Informacje

31.08.2015 11:40 zmiany od wtorku

Metro będzie jeździć częściej

SERWISY:


- Od wtorku między godziną 6.00 a 9.00 rano, czyli wtedy kiedy jest najwięcej pasażerów, pociągi metra na I linii będą odjeżdżały nie co 2 minuty i 30 sekund, a co 2 minuty 20 sekund - poinformowała na poniedziałkowym briefingu Hanna Gronkiewicz-Waltz. Jest to możliwe dzięki zmodernizowaniu urządzeń sterowania ruchem pociągów i wyłączeniu semaforów w tunelach.

Zwiększona zostanie także liczba składów na linii z 33 do 36. - Zmiana spowoduje, że przez godzinę z metra będzie mogło skorzystać o ok. 2,5 tysiąca pasażerów więcej niż dotychczas - zaznaczyła prezydent.

Gronkiewicz-Waltz dodała, że nowe rozwiązania sterowania ruchem kosztowały 24 mln zł i pozwolą na dalsze zwiększenie częstotliwości kursowania składów.

Wyłączą wszystkie semafory

Prezes Metra Warszawskiego Jerzy Lejk podkreślił, że nowy system jest bardzo istotną zmianą. - Od jutra w tunelach metra zostaną wyłączone wszystkie semafory, wszystkie sygnalizatory świetlne, maszyniści będą kierowali się wskazaniami urządzeń pokładowych oraz sygnałami z centralnej dyspozytorni - wyjaśnił Lejk.

Dodał, że przygotowania do wdrożenia nowego systemu trwały od dwóch lat i oznaczały prace nad modernizacją składów oraz szkolenia pracowników.

- Przeszkolenie przeszło 250 maszynistów oraz 30 pracowników centralnej dyspozytorni - zaznaczył Lejk. Dodał, że w ubiegłym tygodniu odbyła się "próba generalna" nowego systemu, kiedy przez cały dzień składy jeździły ze zwiększoną częstotliwością.

Do tej pory I linia metra podzielona była na odcinki oznakowane semaforami świetlnymi i maszynista na podstawie ich wskazań jechał z określoną prędkością maksymalnie ograniczoną do 60 km/h. Nowy system oznacza wyłącznie tej sygnalizacji, a maszynista będzie wspomagany przez automatyczny system prowadzenia pociągu. Jeżeli maszynista przekroczy maksymalną prędkość dopuszczoną przez system, pociąg jest automatycznie hamowany.

Rozbudowa II linii metra

Metro Warszawskie przygotowuje się także do rozbudowy II linii metra, na początku sierpnia otwarte zostały koperty w przetargu na budowę kolejnych sześciu stacji. Zgłosiło się dziewięć firm. Pięć chce rozbudowywać linię w kierunku zachodnim, a cztery w kierunku wschodnim. Miasto na rozbudowę centralnego odcinka II linii metra o kolejnych sześć stacji przeznaczyło 3 mld 174 mln 757 tys. zł.

Najniższą ofertę na rozbudowę podziemnej kolejki z Ronda Daszyńskiego złożyło tureckie konsorcjum Gulermak - 1 mld 147 mln 999 tys. zł, a w kierunku północno-wschodnim włoskie konsorcjum Astaldi S.p.A. - 1 mld 66 mln 741 tys. zł. Te właśnie firmy brały udział w budowie centralnego odcinka II linii.

- Oferty ważne są 90 dni, w tym czasie zamawiający sprawdza oferty, czy wypełniają specyfikację istotnych warunków zamówienia i po tym czasie, jeżeli wszystko będzie sprawdzone będzie ogłoszony zwycięzca postępowania (przetargowego) - powiedział PAP Lejk.

Przypomniał, że do realizacji poszczególnych odcinków rozbudowy zostaną wybrani dwaj różni wykonawcy. Kryteriami wyboru najlepszej oferty będą cena (90 proc. punktów) oraz okres rękojmi (10 proc. punktów).

Budowa ma ruszyć w 2016 r.

Lejk powiedział, że umowa na budowę kolejnych odcinków metra może zostać podpisana na początku 2016 r. Według dokumentacji przetargowej budowa nowych stacji powinna potrwać nie dłużej niż 38 miesięcy. Metro Warszawskie szacuje, że kolejne stacje podziemnej kolejki mogą powstać do 2019 r.

W kierunku zachodnim (z Ronda Daszyńskiego) wybudowane zostanie ok. 3,4 km podziemnej kolejki. Planowane stacje to: "Wolska" (pod ul. Płocką przy skrzyżowaniu z ul. Wolską), "Moczydło" (pod ul. Górczewską po wschodniej stronie wiaduktu kolejowego w rejonie ul. Sokołowskiej i Syreny) oraz "Księcia Janusza" (pod ul. Górczewską w rejonie skrzyżowania z ul. Księcia Janusza).

W kierunku północno-wschodnim (z Dworca Wileńskiego) powstanie ok. 3,12 km nowej trasy, a na niej stacje: "Szwedzka" (pod ul. Strzelecką, po wschodniej stronie ul. Stalowej), "Targówek 1" (w okolicy skrzyżowania ul. Pratulińskiej z Ossowskiego) oraz "Targówek 2" (w rejonie skrzyżowania ul. Pratulińskiej z Trocką).

II linia metra wraz z nowymi sześcioma stacjami będzie miała długość ponad 13,5 km.

Tak tydzień temu Hanna Gronkiewicz-Waltz mówiła o unijnym dofinansowaniu m.in. dla metra:


PAP/b

Podziel się:

Bądź na bieżąco:
  • Jaca

    zgłoś naruszenie odpowiedz 01.09.2015 09:20 ~Jaca

    Kilka lat temu słyszałem, że dzięki zwiększeniu prędkości metro miało jeździć co 1 min 30 sek. W takim tempie może za 20 lat będzie tak jeździć.

  • time66

    zgłoś naruszenie odpowiedz 01.09.2015 06:05 ~time66

    mikimu~mikimu

    i trawa też kiedyś znowu będzie zielona ... nic nie robią tylko ble ble ble


    Jakbyś słoju bywał w Warszawie parę lat temu, to byś widział różnicę. A tak tylko smędzisz bez sensu.

  • mikimu

    zgłoś naruszenie odpowiedz 31.08.2015 18:53 ~mikimu

    i trawa też kiedyś znowu będzie zielona ... nic nie robią tylko ble ble ble

  • WuWuA

    zgłoś naruszenie odpowiedz 31.08.2015 18:06 ~WuWuA

    No NoHanna wyeliminowana/ny za bezmyślny komentarz, a jeszcze by się przydało pojechać po "Stefan" za "kto za to zapłaci?". Widzę w Tobie wąsatego smutnego Janusza Stafanie, średnio kumatego.:D

  • hihhihihihi

    zgłoś naruszenie odpowiedz 31.08.2015 18:03 ~hihhihihihi

    Bielańczyk~Bielańczyk

    O, to może na stacji Młociny ludzie nie będą czekać na pociąg na schodach prowadzących na peron:)


    Nadal będą bo to się dzieje nie z powodu zbyt małej częstotliwości kursowania ale z powodu wypadajacych pociągów.
    Co mi po 2:20 jak po wypadnięciu jednego składu mamy już 4:40. Lepiej popracowaliby nad bezawaryjnością.

  • Stefan

    zgłoś naruszenie odpowiedz 31.08.2015 15:55 ~Stefan

    Kto za to zapłaci?

  • PLANkton

    zgłoś naruszenie odpowiedz 31.08.2015 15:35 ~PLANkton

    Na razie 1sze wdrozenie nowego systemu. Moze z czasem da sie wiecej wycisnac (czestotliwosc kursowania) ale dla bezpieczenstwa logika nakazuje zaczac na spokojnie a nei od razu 1000% normy ....
    A dwa, trzeba mieć kolejne pociągi do dołożenia w rozkładzie....

  • stonka

    zgłoś naruszenie odpowiedz 31.08.2015 15:10 ~stonka

    NoHanna~NoHanna

    Ale radocha. Metro bedzie smigało o 10 sekund częściej. No Hanka dała czadu!. Rozumiem, ze o minutę częściej, ale 10 sekund więcej to mozna poczekać na pociąg. Jak by było lini z 10 to i 10 sekund szybciej jest super, ale teraz to szkoda milionów wydawać na takie coś.
    jest i druga, pozytywna strona. Hania jednak za cos bierze kasę, choć i takie wydatki robia za nią inni

    Tu nie o czekanie chodzi a o pojemność. W szczycie składy jeżdżą co 3 minuty, czyli średnio w godzinę mamy 20 składów. Skrócenie o 10 sek pozwoli na uruchomienie jeszcze jednego: czyli mamy wzrost liczby składów o 5%. Mało? Inaczej: średnio w składzie mieści się około 1200 osób (6 wagonów po 200 osób) zatem po dodaniu jednego składu oblężenie zmniejszy się o 60 osób. Mało?

  • Bielańczyk

    zgłoś naruszenie odpowiedz 31.08.2015 15:05 ~Bielańczyk

    O, to może na stacji Młociny ludzie nie będą czekać na pociąg na schodach prowadzących na peron:)

  • nick

    zgłoś naruszenie odpowiedz 31.08.2015 13:45 ~nick

    ~NoHanna - Tu nie chodzi o to, żeby czekać 10 sek krócej, tylko o to, że dzięki temu pociągi będą mniej zatłoczone. Stań sobie na peronie i zobacz ile w ciągu 10 sek pojawia się nowych osób.

  • ZASADY FORUM: Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. TVN Warszawa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Dodaj swój komentarz »

  • Zobacz wszystkie komentarze »

Byłeś świadkiem ciekawego wydarzenia?

Zostań Reporterem 24 - wyślij nam swój materiał przez Kontakt24 lub kontakt24@tvn.pl

Oglądaj wideo

Oglądasz: Mur runął na parkingu

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Wybite szyby i zniszczone auta

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Z tramwaju wprost pod koła

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Anioł objawił się na Ursynowie

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Hipsterskie śniadania w autobusowej hali

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: Zorganizowali "gang dzieciaków" i pomazali chodniki

Przeczytaj o tym więcej »

Oglądasz: To może być bardzo droga podróż

Przeczytaj o tym więcej »

Ulice

Komunikaty o utrudnieniach na drogach

Pałac kultury i nauki Mapy z informacjami o ruchu drogowym - Targeo.pl
  • 07:31 Marsa/Żołnierska: uszkodzona sygnalizacja świetlna
  • 09:46 Tunel na ulicy Globusowej: utrudnienia
  • 08:42 Powstańców Śląskich/Połczyńska: potrącenie 2 osób

Absurdy

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Dokąd zmierzasz, Ursusie?

Mieszkańcy Ursusa nie chcą, by jedna z ulic nosiła nazwę Quo Vadis. Twierdzą, że tytuł powieści Henryka Sienkiewicza ma zbyt trudną pisownię. WIĘCEJ »

Zobacz więcej absurdów »