znacznie droższe i takie rozwiązania stosuje się tylko wtedy, gdy nie ma innego wyjścia – mówi profesor Sebastiano Pelizza, światowej sławy autorytet w dziedzinie drążenia tuneli, który odwiedził studentów Politechniki Warszawskiej.

Profesor Pelizza jest prezesem ITA, międzynarodowego związku zrzeszającego specjalistów w dziedzinie budowy tuneli z wykorzystaniem technologii TBM, czyli takiej, jaka po raz pierwszy zostanie użyta do budowy stołecznego metra.

Znalazł się w Warszawie nieprzypadkowo. Jego wykłady na wydziale inżynierii lądowej PW zainaugurowały uruchomienie nowego cyklu dla studentów specjalizacji Mosty i Budowle Podziemne. Zajęcia uczelnia organizuje wspólnie z Metrem Warszawskim i włoską firmą Astaldi, która jest członkiem konsorcjum realizującego warszawską inwestycję.

Udało nam się porozmawiać z profesorem na temat technologii budowy metra.

Maciej Czerski: Część warszawiaków narzeka, że budowa centralnego odcinka II linii całkowicie paraliżuje miasto, bo stacje są budowane metodą odkrywkową. Nie dało się tego uniknąć?

Profesor Sebastiano Pelizza: Metoda odkrywkowa budowy stacji metra jest stosowana na całym świecie i tu Warszawa nie jest wyjątkiem. Oczywiście da się też budować stacje pod ziemią, ale jest to o wiele droższe. Taką technologię stosuje się jedynie tam, gdzie stacje są położone bardzo głęboko, bo np. grunt nie pozwala na zaprojektowanie płytkiej stacji.

Pojawiają się też zarzuty, że zamiast drążyć dwa równoległe tunele można zbudować jeden. Byłoby taniej.

Profesor Sebastiano Pelizza: Faktycznie. Takie metro znajduje się na przykład w Turynie. To tak zwane metro lekkie. Buduje się wtedy jeden tunel, ale jego średnica jest niewiele większa od tunelu zwykłego metra. W środku jeżdżą znacznie mniejsze pociągi, przez co przepustowość takiej linii jest odpowiednio mniejsza. Metro składające się z dwóch tuneli daje możliwość przewiezienia znacznie większej ilości pasażerów. Budowa tuneli o większej średnicy jest dużo droższa i była tam nieracjonalna ekonomicznie.

Czego warszawscy studenci nauczą się na wykładach prowadzonych pod Pana auspicjami?

Cykl wykładów pozwoli zapoznać studentów z technologią drążenia tuneli z wykorzystaniem zmechanizowanych tarcz TBM. Będą mogli zobaczyć również w praktyce, na placu budowy, jak teoretyczne rozwiązania stosowane są w praktyce. A to ważne, jeśli chce się wykształcić specjalistów w dziedzinie drążenia tuneli.

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • dobrodziej prezes wydmuszka.

    zgłoś naruszenie odpowiedz 19.07.2011 16:12 ~dobrodziej…

    Widocznie to jest jakis PISOwy fachowiec co wszystko wie i wierzy w nieomylnosc tego co nad nami, trudna sprawa z takim prowadzic dyskusje, chyba ze o swiatlosci wiekuistej i przemianie alkoholwej z wody we wino markowe mszalne jakowes by sie dalo, ale to trudna sprawa, dla tych co sa niedowiarkami i w tego co nad nami nie bardzo wierza . he.

  • Art

    zgłoś naruszenie odpowiedz 16.06.2011 07:23 ~Art

    Marto Natolin co pozdrawiasz z Kabat. Pustosłowie pełockie mające przykryć wasze denne urzędolenie, marnotrawstwo i głupotę zaczyna wpieniać coraz więcej oszukanych przez komunistyczną ubecję czyli peło - Polaków.

  • ee

    zgłoś naruszenie odpowiedz 12.06.2011 00:44 ~ee

    nie zapominaj ze sa jesze inne lepsze ekipy niz te dwiee

  • sophiyajanina@rediffmail.com

    zgłoś naruszenie odpowiedz 07.06.2011 17:37 ~sophiyajan…

    Gronkowiec powinien rozpoczac także trzecia linie Metra i zamknac Warszawę dla ruchu kołowego oraz natrętnie pieszego. Wtedy PO powinno ogłosić swój sukces światowego wymiaru i zyskać poparcie np. Spigl'a.

  • KMB

    zgłoś naruszenie odpowiedz 03.06.2011 13:15 ~KMB

    @Marta_Natolin:
    1° przez 60 lat przymierałaś głodem i umierałaś z pragnienia. Naraz nadarza Ci się okazja, by oba te pragnienia zaspokoić. Czy będziesz dokonywać wyboru pomiędzy najeść się a napić? Czy może jednak zaspokoisz oba te pragnienia?...
    Są środki z UE, ktorych otrzymanie uwarunkowane jest wydatkowaniem własnych (wniesieniem udziału własnego). Środki unijne są podzielone na inwestycje w różnych sektorach i nie mogą być przenoszone. Osobne na drogi, osobne na transport zbiorowy et cetera. Myślę, że - mając takie braki WSZĘDZIE - słuszne było dążenie do tego, by wykorzystać wszystkie.
    2° kontrakty z wykonawcami zawierają klauzule gwarancyjne (na wiele lat!). Jeśli klauzule te zostały dobrze przygotowane pod względem prawnym, to nie ma obawy - należy tylko jakość wyegzekwować. Spokojnie. To PIERWSZA EKIPA, która poważnie wzięła się do roboty w obszarze infrastruktury. Zapewne nie ustrzegli się też i błędów. Ale nie myli się ten tylko, któ NIC NIE ROBI. Poprzednicy tej ekipy istotnie się nie mylili. Bo też nie robili NIC.
    Pozdrawiam z Kabat

  • Marta_natolin

    zgłoś naruszenie odpowiedz 03.06.2011 11:54 ~Marta_natolin

    @KMB_Kabaty - jesli fundusze sa ograniczone robi SIE LEPIEJ ALE DROZEJ bo moze byc nie stac na naprawe niedorobek ktorych wszedzie pelno. To chyba oczywiste ze wlasnie ci co maja mniej srodkow nie moga sobie pzoowlic na oszczednosci bo potem zaplaca trzy razy wiecej. Wiec Twoj argument chybiony.
    Poza tym jakos nie wydaje mi sie zeby Praga byla az tak bogatsza od Warszawy ale tam nie ma tylu krewnych i znajomych krolika ktorym trzeba rozdac premie za 'nicnierobienie'. I tez sie nie zgodze z Toba bo chocby moj ojciec i jego znajomi nadzorowali tu wiele roznych budow w latach 70/80 i 90 i klamiesz twierdzac ze nie bylo tu inwestycji bo byly i to wieksze niz teraz. A niedorobek nie trzeba bylo poprawic od razu. Tak Ci sie podoba rozwoj miasta - zapraszam wiec na Sluzewiec na rozbebrana budowe obwodnicy, wiaduktu i kladki dla pieszych budowanej rpzez mistrzow fuszerki czyli Budimex. Marynarska, rzymowskiego i Al wilanowska stoja.

  • ...

    zgłoś naruszenie odpowiedz 03.06.2011 08:01 ~...

    metro... i tak to spi..ą, jak wszystkie inwestycje w tej prowincjonalnej mieścinie

  • :)

    zgłoś naruszenie odpowiedz 03.06.2011 07:34 ~:)

    tylko za dużo specjalistów nie kształćmy bo na bezrobociu skończą, albo za granicą

  • .

    zgłoś naruszenie odpowiedz 02.06.2011 22:11 ~.

    @Student_SGH Jako student SGH, czyli uczelni, gdzie między innymi mają Was nauczyć, jak manipulować ludźmi, powinieneś wiedzieć, że tytuł, który się tu pojawił przyciągnie więcej czytelników niż zaproponowany przez Ciebie.

  • Jezus

    zgłoś naruszenie odpowiedz 02.06.2011 21:37 ~Jezus

    Teraz znowu zamknięty jest tunel średnicowy, teraz z powodu remontu jednej stacji - stadion. Nie kursują pociągi pomiędzy wschodnią a zachodnią. Nie mogą przy okazji wyremontować wszystkich stacji?
    Chyba z 5 lat temu też były te stacje zamknięte z powodu remontu.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »