Informacje

04.02.2011 11:04 BUDOWA II LINII METRA

Metro i na Targówek, i na Bemowo
"Rozważamy wariant ateński"

SERWISY:

 

Warszawę czeka rok pełen remontów. Niestety, wiąże się to także z utrudnieniami dla kierowców i pasażerów komunikacji miejskiej. O tych ostatnich opowiadał w "Witaj Warszawo!" szef Zarządu Transportu Miejskiego Leszek Ruta. Zdradził też dalsze plany, dotyczące rozbudowy sieci podziemnej kolejki.

Pierwsze zmiany już weszły w życie. Są jednak związane przede wszystkim z feriami zimowymi. Zniknęły więc niektóre linie 3xx, a w godzinach szczytu na ulice wyjeżdża mniej pojazdów. Ale największe utrudnienia dopiero przed nami.

W marcu zaczną się prace w rejonie ronda ONZ, potem w centrum miasta. Latem zamknięte zostanie skrzyżowanie Marszałkowskiej i Świętokrzyskiej. Górą nie będą jeździć nawet tramwaje, a pod ziemią trzeba będzie ograniczać częstotliwość kursowania pociągów I linii metra.

Trasa WZ tylko dla komunikacji

Później dojdzie do tego zamknięcie placu Wileńskiego. - To będzie najtrudniejszy moment - uważa Leszek Ruta. - Zadbamy o to, by komunikacja publiczna miała priorytet i miała zagwarantowaną ciągłość. Będą rejony miasta, gdzie będzie się można dostać tylko komunikacją miejską - dodał.

Gdy prace przy budowie stacji na Pradze wejdą w decydującą fazę, nad wykopem przejeżdżać będą mogły jedynie autobusy. Tramwaje pojadą objazdem przez pętlę zoo, natomiast kierowcy samochodów będą musieli po prostu omijać ten rejon. - Trasą WZ jeździć będą tylko autobusy - zapowiada ZTM.

Zmiany na... Mokotowie

Zdaniem Ruty, skala utrudnień będzie wyjątkowa. Dotkną one także dzielnice, które z budową II linii metra nie będą miały wiele wspólnego. To między innymi Mokotów i Wilanów, skąd znikną niektóre linie autobusowe, np. 117. Te zapowiedzi już wywołują liczne głosy niezadowolenia.

Urzędnicy przekonują jednak, że autobusy jadące z Wilanowa na Grochów utknęłyby w korku. Lepiej posłać je na linie, które zastąpią tramwaje w centrum. Na Mokotowie pojawią się za to krótsze, lokalne linie dojazdowe obsługiwane przez mniejsze autobusy.

- To nie są zmiany popularne, bo pasażer, który traci bezpośrednie połączenie, nie będzie zadowolony. Ale my stoimy przed potrzebą "odzyskania" autobusów przegubowych - tłumaczy Leszek Ruta.

I zapowiada, że projekt zmian zostanie przedstawiony w przyszłym tygodniu, a ZTM będzie uważnie słuchał głosu mieszkańców miasta i w miarę możliwości korygował swoje plany.

Targówek, Bemowo czy Ateny?

Ruta odniósł się też do dyskusji o tym, w którą stronę rozbudowywana ma być II linia metra już po zakończeniu centralnej odcinka. Na Bemowie powstać miała stacja techniczno-postojowa, więc to właśnie tam tory powinny dotrzeć najpierw.

- Rozważamy też inny scenariusz, który nazywamy "wariantem ateńskim", bo tam zrobiono podobnie - powiedział Ruta i wyjaśnił, że metro mogłoby być rozbudowywane równocześnie w obu kierunkach. Najpierw sięgnęłoby Targówka z jednej strony i planowanego przystanku kolejowego przy Górczewskiej z drugiej.

- Dobra wiadomość dla obu strono to kontrakt na zakup taboru. Wagony Siemensa mogą kursować bez zjeżdżania na stację techniczno-postojową bardzo długo. Do tej pory ta konieczność nas ograniczała - powiedział Ruta.

Czy ten plan uda się zrealizować? To zależy od tego, ile pieniędzy z Unii Europejskiej uda się wywalczyć stolicy.

LESZEK RUTA BĘDZIE GOŚCIEM "MIEJSKIEGO REPORTERA" W TVN WARSZAWA WE WTOREK, 8 LUTEGO 

roody/par

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • sddsa

    zgłoś naruszenie odpowiedz 29.06.2011 00:14 ~sddsa

    jak się cieszę że za 20lat będzie metro na targówku super

  • Re: mirx

    zgłoś naruszenie odpowiedz 04.03.2011 16:56 ~Re: mirx

    Człowieku ty jesteś nie za bardzo normalny. Dlaczego skoro tobie skrócili trase autobusu to chciałbyś żeby od razu innym to zrobili albo jeszcze gorzej. LECZ SIE.

    "nóż się w kieszeni otwiera na wiadomość o skróceniu 117! masa ludzi jeździ tym autobusem na Wilanowie i służewiu przemysłowym. 519 też chcą skrócić z Powsina - jedyny autobus do centrum! Reszte się wpycha do M Wilanowska do którego sie nie da dojechac bo sa mega korki na przed Dolinka Sluzewiecka! a za 519 maja puscic kolejnego mikroba 239 wlasnie do Wilanowskiej!. Skandal! Tylko jakoś Tarchomin uprzywilejowany dostaje kilka linii kursujacych co 3 minuty!!! Tam prosze przeguby zabrac!!! 519 nie skracać!!! a 117 z Wilanowa do Centrum. Na Gocław jeździ kilka linii do centrum i stada tramwajowe z waszyngtona!!! ZTM kto u was pracuje? Ludzie ze Skierniewic??? (nie obrażając nikogo) zatrudniacie ludzi nie znających układu komunikacji w mieście!!! SKANDAL!!!
    "

  • Tomii

    zgłoś naruszenie odpowiedz 05.02.2011 01:46 ~Tomii

    @Piotrek
    Nie wszędzie budowa metra od dołu jest możliwa. Pokaż mi miasto o tak popapranej geologii jak Warszawa gdzie by budowano stacje metra metodą drążeniową ?

    Co innego jak masz skały. A w Warszawie cały śmietnik polodowcowy kurzawka, iły, gliny do tego pozostałości bagnistej historii regionu oraz ogromne masy wody przemieszczające się w gruncie.
    Np. na bilańskim odcinku I linii metra w czasie budowy tunel przesunął się o kilka centymetrów w wyniku naporu wód gruntowych.

    Aby drążyć II linię TBM-ami, trzeba będzie utrzymywać w komorze tarczy nadciśnienie i pompować w grunt przed tarczą ogromne ilości chemii w celu związania i uszczelnienia gruntu.

    Drążenie tunelu w warsunkach warszawskich jest dużo droższe niż robienie tego w miękkich czy twardych skałach.

  • heh :]

    zgłoś naruszenie odpowiedz 04.02.2011 22:35 ~heh :]

    ludzie mają omijać ten rejon miasta w sensie dw. wileński... a co jeśli ktoś mieszka w tym rejonie? rozumiem że mam nie wychodzić z domu?

  • asd

    zgłoś naruszenie odpowiedz 04.02.2011 22:14 ~asd

    Policzmy:
    Zamykają 3 mosty przez Wisłę, ruch na Marszałkowskiej i al Niepodległości.
    Nie pozostaje nic innego jak wystąpić o do miasta o dofinansowanie Segway'a

  • Piotrek

    zgłoś naruszenie odpowiedz 04.02.2011 20:51 ~Piotrek

    dlaczego w Warszawie usilnie promuje się budowe metra od góry a nie od dołu? Przecież to przestarzała technologia, której skutkiem jest paraliż komunikacyjny. Przypominam, że w cywilizowanych krajach tak się buduje metro, że ŻADNE prace nie mogą zakłócić normalnej komunikacji (ulice są zamykane wyłącznie na noc albo na weekend - po tym czasie muszą być dostępne pod groźbą gigntycznych kar dla wykonawcy za każdą godzinę opóźnienia). Po drugie buduje się od dołu a na koniec tylko przebija wyjścia.
    Wyobrażacie sobie co by było, gdyby ktoś 'warszawską' metodą chciał budować metro w Tokyo lub NY? NIKT BY NA TO NIE POZWOLIŁ!!!

  • ja

    zgłoś naruszenie odpowiedz 04.02.2011 18:11 ~ja

    Ciekawi mnie tylko, dlaczego gdzie indziej, w innych wielkich miastach NIE MA takiego BAJZLU komunikacyjnego przy budowie Metra?! Widać, to następna nasza 'specjalność' - tylko szkoda, że taka KOSZTOWNA!

  • Marta_natolin

    zgłoś naruszenie odpowiedz 04.02.2011 18:05 ~Marta_natolin

    czy ktos z redakcji tnv warszawa moglby pomoc w oboronie 117 (na krancu wilanowskim do centrum go puscic) i 519? Bo to najbardziej absurdalne decyzje ZTM. Trzyma sie wozace powietrze 179, a kasuje linie zapchane ludzmi zmuszajac do x przesaidek. Metro nie rozwiazuje wszystkich problemow komunikacyjnych lewego brzegu.

  • mobile

    zgłoś naruszenie odpowiedz 04.02.2011 18:04 ~mobile

    Zaraz, zaraz. Skoro w wakacje zamkną skrzyżowanie Marszałkowska/Świętokrzyska, nie będzie tamtędy jeździć KM, a częstotliwość kursowania metra będzie ograniczona, to jak sobie włodarze Wawy wyobrażają, że ludzie do pracy będą dojeżdżać? Rozumiem, że w wakacje pracują tylko robotnicy przy drugiej linii metra. Reszta won na wczasy?

  • ja

    zgłoś naruszenie odpowiedz 04.02.2011 17:48 ~ja

    Most północny? Nie wierzę, że do Euro go oddadzą. Są jeszcze w lesie, a to rzekomo mieli oddać w 2011

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »